Autoinak.sk

Opel Grandland X – Benzínové prekvapenie

Nemeckej značke Opel sa pod krídlami koncernu PSA vskutku darí. Automobilku s bleskom v znaku sa Francúzom podarilo za veľmi krátky čas priviezť späť do želaných „čiernych čísel“. Podpísali sa pod to predovšetkým nové a atraktívne modely. Okrem toho už má Opel v rámci koncernu pevne stanovenú stratégiu. V hľadáčiku má predovšetkým konzervatívnejšie orientovaných zákazníkov, ktorí preferujú typické „nemecké“ riešenia ako aj uhladený dizajn. V Rüsselsheime sa aktuálne taktiež starajú o vývoj úžitkových vozidiel pre celý koncern. A šepká sa, že v budúcnosti do zoznamu úloh značky Opel mohol pribudnúť aj vývoj výkonnejších motorizácie vyššieho objemu. Pod nárast predaja vozidiel Opel sa hlavnej miere podpísali SUV modely. My sme pri tejto príležitosti otestovali najväčšieho člena rodiny, ktorý aktuálne dostal novú automatickú prevodovku.

SUV Opel Grandland X s prepĺňanou zážihovou motorizáciou 1,2 Turbo, skombinovanou práve s novou 8-st. automatickou prevodovkou a v prostrednej výbave Innovation nám na test zapožičala spoločnosť Autotip spol. s r.o. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Opel v žilinskom regióne.

Rýchle fakty:

Opel Grandland X 1,2 Turbo Innovation   Fotogaléria Opel Grandland X

Kategória vozidiel so zdvihnutým podvozkom má aj pri značke Opel svoju tradíciu. Mnohým sa v tomto smere ako prvý vybaví „drsný offroad“ Opel Frontera či SUV Opel Antara. Aktuálnym pokračovateľom tradície je Opel Grandland X, ktorý bol predstavený v roku 2017. V tomto prípade ide o typického predstaviteľa medzi dnes čoraz populárnejšími “SUV-čkami.”

Najpriestrannejší Opel s vyššou stavbou karosérie je postavený na modulárnej platforme EPM2, koncernu PSA. Určitou nevýhodou spomenutého základu je nateraz chýbajúca verzia s pohonom všetkých kolies. Za pozitívum možno považovať, že Nemci dokázali svojmu modelu vštepiť vlastnú DNA, typickú pre vozidlá značky Opel. Toto dokazuje nielen autentického dizajnu exteriéru aj tradičné stvárnenie interiéru “Made in Opel”. Aktuálnou novinkou v ponuke modelu Grandland X je výkonná benzínová motorizácia 1,6 Turbo. K nej sa pridáva taktiež nová 8-st. automatická prevodovka, ktorú je možné kombinovať s viacerými pohonnými jednotkami.

Momentálne najväčšie SUV s logom Opel je model Grandland X

Paletu momentálne dostupných pohonných jednotiek otvára nami testovaný prepĺňaný 3-valec 1,2 Turbo s výkonom 130 koní. V tomto prípade je okrem 6-st. manuálu k dispozícii aj nový meničový automat s 8 stupňami. Výkonovou špičkou modelu Opel Grandland X je následne spomenutý zážihový motor 1,6 Turbo s výkonom až 180 koní. Špičková verzia sa kombinuje výhradne s 8-st automatom.

Naftový základ predstavuje úsporný turbodiesel 1,5 CDTi s výkonom 130 koní. V tomto prípade je na výber okrem 6-st. manuálnej prevodovky i automat so 6 stupňami. Výkonnejšou vznetovou alternatívou je potom verzia 2,0 CDTi, 170 koní. Kombinuje sa opäť výhradne s novou 8-st. automatickou prevodovkou. Chýbajúci pohon všetkých kolies supluje príplatková inteligentná elektronická trakčná kontrola IntelliGrip s voliteľnými režimami jazdy. Očakávanej pravovernej verzie s pohonom 4×4 sa ale pri modeli Grandland X dočkáme už o pár mesiacov. Ponuku rozšíri avizovaná Plug-In Hybridná verzia, ktorá ponúkne pohon všetkých štyroch kolies.

Opel Grandland X

Tradičný „Opel dizajn“ v SUV balení

Po dizajnovej stránke je už na prvý pohľad jasné, že aj Grandland X zapadá do rodiny modelov značky Opel. Zároveň platí, že testované SUV pôsobí dostatočne robustne i príjemne obratne.

