Najdôležitejšou tohtoročnou novinkou značky Honda je zahájenie predaja najnovšej generácie kompaktného modelu Honda Civic. Japonská legenda s menom Civic je tu s nami aktuálne už vo svojej 10. generácii, ktorej predaj sa momentálne naplno rozbieha aj na našom trhu. Nový model prichádza v porovnaní s predchodcom opäť s mnohými novými revolučnými riešeniami, ktoré si podrobnejšie predstavíme nižšie. V skratke môžeme spomenúť nový dizajn, novú platformu s prepracovanou koncepciou podvozku a viacprvkovým uchytením zadnej nápravy a predovšetkým dostupnosť úplne nových, výhradné prepĺňaných motorizácii.
Vďaka spolupráci so spoločnosťou AGBA MOTOR, spol. s r. o., žilinským zastúpením značky Honda, sme mali možnosť vyskúšať hneď dve verzie novinky, a zároveň i obe nové motorizácie. Pre náš test bola k dispozícii Honda Civic s novým prepĺňaným zážihovým 3-valcom 1,0 VTEC Turbo so 6-st. manuálnou prevodovkou v top výbave Executive, ako aj výkonnejšia verzia s rovnako novým prepĺňaným zážihovým 4-valcom 1,5 VTEC Turbo, taktiež v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou vo výbave Sport Plus.
[photo]14498[photo]
Automobilka Honda predstavila dnes legendárny model s označením Civic po prvýkrát už v roku 1972. Za takmer polstoročie bolo predstavených celkovo 10 generácií spomínaného modelu. Počas celej existencie dotknutého modelu sme sa dočkali hneď niekoľkých karosárskych variant, resp. ďalších modelov, ktoré boli odvodené od modelu Civic. Aktuálna 10. generácia modelu Honda Civic bola predstavená koncom minulého roka. Zaujímavosťou je, že japonská automobilka po tentokrát zvolila globálnu stratégiu.
To znamená, že na všetkých trhoch bude k dispozícii prakticky identická verzia. Ako sme už spomenuli v úvode, nová generácia je postavená na úplne novej platforme. Tá sa vyznačuje nižším ťažiskom, lepším rozložením hmotnosti medzi nápravami, ako aj medzigeneračne až o 52% vyššou torznou tuhosťou karosérie. Zvýšenému dôrazu na špičkové jazdné vlastnosti boli prispôsobené aj ďalšie podstatné detaily.
K tým najzásadnejším patrí nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies s novou viacprvkovou zadnou nápravou. Užívateľskou zaujímavosťou je tiež nový posilňovač riadenia s variabilným prevodom. Pohonné jednotky značky Honda patria odjakživa medzi motorkárske šperky. Pri jubilejnej generácii sa Japonci po prvýkrát zriekli atmosférického nasávania, ktoré pri zážihových verziách nahrádza Turbo.
Pre úplnosť dodajme, že obe nové motorizácie sa vo svojej objemovej kategórii radia k absolútnej výkonovej špičke! V neposlednom rade treba spomenúť taktiež dostupnosť moderných bezpečnostných jazdných asistentov v balíku Honda Sensing. Ten zahŕňa systém pre zmiernenie následkov nehody, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, inteligentný adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti, resp. asistent pre jazdu v kolóne. Z užitočných pomôcok ďalej stojí za zmienku tiež monitorovanie mŕtveho uhla alebo upozornenie na vozidlá blížiace sa z boku pri vyparkovávaní.
Nová generácia modelu Civic je aj naďalej k dispozícii s karosériou typu hatchback. Z ponuky naopak vypadol variant kombi. Namiesto neho sa teraz aj v Európe dočkáme verzie sedan. Vrcholom ponuky bude aj naďalej špičková športová verzia Honda Civic Type R, ktorá by sa na našom trhu mala objaviť v druhej polovici tohto roka. Aktuálne u nás Honda zatiaľ ponúka najžiadanejšiu verziu hatchback resp. sedan s dvoma novými zážihovými motorizáciami.
