Elektrický Renault 5 E-Tech je vozidlo ako žiadne iné. Je symbolom skupiny Renault. Je symbolom stratégie obnovy skupiny Renault, Renaulution, jej priemyselnej obnovy a elektrického posunu. Výsledkom inovatívneho prístupu je sériový model, ktorý si zachováva charakter konceptu. Jeho vývoj trval iba tri roky, oproti obvyklým štyrom. Je to skutočná sila elektrických a digitálnych technológií. Renault 5 E-Tech 100% elektrický sa bude vyrábať vo Francúzsku a zároveň bude cenovo konkurencieschopný.
Na dosiahnutie tohto výsledku v segmente malých a cenovo dostupných mestských vozidiel bolo nutné použiť všetky odborné znalosti skupiny, najmä spoločnosti Renault, Ampere, divízie skupiny Renault špecializujúcej sa na elektrické vozidlá a softvér, ako aj Mobilize.
Tento proces spolupráce prebehol v rámci novej multiodborovej organizácie skupiny Renault. Tá umožňuje sústrediť sa na hľadanie agility, inovácií a efektivity, aby mohla čeliť technologickým zmenám v odvetví. Vďaka rýchlemu rozvoju jedinečnej platformy venovanej malým elektromobilom a sile európskeho priemyselného ekosystému tak spoločnosť Ampere dokázala značke Renault poskytnúť nespochybniteľnú konkurenčnú výhodu. To umožnilo spoločnosti Renault vyvinúť nový rad atraktívnych elektromobilov, medzi ktorých hlavných predstaviteľov teraz patrí 100% elektrický Renault 5 E-Tech.
Keď sa v roku 1972 zrodil pôvodný Renault 5, zaujal svojím moderným a nekonvenčným dizajnom. Plastové nárazníky, šesť žiarivých farieb a svetlomety mu dodávali autentický vzhľad. V súlade so spoločenským vývojom si okamžite získal Francúzov, najmä ženy a mladých ľudí, čo bola na vtedajšiu dobu nová zákaznícka skupina. Stelesňoval závan čerstvého vzduchu, symbol slobody a radosti zo života. Pre tím dizajnérov nového modelu vzniklo ihrisko pre „retrofuturizmus“. Výrazné farby, nezbedné svetlomety, zvislé zadné svetlá, vystúpené blatníky, farebná strešná lišta, mriežka na kapote a ďalšie. Renault 5 E-Tech 100% elektrický je plný odkazov na svojho predchodcu. Zámerom je reinterpretovať mnoho detailov do svetla elektrickej technológie a 21. storočia.
Mriežka na kapote pôvodného modelu bola prepracovaná tak, aby držala krok s dobou. Nahradil ju indikátor dobíjania v podobe symbolického čísla 5, ktorý sa rozsvieti, keď sa vodič priblíži k vozidlu, a predstavuje tak vzájomnú interakciu medzi človekom a strojom. Ďalším príkladom humanizovaného rozhrania je uvítacia sekvencia v podobe žmurknutia LED svetlometov v tvare zorničiek. Aerodynamické doplnky, ktoré v pôvodnom Renaulte 5 chýbali a ktoré sú dnes nevyhnutné na optimalizáciu účinnosti vozidla, zostali skryté, rovnako ako zaoblené sklo zakrývajúce zadné svetlá na optimalizáciu prúdenia vzduchu.
Emócie vyvolané vonkajším dizajnom sa odrážajú aj vo vnútri. Osobitná pozornosť bola venovaná uvítaniu vodiča. Renault 5 E-Tech 100% elektrický je vybavený veľkým 10″ multimediálnym dotykovým displejom s efektným a plynulým rozhraním. Jeho súčasťou je grafická a zvuková uvítacia sekvencia navrhnutá v spolupráci so spoločnosťou Ircam a Jeanom-Michelom Jarrom. Umelec, skladateľ a autor, priekopník elektronickej hudby s vášňou pre technológie, vyvinul aj zvukovú kulisu na palube a VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), vonkajší výstražný zvuk, ktorý elektromobil vydáva pri rýchlostiach nižších ako 30 km/h, aby varoval chodcov.
