Mercedes-Benz triedy E už viac ako 75 rokov určuje štandard v segmente luxusných sedanov strednej triedy. Značka Mercedes-Benz otvára v roku 2023 jej novú kapitolu.
Klasické proporcie a špecifické charakteristické línie
Nová Trieda E má proporcie klasického trojpriestorového sedanu: na krátky predný previs a dlhú kapotu motora nadväzuje výrazne dozadu posadená kabína pre cestujúcich. Dizajn s kabínou posunutou dozadu dopĺňa vyvážený zadný previs.Masku chladiča spája so svetlometmi plocha, ktorá pripomína čierny panel. Táto vložka vo vysokolesklej čiernej farbe vizuálne pripomína modely Mercedes-EQ. Trojrozmerne stvárnená maska chladiča má v závislosti od línie výbavy progresívny alebo klasický dizajn. Súčasťou sériovej výbavy novej Triedy E sú vysokovýkonné svetlomety s LED. Ako mimoriadna výbava sú k dispozícii svetlomety DIGITAL LIGHT bez funkcie projekcie, ako aj s funkciou projekcie. Všetky varianty svetlometov ponúkajú nezameniteľný denný aj nočný dizajn. Denné osvetlenie je vyhotovené v tvare „obrvy“, čo je typické pre značku. Kapotu motora zvýrazňujú charakteristické prelisy.
Pri pohľade zboku vyniknú harmonické proporcie a charakteristický dizajn s kabínou posunutou dozadu. Na želanie sú k dispozícii zapustené kľučky dverí, ktoré sú známe z modelov Mercedes-Benz najvyššej triedy. Dve samostatné charakteristické línie na bokoch zdôrazňujú športový charakter vozidla.
Atraktívnym prvkom zadnej časti vozidla sú dvojdielne svietidlá s LED s novým obrysom a špeciálnym dizajnom: vzhľad hviezdy v obidvoch častiach svietidiel ponúka špeciálny denný a nočný dizajn.
Superobrazovka MBUX ako vrchol dizajnu interiéru
Prístrojová doska určuje digitálny zážitok v interiéri. Ak je Trieda E vybavená voliteľne dodávaným displejom spolujazdca, veľká sklenená plocha superobrazovky MBUX siaha až po centrálny displej. V zornom poli vodiča sa nachádza vizuálne oddelený displej vodiča. Modely bez displeja spolujazdca majú veľký ozdobný prvok, ktorá siaha až do stredu. Vizuálne oddelený stredový displej pôsobí dojmom, akoby sa vznášal nad konkávnym povrchom tohto ozdobného prvku.
Prednou časťou prístrojovej dosky prechádza svetelný pás aktívneho náladového osvetlenia. Ten vedie veľkým oblúkom od čelného skla popri stĺpikoch A k dverám. Takto vzniká pocit veľkorysého priestoru. Zdanlivo plávajúci ovládací ostrovček v hornej časti obloženia dverí sa vzhľadom prispôsobuje skleneným plochám obrazoviek.
Stredová konzola je vyhotovená ako homogénne teleso a v priamej línii nadväzuje na dolnú časť prístrojovej dosky. Do trojrozmerne tvarovaného ozdobného prvku je vpredu integrovaný odkladací priestor s vekom a držiakmi na poháre. V zadnej časti stredovej konzoly sa nachádza mäkko čalúnená lakťová opierka.
Z hľadiska ponuky priestoru sa Trieda E zaraďuje k favoritom vo svojom segmente. Vodič má o päť milimetrov viac miesta nad hlavou ako v predchádzajúcom modeli. Z rázvoru, ktorý je dlhší o dva centimetre, profitujú najmä cestujúci na zadných sedadlách: priestor na kolená a maximálny priestor na nohy sa zväčšili o 10, resp. o 17 milimetrov. Šírka v oblasti lakťov vzadu sa zväčšila ešte viac: na 1 519 milimetrov. To je nárast o 25 milimetrov a takmer na úrovni Triedy S. Objem batožinového priestoru predstavuje až 540 litrov.
Polovica motorizácií sú hybridné pohony dobíjateľné zo siete
Vďaka dôslednej elektrifikácii a inteligentnému downsizingu platí, že nová Trieda E určuje štandardy v oblasti efektívnosti. Polovica všetkých modelov bude zastúpená štvrtou generáciou hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete. Takýto vysoký podiel v rámci ponuky vozidiel bude dokonca dosiahnutý už v čase uvedenia na trh: tri zo šiestich verzií Triedy E kombinujú výhody vozidla so spaľovacím motorom s výhodami elektrického vozidla.
Spaľovacie motory sú štvor a šesťvalcové agregáty z aktuálnej rodiny modulárnych motorov Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Portfólio motorov takto významne prispieva k zvýšeniu flexibility medzinárodného výrobného združenia pri súčasnom zabezpečení elektrifikácie, ktorá je primeraná skutočnej potrebe.
