Autoinak.sk

Nový Hyundai Elantra N ponúka inovatívne technológie

Športovú divíziu značky Hyundai, špecializovaná na vysoko výkonné automobily, rozšíril ďalší nový model. Sedan Elantra N je vysoko výkonná verzia modelu Elantra novej generácie, ktorý bol predstavený v apríli 2020. N-kové modifikácie prispeli k výraznému zvýšeniu jazdných výkonov a agresívne dizajnové prvky ho odlišujú od štandardnej verzie.

Video z predstavenia modelu Elantra N

Prvý vysoko výkonný sedan divízie N

Model Elantra N poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra, vybavený priamym vstrekovaním paliva. Motor sa vyznačuje charakteristikou flat power, čo znamená, že maximálny výkon 206 kW (280 k) dosahuje pri relatívne nízkych otáčkach 5 500 min-1 a na maximálnej hodnote ho lineárne udržiava až po maximálne otáčky, čo zlepšuje akceleráciu.

Maximálny výkon sa dá krátkodobo zvýšiť na 213 kW (290 k) zväčšením prepĺňacieho tlaku – napríklad pri predbiehaní. Krútiaci moment motora, ktorý dosahuje maximum 392 Nm, sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DCT so spojkami v olejovom kúpeli. Vysoký výkonový potenciál pohonu poskytuje modelu Elantra N vynikajúcu dynamiku – zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 5,2 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h – najvyššiu v rámci línie modelov N.

Elantra je prvý sedan hnačky vyladený v divízii N

Vysokú výkonnosť modelu Elantra N podporuje elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál (N Corner Carving Differential), asistent rozjazdu Launch Control a koncový tlmič výfuku s klapkami. Všetky tieto špecifické prvky vysoko výkonných automobilov má Elantra N štandardne. K ďalším štandardným prvkom, zvyšujúcim pôžitok z jazdy vozidiel s prevodovkou DCT, patria funkcie N Grin Shift (NGS), N Power Shift (NPS) and N Track Sense Shift (NTS).

Pre suverénnu dynamickú jazdu má Elantra N výkonnú a odolnú brzdovú sústavu. Brzdy s ventilovanými kotúčmi priemeru 360 mm na prednej náprave majú špeciálne brzdové obloženie s vysokým koeficientom trenia, zaručujúce špičkové brzdné výkony. Chladenie bŕzd pri zvýšenom namáhaní zlepšujú otvory v prachových štítoch predných kotúčov spolu s osobitnou štruktúrou na vedenie vzduchu ku kotúčom a odvod tepla z bŕzd. Vďaka detailnej optimalizácii konštrukcie je vysoký brzdný výkon konštantný aj pri zvýšenom namáhaní.

Nové N prvky použité po prvý raz

Elantra N má aj niektoré prvky, ktoré boli vôbec po prvý raz použité v línii vysoko výkonných modelov N. Integrácia lapača nasávaného vzduchu a vzduchového filtra motora zlepšila reakciu motora a prispela k zníženiu hmotnosti. Súčasne sa nasávací tlak zvýšil o vyše 10 percent. Optimalizovaný tvar držiaka prevodovky prispel k redukcii pohybov pohonného ústrojenstva voči karosérii a tým aj k zlepšeniu ovládateľnosti.

Interiér nového modelu Hyundai Elantra N

V rámci modifikácií podvozka značka Hyundai po prvý raz použila integrovanú poháňanú nápravu IDA (Integrated Drive Axle) s konštrukciou inšpirovanou súťažnými špeciálni pre WRC. Integrácia hnacieho hriadeľa, náboja kolesa a ložiska prispela k úspore hmotnosti 1,7 kg. Konštrukcia nápravy IDA lepšie odoláva aj extrémnym odstredivým silám pri rýchlej jazde v zákrute. Na prednej náprave sú použité dvojdielne silentbloky na ramenách, prevzaté z modelu Veloster N, ktoré zabezpečujú optimálne jazdné vlastnosti vďaka rozdielnej charakteristike pri pôsobení síl v priečnom a pozdĺžnom smere, pričom účinne tlmia prenos hluku a vibrácií z podvozka do karosérie.

Okrem toho má Elantra N štvorbodové úchyty tlmičových vzpier na prednej náprave a vzperu medzi hornými úchytmi zadných tlmičov na zvýšenie pevnosti karosérie. Elektrický posilňovač hrebeňového riadenia R-MDPS je vyladený tak, aby poskytoval vodičovi prostredníctvom krútiaceho momentu spoľahlivú spätnú väzbu aj pri extrémnych zmenách okolitého prostredia – napríklad teploty. Experti Hyundai predpokladajú, že tieto špecifické technológie pre vysoko výkonné vozidlá, vyvinuté divíziou N, sa v budúcnosti objavia aj v masovo vyrábaných modeloch, aby sa zvýšila výkonnosť celého modelového programu.

Zadnej časti dominujú dve výrazne výfukové koncovky

Elantra N má aj špeciálne funkcie prispievajúce k emocionálnemu umocneniu zážitku z jazdy. Jednou z nich je N Sound Equalizer (NSE) – virtuálny zvuk motora, ktorý vytvára nielen zvuk motora pretekových automobilov Hyundai Motorsport – ako napríklad okruhového špeciálu TCR – ale aj umožňuje vodičovi pomocou ekvalizéra vytvoriť zvuk podľa osobných preferencií. Vďaka tomu vodič počas jazdy počuje realistickejší dynamický zvuk motora.

