Modely Range Rover máju v rámci značky Land Rover výnimočné postavenie. Práve tento modelový rad je synonymom pre vysoký výkon, špičkové jazdné vlastností na ceste i v teréne, luxus a výnimočné technológie. Z tohto dôvodu bol v minulosti Range Rover pre mnohých takmer nedosiahnuteľným snom. Karta sa čiastočne obrátila približne pred ôsmimi rokmi, spolu s príchodom tzv. „Baby Range“. Reč je o menšom modeli Evoque, ktorý dokonale zareagoval na trend mohutnej expanzie SUV modelov a stal sa z neho predajný bestseller. Ikona segmentu kompaktných luxusných SUV zdedila mnohé gény od svojho „veľkého“ súrodenca. Kvality tohto modelu sme si vyskúšali na vlastnej koži pri teste jeho druhej generácie.
Nový Range Rover Evoque vo vznetovej verzii 2,0 D180, skombinovanej s 9-st. automatickou prevodovkou, v exkluzívnej úvodnej edícii First Edition, nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD premium, autorizovaný predajca vozidiel Land Rover v Žiline.
Rýchle fakty:
- Luxusná značka Range Rover vznikla už v roku 1970. Okrem stálice v podobe vlajkovej lode Range Rover a Range Rover Sport, tvorí v súčastnosti portfólio tejto automobilky aj menší model Velar ako aj najmenší model Evoque. Práve testovaný Evoque je zároveň historicky vôbec najpredávanejším modelom tohto výrobcu!
- Aktuálna druhá generácia modelu Evoque vystriedala podvodný model po približne 8 rokoch. Aj napriek dizajnu odkazujúcemu na svojho predchodcu ide o úplne nový model. Nová modulárna platforma počíta do budúcna aj so zástavbou hybridných resp. Plug-In hybridných technológii. Už aktuálna paleta pohonných jednotiek pritom využíva tzv. mild hybridnú zástavbu.
- Uhladený dizajn exteriéru púta pozornosť napríklad svojimi efektnými výsuvnými kľučkami. Interiér okrem mimoriadneho dôrazu na kvalitu zaujme minimom klasických ovládacích prvkov. Väčšina funkcii vozidla sa v tomto prípade nastavuje prostredníctvom obrazoviek so špičkovou grafikou. Toto riešenie v Range Rover volajú Touch Pro Duo.
- Nový Range Rover Evoque, môže byť na želanie zákazníka doslova nabití špičkovými technológiami, ktoré konkurenti zatiaľ neponúkajú. Jednou z najväčších vychytávok tohto modelu je funkcia tzv. “priehľadnej kapoty”, vďaka ktorej vodič vidí presnú polohu predných kolies. V testovanom exemplári nás potešilo inteligentné vnútorné spätné zrkadlo, ktoré prostredníctvom širokouhlej kamery umiestnenej v “žraločej plutve” sníma priestor za vozidlom.
- Testovaný turbodiesel D180 – 180 koní, sa vyznačuje citeľnou výkonovou rezervou. Miernym sklamaním bola v našom prípade vyššia spotreba paliva. Okrem suverénneho jazdného prejavu na spevnených cestách nás Evoque doslova očaril aj svojimi schopnosťami v teréne. podpísal sa pod to špičkovo vyladenému systému pohonu všetkých kolies Terrain Responce 2.
História značky Range Rover sa začala písať v roku 1970. V tých časoch išlo o luxusný a imidžový ekvivalent k „nezničiteľným“ offroadom s logom Land Rover. Briti zároveň predbehli svoju dobu. Túto značku môžno považovať za jedného z prvých priekopníkov, ktorí boli pri zrode dnešnej kategórie veľkých a luxusných SUV.
Neustále narastajúca obľuba segmentu SUV vytvorila priestor pre vznik druhého modelu značky Range Rover. V roku 2011 tak uzrel svetlo sveta model Evoque, z ktorého sa stal veľmi rýchlo predajný hit. Za približne osem rokov sa z neho stihlo minúť viac ako 770 000 kusov. Aktuálna druhá generácia bestselleru bola následne predstavená na konci roka 2018.Ikonický a nadčasový dizajn podstúpil v tomto prípade evolúciu. Aj napriek vizuálnemu prepojeniu s predchodcom je ale novinka v každom smere úplne novým automobilom.
