Autoinak.sk

Podpora študentských projektov automobilkou ŠKODA sa stala tradíciou

Od školského roku 2013/14 je žiacke vozidlo ŠKODA Stredného odborného učilišťa ŠKODA AUTO pre zúčastnených jednou z hlavných udalostí ich štúdia. S podporou učiteľov a odborníkov zo všetkých oblastí podniku žiaci navrhujú a vyrábajú svoj vlastný automobil snov. ŠKODA AFRIQ je ôsmym žiackym vozidlom ŠKODA a na jeho výrobe sa podieľalo 25 žiakov. Veľkolepá pretekárska verzia mestského SUV ŠKODA KAMIQ na prvý pohľad vyvoláva asociácie s legendárnou Rally Dakar. Toto prepojenie ešte viac umocňuje názov AFRIQ, ktorý tak odkazuje na skutočnosť, že spoločnosť ŠKODA AUTO je od 1. januára 2021 zodpovedná za aktivity koncernu Volkswagen v severnej Afrike.

Žiacke vozidlo ŠKODA ako kľúčový projekt Stredného odborného učilišťa ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi už od školského roku 2013/14 v každom ročníku potvrdzuje vysokú úroveň vzdelávania v spoločnosti ŠKODA AUTO. Pri plánovaní, navrhovaní a výrobe svojho vysnívaného automobilu študentov podporujú učitelia a odborníci zo všetkých oblastí podniku a sériový model ŠKODA pretvárajú vo veľkolepý koncept. Účastníci projektu si vďaka tomu môžu prehĺbiť získané znalosti, osvoja si prácu v tíme a prakticky uplatnia a ďalej zdokonalia svoje schopnosti. Zároveň sa zoznamujú s rôznymi procesmi, ktoré v spoločnosti prebiehajú. Okrem odborníkov z oddelení vývoja, ŠKODA Design a výroby, poskytli v tomto roku v poradí ôsmemu žiackemu vozidlu rozsiahlejšiu podporu ako kedykoľvek predtým aj experti zo ŠKODA Motorsport.

Podpora študentských projektov automobilkou ŠKODA sa stala tradíciou

Inšpirácia pre spustenie projektu vzišla od spoločnosti Volkswagen, prví predchodcovia sa objavili v 70. rokoch
Nápad na realizáciu tohto projektu vzišiel z podobného vzdelávacieho programu v spoločnosti Volkswagen, ale predchodcovia dnešných žiackych vozidiel ŠKODA sa objavili už v 70. rokoch. Okrem niekoľkých malotraktorov a vozidiel ŠKODA 120 PICKUP žiaci Stredného odborného učilišťa ŠKODA AUTO v roku 1975 vyrobili štyri exempláre vozidla ŠKODA BUGGY typ 736, ktorý nadväzoval na autokrosové špeciály. Tie sa koncom 60. rokov dostali na európsku motoristickú scénu, a teda aj do vtedajšieho Československa. Po starostlivej renovácii žiakmi Stredného odborného učilišťa, vykonanej v roku 2017, stojí dnes jeden z týchto prototypov v ŠKODA Múzeu v Mladej Boleslavi.

Navrhnuté na jeden školský rok

Väčšina účastníkov projektu, ktorí pracujú na žiackom vozidle, sú študenti tretieho ročníka. Výroba modelu ŠKODA AFRIQ však kvôli obmedzeniam, ktoré priniesla pandémia COVID-19, prebiehala počas dvoch školských rokov. Pod vedením svojich učiteľov a odborníkov zo spoločnosti ŠKODA AUTO žiaci absolvujú všetky pracovné kroky; od vytvorenia prvých návrhov cez prípravu konštrukcie až po montáž samotného vozidla.

Podpora študentských projektov automobilkou ŠKODA sa stala tradíciou

Od vozidla CITIJET po model SLAVIA – prvých sedem žiackych vozidiel ŠKODA
Prvým žiackym vozidlom bol v roku 2014 CITIJET, dvojmiestna verzia modelu ŠKODA CITIGO. O rok neskôr nasledoval pickup FUNSTAR, ktorý vychádzal z modelu ŠKODA FABIA. V roku 2016 žiaci predstavili model ATERO, kupé postavené na základe vozidla ŠKODA RAPID SPACEBACK. V roku 2017 postavili študenti odborného výcviku vozidlo ELEMENT s elektrickým pohonom. Išlo tak o druhé auto vychádzajúce z modelu ŠKODA CITIGO. Piatym žiackym vozidlom bola v roku 2018 štúdia kabrioletu SUNROQ, ktorá vychádzala z SUV ŠKODA KAROQ. V roku 2019 študenti premenili model ŠKODA KODIAQ na úžasný pickup MOUNTIAQ. V roku 2020 vznikla SLAVIA v karosárskej verzii spider, ktorá vychádzala z modelu ŠKODA SCALA. Názov modelu pripomínal v rámci 125. výročia založenia dnešnej spoločnosti ŠKODA AUTO prvé bicykle, ktoré po vzniku firmy v roku 1895 vyrábali Václav Laurin a Václav Klement.

