Medzi špecifické črty automobilky so šípovým ozubením v znaku patrila vždy technologická inovatívnosť či dizajnová avantgarda. Aj v aktuálnom období sa značka Citroën vezie na úspešnej vlne. Nedávno testovaný crossover Citroën C3 Aircross získal ocenenie Autobest pre rok 2018. Mimo toho sa prebojoval aj do finálovej sedmičky v ankete o Európske auto roka 2018.
Okrem spomínaného modelu prišla francúzska automobilka v minulom roku na náš trh s ďalším zaujímavým modelom. Konkrétne hovoríme o „osobnej dodávke“ Citroën SpaceTurer. Tento model nesie v sebe odkaz dlhej tradície výroby rodinne orientovaných vozidiel typickej pre značku Citroën. Vďaka spolupráci so Žilinským zastúpením značky Citroën sme dostali v rámci testu možnosť preveriť toto rozhodne zaujímavé vozidlo.
Nový Citroën SpaceTourer s najväčšou karosériou XL a zároveň najsilnejšou motorizáciou 2,0 BlueHDi 180k, v kombinácii so 6-st. automatickou prevodovkou a v prostrednej výbave Feel, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Citroën v našom regióne.
[photo]22386[photo]
Nový SpaceTourer predstavuje nástupcu modelového radu Jumpy. I keď úžitkové verzie ostávajú aj naďalej v ponuke s označením Citroën Jupmy. Pri osobných verziách nemá nové označenie len symbolicky význam. SpaceTourer prichádza s novou modulárnou platformou, ktorá kladie dôraz okrem úžitkových vlastností prekvapivo i na zážitok z jazdy. Pritom stále zdôrazňujeme, že reč je stále o rodinnom vane!
Pre úplnosť doplňme, že model SpaceTourer vznikol v kooperácii koncernu PSA so značkou Toyota. Okrem značky Citroën teda existujú ďalšie dva sesterské varianty s logami Peugeot, resp. Toyota. Väčšina konkurentov vzniká prioritne ako úžitkové vozidlo, od ktorého je neskôr odvodená osobná verzia. V prípade nového modelu Citroën SpaceTourer som už po prvých kilometroch za volantom pochopil, že tu výrobca zvolil presne opačný prístup a to si zaslúži pochvalu i obdiv.
Nová Honda Prelude
Test: Hyundai i30 Kombi – Lákavá racionalita
Exkluzívny Mercedes-AMG PureSpeed
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Nová Honda Prelude
Test: Hyundai i30 Kombi – Lákavá racionalita
Exkluzívny Mercedes-AMG PureSpeed
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Silnou stránkou vozidiel s podobným zameraním predstavujú skutočne široké možnosti variácií pri konfigurácii konkrétneho modelu. Skôr, ako navštívite showroom značky Citroën, preto odporúčame vopred sa oboznámiť s cenníkmi, resp. on-line konfigurátorom. Celkom iste tým ušetríte nejaký ten čas. Základné delenie pozostáva z výberu dĺžky, resp. veľkosti karosérie. Citroën zvolil identickú logiku akú poznáme pri výbere oblečenia. V ponuke sú veľkosti XS, M a XL. Ďalší dôležitý aspekt predstavuje usporiadanie interiéru, resp. rozloženie sedadiel. K dispozícii sú rôzne variácie 5 až 9 miestnym usporiadaním kabíny.
Dostupná paleta motorov pozostáva výhradne z moderných turbodieslov. Základom je verzia 1,6 BlueHDi 95k s výkonom 95 koní, dostupná s 5-st. manuálnou prevodovkou. Verzia s rovnakým objemom (1,6 BlueHDi 115k) je odladená aj na výkon 115 koní. Pri tejto verzii je štandardom už 6-st. manuálna prevodovka. Ešte výkonnejšiu alternatívu predstavuje turbodiesel 2,0 BlueHDI 150k (výkon 150 koní). Aj táto verzia sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonovú špičku celého modelového radu nakoniec reprezentuje nami testovaná veria 2,0 BlueHDi 180 k, s výkonom 177 koní.
[photo]22388[photo]
Tá sa pre zmenu kombinuje výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou. Štandardne disponujú všetky vyššie spomenuté verzie pohonom predných kolies. Avšak pri verzii 2,0 HDi 150 k je možné za príplatok siahnuť aj po pohone všetkých kolies od firmy Dangel.
Čo všetko dokáže teda v praxi ponúknuť nový Citroën SpaceTourer?