Technický základ v prípade druhej generácie predstavuje platforma PTA „Premium Transverse Architecture“, prispôsobená už od počiatku pre potreby mild, resp. plug-in hybridnej technológie. Výhodou tohto riešenia je aj o 13% tuhšia karoséria. Nový Evoque dostal do výbavy aj „záplavu“ asistenčných systémov. Zo zaujímavosti v tomto smere vypichnime dostupnosť tzv. umelej inteligencie (Smart Setting). Toto riešenia na základe kľúčika rozpozná vodiča a následne upraví nastavenie interiéru podľa jeho osobných preferencií.
Hlavnou ozdobou tohto modelu ale aj naďalej ostáva inteligentný pohon všetkých kolies. Pri optimálnych podmienkach na asfaltových komunikáciách poháňa Evoque len predná náprava. Systém v tomto prípade dokonca dokonca odpojí aj kardan, čím sa znižuje nielen trenie ale aj spotreba paliva. Z dostupných „offroad vychytávok“ okrem samotného pohonu Terrain Responce 2 zaujme aj tzv. „priehľadná“ kapota dostupná v opcii. Pri tejto funkcii sa prostredníctvom kamier monitoruje priestor pod vozidlom. Grafická animácia následne zobrazuje polohu jednotlivých kolies, čím sa zlepšuje možnosť tesného manévrovania v náročných podmienkach. Zaujímavosťou je i funkcia merania výšky vodnej hladiny pri brodení. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, nový Evoque dokáže zdolať vodný brod s výškou hladiny až 60 cm!
Paleta motorov z radu Ingenium postala už v základe zástavbu tzv. mild hybridnej technológie. V tomto prípade elektrická energia z batérií nedokáže priamo poháňať vozidlo ale v citeľnej miere napomáha spaľovaciemu motoru predovšetkým pri rozjazde. Nový Evoque je možné aktuálne objednať so zážihovými aj vznetovými pohonnými jednotky. V oboch prípadoch je reč o 2-litrových 4-valcoch. Tri dostupné benzínové pohonné jednotky nesú označenie P200, P250 a P300. Číselná hodnota odkazuje na „množstvo koní“ pod kapotou. Rovnaká situácia panuje aj pri turbodiesloch s označením D150, D180 a D240. Vo všetkých spomenutých prípadoch je štandardom pohon všetkých kolies ako aj spolupráca s 9-st. automatickou prevodovkou. Ponuku pohonných jednotiek v budúcnosti doplní tiež pripravovaná Plug-in hybridná verzia.
Dizajnová ikona v novom šate
Dizajn bol bezpochyby jednou z hlavných zbraní pôvodného modelu Range Rover Evoque. Nová generácia preto vsádza na istotu a nesie v sebe nepriehľadný odkaz svojho predchodcu. Aj napriek zachovaným základným líniám, pôsobí novinka modernejším a predovšetkým uhladenejším dojmom. Konštruktéri sú mimoriadne hrdí napríklad na skutočne minimálne medzery medzi jednotlivými dielmi karosérie.Nás pri prvom dojme očaril sebavedomý postoj nového modelu. Kolesá s vystúpenými blatníkmi sú umiestnené prakticky v rohoch karosérie. Kratučké previsy vpredu aj vzadu nielen, že vylepšujú nájazdové uhly ale zároveň sú aj prísľubom špičkových jazdných vlastností na ceste aj v teréne.
Dynamicky ladená predná časť testovanej verzie First Edition s prvkami výbavy R-Dynamic zaujme športovým predným nárazníkom a ozdobnými prvkami z tmavého hliníka. Hlavným poznávacím znamením nového modelu sú ešte užšie svetlomety so špičkovou full LED technológiou. Počas čoraz dlhších jesenných nocí som mimoriadne ocenil nielen ich svetelný účinok ale aj špičkovo fungujúcu maticovú technológiu s „tieňovaním“ ostatných vozidiel.
