Americká automobilka Ford ma do budúcnosti ohľadne elektrifikácie veľmi smelé planý. V Európe by sa mal Ford stať dokonca čisto elektrickou značkou. Elekrifikované modely s logom modréhp oválu ale žnú úspechy už dnes. Najnovšie štatistiky ukazujú, že Ford Kuga Plug-In Hybrid (PHEV) bol počas prvého polroka 2021 najpredávanejším vozidlom PHEV vo všetkých segmentoch v Európe a zákazníci využívajú 56-kilometrový dojazd (WLTP) čisto elektronického pohonu na maximum.
Podľa anonymizovaných údajov spoločnosti Ford z reálneho prostredia vodiči modelu Kuga Plug-In Hybrid naprieč celou Európou tento rok doteraz prešli 49 percent trás len na energiu dodanú z externého nabíjania. Kuga Plug-In Hybrid zaznamenal v júni väčší počet predaných kusov ako v ktorýkoľvek predchádzajúci mesiac. Dokopy sa predalo viac ako 6 300 vozidiel a v súčasnosti sa predáva lepšie než všetky ostatné modely z kategórie Kuga dohromady. Spoločnosť Ford predala v apríli, máji a júni tohto roka takmer 16 000 kusov modelu Kuga Plug-In Hybrid, čo je o tretinu viac ako nasledujúci najpredávanejší konkurent za rovnaké obdobie.
Predaje PHEV a čisto elektrických osobných automobilov v celej Európe sa zvyšujú, pretože rastúci počet zákazníkov zisťuje, že potreby mobility možno zvládať pohodlne a efektívne z pohľadu nákladov, a to najmä pomocou nabíjania v domácnosti. Počet predaných PHEV dosiahol v druhom štvrťroku tohto roka 8,4-percentný podiel zo všetkých nových automobilov predaných v Európe, čo je nárast o viac ako 255 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Ako zákazníci používajú model Kuga Plug-In Hybrid
Anonymizované údaje z reálneho prostredia zozbierané spoločnosťou Ford s cieľom porozumieť a optimalizovať zážitky pri používaní PHEV priniesli nasledujúce poznatky:
• Vodiči do značnej miery využívajú možnosť jazdiť využitím elektrického pohonu v modeli Kuga Plug-In Hybrid. Takmer polovicu (49 percent) celkovej najazdenej vzdialenosti za tento rok vozidlá najazdili čisto pomocou energie dodanej z externého nabíjania.
• Zákazníci s modelom Kuga Plug-In Hybrid najazdili viac ako dve tretiny ciest, do vzdialenosti 50 km alebo menej, ktoré bolo možné zvládnuť iba pomocou akumulátora nabitého z externého zdroja. Vozidlá tento rok najazdili viac ako 633 000 dní, pričom viac ako 420 000 dní jazdili s nulovými lokálnymi emisiami. Priemerná denná najazdená vzdialenosť bola 52 km, čo je menej ako 56-kilometrový dojazd (WLTP) vozidla na čisto elektrický pohon.
• Zákazníci používajú technológie akumulátorov sebaisto a majú pravidelný prístup k nabíjacím miestam. Na každých 100 dní jazdy v modeli Kuga Plug-In Hybrid pripadlo 89 nabíjaní.
• Zákazníci využívajú nabíjanie cez noc a lacnejšiu nočnú tarifu elektrickej energie, aby znížili náklady spojené so svojím motorovým vozidlom. Tridsaťpäť percent nabíjaní sa uskutočnilo cez noc a čas nabíjania dosiahol 12 hodín alebo viac. To je dvakrát viac ako šesť hodín, ktoré sú potrebné na úplné nabitie akumulátora z bežnej 230-voltovej zásuvky v domácnosti. Súhrnne, 45 percent všetkých nabíjaní prebehlo cez noc, čo svedčí o tom, že zákazníci nabíjajú svoje vozidlá podobným spôsobom ako svoje smartfóny alebo tablety.
Maximálny čas strávený jazdou na akumulátor nabitý z externého zdroja môže vodičom priniesť značné finančné výhody. Vychádzajúc z priemerných cien benzínu a elektrickej energie pre domácnosti môže vodič modelu Kuga Plug-In Hybrid očakávať, že pri jazde na benzín zaplatí 9,2 € za 100 km jazdy v porovnaní s 3,50 € na 100 km pri jazde na elektrickú energiu využitím externého nabíjania. Pri ročnom nájazde 15 000 km to môže znamenať úsporu viac ako 850 € ročne. Spoločnosť Ford tento rok oznámila, že 100 % ponuky osobných vozidiel v Európe bude do polovice roku 2026 poháňaných čisto na elektrinu alebo pôjde o PHEV vozidlá s možnosťou jazdiť s nulovými emisiami a do roku 2030 spoločnosť prejde na čisto elektrický pohon.
Do radu elektrifikovaných osobných vozidiel spoločnosti patria aj mild hybridné a full hybridné verzie SUV Kuga, ako aj full hybridné pohonné jednotky pre Mondeo Hybrid, S-MAX Hybrid a Galaxy Hybrid, Explorer Plug-In Hybrid a mild hybridné pohonné jednotky pre modely Puma, Fiesta a Focus EcoBoost Hybrid. Kuga Plug-In Hybrid poháňaný 2,5-litrovým, štvorvalcovým benzínovým motorom pracujúcim v Atkinsonovom cykle a elektromotorom – generátorom napájaným z lítiovo-iónového akumulátora s kapacitou 14,4 kWh má podľa normy WLTP dojazd čisto na elektrinu na úrovni 56 km, spotrebu paliva od 1,4 l/100 km (WLTP) a emisie CO2 od 32 g/km (WLTP). Vozidlo je možné nabíjať z externého zdroja energie prostredníctvom nabíjacieho portu, ktorý sa nachádza na ľavom prednom blatníku.
Vodič si môže vybrať, ako a kedy využije energiu z akumulátora: pomocou režimov EV Auto, EV Now, EV Later a EV Charge. Okrem nabíjania z externého zdroja dokáže Kuga Plug-In Hybrid automaticky nabíjať akumulátor aj počas jazdy pomocou technológie rekuperačného nabíjania, pri ktorom sa využíva kinetická energia, ktorá by sa normálne stratila počas brzdenia.
Zdroj: Ford