Prednej časti dominuje tradičná silueta masky chladiča s naznačenými krídlami. Ide o typický dizajnový prvok, typický pre všetky nové modely značky Opel. Na siluetu masky chladiča plynule nadväzuje efektná grafika predných LED svetiel. Hlavné svetlomety ponúkli v našom prípade okrem full LED technológie aj funkciu AFL. V praxi ide o užitočné natočenie, resp. nasmerovanie svetelného účinku do zorného poľa vodiča, ktoré kopíruje momentálne natočenia volantu. V kombinácii so slušným svetelným účinkom ide o bezpečnostný prvok, za ktorý odporúčame priplatiť. „Drsný“ terénny vzhľad dotvára výrazne ochranné oplastovanie, ktoré je viditeľné po celom obvode vozidla. Na prvý pohľad nenápadné tmavé plasty oživuje elegantný prvok v podobe “striebornej” ochrannej lišty v spodnej časti nárazníka.

Maska chladiča s tradičnou siluetou krídel

Bočná silueta zaujme atletickými tvarmi a líniami. Podpísali sa pod to výrazné prelisy karosérie a predovšetkým efektný zadný stĺpik karosérie s líniou tzv. plávajúcej strechy. To, že testovaný exemplár disponuje voliteľnou funkciou IntelliGrip, prezrádzajú odolne pôsobiace jednoduché a elegantné 18 palcové disky z ľahkých zliatin.

Za športovo elegantnú možno označiť aj zadnú časť najväčšieho SUV značky Opel. Koncové svetlá takisto disponujú LED podpisom v tvare krídel. Na jednoducho tvarované dvere batožinového priekoru nadväzuje masívny a odolne pôsobiaci nárazník. V jeho spodnej časti sú opticky naznačené dve samostatné koncovky výfuku. “Bohužiaľ” ide len o efekt. Reálne vyústenie výfuku je „ukryte“ v priestore pod nárazníkom.

naznačené koncovky výfukov svoju funkciu reálne neplnia


Vo finále platí, že dizajn modelu Opel Grandland X v jednom balení ponúka mix nemeckej športovej elegancie a odolný SUV “look”. Nekonfliktný vzhľad bude s najväčšou pravdepodobnosťou ešte veľmi dlho a úspešné odolávať nástrahám času. Toto z nášho pohľadu s určitosťou ocenia nielen konzervatívne orientovaní záujemcovia.

Priestranný a kvalitný interiér si zakladá na ergonómii

Príjemne racionálny prístup, typický pre značku Opel, panuje aj v interiéri testovaného modelu Grandland X. Ešte pred vstupom na palubu zaujme detail v podobe dôkladného prekrytia prahov na všetkých 4 dverách. Okrem toho, že si posádka neušpiní odev ani pri nepriaznivom počasí, je aj tento prvok jasným dôkazom príslušnosti ku kategórie SUV.

Dôkladné prekrytie prahov je príjemný a a funkčný detail

Dizajn palubnej dosky, ako aj celkový vzhľad interiéru možno označiť ako konzervatívny. Paradoxne, práve klasické riešenia na čele s tradičným prístrojovým panelom, môže pre SUV s bleskom v znaku znamenať v dnešnom digitálnom svete istú konkurenčnú výhodu. Po usadnutí do kabíny príjemne prekvapí špičkové dielenské opracovanie, ku ktorému musíme pripočítať tiež zodpovedajúcu kvalitu použitých materiálov. Dôrazom sa kládol aj na logické usporiadanie ovládacích prvkov. práve tu je jasne cítiť povestná nemecká precíznosť.

Jednotlivé ovládacie prvky sú usporiadané do logických modulov. Na ovládanie dôležitých alebo často využívaných funkcií vozidla, ako je modul klimatizácie, jazdné asistenty či systém štart/stop, spravidla slúži vždy jedno samostatné ovládacie tlačidlo. Už spomenutý prehľadný “klasicky” prístrojový panel tvorí štvorica analógových „budíkov“, doplnená displejom palubného počítača. Toto funkčné riešenie už dôverne poznáme aj z iných modelov značky Opel. Koncepciu interiéru nijako nenarúša ani multimediálne rozhranie so 7 palcovým dotykovým monitorom. Displej je príkladne vsadený priamo do palubnej dosky. Najdôležitejšie funkcie sa prepínajú samostatnými tlačidlami pod obrazovkou. Grafika systému nijako zvlášť nenadchne, no zároveň ani neurazí. K odozve na dotyk a celkovej funkčnosti nemáme žiadne zásadné výhrady. Chvályhodný bonus predstavuje dobre fungujúci navigačný modul. V testovanej výbave Innovation nám chýbala parkovacia kamera. Tá je dostupná v opcii za príplatok.

Palubná doska modelu Opel Grandland X

Silnou zbraňou vozidiel značky Opel je tradične posed za volantom. Grandland X prichádza s optimálnym kompromisom vyššieho posedu typického pre SUV, skombinovaným so „šoférskou“ pozíciou typickou pre kompaktnú triedu. Štandardom testovanej verzie sú príjemné predné sedadlá vyvíjané v spolupráci s ortopédmi. Vzhľadom na dostatočne dimenzovaný sedák a operadlo sme v Grandland X necítili žiadnu únavu ani pri dlhých presunoch. Za optimálnu možno v tomto smere považovať tiež pozíciu volantu, resp. voliča automatickej prevodovky. Zaujímavosťou je, že aj nová 8-st. automatická prevodovka využíva “americké” riešenie, v podobe kulisy s pevne vytýčenými dráhami chodu. Z vyslovene funkčného hľadiska sa ale ani takémuto tak trochu retro riešeniu nedá nič vytknúť.

Na nedostatok priestoru sa v testovanom exemplári nebudú sťažovať ani zadní pasažieri. Za priestorové podmienky v druhom rade si SUV značky Opel zaslúži pochvalu. V praxi sa tu za seba pohodlne a bez problémov dokážu posadiť aj dlháni s výškou viac ako 180 cm. Príjemným bonusom je v tomto smere symetricky tvarovaná zadná lavica a predovšetkým prakticky rovná podlaha bez tzv. stredového tunelu.

Príjemným prekvapením je priestor v druhom rade

Z užívateľskej stránky ponúka najväčšie SUV s logom Opel štandardne rozmiestnené odkladacie priečinky. Naša výčitka smeruje k chýbajúcim konzolám na nápoje v prednej časti kabíny. Osamotený prelis na stredovej konzole je až príliš plytký a klasická PET fľaša väčšieho objemu sa nezmestí ani do boxov vo dverách. Kompromisné riešenie ponúka pomerne skromná lakťová opierka, kam je možné odložiť PET fľašu s objemom cca 1 liter.

Medzi prednosti modelu Grandland X patrí naopak batožinový priestor. Pravidelne tvarovaný kufor disponuje v základom usporiadaní objemom 514 litrov. Z praktického hľadiska dávame palec hore medzipodlahe. Tá dovoľuje vytvoriť optimálne rovnú podlahu pri sklopených zadných operadlách. V takomto usporiadaní Grandland X odvezie maximálne 1562 litrov batožiny. Príjemným bonusom je, že pod medzipodlahu sa stále zmesti i dojazdová rezervná pneumatika. Z praktického hľadiska sme tiež ocenili možnosť sklápania sedadiel v druhom rade priamo z batožinového priestoru, ako aj otvor umožňujúci prepravu dlhých predmetov.

Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 514 litrov

Testovaná výbava s názvom Innovation je druhá najvyššia z ponúkaných 4 možností. Štandardne obsahuje prvky ako automatické prepínanie diaľkových svetiel, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, sledovanie mŕtveho uhla, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, zásuvku na 12 voltov, sedadlo vodiča s certifikátom AGR a mnoho iného. V našom prípade by sme v opcii siahli ešte po cúvacej kamere a pohodlnej funkcii s bezkľúčovým prístupom a štartovaním.

Veľké prekvapenie pod prednou kapotou

V rámci testu Opel Grandland X sme boli najviac zvedaví na to ako si s pomerne veľkým SUV poradí relatívne malý motor pod prednou kapotou. Prepĺňaný 3-valec 1,2 Turbo získal už v rámci koncernu PSA viacnásobné ocenenie v ankete o medzinárodný motor roka, vo svojej objemovej kategórii.

Opel Grandland X

Testovaný agregát v prvom rade zaujme svojou kultivovanosťou. Tu znásobuje aj fakt, že Opel Grandland X disponuje na pomery danej triedy precíznym odhlučnením interiéru. Motor pod prednou kapotou zároveň vďaka minimu vibrácii, maskuje veľmi dobre konštrukciu s nepárnym počtom valcov, a to už pri voľnobežných otáčkach. očakávaný “drsnejší“ charakter s príjemne živelným zvukovým prejavom sa dostavuje až v hornej tretine otáčkomera.

Pocitovo by sme benzínovej motorizácii pod prednou kapotou dokonca hádali aj o niečo vyšší výkon, ako je výrobcom deklarovaných 130 koní! Rovnako príjemné efekt sa dostavuje aj pri pocitovej dynamike. Rozjazdy z križovatky alebo pružné zrýchľovanie pôsobí na základe pocitom opäť o niečo živšie ako naznačujú tabuľkové hodnoty výrobcu. Pozitívna je v tomto smere aj rýchlosť reakcie sprostredkovaná pedálom akcelerátora. Vďaka spolupráci s novou automatickou prevodovkou ponúka pohonné ústrojenstvo veľmi dobru súhru. Automat aj vďaka 8 stupňom dokáže v praxi veľmi dobre pracovať s optimálnym využívaním maximálneho krútiaceho momentu, motorizácie 1,2 Turbo. Najvyšší prevodový stupeň radí prevodovka prakticky len pri ustálenej rýchlosti v diaľničnom tempe. Automatu vo všeobecnosti radí s rozvahou a najviac mu vyhovuje „bežná“ jazda. Pri pohonnom ústrojenstve nás milo prekvapilo aj naladenie funkcie štart/stop, ktorá našťastie motor zbytočne necitlivo motor za každú cenu nevypína.

Full LED svetla a funkciou AFL príjemne prekvapili

Spotreba paliva sa tak ako v prípade väčšiny prepĺňaných maloobjemových motorizácii značne odvíja od jazdného štýlu. Pri pokojnej a predvídavej jazde dokáže byť Opel Grandland X s motorom 1,2 Turbo až prekvapivo úsporným. Opačný extrém nastáva pri vyslovene dynamickom prejave, alebo pri jazde v náročnejších terénnych podmienkach, kedy spotreba hravo atakuje aj hranicu 10 litrov na každých 100 km. Náš výsledný priemer vrátane započítania terénnych prejazdov sa na konci testu podľa palubného počítača ustálil teste nad hranicou 7 l/100 km. Túto hodnotu možno vzhľadom na schopnosti vozidla považovať za dobrý a akceptovateľný výsledok.

Pod veľmi dobrý pocit z dynamiky sa v značnej miere podpísala i pocitovo nízka hmotnosť. Vyladenie podvozka modelu Grandland X prichádza s optimálnym kompromisom medzi športom a komfortom. Aj napriek vyššej stavbe karosérie sa Opel dramaticky nenakloní ani pri dynamickejších prejazdoch cez tiahle zákruty. Ľahký motor pod prednou kapotou je zároveň zárukou toho, že testované SUV veľmi pekné drží zvolenú jazdnú stopu.

Vyššia svetlá výška ponúka možnosť opustiť spevnené spevnené cesty

Vďaka svetlej výške 188 mm sa je možné s modelom Grandland X vydať aj mimo spevnené cesty. Ešte viac sebavedomia v tomto smere pridáva príplatková funkcia IntelliGrip, s možnosťou nastavenia 5 režimov jazdný režimov. V tomto smere sme mali pocit, že Opel oproti minulosti ešte zdokonalil vyladenie elektronického režimu trakcie. Grandland X si v našom teste aktuálne bez komplikácií poradil dokonca aj s rozjazdom do prudkého svahu po nespevnenom povrchu. Pri vypnutom ESP sme na naše prekvapenie zvládli dokonca aj stredne náročné kríženie náprav, kedy dokázala elektronika preniesť viac výkonu na koleso s lepšou trakciou.

A náš celkový dojem ?

Model Grandland X si napriek spoločnému technickému základu stále dokázal zachovať tradičné prednosti automobilky Opel. Nespornou výhodou je, že v porovnaní s konkurentmi sa Grandland X potencionálnym zákazníkom prihovára skôr konzervatívnejšími riešeniami, kde víťazí racionalita a funkčnosť. Veľkým prekvapením testu je kombinácia benzínovej motorizácie 1,2 Turbo s novou automatickou prevodovkou, ktorú neváhame odporúčať.

Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Opel Grandland X 1,2 Turbo Innovation
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 96/130
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1295-1318 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,2 – 6,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,2 / 100 km
Pneumatiky: Continental Conti CrossContact

Verzia/akčná cena
Opel Grandland X 1,2 Turbo Innovation (testovaný model) od 24 650 €
Opel Grandland X 1,2 Turbo Selection od 19 450 €

Klikni na konfigurátor Opel Grandland X

Kontakt/ testovacia jazda

Klady +++

Cestovný komfort + priestrannosť
Full LED AFL svetlomety
Energický motor 1,2 Turbo + zladenie s prevodovkou

Zápory – – –

Chýbajúce odkladacie priečinky na nápoje

Absencia pohonu 4×4

Exit mobile version