Bočná silueta upúta efektnou líniou „plávajúcej strechy“ a postupne sa zužujúcou líniou bočného presklenia. Novinka prišla o „drsné“ plastové olemovanie blatníkov, ktoré teraz nahradilo uhladenejšie lakovanie vo farbe karosérie. Wow efekt dotvára nakoniec frajerinka v podobe zapustených kľučiek na dverách, ktoré už poznáme aj z iných modelov koncernu JLR. K funkčnej stránke tohto futuristického riešenia nemám vôbec žiadne výhrady. Testovaný exemplár okrem toho pútal pozornosť aj vyslovene obrovskými kolesami s priemerom až 21 palcov.
Zadná časť s opticky sa rozširujúcim postojom opäť zaujme uzučkými LED svetlometmi s pôsobivým 3D efektom. Koncové svetlá opticky prepája čierna lišta s nápisom „Range Rover.“ Škoda len, že takto sebavedomý model „tají“ spaľovací motor pod prednou kapotou. Dizajnovo členitý zadný nárazník ponúka len imitáciu výfukového systému. Reálne koncovky turbodiesla sú „skryté“ v ľavej časti priestoru pod nárazníkom. Okrem prvkov z tmavého hliníka patrí k poznávacím znameniam úvodnej série First Edition aj jeden z troch špeciálnych farebných odtieňov. V našom prípade šlo o striebornú metalízu s názvom Seoul Pearl Silver.
V interiéri panuje špičková kvalita a doba digitálna
Už pri prvom kontakte s interiérom nového modelu Evoque, sú doslova neprehliadnuteľné mnohé dômyselne spracované detaily. Britský výrobca patrí k priekopníkom užitočnej pomôcky v podobe prekrytia prahov na dverách. Aj keď si toto riešenie postupne osvojili aj ďalšie značky, v tomto prípade určite platí, že originál je len jeden. Tak precízna ochranou prahov vo dverách ako má Range Rover, ktorú som počas sychravých testovacích dní zároveň aj dokonale preveril, môže slúžiť ostatným stále ako príklad.
Vzhľad palubnej dosky je pri novinke jasne inšpirovaný väčším modelom Range Rover Velar. Kabína doslova šokuje použitím špičkových materiálov ako aj ich prvotriednym dielenským opracovaním. Inými slovami, presne takto si predstavujeme stvárnenie kabíny u prémiového výrobcu. Ekologických fanatikov v tomto kontexte poteší tvrdenie výrobcu, že v interiéri nového modelu Evoque sa v hojnej miere využívajú aj recyklované materiály.
Dizajnovo jednoduchej palubnej doske s minimom klasických ovládacích prvkov dominujú tri displeje. Aj keď je dotykové ovládanie v automobiloch považované stále za pomerne kontroverzný prvok, na interiéri tohto modelu je jasne cítiť, že už od počiatku bol vyvíjaný práve s týmto zámerom. Všetky dôležité ovládacie a vyobrazovanie moduly sú situované v dvoch dotykových displejoch s priemerom 10 palcov. V reálnom živote nás potešila vysoká miera intuitívnosti jednotlivých ovládacích modulov s názvom Touch Pro Duo.
Okrem kľúčovej intuitívnosti chválime tiež veľkosť jednotlivých ikononiek resp. symboloch, do ktorých sa prstom pomerne dobre triafa aj počas jazdy. Na druhej strane platí, že pri tomto úkone je takmer vždy nutné sklopiť aj zrak. Ako prvotriednu a špičkovú možno označiť tiež grafiku či vyobrazovacie možnosti jednotlivých monitorov. Rýchlosť reakcie na dotyk možno považovať za “náladovú”. Inými slovami, systém niekedy fungoval bleskurýchle a inokedy zase ležérnejšie. K ešte lepšej užívateľskej prívetivosti by sme v tomto smere privítali aj funkcia tzv. haptickej odozvy disleja na dotyk. Pri digitálnom usporiadaní prístrojov si palec hore prekvapivo vyslúžil nenápadný klasický otočný ovládač hlasitosti audia, umiestnený medzi dvoma dominantnými „grafickými“ potenciometrami.
