Na aktuálne najzaujímavejší automobilový segment kompaktných crossoverov si trúfa už aj francúzsky Citroën. Jeho Horúcim želiezkom v ohni je úplne nový model Citroën C3 Aicross. Novinka zároveň predstavuje vstupenku do sveta vyvýšených modelov s logom Citroën. Do ponuky neskôr pribudne tiež veľký brat s označením C5 Aircross. Tento malý crossover, resp. SUV v sebe už na prvý pohľad nezaprie avantgardu tak typickú pre modely so šípovým ozubením v logu.
Pestrosť a hravosť reprezentuje predovšetkým dizajn. Ten, ako sa na dnešnú dobu patrí, ponúka široké možnosti personalizácie. Zaujímavé sú v každom prípade i úžitkové, resp. priestorové parametre vozidla. Nový Citroën C3 Aicross s moderným prepĺňaným zážihovým motorom PureTech 110, v kombinácii s 5-st. manuálnou prevodovkou, v prostrednej výbave Feel, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Citroën v našom regióne.
Jedným zo symbolov značky Citroën poslednej dekády sú veľkopriestorové rodinné vozidlá s prívlastkom Picasso. Automobilový trh reprezentovaný samotnými zákazníkmi si však čoraz viac žiada vyvýšené vozidlá typu SUV. Na tento nový trend reagovali aj vo Francúzsku. Pri generačnej obmene nahradil Citroën. MPV C3 Picasso. novým SUV C3 Aicross. Ako už prezrádza samotný názov, nový model po konštrukčnej stránke vychádza z malého kompaktu Citroën C3.
Pripravovaný Mercedes-Benz CLA
Nový Abarth 600e
Elektrická Škoda Elroq pozná slovenské ceny
Test SEAT Leon Sportstourer – Vyvážená voľba
Nový Hyundai Inster Cross
Nový Ford E-Tourneo Courier
Pripravovaný Mercedes-Benz CLA
Nový Abarth 600e
Elektrická Škoda Elroq pozná slovenské ceny
Test SEAT Leon Sportstourer – Vyvážená voľba
Nový Hyundai Inster Cross
Nový Ford E-Tourneo Courier
Na rozdiel od neho pôsobí už na prvý pohľad podstatne robustnejšie. V tomto smere je preto v poriadku dokonca aj označenie kompaktné SUV. Na ňom si predovšetkým pri marketingovej komunikácii zakladá i samotný výrobca. Z môjho pohľadu je dobre, že novinka v sebe nesie i duchovný odkaz svojho predchodcu, teda modelu C3 Picasso. Na mysli mám predovšetkým rodinný faktor a priestranný interiér, ku ktorého vychytávkam sa dostaneme nižšie. Modulárna platforma PF1, na ktorej je postavený aj nový model C3 Aircross nepočíta s verziami s pohonom všetkých kolies. V tomto smere je na tom novinka s pohonom 4×2 rovnako ako drvivá väčšina konkurentov z daného segmentu.
Avšak Citroën v tomto smere predsa len myslí aj na dobrodružnejšie povahy. Štýlová novinka totiž môže na želanie disponovať už dobre známou funkciou Grip Control. Tá vďaka prednastaviteľným režimom jazdy elektronicky ovládanej uzávierky prednej nápravy supluje pohon všetkých kolies. Na našom trhu je aktuálne nový model k dispozícii so zážihovými i vznetovými motorizáciami a v troch samostatných výbavových stupňoch. Základom modelového radu je zážihová motorizácia PureTech 82.
Za týmto označením sa ukrýva atmosféricky 3-valec s objemom 1,2 litra a výkonom 82 koní, kombinovaný výhradne s 5-st manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je nami testovaný motor PureTech 110. V tomto prípade ide rovnako o 3-valec s objemom 1,2 litra, ktorému ku vyššiemu výkonu 110 koní dopomáha turbodúchadlo. Pre dotknutú motorizáciu je okrem 5-st. manuálnej prevodovky k dispozícii alternatívne aj 6-st. automat klasickej koncepcie s hydrodynamickým meničom. Pre priaznivcov nafty zaradil Citroën do ponuky turbodiesel BlueHDi 100 (výkon 100 koní). Úsporný 4-valec s objemom 1,6 litra sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Identická motorizácia je následne vyladená aj na výkon 120 koní. Verzia BlueHDi 120 sa pre zmenu kombinuje zase len so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Čo dokáže v praxi ponúknuť nový model Citroën C3 Aircross?