Elektrická platforma novej generácie, ktorá je v Európe jedinečná
Aby sériové vozidlo pôsobilo rovnako atraktívne ako koncept predstavený v januári 2021, pracovali tímy dizajnérov, konštruktérov a produktových špecialistov spoločne v režime „od náčrtu k ceste“. Dizajn vozidla je obvykle obmedzený platformou, na ktorej bude aplikovaný. Renault 5 E-Tech 100% elektrický je prvým vozidlom postaveným na novej platforme AmpR Small určenej pre elektromobily segmentu B. To z neho robí jedinečné vozidlo na trhu s jasnými konkurenčnými výhodami: rovná podlaha, dlhý rázvor (2,54 m), optimalizovaný vnútorný priestor a objem batožinového priestoru (326 litrov), nižšie ťažisko, nízka hmotnosť (menej ako 1 500 kg) atď. Platforma AmpR Small taktiež umožnila množstvo úspor bez toho, aby došlo ku kompromisom v oblasti elektrických komponentov a technológií, ktoré sú pre zákazníkov užitočné. Tento prevratný prístup tiež skrátil dobu vývoja na iba tri roky.
Renault 5 E-Tech 100% elektrický uvádza na trh novú obojsmernú striedavú nabíjačku kompatibilnú s technológiami V2L (vehicle-to-load) a V2G (vehicle-to-grid). Tento priekopnícky systém, ktorý sa v budúcnosti rozšíri, umožní vozidlu stať sa skutočným hráčom v energetickom ekosystéme prostredníctvom služieb Mobilize tým, že bude dodávať bezuhlíkovú elektrinu späť do siete. Užívatelia tak budú môcť ťažiť z výrazných úspor na svojich účtoch za elektrinu. Technológia V2G bude spočiatku k dispozícii iba na vybraných trhoch.
Elektromotor pod kapotou vozidla Renault 5 E-Tech je kompaktnejší ako motor vozidiel Mégane E-Tech a Scénic E-Tech elektrický, z ktorého je odvodený. Zostáva verný technológii, ktorú Renault preferuje: synchrón s vinutím na rotore. Vďaka absencii permanentných magnetov nepoužíva žiadne vzácne nerasty, čím znižuje svoj dopad na životné prostredie. Tento motor, ktorý z hľadiska životnosti ťaží zo skúseností svojich predchodcov, bude ponúkaný v troch výkonových úrovniach: 110, 90 alebo 70 kW.
Výnimočný pôžitok z jazdy, vďaka ktorému dáte prednosť elektromobilom
100% elektrický Renault 5 E-Tech vyniká v meste, ale je doma aj mimo neho, pretože jeho nabíjačka na striedavý prúd s výkonom 11 kW, nabíjačka na jednosmerný prúd s výkonom 80 alebo 100 kW a batérie s kapacitou 52 kWh mu umožňujú dojazd až 400 km podľa WLTP. V tomto segmente mestských elektromobilov je raritou, že môže ťahať aj príves s hmotnosťou až 500 kg. Renault 5 E-Tech 100% elektrický bude mať k dispozícii dve lítium-iónové batérie. Väčšia batéria, ktorá bude ponúkaná ako jediná pri uvedení vozidla na trh, má kapacitu 52 kWh a dojazd až 400 km podľa WLTP. Druhá má kapacitu 40 kWh na dojazd až 300 km WLTP. Obe využívajú chémiu NMC (nikel-mangán-kobalt), ktorá v súčasnosti ponúka najlepšiu energetickú hustotu na trhu.
Konštrukcia modulov týchto batérií zvyšuje ich energetickú hustotu bez toho, aby sa zväčšil ich objem. Batéria s kapacitou 52 kWh má vo svojom puzdre 4 veľké moduly, zatiaľ čo u Mégane E-Tech 100% elektrický a ZOE je to 12 menších modulov. Táto zjednodušená architektúra prináša v porovnaní s modelom ZOE (cca 300 kg) úsporu 20 kg. 46 článkov je osadených do 4 modulov, z ktorých každý váži približne 55 kg. Naproti tomu batéria s kapacitou 40 kWh má iba 3 veľké moduly integrované do rovnakého puzdra. Každý z týchto 3 modulov obsahuje 31 silnejších článkov s celkovou hmotnosťou približne 240 kg.