Svet grafický efektov kopíruje podľa očakávania aj digitálny prístrojový panel. Široká škála zobrazovacích variácií “virtuálneho cockpitu” sa v tomto prípade ovláda prostredníctvom dotykovej plôšky na volante. Nový Evoque sa vďaka kombinácii vyššie spomenutým riešení reálne zaobíde aj bez multifunkčného združeného ovládača na stredovej konzole. V rámci originality interiéru predstavuje pomyselný medzigeneračný krok späť volič automatickej prevodovky. Zaujímavé riešenie v podobe efektného výsuvného kolieska známeho z minulej generácie nahradil pomerne obyčajný joystick. Okrem vynikajúcej ergonómie dokáže v tomto prípade poslúžiť aj ako akási opora pre ruku vodiča, pri „triafaní sa“ do niektorého z displejov.
Digitálne finesy prekvapivo pokračujú aj pri mimoriadne užitočnom prevedení vnútorného spätného zrkadla s názvom ClearSide. Zrkadlo je možné okrem klasickej polohy jednoducho preklopiť aj do širokouhlého vyobrazenia formou kamery. Tá je šikovne umiestnená v dobre chránenom priestore antény v tvare žraločej plutvy. Inteligentné riešenie pri výhľade v praxi neobmedzuje posádka druhom rade. Zároveň ide aj o akýsi dodatočný ku klasickej cúvacej kamere so širokým výhľadom.
V prednej časti kabíny myslí nový Evoque na všetky typy postáv. Sedadlá so širokou škálou elektrického nastavenia sú mimoriadne pohodlné. Výhrady nemám ani k samotnému výhľadu z miesta vodiča. Príjemným spestrením interiéru je až nečakané množstvo odkladacích priečinkov, vrátane nenápadnej schránky pod úrovňou stredovej konzoly. Z hľadiska priestorových pomerov v druhom rade si nový model medzigeneračne citeľne polepšil. Pod viac miesta vzadu sa podpísal predovšetkým preplnený rázvor. V praxi sa tu pomerne pohodlne odvezú aj priemerne urastení dospelí. Ak si za seba sadnú dve osoby s výškou viac ako 180 cm, pre zadného pasažiera už môže byť následne limitujúcim priestor pre nohy.
V porovnaní s predchodcom si kapacitne polepšil aj batožinový priestor. Nový model odvezie v základnom usporiadaní solídnych 472 litrov. Potešila nás praktická stránka v podobe prítomných háčikov či iných fixačných riešení. Elektrické ovládanie dverí kufra považujem v tejto triede už za úplný štandard. Príjemným prekvapením je prítomnosť dojazdovej pneumatiky v priestore pod podlahou. Po sklopení delených zadných operadiel nevznikne dokonale rovná podlaha. Prepravná kapacita ale narastie až na 1156 litrov.
Testovaný exemplár bol nový Range Rover Evoque v atraktívnej úvodnej sérii First Edition. Spomínanú výbavu si bude možné objednať len približne rok od zahájenia predaja. Jej súčasťou je okrem atraktívnych vizuálnych doplnkov napríklad aj: Head Up Displej, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, vyhrievaný volant s elektrickým nastavením, panoramatická strecha, náladové osvetlenie interiéru, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, jazdné asistenty a mnoho iného.
Suverén za každých podmienok
Vzhľadom na dnešné časy je viac ako pravdepodobné, že vo väčšine prípadov strávi nový Range Rover Evoque najväčšiu časť svojho života na klasických spevnených komunikáciách. V mestskej premávke som preto ocenili dobrú manévrovateľnosť a celkový jazdný komfort. Príkladné odhlučnenie interiéru je v prémiovom segmente povinnou jazdou. Novinka napriek tomu v kabíne príjemne prekvapila pohodou a tichom aj pri vyšších rýchlostiach či diaľničnom tempe.