Okrem preplňovania turbodúchadlom sú dieselové aj zážihové motory vybavené inteligentnou podporou s integrovaným štartovacím generátorom (ISG). Ide teda o vozidlá s miernym hybridným pohonom. Výkon elektromotora sa vďaka novému akumulátoru podarilo zvýšiť z 15 na 17 kW, krútiaci moment pri zvýšení výkonu sa zvýšil na 205 Nm.
Ponuka modelov v čase uvedenia na trh v Európe (spaľovací motor/mild hybrid):
E 200 | E 220 d | E 220 d 4MATIC | ||
Zdvihový objem | cm³ | 1 999 | 1 993 | 1 993 |
Výkon | kW/k | 150/204 | 145/197 | 145/197 |
pri | ot./min | 5 800 | 3 600 | 3 600 |
Príd. výkon (zvýšenie výkonu) | kW/k | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Max. krútiaci moment | Nm | 320 | 440 | 440 |
pri | ot./min | 1 800 – 4 000 | 1 800 – 2 800 | 1 800 – 2 800 |
Príd. krútiaci moment (zvýšenie výkonu) | Nm | 205 | 205 | 205 |
Kombinovaná spotreba paliva podľa WLTP | l/100 km | 7,3 – 6,4 | 5,5 – 4,8 | 5,7 – 4,9 |
Kombinované emisie CO2, WLTP | g/km | 166 – 144 | 144 – 125 | 149 – 130 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 7,5 | 7,6 | 7,8 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 240 | 238 | 234 |
S elektrickým hnacím výkonom 95 kW (129 k) a čisto elektrickým dojazdom viac ako 100 kilometrov (WLTP) môžete v mnohých prípadoch a počas mnohých dní jazdiť len na elektrinu bez potreby využívať benzínový motor. Ďalšie hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete, ktoré budú vybavené dieselovými motormi, budú nasledovať.
Ponuka modelov v čase uvedenia na trh v Európe (hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete):
E 300 e | E 300 e 4MATIC | E 400 e 4MATIC | ||
Zdvihový objem | cm³ | 1 999 | 1 999 | |
Menovitý výkon, spaľovací motor | kW/k | 150/204 | 185/252 | |
Menovitý krútiaci moment | ot./min | 320 | 400 | |
Menovitý výkon elektromotora | kW/k | 95/129 | 95/129 | |
Menovitý krútiaci moment elektromotora | Nm | 440 | 440 | |
Systémový výkon | kW | 230 | 280 | |
Systémový krútiaci moment | Nm | 550 | 650 | |
Kapacita energie, vysokovoltový akumulátor | kWh | 25,4 | 25,4 | |
Maximálna rýchlosť | km/h | 236 | 234 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 6,4 | 6,5 | 5,3 |
Kombinovaná spotreba paliva, vážená (WLTP) | l/100 km | 0,8 – 0,5 | 0,9 – 0,6 | 0,9 – 0,6 |
Kombinovaná spotreba elektriny, vážená (WLTP) | kWh/100 km | 20,7 – 18,4 | 21,6 – 19,2 | 21,6 – 19,2 |
Kombinované emisie CO2, vážené (WLTP) | g/km | 18 – 12 | 20 – 14 | 20 – 14 |
Elektrický dojazd (EAER, WLTP) | km | 97 – 115 | 95 – 111 | 95 – 109 |
AIRMATIC a riadenie zadnej nápravy na želanie
Veľký podiel na agilných jazdných vlastnostiach novej Triedy E má presné vedenie predných kolies so štvorprvkovým zavesením. O dobré vedenie kolies zadnej nápravy a stabilnú jazdu v priamom smere sa postará konštrukcia s priestorovým usporiadaním a koncepciou piatich ramien závesu kolesa. Na prednej náprave sú pružiny a tlmiče združené do jednej teleskopickej vzpery a nepodieľajú sa na vedení kolies, z čoho vyplýva aj adekvátne citlivá reakcia pruženia. Pomocný rám (vpredu) a nápravnica (vzadu) oddeľujú podvozok a karosériu od vibrácií a hluku. Modely s mierne hybridným pohonom sú sériovo vybavené podvozkom AGILITY CONTROL s oceľovými pružinami a selektívnym systémom tlmenia. V porovnaní s podvozkom hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete je znížený o 15 milimetrov.
Pôsobivý, pohlcujúci zážitok zo zábavy
Hudbu, hry aj streamovaný obsah možno v Triede E vnímať takmer všetkými zmyslami[3]. Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri.
Výpočtové funkcie doposiaľ oddelených domén sa uskutočňujú v rámci jediného procesora. Obrazovky a infotainment MBUX tak zdieľajú nový, veľmi výkonný centrálny počítač vozidla. Tento typ sieťového prepojenia zvyšuje výkonnosť a rýchlosť dátových tokov.
Pre novú Triedu E bude k dispozícii balík zábavy (systém zábavnej techniky MBUX plus). Ten zahŕňa služby Mercedes me connect a dátový balík od iného poskytovateľa. V závislosti od trhu sa používa komunikačný modul s prenosovou technológiou 5G. Vďaka štandardu mobilnej telefónnej siete 5G sú možné výrazne vyššie prenosové rýchlosti ako pri štandardoch LTE/UMTS
Zdroj: Mercedes-Benz