Tradičné modely strednej triedy nemajú v poslednom období ustlané na ružiach. Nezanedbateľná časť zákazníkov tohto segmentu presadla do vozidiel kategórie SUV. Niektorí výrobcovia preto spomínanú kategóriu nadobro opustili. Diametrálne odlišnú stratégiu si zvolil Peugeot. Francúzi svojho zástupcu v strednej triede, ktorým je model 508, pri generačnej výmene stráži zmenili na nepoznanie. Z klasického sedanu sa stal veľmi štýlový fastback, ktorý má dokonca ambíciu ponúkať alternatívu k prémiovým konkurentom. Okrem jedinečného dizajnu s tzv. bezrámovými dverami, sú veľmi zaujímavé i použité technológie. Z novinky sa zaslúžene stala vlajkovú loď značky Peugeot.
Nový Peugeot 508 so špičkovou vznetovou motorizáciou 2,0 BlueHDi (177 koní), skombinovanou s 8- st. automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbave GT Line, nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Peugeot v žilinskom regióne.
Rýchle fakty:
- Druhá generácia modelu Peugeot 508 sa zmenila na nepoznanie. S predchodcom zostal totožný prakticky len názov. Dynamická novinka je z hľadiska rozmerov dokonca o niečo menšia. Karosériu typu sedan strieda štýlový liftback, ktorému ale viac sedí označenie fastback.
- Peugeot 508, okrem imidžových prvkov, ako sú napríklad dvere s bezrámovou konštrukciou, prichádza s množstvom technologických “highlightov”. Za všetko spomeňme napr. dostupnosť tzv. nočného videnia, ktoré sa pri značke Peugeot objavuje vôbec po prvý krát.
- Interiér dostal usporiadanie v štýle i-Cockpit. Veľmi presvedčivá je kvalita použitých materiálov, ako aj ich dielenské opracovanie.
- Paleta motorov pozostáva z benzínových aj naftových verzii. Testovaný najvýkonnejší turbodiesel s výkonom 177 koní, je ideálny hltač veľkej porcie diaľničných kilometrov.
- Pod špičkové jazdné vlastnosti sa podpísal vynikajúco naladený podvozok. Nový model 508 okrem nezávislého zavesenia všetkých kolies ponúka už v základe adaptívne tlmiče.
Fotogaléria Peugeot 508. Autor Filip Lehotský a Peter Hlačik
Automobilka Peugeot mala v tzv. strednej triede vždy silné zastúpenie. V našich končinách veľmi obľúbené modely Peugeot 406, resp. 407, vystriedala v roku 2010 prvá generácia modelu 508. Modelový rad pozostávajúci z klasického sedanu, priestranného kombi a outdoorovej verzie RXH, zároveň prevzal pozíciu vlajkovej lode značky.
Druhá generácia modelu 508, predstavená približne pred rokom, má so svojím predchodcom spoločný už len názov. Pozíciu novej vlajkovej lode značky Peugeot dostala v tomto prípade úplne iný rozmer.
Zaujímavo a v dnešných časoch netradične pôsobí medzigeneračná zmena rozmerov. Novinka je v porovnaní s predchodcom citeľne kratšia a nižšia. To spolu so skrátením rázvoru má za následok vznik mimoriadne dynamického fastbacku. Po technickej stránke je nový 508 postavený na najnovšej platforme koncernu PSA, s označením EMP2. Samozrejmosťou je medzigeneračné zníženie hmotnosti, ako aj nárast tuhosti karosérie. Dynamické línie sa zaslúžili o špičkovú aerodynamiky. Koeficient odporu vzduchu dosiahol úroveň Cx 0,26. Kabína sa môže pochváliť najnovšou treťou generáciu iCockpitu s tradične miniatúrnym volantom. Bohatá výbava púta pozornosť vyspelým balíkom jazdných asistentov. Na želanie je tu dokonca k dispozícii aj systém tzv. nočného videnia, ktorý bol ešte donedávna výsadou prémiového segmentu. Okrem „základnej“ karosérie typu fastback, je nový model na našom trhu dostupný už aj v praktickejšej verzii kombi, s označením SW.
Paleta motorov pozostáva z benzínových aj naftových pohonných jednotiek. Zážihovým základom je motor 1,6 PureTech 180k (180 koní). Identická motorizácia je pri verzii GT vyladená na špičkových 225 koní, (1,6 PureTech 225k). Zážihové motorizácie sa kombinujú výhradne s 8-st. automatickou prevodovkou. Peugeot myslí aj na fanúšikov nafty. Tu ponuka začína základným turbodieslom 1,5 BlueHDi 130 k – výkon 130 koní. Ide o jedinú motorizáciu z ponuky, ktorú je možné okrem 8-st. automatu kombinovať aj so 6-st. manuálom. Výkonnejšiu naftovú verziu predstavuje verzia 2,0 BlueHDi 160k s výkonom 163 koní. Identická motorizácia je vo verzii 2,0 BlueHDi 180 k, následne vyladená aj na výkon 177 koní. Obe silnejšie vznetové motorizácie sa už kombinujú výhradne s 8-st. automatom.
