Aktuálny rok bude pre PEUGEOT prioritne „elektrickým.“ Postupne v ňom budú predstavené a zaradené do ponuky inovované modely a nové technológie. Pôjde o novú HYBRIDNÚ technológiu, vyvinutú spoločnosťou Stellantis, ktorá bude k dispozícii v modeloch PEUGEOT 3008 a 5008 a neskôr sa rozšíri aj do ďalších modelov. Doplní už tak rozsiahlu rodinu elektrifikovaných motorov vrátane plug-in hybridných motorov, 100 % elektrických motorov a motorov využívajúcich palivové články.
48V HYBRIDNÁ architektúra spoločnosti PEUGEOT pozostáva z novej generácie benzínového motora PureTech s výkonom 136 k, spojeného s novou 6-stupňovou dvojspojkovou elektrifikovanou prevodovkou, ktorej súčasťou je elektromotor. S batériou dobíjajúcou sa počas jazdy táto technológia poskytuje dodatočný krútiaci moment pri nízkych otáčkach motora a znižuje spotrebu paliva až o 15 %. Pri jazde v meste tak môže SUV segmentu C vybavené systémom HYBRID fungovať viac ako 50 % času v 100 % elektrickom režime s nulovými emisiami.
Jednoduchá obsluha
O fungovaní hybridného systému vodiča informuje displej, ktorý je súčasťou riešenia PEUGEOT i-Cockpit®, jednotlivé režimy sa dajú aktivovať automaticky. Pri bežnej jazde spaľovací a elektrický motor pracujú buď spoločne alebo oddelene, aby optimalizovali spotrebu energie. Pri prudkej akcelerácii poskytuje elektrický motor pri nízkych otáčkach dodatočný krútiaci moment benzínovému motoru. Počas spomaľovania sa benzínový motor vypne a elektromotor sa stane generátorom, slúžiacim na dobíjanie 48V batérie. V meste na krátke vzdialenosti a pri manévrovaní vozidlo využíva výlučne elektromotor a funguje v režime s nulovými emisiami.
Naozaj výrazné benefity
Až 15 % úspora paliva a od 126 g emisií CO2/km pri modeli 3008, resp. 128 g pri modeli 5008. V porovnaní s neelektrifikovaným benzínovým motorom s porovnateľnými vlastnosťami ponúka HYBRIDNÝ motor v SUV C- segmentu priemernú úsporu paliva približne 1 liter/100 km (kombinovaný cyklus WLTP). Táto úspora sa dosahuje najmä v meste (- 2,5 l/100 km) a na okreskách (- 0,7 l/100 km), pričom spotreba na diaľnici zostáva rovnaká. Tieto hodnoty sa v modeloch 3008 a 5008 premietajú do priemerného zníženia emisií CO2 o 20 g/km (podľa kombinovaného cyklu WLTP).
Keď je batéria dostatočne nabitá, HYBRIDNÝ systém umožňuje štartovať, manévrovať (napríklad parkovať) a jazdiť nízkymi rýchlosťami v hustej premávke v 100 % elektrickom režime. Pri jazde v meste môžu PEUGEOT HYBRID 3008 a 5008 jazdiť viac ako 50 % času v 100 % elektrickom režime s nulovými emisiami.
Pri vyšších rýchlostiach (do 145 km/h) sa spaľovací motor vypne, akonáhle vodič pri ustálenej rýchlosti a pri spomaľovaní uvoľní akcelerátor.
Keď je pri klesajúcich otáčkach vodič vyzvaný, aby opäť motor aktivoval, elektrický agregát poskytne dodatočný krútiaci moment s okamžitým nárastom (boostom), ktorý kompenzuje čas odozvy turba, resp. eliminuje „turbodieru“. Odpadá tak potreba podraďovať, zvyšuje sa jazdný komfort a rastie dynamika. A keď vodič stlačí plynový pedál na maximum, elektromotor poskytne ďalších 9 kW (cca 12 k) výkonu.
Hlavné časti 48V hybridného systému
Všetky komponenty, ktoré sú súčasťou tohto nového motoru, sa nachádzajú pod kapotou, okrem 48V batérie, ktorá je v modeloch PEUGEOT 3008 a 5008 inštalovaná pod ľavým predným sedadlom.