Pre optimálny výkon za všetkých podmienok je batéria vybavená kvapalinovým chladiacim okruhom, ktorý reguluje jej teplotu. Pre väčšiu bezpečnosť chladiaca kvapalina necirkuluje vo vnútri tela, ale cez vylisovanú podlahu. Pokiaľ ide o dobíjanie, trasa sa naplánuje pomocou Google Maps a batéria sa automaticky predhreje, aby sa optimalizovala doba dobíjania.
Tri výkony motora
Elektromotor vo vozidle Renault 5 E-Tech elektrické je založený na technológii preferovanej spoločnosťou Renault: synchrónny motor s vinutím na rotore. Vďaka absencii permanentných magnetov nepoužíva žiadne vzácne nerasty, čím znižuje svoj dopad na životné prostredie. Magnety sú nahradené medenými cievkami, pričom poradie a vedenie vodičov je navrhnuté tak, aby odolalo odstredivej sile rotora. Pokiaľ ide o životnosť, elektromotor Renault 5 E-Tech, odvodený priamo z elektromotorov Mégane E-Tech 100% elektrický a Scénic E-Tech elektrický, ťaží zo skúseností získaných u iných elektromotorov, ako je napríklad ZOE. K dispozícii je aj niekoľko noviniek, ako je výkonová elektronika novej generácie (menič) a prepracovaná prevodovka. Najväčším rozdielom je veľkosť a hmotnosť motora. Jeho hmotnosť je nižšia o 15 kg a dĺžka rotora sa zmenšila o 3 cm, aby sa zmestil pod kapotu elektrického Renault 5 E-Tech.
Do nabíjačky bol tiež integrovaný menič AC/DC, ktorý transformuje napätie 400 V z batérie na 12 V, a jednotka príslušenstva, ktorá riadi rozvod prúdu, aby sa optimalizoval priestor. Nová pohonná jednotka váži vrátane palubnej nabíjačky iba 105 kg. Motor poskytuje tri úrovne výkonu: 110 kW (150 k / 245 Nm), 90 kW (120 k / 225 Nm) alebo 70 kW (95 k / 215 Nm). Motor s výkonom 110 kW je kombinovaný s batériou s kapacitou 52 kWh, zatiaľ čo motory s výkonom 90 kW a 70 kW sú kombinované s batériou s kapacitou 40 kWh. Pri uvedení vozidla na trh bude k dispozícii iba prvý motor, ostatní prídu na rad o niečo neskôr.
Vo verzii so 110 kW zrýchli Renault 5 E-Tech 100% elektrický z 0 na 100 km/h za menej ako 8 sekúnd a z 80 na 120 km/h za menej ako 7 sekúnd. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 150 km/h. Renault 5 E-Tech 100% elektrický bude prvým vozidlom, ktoré bude vybavené novou obojsmernou nabíjačkou AC 11 kW, ktorá umožní funkciu V2L (vehicle-to-load) pre pripojenie spotrebiča k batérii vozidla a funkcie V2G (vehicle-to-grid) pre dodávku elektriny späť do siete a úsporu pri domácom nabíjaní
Táto obojsmerná nabíjačka striedavého prúdu s výkonom 11 kW bude k dispozícii pri verziách 110 kW a 90 kW, pričom verzia 70 kW dostane konvenčnú, tj jednosmernú nabíjačku striedavého prúdu s výkonom 11 kW. Skutočnosť, že nabíjačka s výkonom 11 kW je súčasťou štandardnej výbavy všetkých verzií, znamená, že Renault 5 E-Tech 100% elektrický je ešte univerzálnejší a pripravený vyraziť na cesty v akomkoľvek európskom meste. S nabíjačkou s výkonom 11 kW AC sa batéria s kapacitou 52 kWh dostane z 10% na 100% za 4 hodiny nabíjania. Batéria s kapacitou 40 kWh potrebuje o hodinu menej.
