Automobilky patria medzi najvýznamnejšie piliere hospodárstva jednotlivých krajín. Notoricky známe automobilové logá viažuce sa k jednotlivým značkám pritom bezpečne identifikuje väčšina z nás. Čo sa ale ukrýva za vznikom samotného názvu konkrétnej automobilky? Automobilový boom spojený s vynálezom spaľovacieho motora odštartovala v Nemecku už v roku 1885 trojkolka, ktorú skonštruoval Carl Benz. V nasledujúcich rokoch sa zároveň zrodila aj väčšina dnešných automobilových legiend nášho kontinentu.
Ego víťazí
Podľa všeobecného očakávania zvíťazilo pri výbere názvu automobilky ego samotného zakladateľa. Mnohé slávne značky nesú vo svojom názve dodnes symbolický odkaz svojho stvoriteľa. Do kategórie európskych automobiliek pomenovaných podľa zakladateľa sa radí napríklad:
Bentley – Walter Owen Bentley
Citroën – André-Gustave Citroën
Ferrari – Enzo Ferrari
Koenigsegg – Christian von Koenigsegg
Lamborghini – Ferruccio Lamborghini
Lancia – Vincenzo Lancia
Maserati – bratia Maseratiovci
Mclaren – Bruce Mclaren
Opel – Adam Opel
Peugeot – Armand Peugeot
Porsche – Ferdinand Porsche
Renault – Louis Renault
Rolls-Royce – Charles Rolls a Henry Royce
Škoda – Emil Škoda
Príbeh tých ostatných
Za vznikom názvu ostatných dodnes fungujúcich európskych automobiliek sa ale logicky ukrýva iný, v mnohých prípadoch aj mimoriadne zaujímavý príbeh. Viac už v našom prehľade.
Alfa Romeo
Vznik automobilky Alfa Romeo sa datuje od roku 1910. Tým sa radí k najstarším výrobcom automobilov v Taliansku. Pravda je taká, že v spomínanom roku bola v Miláne založená spoločnosť A.L.F.A. Ide o skratku pre lombardskú továreň pre výrobu automobilov, v presnom znení: Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Druhú časť dnešného názvu, v podobe slova Romeo, si Alfa osvojila až o päť rokov neskôr. V tomto prípade išlo o vzdanie holdu vtedajšiemu riaditeľovi tejto spoločnosti Nicolovi Romeovi.
Aston Martin
Britská aristokratická automobilka, známa predovšetkým ako dvorný dodávateľ vozového parku pre agenta 007, v sebe taktiež čiastočne pripomína odkaz svojho zakladateľa. Základy automobilky položila dvojica Robert Bamford a Lionel Martin. Druhý menovaný pán s automobilmi dokonca aj pretekal. Jeho obľúbenými pretekmi bolo podujatie na domácej trati v Aston Hill, kde dokázal viackrát triumfovať. Toto bolo vo finále veľmi silnou inšpiráciou pre vznik prvého modelu s názvom Aston Martin.
Audi
Pri nemeckom výrobcovi je „sporné“ už aj jeho logo. Audi sa bezpochyby preslávilo predovšetkým pohonom všetkých kolies quattro. Štyri kruhy ale paradoxne nesymbolizujú tento prvok, ale spojitosť štyroch nezávislých automobilových firiem. Zaujímavý je aj samostatný názov Audi. Značku založil August Horch. Ten istý pán bol ešte predtým aj pri zrode dnes už neexistujúcej rovnomennej automobilky Horch. Tú musel neskôr pre spory so spoločníkmi opustiť a súd mu zároveň zakázal používanie značky Horch. A ako vznikol názov Audi? Slovo „horch“ znamená v preklade z nemčiny „počúvať“ a slovo počúvať sa po latinsky povie „audi“.
BMW
Ďalší nemecký automobilový gigant z Mníchova je športovo orientovaná značka BMW. Väčšina z vás tuší, že aj za týmto názvom sa ukrýva skratka: Bayerische Motoren Werke, čo v preklade znamená Bavorské motorové závody. Aj vám tu predsa len v spojitosti s dnešnými automobilmi BMW niečo nesedí? Verte, že BMW pôvodne vyrábalo „len“ motory pre lietadlá a motocykle. Dnes taká úspešná automobilová divízia značky BMW vznikla reálne neskôr ako samotná značka.
Dacia
Príbeh dnes úspešného rumunského zázraku sa začal licenčnou výrobou automobilov značky Renault. Pôvodne sa automobilka sídliaca v meste Pitesti volala Uzina de Autoturisme Pitesti, v preklade Automobilový závod Pitesti. Vyrobené automobily sa ale nakoniec predávali pod lepšie znejúcim názvom Dacia. Ten v širšom kontexte odkazuje na rovnomenné miesto pôvodu. Dacia je lokácia v Rumunsku, ktorú historicky obývali kmene Dákov a Gétov.
FIAT
Taliansky gigant je rovnako skratkou viacerých slov. Aj preto by sa mal jeho názov po správnosti písať veľkými písmenami, podobne ako BMW. Turínska automobilka založená už v roku 1899 je jedným z vôbec najstarších automobilových výrobcov. Názov FIAT v tomto prípade značí: Fabbrica Italiana Automobili Torino, čo v preklade znamená Talianska automobilová továreň Turín.
Jaguar
Ďalší ikonický výrobca automobilov so šelmou v znaku bol založený v roku 1922 ako Swallow Sidecar Company. O pár rokov neskôr sa po rozkole pôvodných zakladateľov automobilka premenovala na S.S. Car Limited. A v znaku firmy sa po prvýkrát objavuje aj motív najväčšej šelmy Južnej Ameriky. Prvým modelom so šelmou v znaku sa stal automobil SS Jaguar. Dobová situácia v Európe súvisiaca predovšetkým s nacistickým Nemeckom uvrhla pôvodný názov SS z logických dôvodov do nemilosti. Aj preto už od roku 1945 evidujeme na scéne túto automobilku pod novým názvom Jaguar Cars.
Lada
Veľmi zaujímavý príbeh v sebe ukrýva aj značka Lada. Ako je známe, automobily Lada sa dodnes vyrábajú v podniku AvtoVAZ – Volžské automobilové závody. Práve jednoduché skratky si v tých časoch osvojila väčšina automobiliek z bývalého Sovietskeho zväzu. Interne sa automobily s logom Lada dodnes označujú skratkou VAZ a následným číselným kódom. Pre exportné trhy začali Sovieti používať názov Lada. Ten je inšpirovaný rovnomennou slovanskou bohyňou lásky. V bývalom Československu vznikol ale ohľadne názvu Lada licenčný spor. Rovnakú značku tu totiž už používal výrobca šijacích strojov. Aj preto sa automobily Lada v našom priestore preslávili ako Žiguli. Tento názov je pre zmenu inšpirovaný ruským pohorím rozpínajúcim sa neďaleko mesta Samara.
Land Rover
Názov kultového výrobcu offroadov bol pôvodne určený výhradne pre terénne automobily značky Rover. Práve dnes už neexistujúci Rover, ako hlavná značka vtedajšieho koncernu British Leyland, prišla s revolučnou myšlienkou výroby drsných offroadov do náročných podmienok. A tie si osvojili prívlastok Land. Z tejto úspešnej vízie neskôr vznikol duchovný predchodca pôvodného modelu Defender. Luxusne orientovaná divízia offroadov si o niekoľko rokov neskôr adoptovala prívlastok Range, teda Range Rover. Určitou iróniou osudu je, že značka Land Rover, resp. Range Rover, dokázala predovšetkým vďaka svojmu modelovému portfóliu orientovanému na SUV a offroady úspešne prežiť aj svoju pôvodne materskú značku Rover.
Lotus
Pri zrode automobilky Lotus stál geniálny konštruktér Colin Chapman. Tento pán si mimoriadne silné meno vybudoval vďaka obrovským úspechom vo svete F1 so svojou značkou Lotus. Pod tým istým menom začali postupne vznikať aj veľmi ľahké športové automobily vhodné do bežnej premávky. To, prečo si však Colin pri svojich produktoch zvolil práve označenie Lotus, zostáva dodnes obrovskou a nezodpovedanou záhadou. Samotného tvorcu pripomínajú iniciály umiestnené vo fabrickom logu, ktoré automobilka používa dodnes. Reálny základ tajomstva, prečo sa ale britské športiaky volajú práve Lotus, si zobral Chapman so sebou do automobilového neba.
Mercedes-Benz
Príbeh vzniku názvu jednej z najslávnejších automobiliek je mimoriadne zaujímavý. Za vznikom dnešnej značky Mercedes-Benz možno hľadať spojenie dvoch pôvodných konkurentov – Karla Benza a Gottlieba Daimlera. Odkaz vynálezcu prvého automobilu na svete v názve je celkom jasný. Gottlieba pre zmenu pripomína dnešný názov skupiny, resp. koncernu – Daimler AG. Za pôvodom ikonického slova Mercedes ale možno vo finále nájsť ženu. Označenie Mercedes sa po prvýkrát použilo v roku 1901 na špeciálne upravenom športovom špeciále, ktorý bol určený pre istého Emila Jellinka. Ten mal s oboma vyššie spomenutými pánmi nielen číre obchodné styky, ale s ich automobilmi aj úspešne pretekal. Názov Mercedes bol v skutočnosti inšpirovaný rovnomennou Jellinkovou dcérou. Od nasledovného roku sa označenie Mercedes napevno udomácnilo už aj na všetkých ostatných automobiloch dnešnej trojcípej hviezdy. Automobily Mercedes-Benz sú teda ženského rodu! To v nich aj dnes nenápadne pripomína napríklad inteligentné hlasové ovládanie MBUX.
SAAB
Aj keď automobilka SAAB dnes už formálne neexistuje, jej príbeh je veľmi zaujímavý a v našom prehľade si svoje miesto zaslúži. Pod označením SAAB sa ukrýva skratka Svenska Aeroplan Aktiebolaget, v preklade Švédska letecká korporácia. Pôvodný výrobca lietadiel sa na automobily preorientoval až po druhej svetovej vojne. Predpokladal, že o lietadlá už nebude taký záujem a práve automobilová divízia zaistí značke SAAB budúcnosť. Švédi vo svojich modeloch zároveň veľmi radi implementovali rôzne unikátne detaily inšpirované svetom lietadiel. Iróniou osudu je, že automobilová divízia sa počas svojej existencie viackrát ocitla na tenkom ľade a pred pár rokmi definitívne zanikla. Pôvodný výrobca lietadiel a majiteľ práv na značku SAAB napriek tomu úspešne funguje aj dnes a do ich portfólia patria napríklad aj stíhačky JAS Gripen.
Smart
Len málokto vie, že za názvom automobilky Smart, čo znamená „chytrý či inteligentný“, sa pôvodne ukrýva skratka. V tomto prípade ide o pomerne bizarné spojenie švajčiarskeho výrobcu hodiniek značky Swatch s automobilovým gigantom Mercedes-Benz. Šéf firmy Swatch Nicolas Hayek sníval svoj sen o štýlovom miniaute, v ktorom zároveň videl obrovský potenciál. Vo finále sa k projektu pripojil aj renomovaný Mercedes-Benz. Za označením Smart sa teda ukrýva spojenie slov Swatch Mercedes Art, čo môžeme preložiť ako umenie Swatchu a Mercedesu.
Tatra
Tatra patrí k jedným z najstarších výrobcov automobilov našej planéty. Značka sídliaca v moravskom meste Kopřivnica sa dnes špecializuje na výrobu nákladných automobilov, s bezkonkurenčnými vlastnosťami pri jazde v teréne. Silná názvová spojitosť so slovenskými veľhorami nie je v tomto prípade vecou náhody. Automobilka totiž v roku 1919 testovala svoj dobový model NW U práve vo Vysokých Tatrách. Tento špeciál v sebe už v tých časoch nezaprel svoju offroad DNA, keďže dokázal zdolať v tých časoch veľmi náročnú trasu zo Štrby až do Tatranskej Lomnice. A práve na počesť tohto výkonu sa od roku 1920 začal pri tejto českej značke oficiálne používať názov Tatra.
Volkswagen
Za zrodom názvu dnes najväčšej európskej automobilky a zároveň aj jedného z najväčších automobilových koncernov našej planéty sa ukrýva vízia masívnej motorizácie obyvateľov vtedajšieho Nemecka. Notoricky známy názov Volkswagen vo voľnom preklade znamená ľudové vozidlo alebo aj vozidlo pre masy. Pri pôvodnom projekte návrhu ľudového automobilu stál sám Ferdinand Porsche. Výsledkom jeho snaženia bol vôbec prvý Volkswagen v podobe dobového typu „chrobák“. Samozrejme, tento názov bol inšpirovaný autentickými tvarmi karosérie tohto modelu. Vo finále sa chrobákovi podarilo reálne motorizovať nielen Nemecko, ale aj ďalšie krajiny po celom svete.
Volvo
Aj príbeh vzniku názvu značky Volvo je veľmi zaujímavý. Švédi sa v tomto prípade podobne ako Audi inšpirovali latinčinou. Slovu Volvo sa v tomto jazyku prikladá význam „valím sa“. Ak v danom ozvučení vidíte jasnú paralelu s kolesami a svetom automobilov, tak ste predsa len mierne vedľa. Značka Volvo vznikla pôvodne ako dcérska spoločnosť svetoznámeho výrobcu ložísk SKF. A práve tu treba hľadať spojitosť s významom slova „valiť sa“ alebo „odvaľovať sa“.
autor Peter Hlačik