Okrem toho variabilná výfuková sústava s klapkami v koncovom tlmiči výfuku vydávajúca charakteristický zvuk modelov N (tzv. ‘popcorn’ a ‘bang’) má teraz lineárnu reguláciu redukujúcu dunivý zvuk pri behu motora na voľnobeh, no pritom pre potešenie vodiča zachováva typickú zvukovú kulisu. A nakoniec Elantra N je prvým modelom línie N používajúcim pneumatiky Michelin PS4S široké 245 mm na 19-palcobvých diskoch kovaných z ľahkej zliatiny, dodávajúce dynamickým jazdným výkonom finálnu bodku.

Infotainment pre ešte lepší zážitok z jazdy po okruhu

Systém infotainmentu nového modelu Elantra N je vybavený grafickým rozhraním, špecifickým pre modely N, vďaka ktorému si môžu automobiloví nadšenci intuitívne užívať dynamické výkony vozidla. Informácie, ktoré sú dôležité pre rýchlu jazdu na okruhu ako teplota chladiacej kvapaliny, teplota oleja, krútiaci moment motora a prepĺňací tlak, ktoré sa v mnohých automobiloch dajú sledovať iba zložito alebo vôbec, sa na displeji združeného prístroja zobrazujú ako digitálne údaje. Vodič ich tak má neustále pred očami a môže ich ľahko skontrolovať.

Efektný interiér s nefalšovanou športovou atmosférou

Ďalšou užitočnou funkciou sú stopky na meranie času kôl pri jazde po okruhu a funkcia „N Track Map“, ktorá zaznamenáva polohu vozidla a jeho pohyb po okruhu v reálnom čase. To umožňuje vodičovi zaznamenávať dosiahnuté výkony bez osobitného vybavenia a analyzovať ich pre zlepšenie svojej výkonnosti.

V Kórei spoločnosť Hyundai Motor poskytuje aj aplikáciu „Hyundai N“. Tá umožňuje užívateľom, ktorí majú prístup k online službám Bluelink, pohodlne kontrolovať špecifické funkcie infotainmentu pre jazdu po okruhu prostredníctvom smartfónu alebo tabletu. Cez aplikáciu môže užívateľ robiť analýzy funkcií vyhodnocujúcich odstredivé sily, otáčky motora, krútiaci moment a časy kôl, čím si môže jednoduchým a zábavným spôsobom zlepšovať svoje vodičské zručnosti.

Dynamické jazdné vlastnosti harmonizujú so športovým dizajnom

Elantra N nadväzuje na športový základný dizajn aktuálneho modelu Elantra, ktorý dopĺňajú špecifické prvky zvyšujúce výkonnosť a dodávajúce vozidlu agresívny vzhľad. Zväčšený rozsah čiernych prvkov na karosérii a nadstavec spojlera v prednom nárazníku dodávajú modelu Elantra N vzhľad evokujúci pretekový automobil. Prispieva k tomu aj pre modely N exkluzívny červený pás na spodnej časti predného spojlera, ktorý pokračuje cez nadstavce prahov.

Nový Hyundai Elantra N

Prominentné zadné prítlačné krídlo (spojler) spolu s difúzorom v zadnom nárazníku pomáha optimalizovať prúdenie vzduchu okolo karosérie pre zlepšenie aerodynamických vlastností, čím vizuálne zvýrazňuje vysokú výkonnosť modelu Elantra N. Charakteristický vzhľad dotvára zadné svetlo do hmly v tvare obráteného trojuholníka v zadnom nárazníku, pripomínajúce monoposty Formule 1 a dve výrazné koncovky výfuku po stranách zadného difúzora. Pre modely N špecifický interiér obsahuje prvky dekorované logom N, ako volant, radiaca páka, sedadlá a dekoračné lišty na prahoch dverí. Športový vzhľad dotvárajú kovové pedále.

Na športovom multifunkčnom volante N s pádlami na manuálne radenie je tlačidlo NGS (iba pri prevodovke DCT), ktoré umožňuje stlačením na dobu 20 sekúnd zvýšiť výkon motora o 7,4 kW (10 k) a dve tlačidlá N na rýchlu voľbu jazdného režimu. Jazdné režimy sa dajú individualizovať podľa preferencií vodiča a predvoliť na tlačidlá v rozličných kombináciách.

Športové sedadlá N majú zväčšené bočné časti operadla a sedáka pre lepšiu podporu tela vodiča a spolujazdca pri rýchlej jazde v zákrutách a zabezpečenie stabilnej polohy osoby na sedadle vo všetkých situáciách. Voliteľné škrupinové športové sedadlá N s integrovanými opierkami hlavy sú namontované o 10 mm nižšie oproti sériovým sedadlám a sú určené pre zákazníkov preferujúcich zvlášť dynamickú jazdu.

V Európe sa nateraz s predajom nového modelu Hyundai Elantra N nepočíta.

Zdroj: Hyundai

Exit mobile version