Vzhľad a rozmery – Hravý, farebný a robustný
Jednoznačne originálny dizajn nového modelu vychádza z konceptu C-Aircross. Aj pre sériový C3-Aircross sú preto typické črty ako hravosť alebo robustnosť. Nakoniec pokrokový avantgardný dizajn je pre Citroën už od nepamäti veľmi symbolický. Novinka patrí vďaka zaujímavým tvarom rozhodne medzi tie vozidlá, ktoré v cestnej premávke určite len tak ľahko neprehliadnete. Za spomínanou hravosťou sa ukrýva predovšetkým veľké množstvo farebných variácií. Na výber je celkovo 8 farebných odtieňov, 3 samostatné odtiene pre strechu, či 4 odtiene doplnkových lakovaných detailov tzv. Pack Color. Spolu tak existuje celkovo až 85 farebných kombinácií. Robustnosť podčiarkuje výrazné ochranné oplastovanie karosérie a predovšetkým svalnaté nárazníky. Prednej časti dominuje vysoko posadená kapota.
[photo]20368[photo]
Tradične úzke pásiky denného LED svietenia s integrovanou smerovkou opticky prepájajú dve pochrómované linky s integrovaným fabrickým logom. Samostatný modul s hlavnými svetlometmi je situovaný tradične o niečo nižšie, konkrétne v masívnom nárazníku. Pochvalu si zaslúži veľmi dobre fungujúce prisvecovanie do zákrut. Počas dlhých jesenných večerov sme ho v praxi neraz ocenili. Bočná silueta zaujme veľkorysými oknami na oboch pároch dverí. Tie sú samé už o sebe zárukou dobrého výhľadu do strán. Prekvapujúco sa na bokoch karosérie nenachádzajú žiadne panely s tzv. Airbump, aké má napr. model C3, resp. C4 Cactus. Celkovú masívnosť preto podčiarkuje „len“ už spomínané výrazné ochranné oplastovanie karosérie. Zadná časť vozidla pôsobí tiež maximálne odolne. Jej dominantou je znova predovšetkým rozmerný nárazník.
Dizajnovo zaujímavý prvok predstavujú koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom. Na základe vyššie spomenutého pôsobí model Citroën C3 Aircross opticky masívnejšie a zároveň rozmerovo väčšie ako v skutočnosti je. Celkové rozmery vozidla sme pre zaujímavosť porovnali so základným modelom C3. Nový C3 Aircross meria 4154 mm (+164 mm v porovnaní s Citroën C3), šírka vozidla dosahuje 1756 mm (+6 mm), výška atakuje 1597 – 1637 mm,(+127-167mm) v závislosti od rozmeru kolies, resp. pneumatík. Rázvor náprav má hodnotu 2604 mm (+64 mm). Praktickosť vozidla najlepšie odzrkadľuje batožinový priestor. V základnom usporiadaní ponúka na danú kategóriu slušný objem na úrovni 410 litrov. Okrem toho poteší i svojim symetrickým tvarovaním s kolmými stenami.
Z praktických riešení spomeňme prítomnosť medzipodlahy. Vo svojej vyššej polohe umožňuje vytvorenie roviny v konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1255 litrov.
[photo]20391[photo]
Ešte viac ako polohovateľná podlaha poteší jednoduchý systém slúžiaci na odloženie krycieho plata. To je možné po uvoľnení zasunúť do špeciálnej drážky tesne za zadnými sedačkami. Toto vtipné riešenie umožňuje pohodlnú prepravu vyšších predmetov menších rozmerov bez nutnosti úplnej demontáže krycieho plata. Okrem toho je na želanie k dispozícii asymetricky posuvná zadná lavica ako aj možnosť sklápania spolujazdcového operadla s možnosťou prepravy dlhých predmetov.
Interiér a výbava – Vzdušný a originálny
Na úvod možno konštatovať, že ani dizajnová avantgarda interiéru v ničom nezaostáva za originálnym exteriérom. Základná koncepcia interiéru Citroën C3 Aircross vychádza z modelu C3. Modifikovaných je tu hneď niekoľko detailov ako sú napr. odlišné výduchy ventilácie na okrajoch palubnej dosky. Subjektívne mám z interiéru nového crossoveru, v porovnaní s modelom C3, predsa len o niečo hodnostnejší dojem. Tradične veľmi dobrý je vo vozidlách Citroën veľký volant s príjemnou hrúbkou venca. Keďže tempomat, resp. obmedzovač rýchlosti sa ovláda dobre známym združeným ovládačom vľavo pod volantom, samotný multifunkčný volant disponuje len minimálnym počtom dostatočne veľkých tlačidiel.
Prehľadne spracovaný prístrojový panel disponuje tradičnými analógovými ukazovateľmi, vrátane teplomera chladiacej kvapaliny. Svoje miesto si tu našiel i displej palubného počítača. Ponúka veľmi jednoduchá čiernobielu grafiku. Ocenia to predovšetkým konzervatívnejšie naladení zákazníci. Zaujímavosťou je, že C3 Aircross už v úplnom základe disponuje funkciou čítania dopravných značiek upozorňujúcich na maximálnu povolenú rýchlosť. Centrálnej časti palubnej dosky dominuje 7 palcový multifunkčný displej infotaimentu. Tak, ako už je v koncerne PSA zvykom, väčšina funkcií, vrátane ovládania klimatizácie a ventilácie, sa ovláda práve prostredníctvom dotykového rozhrania. Niektorí zákazníci určite preferujú viac klasické hárverové ovládače. Z môjho pohľadu sa dá v praxi aj na takéto „dotykové“ riešenie celkom rýchlo zvyknúť.
Dobré je, že dôležité piktogramy na obrazovke sú dostatočne veľké a oproti minulosti sa zlepšila aj rýchlosť odozvy na dotyk. Z tradičných tlačidiel je k dispozícii len potenciometer na ovládanie hlasitosti autorádia, tlačidlo na vyhrievanie čelného, resp. zadného skla, výstražný trojuholník a ovládanie zamykania vozidla. Dizajnovo zaujímavo je spracovaná netradičná páka mechanickej parkovacej brzdy. Pochváliť treba výhľad z vozidla. V smere šikmo dopredu, vďaka dôvtipnému uchyteniu spätného zrkadla, veľmi neprekáža ani pomerne široký a-stĺpik. Posed za volantom patrí tradične k veľmi silným stránkam vozidiel značky Citroën.
Aj nový model C3 Aircross ponúka dostatočne veľké, mäkké a pohodlné kreslá s príjemným čalúnením. Až prekvapivou vzdušnosťou disponuje zadná lavica. V druhom rade sa pohodlne odvezú aj urastenejší pasažieri. Limitujúcim faktorom sa stáva až vnútorná šírka a to najmä v cestovaní v trojici. Koniec koncov C3 Aircross predsa len patrí do veľkostne do segmentu b.
Na test sme mali k dispozícii Citroën C3 Aircross v prostrednom výbavovom stupni Feel. Za všetky zaujímavé vybavové prvky testovaného vozidla spomeňme: automatickú klimatizáciu, zadné parkovacie senzory, automatické svetlá, dažďový senzor, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistent rozjazdu do kopca, vyhrievanie predných sedadiel, monitorovanie jazdného pruhu a podobne. Niektoré zo spomenutých prvkov sú pritom k dispozícii už v základnej výbave.
Jazda – Komfort na prvom mieste
Všetok čas strávený za volantom nového Citroën C3 Aircross bol pre mňa skutočne veľmi príjemný. Historický odkaz vozidiel značky Citroën pripomína aj táto novinka. Nejde len o vyššie spomínanou dizajnovou avantgardou, potešujúci je zároveň na dnešnú dobu skutočne komfortný jazdný prejav. Okrem dobre odladeného podvozku majú na celkovú pohodu za volantom určite vplyv aj pneumatiky so solídnym podielom gumy. V našom prípade je reč o kolesách s priemerom 16 palcov. V tejto kombinácii je nový Citroën C3 Aicross veľmi dobre prispôsobený na nástrahy spojené s kvalitou našich ciest. Vozidlo prekvapilo v konečnom dôsledku tiež solídne odizolovaným priestorom pre posádku.
[photo]20396[photo]
Samostatnú kapitolu predstavuje testovaná pohonná jednotka. Prepĺňaný benzínový trojvalec PureTech 110 sa z môjho pohľadu veľmi hodí k charakteru vozidla. Výkon 110 koní je vzhľadom na zameranie vozidla ako aj celkové odladenie podvozka viac ako dostatočný. Motor sa pritom vyznačuje príjemne „drsným“, až športovým zvukovým prejavom. Pri pohľade do cenníka som mal rozpaky z „len“ 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Jazdná prax však ukázala, že nakoniec ide paradoxne o veľmi dobrú kombináciu. S piatimi prevodovými stupňami principiálne vodič preraďuje menej ako je tomu v prípade 6-st. prevodovky.
Citroën ponúka veľmi dobré odstupňovanie jednotlivých prevodov. Prvé krátke prevody zaručujú pocitovo lepšiu jazdnú dynamiku. Naopak, dlhý 4 a 5 prevod znamenajú, že na štvorke, pri 90 km/h rýchlosti motor točí cca 2500 otáčok za minútu. Pri diaľničnom tempe 130 km/h a piatom prevodovom stupni motor točí prekvapivo len cca 3000 otáčok za minútu. Vďaka vyššiemu podvozku a ochrannému oplastovaniu zvládne C3 Aircross bezproblémov zdolávať aj nástrahy ľahkého terénu a to aj v prípade nami testovaného vozidla, ktoré nedisponovalo príplatkovou funkciou Grip Control.
A náš celkový dojem ?
Nový Citroën C3 Aircross reaguje veľmi dobre na aktuálne požiadavky automobilového trhu. V karosérii módneho crossovera, resp. malého SUV sa ukrýva až prekvapivo veľa praktických riešení. Komfortný jazdný prejav nabáda vodiča skôr k pohodovej príjemnej jazde, čo hodnotíme tiež ako prednosť nového modelu.
V neposlednom rade treba dodať, že nový Citroën ponúka tiež veľmi dobrý pomer medzi zaobstarávanou cenou a následnou nadobudnutou hodnotou. V Žiline si nový Citroën C3 Aircross môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Citroën v našom regióne, spoločnosti POINT a.s. Žilina, na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Citroën.
Testovací diár
Model | Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S Feel |
Palivo | benzín |
Pohon | 4×2 |
Počet valcov | 3 |
Výkon kw / hp | 81/110 |
Krútiaci moment Nm | 205 |
Pohotovostná hmotnosť | 1220 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,2 s |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 5 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 4,9 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 6,0 l / 100 km |
Pneumatiky | Firestone Winterhawk 3 |
Výbava – Cena
Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S Feel (testovaný model) – od 13 990 €
Citroën C3 Aircross PureTech 82 Live – od 11 990 €
Konfigurátor Citroën C3 Aircross
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Praktická stránka
- Originálny dizajn
- Cenová politika
– – –
- Grafika displeja palubného počítača
- Hojné využívanie tvrdých plastov v interiéri
Alternatívy z vlastnej stajne
Citroën C3 od 8 990 €
Aktuálne jeden z najžiadanejších modelov značky Citroën a zároveň model, ktorý poslúžil ako základ pre testovaný Citroën C3 Aircross. Reč je o modeli Citroën C3. Ten, kto si vyslovene nepotrpí na vyvýšenú karosériu, rozhodne nestúpi vedľa ani pri voľbe tohto modelu.
Citroën C4 Cactus od 10 990 €
Model C4 Cactus spôsobil svojim príchodom doslova veľký šok. Do série sa tu dostali aj prvky, o ktorých by to nepredpokladal ani najväčší optimista. Poznávacím znamením aktuálnej generácie sú predovšetkým výrazné ochranné plochy Airbump. Citroën C4 Cactus je o niečo väčší a priestrannejší ako nový model Citroën C3 Aircross.
Citroën C4 od 14 990 €
Klasický kompaktný model Citroën C4 predstavuje ešte priestrannejšiu alternatívu oproti modelu C3 Aircross. Do nášho prehľadu sa dostal aj preto, že pravdepodobne tento model už nedostane nástupcu. Všetko nasvedčuje tomu, že nástupnická generácia C4 bude nahradená novým modelom C4 Cactus.