Dizajn plný emócii
Nový Peugeot 508 možno pokojne označiť za dizajnový skvost. Patrí do pomerne vzácnej kategórie modelov, ktorých originálne línie a krivky neomrzia ani po čase spoločného súžitia. Ide o sériové zhmotnenie dizajnovéj evolúcie “Made in Peugeot”, ktorej predzvesťou bolo niekoľko konceptov. V jednom balení sa tu kombinuje luxus a elegancia s výstrednosťou a extravaganciou.
Predná časť opticky zvýrazňuje široký postoj vozidla. Dynamická maska testovanej verzie GT-Line dostala okrem dominantného fabrického loga, tiež šachovnicový výplet v podobe pochrómovaných obdĺžnikov. Na bohatú históriu automobilky odkazuje netradične umiestnené označenia modelu. Okrem zadnej časti ho nájdeme efektne zapracované i v prednej časti v priestore nad maskou chladiča. Ešte väčšiu pozornosť pútajú špičkovo svietiace predné svetlomety s full LED technológiou. Úzky vertikálny výbežok denného svietenia zasahuje prakticky až do spodnej časti športového nárazníka. Efektným spestrením je detail v podobe akéhosi „LED pozdravu“ doprevádzajúceho odomknutie vozidla.
Novinka pôsobí zaujímavo tiež pri pohľade z profilu. Línie karosérie s klesajúcou líniou strechy pripomínajú štýlové kupé. V skutočnosti ale novinka disponuje karosériou typu fastback, resp. liftback. Efekt testovanej verzie GT Line podčiarkujú krytky spätných zrkadiel, a obvodových líšt v okolí okien s kontrastnou čiernou farbou. Optickou čerešničkou na torte sú následné pomerne krátke previsy karosérie, ktoré v našom prípade dovolili ešte viac vyniknúť príplatkovým 19-palcovým kolesám, ktoré mali obuté špičkové plášte Michelin Pilot Sport.
Atraktívne línie pokračujú aj v zadnej časti. Koncové svetlá s užitočnou funkciou denného svietenia a čiernym podkladom, sú vzájomne optický prepojené prostredníctvom čiernej lišty s fabrickým logom. Grafika koncových svetiel je inšpirovaná „pazúrmi“ kráľa živočíšnej ríše. Zadný nárazník disponuje štýlovým náznakom difúzora. Palec hore dávame i funkčnej dvojitej koncovke výfukového systému. Pozornému oku určite neunikne ani minimalistický efektný s náznakom spojlera na odtrhovej hrane piatych dverí.
V sumári možno konštatovať, že nový Peugeot 508 pôsobí aj s pomerne nenápadným bielym odtieňom doslova ako magnet na oči. Vďaka originálnemu dizajnu si novinku určite nepomýlite so žiadnym iným konkurenčným modelom, za čo si Francúzi zaslúžia veľké uznanie.
Luxusná elegancia pokračuje aj v interiéri
Odvážne dizajnové prvky okrem zovňajšku nachádzame aj v interiéri. Jedným z najpútavejších prvkov sú v tomto smere bezpochyby dvere. Nový Peugeot 508 prichádza s imidžovou konštrukciou s dverami s bezrámovými oknami. Tento atraktívny detail dodáva novinke určitý pocit výnimočnosti. Z funkčného hľadiska treba v tomto smere pochváliť pomerne rýchle zosunutie okien pri kontakte s kľučkami. V tomto prípade preto ani v prípade neznalej osoby, alebo nešetrnejšom zaobchádzaní, nehrozí extrémne namáhanie tesnení vo dverách, ako aj samotných skiel. Pozitívnym prekvapení je v tomto smere tiež špičková kvalitou akustického tesnenia priestoru pre posádku pri spomínanej konštrukcii. Cez dvere tak to interiéru nepreniká rušivý aerodynamický hluk ani pri vyššej rýchlosti.
Nádych originality sa dostavuje aj po usadnutí za volant. Nový 508 po vzore ostatných modelov s levom v znaku, prichádza s najnovšiu verziu interiéru v štýle i-Cockpit, s minimalistickým volantom a prístrojovým panelom umiestneným až nad jeho úrovňou. Nech už sú názory na toto prevedenie akékoľvek, značke Peugeot sa minimálne musí uznať originalita. Faktom je, že nezainteresovaný vodič si v tomto prípade bude hľadať optimálnu polohu za volantom o niečo dlhšie ako je zvyknutý pri konkurenčných riešeniach. Jedným dychom treba zároveň dodať, že všetci členovia našej redakcie tento úkon zvládli a v i-Cockpite sa cítili príjemne a pohodlne.
