Opel predstavil vynovené SUV Grandland približne v polovici minulého roka. Pre komplikovanú globálnu situáciu v automobilovom priemysle sa ale prvá kusy nového SUV objavili na Slovensku ešte len pár dňami. Elegantne a zároveň športove SUV dostalo ponovom nielen intuitívne ovládacie prvky ale aj inovatívne technológie.
Vlajkové SUV značky Opel okrem toho prináša aj technológie a asistenčné systémy, ktoré mohli zákazníci doposiaľ nájsť iba vo vozidlách s vyšším stupňom výbavy. Ide najmä o adaptívne pixelové svetlomety IntelliLux LED® s celkovým počtom 168 diód LED. V modernom SUV značky Opel debutuje svetelná technológia z vlajkovej limuzíny, Insignia, ktorá určuje nové štandardy v trhovom segmente modelu Grandland. Prvky LED v každom štíhlom svetlomete sú zoradené do trojradového maticového systému, kde jednotlivé funkcie plynule prechádzajú do ďalšej úrovne:
• Pri krátkom dosahu svetelného lúča dlhý rad pixelov nepretržite prispôsobuje zaostrenie svetla každej zákrute.
• Optimálny dosah svetelného lúča na hranici svetla a tmy zaisťuje rad jemne vymedzených a dynamicky sa prispôsobujúcich pixelov.
• Skutočná maticová funkcia v prostrednom a hornom rade svetiel presne vyrezáva protiidúce vozidlá v milisekundách. Ostatné oblasti zostávajú plne osvetlené diaľkovým svetlom.
Svetlá LED na denné svietenie integrované do každého svetlometu dávajú vozidlu charakteristický rukopis značky Opel. Vďaka tejto inovatívnej technológii osvetlenia je nový Grandland vo svojom trhovom segmente jasným lídrom. To isté platí aj pre nočné videnie, ktoré u značky oslavuje svoju premiéru. Jeho infračervené kamery dokážu na základe teplotného rozdielu oproti okoliu zistiť prítomnosť ľudí a zvierat až do vzdialenosti 100 metrov od nového modelu Grandland v smere jeho jazdy. Napríklad pri detekcii chodcov systém nočného videnia upozorní vodiča na ich prítomnosť a zobrazí ich polohu na 12-palcovom digitálnom displeji informačného centra vodiča.
Koncept používateľského rozhrania je futuristický a zredukovaný len na nevyhnutné prvky. Dva širokouhlé displeje v jednej jednotke vytvárajú tzv. Opel Pure Panel. Tento plne digitálny kokpit orientovaný na vodiča má intuitívnu obsluhu, takže množstvo tlačidiel by tu bolo prebytočných. Pozostáva z najnovších digitálnych technológií a zobrazuje najdôležitejšie informácie. Oba displeje vítajú cestujúcich a vytvárajú príjemnú atmosféru v kabíne. Centrálna dotyková obrazovka s uhlopriečkou 10 palcov je otočená k vodičovi, ktorý sa vďaka tomu môže koncentrovať na riadenie vozidla bez toho, aby musel spustiť zrak z cesty pred sebou.
Novinkou v spojení s automatickou prevodovkou je aj tzv. integrovaný asistent pre jazdu na diaľnici. Pomocou kamery a radarových snímačov kombinuje rôznych asistentov, a spríjemňuje tak vodičovi jazdu. Adaptívny tempomat udržiava vzdialenosť od vozidla vpredu podľa nastavenej rýchlosti a v spojení so systémom aktívneho udržiavania vozidla v jazdnom pruhu udržiava Grandland v strede jeho jazdného pruhu. Opel pomáha zvyšovať alebo znižovať rýchlosť tak, aby sledovalo vozidlo pred sebou, samozrejme bez prekročenia nastavenej rýchlosti. V prípade potreby zabrzdí až do úplného zastavenia. Opel Grandland s integrovaným asistentom pre jazdu na diaľnici vďaka funkcii automatického spúšťania a vypínania motora „Stop & Go“ automaticky obnoví riadenie z pokoja.
Nový Opel Grandland je vybavený aj množstvom ďalších asistenčných systémov. 360-stupňová panoramatická kamera uľahčuje vodičovi manévrovanie prostredníctvom prednej a zadnej kamery. Automatický parkovací asistent identifikuje priestory pre pozdĺžne a kolmé parkovanie a navedie do nich alebo z nich vozidlo Grandland automaticky. Systém výstrahy pred objektmi v mŕtvom uhle zabraňuje potenciálnym zrážkam pri odbočovaní alebo zmene jazdných pruhov. Súčasťou štandardného vybavenia každého variantu Grandland je upozornenie na hroziacu čelnú zrážku s funkciou automatického núdzového brzdenia, detekcia chodcov, upozornenie na nežiaduce vybočenie z jazdného pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek, funkcia sledovania a upozornenia na únavu vodiča a tempomat.
Opel sa v prípade nového Grandlandu drží aj svojej elektrickej stratégie. Okrem klasických spaľovacích motorizácii, kam patrí benzínová verzia 1,2 Turbo s výkonom 130 koní ale aj úsporný turbodiesel 1,5 CDTi, s rovnakým výkonom 130 koní, si záujemcovia o výkonné a mimoriadne účinné plug-in hybridné varianty si môžu vybrať pohon predných kolies (224 koní) alebo elektrický pohon všetkých kolies (300 koní).
Zdroj: Opel