Kolesá s priemerom 21 palcov prvoplánovo pochopiteľne vyvolávajú pochybnosti ako zvládne Evoque odfiltrovať nerovnosti typické pre naše cesty. Už počas prvej porcie kilometrov som ostal doslova v nemom úžase zo suverénneho podvozka. Vzhľadom na istotu s akou dokáže podvozok filtrovať bežné nástrahy našich ciest sa mi až nechcelo veriť, že testovaný kúsok je skutočne obutý na “dvadsaťjednotkách”. Pod toto prekvapivé zistenie sa v značnej miere podpísal príplatkový systém adaptívnej dynamiky, do ktorého rozhodne odporúčam zainvestovať. Funkcia Adaptive Dynamics, sleduje pohyby karosérie a pozíciu kolies, čím sa vzhľadom na momentálne podmienky mení charakteristika elektricky ovládaných tlmičov. Veľké a ťažké disky kolies následne dajú o svojej prítomnosti vedieť až pri vyslovene necitlivom „trafení“ hrubej nerovnosti alebo výtlku.
V sumári podvozok novinky nesklamal nielen v meste ale ani pri dynamickej jazde po zakrútených okresných cestách. V druhom prípade sa vozidlo aj napriek vyššej stavbe karosérie v zákrutách nakláňa len minimálne. Pozitívom dynamickej jazdy je až nečakaná neutrálnosť. Prirodzená nedotáčavosť sa prejaví, až v situáciach keď to vodič s nájazdovou rýchlosťou do zákruty vyslovené preženie. Pri mokrej vozovke alebo inak zhoršených adhéznych podmienkach ale napriek tomu rozhodne netreba zabúdať na nemalú hmotnosť vozidla. Zákony fyziky sa totiž oklamať nedajú ani pri tak suverénnom podvozku ako má testovaný model. Aj napriek výkonovému potenciálu a schopnému podvozku modelu Evoque najviac sedí “normálna a bežná“ jazda.
Vodič si môže prostredníctvom dotykového rozhrania zvoliť niektorý z jazdných režimov, či už pre jazdu po asfalte alebo pre offroad. Zmena jednotlivých jazdných režimov je okrem nastavenia tlmičov doprevádzaná aj reakciami prevodovky a odozvou plynového pedála. Počas testu som najčastejšie siahal po automatickom režime, ktorý sa vie inteligentne prispôsobiť aktuálnej nálade vodiča. Veľký palec hore si zaslúži aj súhra pohonnej jednotky s 9-st. automatom klasickej konštrukcie. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov v tomto prípade prebiehajú prakticky bez povšimnutia.
Testovaný turbodiesel 2,0 D s výkonom 180 koní na nový Evoque s veľkou rezervou postačuje. Miernym sklamaním bola napriek tomu výsledná spotreba paliva. Testovací priemer sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote 9,2 litra na každých 100 km. Toto je hodnota, ktorá o približne dva litre prekonáva údaje výrobcu. Na obranu testovaného kúsku je nutné uviesť, že bol pomerne často využívaný aj výkonový potenciál pohonnej jednotky. Pomerne veľa času Range Rover okrem toho strávil aj v teréne. Pri jazde s vyslovene ľahkou nohou, v ekologickom režime, sa je preto možné priblížiť k hodnotám, ktoré udáva výrobca. Naopak pri športovej jazde, resp. pri využívaní v teréne je nutné počítať so spotrebou presahujúcou hranicu 10 l/100 km.
Na test modelu s logom Range Rover som sa veľmi tešili aj z prísľubu jeho terénnych schopností. Mnohí z nás si pravdepodobne kladú otázku, že načo je vôbec modelu Evoque taká “nálož terénnej výbavy. Väčšina majiteľov sa počas súžitia s týmto modelom nepriblíži k jeho offroad schopnostiam ani len z polovice. Na druhej strane nosí aj tento model na svojej kapote hrdý nápis Range Rover. A už len z tohto titulu tak musí niečo dokázať aj v teréne.