Dodávka s vlastným charakterom
V dnešnom svete platí, že dizajn predáva automobily. Časy, keď vyzerali všetci zástupcovia zo segmentu dodávok prakticky rovnako, sú našťastie už minulosťou. Dizajnové stvárnenie sa čoraz výraznejšie dostáva k slovu aj v tejto kategórii vozidiel. Samozrejme, z praktického i funkčného hladiska zostali aj v prípade modelu SpaceTourer zachované základne proporcie krabicovitého tvaru.
Aj napriek tomu si dovolím tvrdiť, že testované vozidlo ponúka originálny dizajn. Pod ten sa podpísala predovšetkým robustne pôsobiaca predná časť. Prostredníctvom nej SpaceTourer jasne zapadá do rodiny modelov značky Citroën. Fabrické logo je prostredníctvom dvojice pochromovaných lamiel opticky prepojené až s hlavnými svetlometmi. Obdobné riešenie ponúkajú v súčasnosti aj ostatné nové modely tejto značky. Denné svietenie tvoria v tomto prípade samostatné LED pásiky situované v spodnej časti nárazníka. Na bočných partiách tentokrát absentujú akékoľvek Airbump vankúše.
[photo]22370[photo]
Štipku elegancie ale pridávajú príplatkové disky kolies, ktorými testované vozidlo disponovalo. Aj napriek priemeru „len“ 17 palcov nepôsobia rozmerovo menšie disky na tak veľkom vane utopeným dojmom. Silueta najväčšej karosérie XL pôsobí, v porovnaní s kratšími ekvivalentmi, podľa môjho názoru proporčne najvyváženejšie a najprirodzenejšie. Zadná časť ponúkla v našom prípade obrovské, dohora sa otvárajúce piate dvere. Tie dokážu pri nepriaznivom počasí resp. voľno časových aktivitách optimálne poslúžiť aj ako predĺžená strecha.
Z praktickej stránky treba vyzdvihnúť i dostatočnú výšku ich otvorenia. U väčšiny populácie preto určite nehrozí žiadny úraz hlavy. Páči sa nám aj ďalšia vychatávka v podobe samostatne sa otvárajúceho výklopného zadného skla. V prípade drobných predmetov, resp. v stiesnených priestoroch, tak odpadá nutnosť manipulácie s veľkými a ťažkými dverami. Celkové rozmery vozidla výrazne prevyšujú drvivú väčšinu rodinne orientovaných MPV, resp. SUV. Aj napriek tomu ostáva SpaceTourer až prekvapivo spratný. Inými slovami sa v bežnom živote stále zmestí aj do väčšiny podzemných garáži našich nákupných centier.
[photo]22424[photo]
V reči čísel platí, že Citroën SpaceTourer meria od 4606 mm až do 5308 mm, čo bol prípad nami testovanej verzie. Šírka vozidla dosahuje 1920 mm, výška sa pohybuje v rozsahu od 1890 mm až do 1940 mm. Rázvor náprav pri najmenšej verzii XS dosahuje úroveň 2925 mm. Veľkostne väčšie verzie disponujú dlhším rázvorom na úrovni 3275 mm.
Variabilitou interiéru môže isť príkladom
Obrovským benefitom podobného typu vozidla sa stáva použiteľný batožinový priestor. A to i pri plne obsadenej testovanej 8-miestnej verzii. O pravidelnom tvare batožinového priestoru nemá zmysel pri podobnom type vozidla vôbec písať. Z praktických vecí stojí za zmienku prítomnosť rezervnej pneumatiky, ktorá je ukotvená zo spodnej časti vozidla. Vyslovene vtipná a sympatická je ďalšia vychytávka v podobe vyberateľnej baterky, ktorá zároveň prioritne osvetľuje batožinový priestor.
Základný objem kufra verzie XL dosahuje až 1060 litrov po krycie plato, resp.1500 l až po strechu. Pri demontovanom 3. rade sedadiel je k dispozícii objem až 2932 litrov. A pri demontovanom 2. i 3. rade vzniká doslova sťahovacie auto, s maximálnym prepravným objemom až 4554 litrov. Samozrejme, pri preprave dlhých, resp. objemných predmetov nie je vždy nutné demontovať sedačky v 3. resp. 2 rade. Vo väčšine prípadov si vystačíte so sklopením ich operadiel prostredníctvom jednoduchého úkonu.
Sympatické je, že pri preprave skutočne dlhých predmetov je možné sklopiť do jednej roviny aj operadlo spolujazdca v prvom rade. Intuitívna a jednoduchá je aj samotná manipulácia so sedadlami v 2. a 3. rade.
Citroën využíva vskutku praktický koľajnicový systém. Prostredníctvom neho je možné krajné sedadlá, resp. dvojitú lavicu jednoducho posúvať. Bezproblémová je aj ich úplná demontáž z vozidla. Pri tomto úkone stačí len potiahnuť za tiahlo na zadnej strane sedačky, čím sa tá uvoľní z vodiacich koľajničiek. Samostatné sedačky sú až prekvapivo ľahké. Ich demontáž preto zvládne aj jednotlivec. Pri manipulácii s dvojitou lavicou už odporúčame tento úkon vykonávať najlepšie vo dvojici. Ako sme už naznačili, druhý a tretí rad pozostáva zo samostatnej sedačky a dvojitej lavice. Výhodou sú aj danej konfigurácii samostatne delené operadlá. Tie je potom možné sklápať, prípadne polohovať nezávisle od seba.
Miernu užívateľskú nevýhodu predstavuje, z môjho pohľadu, len ukotvenie bezpečnostných pasov krajných sedadiel na bokoch karosérie vozidla. Toto riešenie môže v určitých polohách nastavenia sedadiel mierne obmedzovať samotných pasažierov. Prostredné sedadlo má podľa očakávania priamo integrovaný bezpečnostný pás. Okrem nami testovanej 8-miestnej verzie dokáže SpaceTourer ponúknuť mnoho ďalších možnosti usporiadania interiéru. V cenníku nás zaujala predovšetkým konfigurácia s konferenčným stolíkom a so 4 samostatnými kreslami v druhom a treťom rade, ktoré je možne otáčať okolo celej svojej osi.
Pochvalu si zaslúži tepelný manažment vozidla s výduchmi integrovanými priamo v strope vozidla, čo platí zároveň i pre druhý i tretí rad. Aj napriek veľkosti bočných dverí a optimálnej polohe sedadiel druhého radu, vyžaduje prístup do tretieho radu dávku ľahkej akrobacie. Pri opakovanom nastupovaní do vozidla si ale dokážete tento úkon v praxi veľmi rýchlo osvojiť. Prístup do druhého, resp. tretieho radu teda zabezpečujú bočné posúvne dvere.
[photo]22422[photo]
V prípade testovaného vozidla nás Citroën doslova rozmaznával ich elektrickým ovládaním. Spomenuté riešenie, okrem praktickej stránky, dokáže predovšetkým malým deťom značne zjednodušiť manipuláciu s inak pomerne ťažkými posuvnými dverami. Nás v tejto súvislosti udivilo množstvo spôsobov, ktorými je možné s dverami manipulovať. Okrem tradičného potiahnutia za kľučku možno využiť i funkciu podkopnutia, ďalej ovládania z miesta vodiča, resp. prostredníctvom tlačidiel na kľúčiku od vozidla.
To, že má Citroën v hľadáčiku najlepších v segmente, dokladuje aj bohatá výbava testovaného modelu SpaceTourer v dostupnejšej výbave Feel. Za všetky prvky spomeňme napr.: parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvaniu kameru s náhľadom vozidla z vtáčej perspektívy, navigáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie a mnoho iného.
Jazdí ako klasický „osobák“
Nový Citroën SpaceTourer ma dokázal chytiť za srdce aj spoza volantu. Prístup do vysokej kabíny uľahčuje praktický schodík. Samotnou výškou posedu SpaceTourer konkuruje skôr autobusom ako SUV-čkam. Úžitkové vozidlá pripomína vzpriamenejší posed či pozícia volantu. Ten si je mimochodom možné nastaviť podľa očakávania v dvoch osiach. Pochváliť musím aj veľmi dobrý výhľad z kabíny. V smere šikmo dopredu ho značne uľahčujú tvarovo optimálne prispôsobené spätné zrkadlá. Tie ale zároveň ponúkajú stále dostatočný výhľad smerom dozadu.
Tu sa ale všetká podobnosť modelu SpaceTourer so svetom dodávok končí. Už pri pohľade pod prednú kapotu ma veľmi prekvapil doslova „utopený“ motor. Ten je umiestnený čo najnižšie vzhľadom na čo najoptimálnejšie prispôsobenie ťažiska vozidla. Tento fakt som si následne uvedomil pri pomerne svižnom prejazde prvou dlhou tiahlou zákrutou.