Na rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom, napríklad na diaľnici, má pohonná jednotka s výkonom 110 kW konektor jednosmerného nabíjania s výkonom 100 kW, ktorý umožňuje nabíjať batériu s kapacitou 52 kWh. Pohonná jednotka s výkonom 90 kW disponuje konektorom jednosmerného nabíjania s výkonom 80 kW pre nabitie batérie s kapacitou 40 kWh. Je potrebné mať na pamäti, že maximálny výkon jednosmerného nabíjania určuje technická definícia batérie, pričom samotná nabíjačka je integrovaná do DC terminálu. V oboch prípadoch stačí 30 minút nabíjania na to, aby sa batéria dostala z 15 % na 80 %. Vďaka vylepšenej prednej náprave a zmenšenému polomeru otáčania ponúka predovšetkým špičkovú agilitu. Viacprvková zadná náprava, pochádzajúca z vozidiel vyšších segmentov, zaisťuje jazdné vlastnosti a dynamiku, ktoré nie sú v tomto segmente štandardom. To všetko prispieva k vysokej úrovni potešenia z jazdy bez toho, aby bol zabudnutý komfort.
Trvalo udržateľný rozvoj v celoeurópskom “elektrickom prostredí”
Skupina Renault sa zaviazala vyrábať 100% elektrický Renault 5 E-Tech vo Francúzsku – vrátane jeho batérie – od marca 2025. Každé vozidlo a batérie sa budú montovať v závode v Douai, ktorý bol jedným z pôvodných výrobných závodov Renault 5, pričom motor (elektrická sieť, prevodovka, elektronika) sa bude vyrábať v Cléone a moduly batérie sa budú od leta 2025 vyrábať v Douai Gigafactory (partnerstve s Envision AESC). Do roku 2030 budú mať o 35 % menšiu uhlíkovú stopu ako model ZOE.
Renault 5 E-Tech 100% elektrický sa bude vyrábať na severe Francúzska s využitím kompaktného ekosystému dodávateľov v okruhu 300 km od centra ElectriCity. Tento záväzok k miestnej konkurencieschopnej výrobe je základom pre rozvoj skutočného európskeho elektrického údolia, ktoré sa špecializuje na hodnotový reťazec elektrických vozidiel. Pomáha zaistiť pracovné miesta a znižuje našu ekologickú stopu.
Renault 5 vždy predbiehal svoju dobu a bol prvým vozidlom, ktorého spotreba klesla pod symbolickú hranicu 5 l/100 km pri rýchlosti 90 km/h… už v roku 1974 dokonca existovala elektrická verzia s dojazdom 110 km! Predznamenal tiež počiatky ekologického dizajnu s originálnou strechou z lepených prírodných vlákien, ktorá zlepšila odhlučnenie, priestornosť, design a spotrebu paliva. Ako vizionárska značka sa Renault v roku 1986 dokonca pustil do poslednej výzvy, keď sa odvážil vstúpiť do cirkulárneho hospodárstva v podobe repasovania ojazdených vozidiel Renault 5.
Tento avantgardný duch sa prejavuje v celom hodnotovom reťazci elektrického vozidla Renault 5 E-Tech. V súlade so svojim záväzkom k cirkulárnemu hospodárstvu a vďaka odborným znalostiam spoločnosti The Future is NEUTRAL, dcérskej spoločnosti skupiny Renault špecializujúcej sa na cirkulárne hospodárstvo, dosiahne Renault 5 E-Tech 100% elektrickú celkovú recyklovateľnosť 85 % a využije 22 % materiálov z cirkulárneho hospodárstva, vrátane 41 kg recyklovaných polymérov. Tkaniny sedadiel budú u výbavy Techno a Iconic taktiež vyrobené zo 100% recyklovaných materiálov. Druhá menovaná verzia bude tiež obsahovať materiály z biologických zdrojov na volante a izoláciu interiéru.
Zdroj: Renault