Základ predstavuje verzia 1,0 VTEC Turbo s prepĺňaným 3-valcom o výkone 129 koní. Pre tento variant sú k dispozícii hneď štyri stupne výbavy. Výkonnejšiu alternatívu predstavuje prepĺňaný 4-valec 1,5 VTEC Turbo s výkonom až 182 koní. V tomto prípade sú k dispozícii pre zmenu tri samostatné výbavové stupne. Obe motorizácie je možné kombinovať so 6-st. manuálnou prevodovkou resp. s automatickou CVT prevodovkou. V blízkej budúcnosti by mala ponuku motorov doplniť tiež úsporná vznetová verzia známa už z minulej generácie tohto modelu.
Aká je teda z užívateľského hľadiska nová generácia modelu Honda Civic?
Vzhľad a rozmery – konzervatívnejší ale stále originálny
Automobilka Honda sa v dizajne nikdy nebála experimentovať. V pamäti mnohých utkvela predovšetkým mimoriadne originálna 8. generácia modelu Civic, ktorá dostala prezývku „ufo“. Aktuálny Civic mierne zvoľnil zo spomínaného dizajnového trendu, ktorý bol typický pre predchádzajúce dve generácie. Na druhej strane, originalita rozhodne nechýba ani novému modelu. Nový Civic je v porovnaní s konkurenčnými modelmi dizajnovo svojský. Vozidlo ako celok pôsobí veľmi športovo a dynamicky. Prednej časti dominujú originálne svetlomety opticky vzájomne prepojené mohutnou čiernou maskou chladiča. Mimochodom v oboch našich vozidlách disponovali svetlá full LED technológiou.
[photo]14418[photo]
Športový akcent dokonale podčiarkuje efektný predný nárazník. Pri pohľade z profilu novinka oblými líniami balansuje medzi klasickým hatchbackom a športovo elegantným liftbackom. Dynamika priamo srší aj zo zadných partií. Tu okrem originálnych svetiel dominuje masívny nárazník, ako aj dva spojlery. Prvý, decentný nachádzame v priestore, kde končí strecha a druhý výraznejší opticky prepája zadné svetlomety, pričom zaujímavo predeľuje zadné okno.
Z nášho pohľadu pôsobí veľmi športovo už základná verzia s motorom 1,0 VTEC Turbo. Druhý testovaný exemplár so silnejším motorom vo výbave Sport Plus pridáva ešte viac dynamiky. Za srdce chytí predovšetkým výrazná centrálna dvojitá koncovka výfukov. Tá je výsadou výbavy Sport resp. Sport Plus. Okrem toho Honda naviac pridala akýsi fabrický tuning v podobe dynamických načierno lakovaných líšt po celom obvode spodnej časti vozidla. Z nášho pohľadu si Honda za dizajnovú originalitu spojenú so športovým duchom rozhodne zaslúži rešpekt a uznanie. Medzigeneračný nárast rozmerov radí novinku k najväčším zástupcom v kompaktnej triede.
Vonkajšie rozmery vozidla sme pre zaujímavosť porovnali s predchodcom. To v reči čísel znamená, že nová Honda Civic meria 4518 mm (+48 mm oproti minulej generácii), šírka vozidla dosahuje 1799 mm (+29 mm), výška atakuje 1428 mm (-37 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2697 mm (+30 mm). Aj napriek zložitejšej konštrukcie zadnej nápravy s viacprvkovým zavesením si medzigeneračne dokázal symbolicky polepšiť aj batožinový priestor. Ten v základnom usporiadaní pojme 478 litrov.
[photo]14436[photo]
Zaujímavosťou je že pri druhej testovanej verzii Sport Plus ponúkol kufor o niečo menší objem na úrovni 420 litrov. Úbytok 58 litrov má na svedomí práve efektné centrálne vyústenie výfukov, ktoré v porovnaní s „bežnou“ verziou, zmenšilo objem schránky pod úrovňou podlahy. Po sklopení delených zadných operadiel nevznikne optimálne rovná podlaha. Maximálna prepravná kapacita v závislosti od verzie dosahuje úroveň od 1209 – 1267 litrov. Zaujímavosťou batožinového priestoru je technické riešenie krycej roletky. Tá sa na rozdiel od iných automobilov vysúva priečne zľava doprava, resp. sprava doľava, v závislosti od polohy jej kazety. Toto netradičné riešenie môže byt praktické najmä pri preprave nadmerných predmetov so sklopenými zadnými sedačkami, kedy logicky odpadá starosť s umiestnim krycej roletky.