[photo]22419[photo]
Vzhľadom na svoju príslušnosť do kategórie rodinných vanov Citroën SpaceTourer doslova šokuje svojím až nečakane sebaistým jazdným prejavom. Inými slovami, nová platforma s veľmi schopným podvozkom radia SpaceTourer celkom iste k najlepšie jazdiacim zástupcom vo svojej kategórii. Samozrejme, karoséria s vyššou stavbou sa pri svižnejšom nájazde do zákruty nakloní. No nejde o nič dramatické a s novým modelom si pokojne môžete vychutnať aj prejazd cez zakrútený horský prechod.
Ani v takýchto podmienkach nebude SpaceTourer žiadnou brzdou v cestnej premávke. Vozidlo zostáva zároveň stále príjemne komfortné aj na cestách s horším povrchom, tak ako sa na správny Citroën patrí.
Svoj podiel na tom majú v nemalej miere i dodávané pneumatiky s „rozumnou“ výškou profilu. Testovaný turbodiesel s výkonom 177 koní má značnú výkonnú rezervu a SpaceTourer s ním doslova lieta. Danú motorizáciu rozhodne odporúčame všetkým, ktorí budú často využívať maximálne zaťaženie vozidla, resp. budú za SpaceTourer ťahať prívesný vozík. Pri diaľničnom maxime nás pozitívne šokoval precízne odhlučnený interiér.
Akustickou pohodou na palube dokáže SpaceTourer konkurovať i klasickým osobným vozidlám, čo nie je v kategórii vanov vôbec pravidlom. Do testovanej mozaiky skvele zapadá aj veľmi dobre pracujúca 6-st. automatická prevodovka. Nakoniec spomeňme jej netradičný otočný volič umiestnený na palubnej doske. Ten sa mi jednoducho k extravagantnému štýlu značky Citroën priam dokonale hodí.
[photo]22405[photo]
A náš celkový dojem ?
V dobe vymierajúcich MPV a naopak rozmáhajúcich sa SUV s častokrát len núdzovým sedením v treťom rade prichádza Citroën so skutočne rodinne orientovaným vozidlom. Model SpaceTourer sa, z nášho pohľadu, radí k najlepším vo svojej kategórii. Okrem variability spojenej s veľkorysým vnútorným priestorom nás dokázal potešiť aj presvedčivými jazdnými vlastnosťami.
V Žiline si nový Citroën SpaceTourer môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Citroën v našom regióne, spoločnosti POINT a.s. Žilina, na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Citroën.
Testovací diár
Model | Citroën SpaceTourer 2,0 BlueHDi 180k S&S Feel |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×2 |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 130/177 |
Krútiaci moment Nm | 400 |
Pohotovostná hmotnosť | 2002 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,8 s |
Prevodovka | automatická |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,9 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 7,4 l / 100 km |
Pneumatiky | Firestone Winterhawk 3 |
Výbava – Cena
Citroën SpaceTourer 2,0 BlueHDi 180k S&S Feel (testovaný model) – od 32 072 €
Citroën SpaceTourer 1,6 BlueHDi 95k Feel – od 25 192 €
+ + +
- Praktická stránka a variabilita
- Jazdné vlastnosti,
- Testovaná motorizácia
– – –
- Úzke lakťové opierky vodiča a spolujazdca
- Kratšie sedáky v druhom a treťom rade
Alternatívy z vlastnej stajne
Citroën Grand C4 Picasso od 20 790 €
Citroën má s produkciou rodinných MPV bohaté dlhoročné skúsenosti. Alternatívu k modelu SpaceTourer preto predstavuje najväčší model z rodu Picasso, teda Grand C4 Picasso. V jeho prospech hovorí napr. luxusnejší interiér. Nevýhodou je naopak oveľa menší batožinový priestor.
Citroën Berlingo Multispace od 12 490 €
Model Berlingo sa už od svojho vzniku radí medzi absolútne najpopulárnejšie malé dodávky. Samozrejme aj v tomto prípade existuje osobná verzia. Nevýhodou je, že Berlingo ponúka len 5-miestny interiér. Aktuálna generácia tohto modelu je už na konci svojho životného cyklu. Už čoskoro sa preto dočkáme rovnomenného nástupcu.
Citroën Jumper Combi od 24 480 €
Citroën ponúka riešenie aj pre toho, komu by sa zdal model SpaceTourer príliš malý. Toto riešenie predstavuje osobná verzia odvodená od veľkej dodávky Citroën Jumper. Tento malý autobus nesie označenie Jumper Combi.