Bez prílišného napínania konštatujem, že aj tak imidžovo ladený model ako je nový Evoque, prekonal mimo spevnených ciest všetky moje očakávania. Jeho hendikepom pritom určite boli len „obyčajné“ letné pneumatiky Pirelli Scorpion Zero. Test naviac po väčšinu dní prebiehal počas dní s typickým anglickým daždivým počasím, s podmáčaným a šmykľavým terénom. Hrubú silu v podobe redukčnej prevodovky a mechanických uzávierok na nápravách v tomto prípade nahradila inteligencia v podobe dokonale vyladeného elektronického pohonu všetkých kolies Terrain Responce 2. Neodpustím si dokonca konštatovanie, že v tomto smere nastavuje táto automobilka merítko, podľa ktorého sú posudzovaní všetci ostatní. Okrem slušnej svetlej výšky 221 mm a niektorého z troch špeciálnych režimov pre jazdu v teréne, prišli mimo spevnených ciest vhod aj ďalšie elektronické hračky. Klasický zjazdový asistent tu dopĺňa funkcia pre rozjazd na klzkom povrchu. Zaujímavosťou je aj kvázi tempomat pre jazdu v terénne. Táto funkcia v závislosti od nastavenej rýchlosti umožňuje vozidlu doslova kráčať, bez nutnosti využívania plynového, resp. brzdového pedála. Táto funkcia sa dá veľmi dobre využiť napríklad pri prejazde cez náročne terénne zlomy.
Okrem špičkovej schopnosti prenosu krútiaceho momentu na kolesá s najlepšou trakciou je najväčšou výhodou systému Terrain Responce 2 jeho citlivosť. Systém pri jazde v teréne nedovoľuje kolesám zbytočne prekĺznuť a to ani pri necitlivejšom zatlačení plynového pedála. Vďaka tomu bol Range Rover Evoque schopný na podmočenej tráve prekonať a zdolať aj pomerne veľký a prudký kopec. Náročnejšie kríženie náprav je pre testovanú novinku v tomto smere aj preto len jednoduchá rutina.
A náš celkový dojem?
Model Evoque je pre Range Rover mimoriadne dôležitým. Ide o vôbec najpredávanejší model tohto výrobcu. Pri vzniku druhej generácie preto Briti nenechali nič na náhodu. Dizajn s jasným odkazom na predchádzajúci model doplnil špičkový a nadčasový interiér. Najväčšou ozdobou druhej generácie sa napriek tomu stáva širokospektrálna univerzálnosť. Tú môžu mnohí konkurenti tomuto modelu len ticho závidieť.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Range Rover Evoque 2,0 D 180 First Edition
Dĺžka: 4 371 mm
Šírka: 2 100 mm
Výška: 1 649 mm
Rázvor: 2 681 mm
Objem kufra: 472 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 132/180
Krútiaci moment Nm: 430
Pohotovostná hmotnosť: 1891 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,8 – 7,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,2 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli Scorpion Zero
Verzia/cena
Range Rover Evoque 2,0 D 180 First Edition (testovaný model) od 67 623 €
Range Rover Evoque 2,0 D 150 od 43 543 €
Konfigurátor Range Rover Evoque
Recenzia
Range Rover Evoque 2,0 D 180 First Edition Dĺžka: 4 371 mm Šírka: 2 100 mm Výška: 1 649 mm Rázvor: 2 681 mm Objem kufra: 472 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 132/180 Krútiaci moment Nm: 430 Pohotovostná hmotnosť: 1891 kg Maximálna rýchlosť km/h: 205 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 9 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,8 – 7,3 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,2 / 100 km Pneumatiky: Pirelli Scorpion Zero
Výhody
- Imidž značky
- Všestranné jazdné vlastnosti
- Pocit kvality + prepracované detaily
Nevýhody
- Vyššia spotreba paliva
- Priestor v druhom rade
- Cena
DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu