Vždy máme veľku radosť keď sa s nami podelíte o svoje autentické zážitky so zaujímavými autami. Fanúšik Filip nám v rámci reakcie na náš test modelu Abarth 595 Pista, poslal jeho priebeh a skúsenosti so svojim vlastným “škorpiónom”.
Moje súžitie s modelom značky Abarth sa to začalo tým, že som predal môj dovtedajší Ford Fiesta ST 150. Samozrejme už v tom čase som sa začal obhliadať po ďalšom podobne zábavnom ,trochu novšom a hlavne ľahkom aute . Najprv ma zaujali dve “francúzke raketky” konkrétne Renault Clio RS 200 EDC a Peugeot 208 GTi . Oboje tieto autá sa mi pozdávali, no medzi jazdenými vozidlami ich bolo len pár kusov, ktoré postupne zmizli. Vo finále tak ostali k dispozícii len povedzme “podozrivé” kusy a ja som nechcel riskovať dobrodružstvo s neprevereným autom. V ďalšej fáze som začal s hľadaním niečoho podobné v danom rozpočte. Tápanie pokračovalo a ja som sa zrazu pozeral aj po autách absolútne mimo mojich predstáv .
Jedno nedeľňajšie ráno sa karta obrátila a veci nabrali pomerne rýchly spád. Amatérsky sa venujem fotografovaniu a v lete sa často prechádzam po Pezinskej Babe a cvakám zaujímave kúsky na štyroch kolesách. A zrazu som ich zbadal , Abarth 595 Competizione vo farbe Adrenaline Green, Abarth 500 v Campovolo Grey a Abarth 595 Pista v prevedení Abarth Red, aký bol aj vo vašom teste. Známy, ktorý sedel v Competizione ma previezol a vec bola vybavená.
Toto je ono a toto musím mať!
A začal lov na škorpióna. Medzitým ma čakala dovolenka v Jordánsku, cez ktoré som absolvoval 800 kilometrový trip (škoda, že sa tu nedal prenajať Abarth) . Dovolenka bola veľmi príjemná ale stále som tŕpol aby mi kúsok, ktorý som si predtým vyhliadol neutiekol . Po návrate domov to bol celkom rýchly proces, pozrieť auto odovzdať peniaze a išlo sa domov.
Aký je život s modelom Abarth?
Keďže moja bývalá Fiesta mala slušných 150 koní, chcel som ísť pri ďalšom aute výkonovo trošku vyššie. Takže jediná možnosť s logom škorpióna bola verzia Competizione, ktorá ponúka až 180 koní. Zároveň som chcel v aute sedačky ktoré ma podržia. Toto rozhodne sedadlá od spoločnosti Sabelt, ktorými Abarth disponuje spĺňajú . Všímam si, že ľudia sa často sťažujú na vysoký posed za volantom. Ja osobne som ale po dvoch Hot (Warm) hatchbackoch na vysoké sedenie zvyknutý. A to dokonca až tak, že mi napríklad posed v autách ako je Subaru BRZ alebo Mazda MX-5 už ani veľmi nevyhovuje.
Po rečiach kamarátov a známych o tom, ako je Abarth, vďaka krátkemu rázvoru pretáčavý, som sa začal k limitom môjho nového auta posúvať s rešpektom a len veľmi postupne. No paradoxom je, že ta sľubovaná pretáčavosť sa nedostavila ani pri posúvaní mojich limitov. Neviem či je to spôsobené podložkami Eibach, ktoré spoločnosť Abarth ponúka ako jeden z mnohých performance doplnkov alebo pneumatikami Pirelli Pzero Nero.
Podvozok Koni FSD je občas až moc tvrdý a to najmä pri jazde v meste. Ale akonáhle vypadnete za mesto, na okresky, je to už prijateľné. V zákrutách sa zrazu začnete strácať aj autám ako je napr. Mégane RS 3 či iní o dosť svalnatejší bojovníci z kategórie “hot hatch”.
Môj Abarth Competizione je z roku 2016 a neobsahuje mechanický samosvor, ale “len” elektrický systém TTC. Táto hračka ale odvádza svoju prácu na výbornú a zatiaľ som nepocítil potrebu mechanického samosvoru, napríklad ani pri jazde na Slovakiaringu. Brzdy od spoločnosti Brembo s priemerom 305 milimetrov sú skrátka fenomenálne. Môžete pokojne brzdiť o riadny kus neskôr a veľmi prudko, no i tak je s váhou vozidla len niečo málo cez tonu, takmer nemožné tieto brzdy prehriať s čím som mával na predchádzajúcich autách problém. Výfuk Record Monza má nádherný zvuk. Štyri veľmi tenké koncovky mi niesu úplne po chuti, preto ho čoskoro nahradím výfukom Magneti Marelli Bombardone s jednou koncovkou na každej strane. O batožinovom priestore je nepodstatné písať. Paradoxne je ale z môjho pohľadu užitočnejší ako ponúka staršie Suzuki Swift Sport. Na zadné sedadlá sa vojdú ľudia s výškou cca 160 centimetrov. Vyšší si už hlavu opierajú o strechu .
Ako som už naznačil, auto som si stihol odskúšať na okruhu Slovakiaring, na krásnych okreskách naprieč slovenskom a zúčastnil som sa napríklad aj na Rally Radosti, kde sme boli potešiť detičky z onkologickým ochorením. Najväčší cestovateľský zážitok ale doposiaľ predstavuje výlet do Milána na podujatie Abarth Days 2019. Práve na tomto evente bol predstavený nový model 695 Anniversario, ktorý rozdeľuje fanúšikov značky na dva tábory, pre jeho pomerne kontroverzný vzhľad. Cestou späť sme spolu so škorpiónom prešli Rakúske Alpy a notoricky známym priesmykom Grossglockner. Ten nesklamal a ponúkol skvelý jazdecký zážitok ako aj nádherné výhľady. O týždeň som sa na toto miesto musel vrátiť znovu a spojil som ho s návštevou ľadovej jaskyne Eisriesenwelt pri mestečku Werfen.
Mohlo by sa zdať že s päť stupňovou prevodovkou to bude na diaľnici utrpenie predovšetkým pre obrovský hluk v kabíne. Piaty prevodový stupeň je ale pritom veľmi dobre dimenzovaný aj na diaľnice. Auto mi robí radosť pri každej jazde, či už sa ide do práce, na výlet alebo len na obyčajný nákup. Abarth je bezpochyby auto s veľkým charakterom. Áno, nieje dokonalé. Na druhej strane je len málo áut v podobnej cenovej relácii, ktoré ponúkajú rovnakú dávku emócií a zážitkov ako môj škorpión.
Filip Krasňanský