Po prvotných avízach máme už dnes k dispozícii všetky dôležité informácie a prvom hot hatch z „béčkového“ segmentu s logom automobilky Hyundai. Rovnako ako ostatné modely Hyundai N, aj i20 N poskytuje vysokú mieru pôžitku z jazdy vďaka svojmu výkonnému motoru a technologickým inováciám, ktoré zvyšujú jazdnú dynamiku. Najnovší model radu i20 sa v Európe pripája k úspešným ostrým modelom i30 N a i30 Fastback N.
Novinka z rodiny N je inšpirovaná súťažným špeciálom Hyundai i20 z WRC. Nový Hyundai i20 N má svoje korene v automobilovom športe. Je inšpirovaný špeciálom i20 Coupe WRC, súťažným automobilom, vychádzajúcim z cestného modelu Hyundai i20, a preto má rovnakú pohotovostnú hmotnosť, aká je predpísaná v majstrovstvách sveta FIA World Rally Championship (WRC). Tento model priniesol značke Hyundai úspech – v roku 2019 vybojoval Hyundai titul majstra sveta WRC v hodnotení výrobcov po tom, ako počas sezóny dosiahol štyri víťazstvá. Dodnes si Hyundai pripísal na svoje konto celkovo 17 víťazstiev v najvyššej kategórii svetového šampionátu v automobilových súťažiach.
Energický dizajn
Nový Hyundai i20 N má nekompromisný a energický vonkajší vzhľad, ktorý korešponduje s jeho vysokou výkonnosťou. Vonkajší dizajn zvýrazňuje športový charakter vozidla kombináciou prvkov z motoršportovej tradície Hyundai a najnovšej dizajnovej identity „zmyselnej športovosti“ (Sensuous Sportiness). Táto kombinácia vytvára osobitú emocionálnu príťažlivosť. Dynamický dizajn východiskového modelu je doplnený osobitnými aerodynamickými prvkami a o 10 mm zmenšenou svetlou výškou.
Dominantným prvkom na prednej časti karosérie je nárazník s veľkým otvorom na vstup chladiaceho vzduchu pre turbodúchadlom prepĺňaný motor. Široká maska chladiča s logom N logo má jedinečnú mriežku, ktorej tvar je inšpirovaný šachovnicovou traťovou vlajkou, čím zvýrazňuje spôsobilosť vozidla pre jazdu na pretekárskom okruhu. Pod mriežkou lišta predného spojlera, lakovaná v kontrastnej červenej farbe Tomato Red, akcentuje športový dizajn. Táto kontrastná farba sa opakuje aj na nových nadstavcoch prahov a zadnom nárazníku. Na zadnej hrane strechy nápadné prítlačné krídlo, inšpirované WRC, zvyšuje aerodynamický prítlak, čím zlepšuje smerovú stabilitu nového modelu i20 N pri rýchlej jazde. Zadný nárazník s difúzorom obsahuje ikonické trojuholníkové zadné hmlové svetlo, evokujúce dizajn modelov i30 N a i30 Fastback N. Vysoký výkonový potenciál motora navonok symbolizuje veľká oválna koncovka výfuku.
Interiér so špecifickými športovými prvkami
V interiéri nový model i20 N obsahuje špecifické prvky modelov N a high-tech funkcie, ktoré reprezentujú vysoko výkonný automobil. Patria k nim športové predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, vyvinuté špeciálne pre i20 N, športový multifunkčný volant N a rukoväť radiacej páky N, ako aj kovové pedále N. Čierny interiér obsahuj akcenty v modrej farbe Performance Blue a čierny strop kabíny. Digitálny združený prístroj má zobrazenie otáčkomera s variabilnou červenou zónou, ktorá sa mení podľa teploty motorového oleja, ako aj indikátor optimálneho preradenia z radu farebných svetiel na hornom okraji displeja.
Na pohon slúži prepĺňaný benzínový motor
Nový Hyundai i20 N poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra s priamym vstrekovaním paliva (1.6 T-GDi), ktorý sa montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor je prvým agregátom novej generácie použitým v európskom modelovom rade značky Hyundai. Dosahuje maximálny výkon 150 kW (204 k). S pohotovostnou hmotnosťou 1 190 kg, má nový i20 N jednu z najlepších hodnôt výkonovej hmotnosti vo svojej triede. Hyundai i20 N dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.
Pretože motor 1.6 T-GDi poskytuje svoj maximálny krútiaci moment 275 Nm už pri nízkych otáčkach 1 750 min-1 a udržiava ho až do otáčok 4.500 min-1, je veľmi pružný. Táto priaznivá charakteristika zabezpečuje spontánnu reakciu a energickú akceleráciu, ktorá je predpokladom dynamickej jazdy po ceste alebo pretekárskej trati. Kvôli vysokej pružnosti motora je i20 N súčasne bez kompromisov vhodný aj na každodenné jazdenie.
Pre Hyundai i20 N bola zosilnená a modifikovaná 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá znáša väčší krútiaci moment a vysoké otáčky. Rovnako ako v modeloch i30 N má prevodové ústrojenstvo špecifické funkcie pre zvlášť dynamickú jazdu. Funkcia automatického prispôsobenia otáčok pri preraďovaní (Rev Matching), ktorá sa aktivuje osobitným tlačidlom na multifunkčnom športovom volante N, synchronizujúca otáčky motora s otáčkami prevodovky. To umožňuje mäkšie alebo športovejšie preradenie smerom nadol – podľa nastaveného jazdného režimu. Rozjazdová automatika Launch Control umožňuje maximálne efektívnu akceleráciu z miesta, akoby vozidlo riadil skúsený pretekár. Nový Hyundai i20 N môže byť na želanie vybavený aj samosvorným diferenciálom N Corner Carving Differential. Mechanický samosvorný diferenciál zlepšuje prenos krútiaceho momentu na predné kolesá pri rýchlom prejazde zákrut, pretože zabraňuje prešmykovaniu odľahčeného vnútorného kolesa, čím zlepšuje trakciu a zvyšuje dynamickú stabilitu.
Špeciálne prvky pre zážitkovú jazdu
Nový Hyundai i20 N je vybavený rozličnými špeciálnymi funkciami pre zvýšenie pôžitku zo športovej jazdy. Systém N Grin Control umožňuje zákazníkom prispôsobiť si vozidlo nastavením jedného z piatich jazdných režimov: Normal, Eco, Sport, N a N Custom. Jazdné režimy nastavujú parametre motora, elektronického stabilizačného systému ESC, posilňovač riadenia a zvuk výfuku, tak aby boli optimalizované pre rozdielne jazdné podmienky. V režime N Custom si vodič môže pre každý uvedený komponent vozidla individuálne nastaviť hodnoty režimov Normal, Eco, Sport a Sport+ podľa osobných preferencií a cestných podmienok pomocou pavučinového diagramu na displeji systému infotainmentu. Tlačidlo N na multifunkčnom športovom volante umožňuje rýchlo prepnúť do zvoleného režimu. Pre ešte športovejší zážitok z jazdy sa dá aj elektronický stabilizačný systém ESC nastaviť v troch stupňoch: zapnutý, športový režim a úplne vypnutý.
Vysoko výkonná brzdová sústava s kotúčovými brzdami vpredu i vzadu má na prednej náprave kotúče s priemetom zväčšeným o 40 mm oproti normálnym modelom i20 pre zvýšenie odolnosti voči fadingu. Disky kolies z ľahkej zliatiny, obuté do špeciálnych pneumatík Pirelli P-Zero rozmeru 215/40 R18 so značením „HN“ (pre „Hyundai N“), sú pripevnené piatimi skrutkami.
Nový Hyundai i20 N sa začne na Slovensku predávať v druhom štvrťroku 2021.
Zdroj: Hyundai