Pochvalu si od nás vyslúžilo i celkové stvárnenie interiéru. Peugeot 508 je v tomto smere úplným právom vlajkovou loďou. Použité materiály dosahujú vysokú úroveň. Ešte viac prekvapuje ich skutočne precízne dielenské opracovanie. Do pozornosti dávame mnohé premyslené detaily. Sem patrí napr. bezrámové stvárnenie vnútorného spätného zrkadla alebo efektný karbónový dekór pri ústí zadných dverí. Z komplexného hľadiska je tak trochu na škodu, že Peugeot nedoprial modelu 508 tiež špeciálny kľúčik zapaľovania. Ten súčasný pôsobí tak trochu obyčajne a tuctovo.
Tvarovo zaujímavá palubná doska je vertikálne rozdelená na dve časti. Vrchnej okrem výduchov ventilácie dominuje plne digitálny prístrojový panel. Virtuálny cockpit ponúka veľmi peknú grafiku s hneď niekoľkými režimami vyobrazenia údajov. Palec hore si zaslúži prítomnosť individuálneho režimu, ktorý si je možné prispôsobiť podľa osobných preferencii. Spodná časť palubovky, zasahujúca viac do priestoru, dostala v našom prípade karbónový dekór. Umiestnených je tu len minimum klasických ovládacích tlačidiel. Väčšina funkcii vozidla sa podľa očakávania ovláda prostredníctvom efektne zapracovaného stredového displeja orientovaného smerom na vodiča.
Pri “preklikávaní sa” v menu dotykovej obrazovky je jasne cítiť, že Peugeot svoj multimediálny systém neustále vyvíja a vylepšuje. Ku grafike ani odozve na dotyk nemáme žiadne zásadné výhrady. Jednotlivé funkcie a rozhrania už poznáme z ostatných modelov značky. Naopak, páči sa nám, že často používaný regulátor teploty je teraz k dispozícii po stranách displeja aj pri iných rozhraniach. Najdôležitejšie funkcie, vrátane prepínania jednotlivých módov, systému štart/stop, či vyhrievania sedadiel sú prakticky vyvedené do atraktívnych samostatných tlačidiel v priestore pod obrazovkou. Novinkou je modifikovaný 360˚ náhľad na okolie vozidla. Na rozdiel od väčšiny súrodencov disponuje model 508 „až“ dvoma kamerami namiesto obvykle používanej jednej, ktoré pri pohybe vozidla vytvárajú nahľad okolia. V praxi ide o užitočného pomocníka, ktorý kompenzuje výhľad z kabíny a značne uľahčuje tesné manévrovanie.
Posed za volantom úzko súvisí so spomínaným i-Cockpitom. Minimalistický volant padne ideálne do rúk a veľmi príjemne sa s ním manévruje. Okrem toho obsahuje len minimálny počet príjemne veľkých tlačidiel. Tradične samostatný združený ovládač adaptívneho tempomatu s obmedzovačom rýchlosti je opäť „ukrytý“ vľavo pod volantom. predné sedačky s príjemne naznačeným bočným vedením možno považovať za veľkorysé a pohodlné. V našom prípade ponúkali aj masážnu funkciu. Pomerne široké spektrum nastavenia masírovania si je možné jednoducho predvoliť v niektorom z dvoch „náladových“ režimov funkcie i-Cockpit Amplify.
Príjemným prekvapením je dostatočná ponuka odkladacích priečinkov. Okrem tradičných spomeňme schránku na drobnosti vedľa voliča automatickej prevodovky alebo o úroveň nižšie „skryty“ priečinok s funkciou indukčného dobíjania smartphonu. Efektné tvary karosérie si vybrali určitú daň v podobe priestoru v druhom rade. Vyšší jedinci sa tu pre klesajúcu líniu strechy sa musia mať na pozore už pri nastupovaní. Pomerne pohodlne sa v druhom rade usadia osoby s výškou cca 180 cm. Pre skutočných „dlháňov“ bude následne limitujúcim predovšetkým priestor pre hlavy.
Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní 487 litrov. Aj keď v rámci strednej triedy nejde o rekordnú hodnotu, na bežné používanie takáto kapacita s rezervou postačuje. Plytší dojem kompenzuje veľkorysá dĺžka lodnej plochy. Veľkou výhodou v porovnaní s klasickým sedanom predstavuje veľký nakladací otvor. Samozrejmosťou testovanej verzie je elektronické resp. bezdotykové ovládanie piatych dverí. Za užitočný detail možno považovať otvor umožňujúci prepravu dlhých predmetov. Pod úroveň podlahy sa v našom prípade zmestila dojazdová pneumatika. Pri sklopení zadných sedadiel je možné prepravnú kapacitu navýšiť až na 1537 litrov.