ŠKODA AFRIQ: Ôsme žiacke vozidlo je pripravené vyraziť na pretekársku trať

Ôsme žiacke vozidlo je totiž veľkolepá pretekárska verzia modelu ŠKODA KAMIQ. Je to prvýkrát, čo mestské SUV poslúžilo ako základ pre žiacke vozidlo. Odborníci zo ŠKODA Motorsport sa na vývoji a výrobe vozidla ŠKODA AFRIQ podieľali intenzívnejšie ako na tvorbe akéhokoľvek iného žiackeho automobilu. Projekt 25 žiakov, z toho troch dievčat, vzdáva hold koreňom a pôvodnému domovu pretekov Rally Dakar. Zároveň poukazuje aj na zodpovednosť spoločnosti ŠKODA AUTO za aktivity koncernu Volkswagen v severnej Afrike.

Študentsky koncept Škoda Afriq

Maren Gräf, členka predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť Ľudia a kultúra, hovorí: „V poradí už ôsme žiacke vozidlo ŠKODA AFRIQ je pôsobivým výsledkom obrovskej kreativity a veľkého talentu našich budúcich zamestnancov. V Strednom odbornom učilišti ŠKODA AUTO sú na svoju kariéru v spoločnosti ŠKODA AUTO optimálne pripravovaní a získané poznatky majú možnosť uplatniť a prehĺbiť už v počiatočnej fáze prakticky zameranej výuky. Na našich žiakoch sa mi obzvlášť páči ich vysoká schopnosť byť inovatívnymi, pričom veľký dôraz kládli aj na udržateľnosť. Som presvedčená o tom, že s týmito motivovanými novými posilami sme vo vynikajúcej pozícii na to, aby sme spoločne mohli vytvárať budúcnosť našej spoločnosti a úspešne realizovať jej transformáciu.“

Od 1. januára 2021 je ŠKODA AUTO v rámci koncernu Volkswagen zodpovedná za všetky koncernové aktivity v Egypte, Tunisku, Maroku a Alžírsku, teda na trhoch v regióne s rastovým potenciálom. V rámci firemnej stratégie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 sa ŠKODA AUTO snaží o to, aby sa pod heslom EXPLORE do roku 2030 stala vedúcou európskou automobilkou na rastových trhoch v Indii a severnej Afrike. Na zodpovednosť za región severnej Afriky upozorňuje svojim menom aj žiacke vozidlo ŠKODA AFRIQ.

Sťažené podmienky v dôsledku pandémie COVID-19

Česká Škoda reálne a veľmi inovatívne podporuje vzdelávací proces stredoškolákov

Práce na projekte ôsmeho žiackeho vozidla, na ktorom sa podieľalo 25 žiakov Stredného odborného učilišťa ŠKODA AUTO, vrátane troch dievčat, boli rozbehnuté na jeseň 2020. Žiaci sa rozhodli pre pretekársku verziu mestského SUV ŠKODA KAMIQ s pohonom všetkých kolies. Kvôli pandémii COVID-19 a nutným opatreniam sa však študenti mohli spočiatku stretávať len online. Fáza plánovania a doba projektovania tak boli predĺžené o tri mesiace, a to až do apríla 2021. Z tohto dôvodu bol okrem toho posunutý termín dokončenia vozidla z júna 2021 na máj 2022 a celý projekt bol predĺžený z jedného školského roku na dva školské roky 2020/21 a 2021/22. Fanúšikovia značky ŠKODA si tak na koncept nasledujúci po modeli ŠKODA SLAVIA v karosárskej verzii spider museli počkať o rok dlhšie.

Výroba zabrala 2 000 hodín

Výroba vozidla ŠKODA AFRIQ žiakom trvala štyri mesiace a zabrala celkovo asi 2 000 hodín. Karoséria základného modelu KAMIQ prešla rozsiahlymi úpravami. Zadné dvere mestského SUV boli zvarené a blatníky, podbehy kolies a nárazníky dvojdverového modelu AFRIQ boli zväčšené. Okrem toho bolo posilnené odpruženie. Množstvo času zabrali aj rozsiahle úpravy nutné pre integráciu pohonu všetkých kolies z vozidla ŠKODA OCTAVIA 4×4. Rovnako ako v minulých rokoch prebehli rozsiahle úpravy štruktúry karosérie. Študenti museli karosériu vytmeliť, upraviť všetky hrany vozidla a všetky škáry vyplniť tak, aby bolo možné karosériu dokonale vytvarovať.

Podpora študentských projektov automobilkou ŠKODA sa stala tradíciou

Najrozsiahlejšia spolupráca so ŠKODA Motorsport v histórii projektu žiackeho vozidla

Okrem mnohých inžinierov a zamestnancov z oddelení technického vývoja, dizajnu a výroby podporovali študentov aj odborníci z oddelenia ŠKODA Motorsport. Vzhľadom k pretekárskemu charakteru vozidla ŠKODA AFRIQ sa ŠKODA Motorsport na tvorbe žiackeho modelu podieľala intenzívnejšie ako kedykoľvek predtým. Odborníci zo ŠKODA Motorsport odovzdali žiakom svoje technické znalosti a poskytli im vybavenie, medzi ktoré patria prídavné predné svetlomety, ventilačná klapka, rýchlouzávery prednej kapoty a piate dvere s integrovaným spojlerom, ktoré pochádzajú z vozidla ŠKODA FABIA Rally2 evo. Aj v interiéri sa nachádza množstvo prvkov z modelu ŠKODA FABIA Rally2 evo, napríklad dve kamery s mikrofónmi, volant, palubná doska, šesťbodové bezpečnostné pásy alebo špeciálne pretekárske sedadlá.

Exit mobile version