1,2-litrový benzínový motor PureTech.
Táto nová generácia benzínového motora PureTech bola špeciálne navrhnutá pre optimálnu integráciu s hybridnou technológiou:
• 3 valce a objem 1199 cm3,
• Výkon 136 k (100 kW) pri 5500 ot./min.,
• Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot./min.,
• Turbodúchadlo s variabilnou geometriou pre lepší výkon motora,
• Rozvodová reťaz (nižšie náklady na údržbu),
• Využíva Millerov cyklus pre zvýšenie tepelnej (termickej) účinnosti spaľovania,
• Norma Euro 6e.
Prevodovka e-DCS6 (dvojspojková – Dual Clutch System).
Motor PEUGEOT 48V Hybrid obsahuje novú 6-stupňovú elektrifikovanú dvojspojkovú prevodovku bez straty krútiaceho momentu špeciálne navrhnutú pre hybridné systémy. V skrini prevodovky je umiestnený aj elektrický motor, menič a riadiaca jednotka, čo umožňuje optimalizovať veľkosť a hmotnosť a zaručuje vynikajúce jazdné výkony.
Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom integrovaný do prevodovky dokáže vyvinúť maximálny výkon 21 kW (28 k) a má maximálny krútiaci moment 55 Nm. Umožňuje 100% elektrickú jazdu pri nízkych nárokoch na krútiaci moment a pomáha spaľovaciemu motoru znižovať spotrebu. Počas spomaľovania funguje motor ako generátor pre dobíjanie 48V batérie hybridného systému. Zabezpečuje tiež štartovanie spaľovacieho motora pomocou štartér-generátoru s remeňovým pohonom (BSG).
Remeňový štartér-generátor. Štartér napájaný 48 V, ktorý vypína a opäť spúšťa spaľovací motor aj počas jazdy, elektromotor je pripojený do pohonného systému remeňovým prevodom. Zaisťuje rýchle a bezproblémové opätovné štarty. 48V lítium-iónová batéria má celkovú kapacitu 898 Wh a využiteľnú kapacitu 432 Wh. Je navrhnutá tak, aby si zachovala rovnakú kapacitu počas celej životnosti vozidla a je na ňu poskytovaná originálna záruka 8 rokov/160 000 km.
48V batéria je umiestnená pod ľavým predným sedadlom. Toto umiestnenie má mnoho výhod oproti inštalácii pod zadné sedadlá, napríklad:
• Žiadnym spôsobom nenarúša a neobmedzuje vnútorný priestor,
• Je zachovaný pôvodný objem batožinového priestoru,
• Optimalizujú sa energetické straty súvisiace s dĺžkou káblov,
• Užijete si radosť z jazdy vďaka dobrému rozloženiu hmotnosti (batéria v strede vozidla).
Modely PEUGEOT 3008 a 5008 majú dve elektrické siete – nízkonapäťovú 12V sieť na napájanie výbavy auta a vysokonapäťovú 48V sieť na napájanie hybridného systému. Elektrickú energiu vyrába výlučne 48V elektromotor. Na prenos elektriny do 12V siete auta slúži menič napätia. Modely PEUGEOT vybavené novým HYBRIDNÝM motorom majú špecifický displej. Digitálny prístrojový panel zobrazuje 100% elektrickú jazdu (tachometer v modrej farbe), tok energie v systéme, úroveň nabitia batérie, jej prevádzkový stav prostredníctvom merača výkonu (Charge, Eco, Power) a v percentách prejdenú vzdialenosť v elektrickom režime kedykoľvek počas alebo na konci cesty.
Okrem toho budú tieto modely vybavené systémom AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), ktorý do rýchlosti 30 km/h produkuje umelý zvuk, aby upozornil chodcov a cyklistov, že sa vozidlo približuje. Tento motor nahrádza agregát PureTech 130 EAT8 a čoskoro bude k dispozícii v ďalších modeloch značky PEUGEOT, ako sú napríklad 208, 2008, 308, 308 SW a 408. PEUGEOT 3008 a 5008 HYBRID sa budú vyrábať v závode v Sochaux a na európsky trh prídu v druhom kvartáli roku 2023.
Zdroj: Peugeot