Z hľadiska výbavy na palube disponovala testovaná verzia GT line prakticky všetkým na čo si spomeniete. Za všetky dostupné výbavové prvky spomeňme balík dobre fungujúcich jazdných asistentov, športové dekorácie, sedadlá s certifikátom AGR, ambientné osvetlenie, navigáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie a mnoho iného. Z príplatkových prvkom odporúčame zainvestovať aj do špičkového audia značky Focal, či nesmierne užitočnej funkciu nočného videnia.
Príjemný hltač diaľničných kilometrov
Od tak fantasticky vyzerajúceho automobilu ako je nový Peugeot 508, sa automaticky očakávajú aj tomu zodpovedajúce jazdné vlastnosti. Novinka nás v tomto smere rozhodne nesklamala. Na druhej strane testovaný exemplár s najvýkonnejšou vznetovou motorizáciu nepatrí do kategórie ortodoxne vyladených športových modelov. Novinke v testovanej konfigurácii padne ako uliata úloha veľmi pohodlného a zároveň rýchleho „GT-čka“, stvoreného na zdolávanie veľkej porcie diaľničných kilometrov.
Za hlavnú prednosť nového Peugeot 508 možno považovať podvozok. Už prvé stovky metrov po prevzatí vozidla, v mestskej premávke, má príjemne šokovali. Podvozok dokáže v komfortom nastavení veľmi dobre odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest a to aj s atraktívnymi 19 palcovými kolesami! Z toho istého podvozka ide zároveň i veľká istota pri dynamickej alebo ak chcete športovej jazde. V “ostrom” režime spojenom s rýchlymi prejazdmi cez zákruty zostáva 508, aj vďaka nízkemu ťažisku, dlho neutrálnym. Predné kolesá s ochotou reagujú na povely od volantu. Prirodzená nedotáčavosť sa dostavuje o poznanie neskôr ako ju vodič podvedome očakáva. Výhodou interiéru i-Cockpit s malým volantom je príjemne strmé a presné riadenie. To môže vlajkovej lodi značky Peugeot závidieť drvivá väčšina z konkurentov.
Pod vynikajúce vyladenie podvozka sa okrem nezávislého zavesenia zadných kolies podpísali v nemalej miere adaptívne tlmiče. Vodič má na výber päticu jazdných režimov: normál, šport, komfort a eco. K nim treba ešte pripočítať aj režim manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom. Zmena jednotlivých režimov sa okrem nastavenia tlmičov odzrkadľuje aj v odozve plynového pedála, resp. súčinnosti motora s prevodovkou. Po stránke jazdného komfortu sa môže novinka s najlepšími porovnávať aj v precíznom odhlučnené priestoru pre posádku.
Príjemnému GT-čkovému charakteru zodpovedala v našom prípade i súhra výkonného turbodiesla s 8-st. meničovým automatom. Testovanému 2-litru s výkonom 177 koní asi najviac vyhovuje vyššie tempo. Pri maximálne povolenej diaľničnej rýchlosti, na 8-prevodovom stupni, sa ručička otáčkomera ustálila pod hranicou 2000 otáčok za minútu, čo má priaznivý vplyv na výslednú spotrebu paliva. Nami nameraná spotreba paliva, vrátane dynamických jázd, sa podľa palubného počítača ustálila nad hodnotou 7 l/100 km. To vzhľadom na možnosti a schopnosti vozidla môžeme s určitosťou považovať za akceptovateľný údaj.
A náš celkový dojem ?
Nový Peugeot 508 predstavuje v ponímaní značky prelomový model. Imidž a osobitý štýl sa v tomto prípade javia ako zmysluplný alternatíva voči „tuctovým“ modelom z kategórie SUV. Odvážnemu dizajnu sekunduje kvalitne spracovaný interiér, ako aj veľmi dobré jazdné vlastnosti. Papierovo vyššiu cenu si novinka dokáže obhájiť výborne fungujúcimi jazdnými asistentmi a ďalšími prítomnými technológiami. V neposlednom rade pripomíname, že práve tento model sa aktuálne môže pochváliť aj víťazstvom v novinárskej ankete o Slovenské auto roka 2019.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Peugeot 508 2,0 BlueHDi 180k GT Line
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 130/177
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1610 – 1756 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,2 / 100 km
Pneumatiky: Michelin Pilot Sport
Verzia/špeciálna letná cena
Peugeot 508 2,0 BlueHDi 180k GT Line (testovaný model) od 37 790 €
Peugeot 508 1,5 BlueHDi 130k Active od 26 990 €
Klikni na konfigurátor Peugeot 508
Klady +++
Dizajn a originalita
Naladenie podvozka
Špičková výbava
Zápory – – –
Priestor v druhom rade
Príliš obyčajný kľúčik od zapaľovania