Interiér a výbava – automobilová moderna s prémiovým nádychom
Zásadnou medzigeneračnou premenou prešla i kabína nového modelu Honda Civic. Ako prvé padnú do oka uhladenejšie a jednoduchšie tvary palubnej dosky. V tomto smere nás ešte viac zaujala špičková kvalita dielenského opracovania interiéru, ako aj využívanie kvalitných materiálov. Prístrojový panel s tromi samostatnými sekciami dostal kompletne digitálnu podobu.
[photo]14453[photo]
Hlavnej časti dominuje výrazný otáčkomer s digitálnym rýchlomerom a predvoleným výstupom údajov z palubného počítača. Po vedľajších sekciách nachádzame efektné vyobrazenie teploty chladiacej kvapaliny resp. stav paliva v nádrži. Pri verzii Sport, resp. Sport Plus je podsvietenie prístrojov v dynamickej červenej farbe, pri ostatných verziách je v neutrálnej modrej farbe.
V porovnaní s predchodcom chceme vyzdvihnúť intuitívnejšie a prehľadnejšie ovládanie palubného počítača. Palubnej doske dominuje nový 7 palcový dotykový displej multimediálneho rozhrania Honda Connect 2 s navigáciou. Rozhranie ponúka hneď niekoľko zaujímavých funkcií a komunikuje v slovenskom jazyku.
Z užitočných prvkov nás zaujala napr. možnosť prepínania medzi tromi prednastavenými výstupmi vyobrazenia parkovacej kamery. Palec hore dávame tiež „skrytému“ odkladaciemu boxu v priestore pod radiacou pákou. Tu sa nachádzajú aj sloty, ako je USB alebo HDMI. Honda pracovala aj s mnohými ďalšími detailmi.
Zaujímavosťou je, že ak napr. pri jazde zabudnete použiť bezpečnostný pás, vozidlo vás na to upozorní okrem kontrolky aj akusticky veľmi peknou slovenčinou. Vodič sa po usadnutí za volant stáva podvedome súčasťou vozidla. Športový pocit dotvára mierna orientácia prístrojov smerom na vodiča. Masívny stredový tunel ponúka dokonalú polohu radiacej páky s krátkymi i presnými dráhami radenia.
Optimálne je tvarovaný i multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca. V novej generácii si je možné v podstatne širšej škále nastaviť i ideálnu polohu za volantom. Nový generácia sa totiž zriekla tzv. kúzelných sedačiek. Dôsledkom toho sa presunula palivová nádrž z prednej časti do tradičného priestoru pod zadnými sedačkami.
[photo]14458[photo]
Z hľadiska životného priestoru sú na tom medzigeneračne lepšie aj priestorové pomery v druhom rade. Pripísal sa pod to predovšetkým predlžený rázvor. Novinka patrí z priestorového hľadiska v druhom rade rozhodne k lepšiemu priemeru vo svojej triede. Nová Honda Civic ponúka bohatú výbavu vrátane kompletného balíka jazdných asistentov už v základnom prevedení. Nami testované vozidlá vo výbavách Executive resp. Sport Plus pridali k spomenutému ešte niekoľko zaujímavých prvkov.
Za všetko spomeňme napr.: vyššie spomínaný balík jazdných asistentov doplnených o monitorovanie priestoru za vozidlom a sledovaním mŕtveho uhla, adaptívne tlmiče, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, cúvaciu kameru, LED svetlá, bezkľúčový prístup a štartovanie, 11 reproduktorov audio sústavy, panoramatické strešné okno a podobne.
Jazda
Za návrat k športovým koreňom a silným jazdným zážitkom možno jednoznačne považovať nový špičkový podvozok. Z užívateľského hľadiska sa nám na ňom okrem precízneho držania jazdnej stopy páčia predovšetkým jeho dve tváre. Na jednej strane dokáže byť príjemný a komfortný. Na druhej strane sa naň možno spoľahnúť aj v kritických situáciách pri dynamickej jazde. Zásluhu na tom majú v nemalej miere adaptívne tlmiče.
Okrem základnej konformnej polohy je ich možné ďalej prepnúť so skutočne citeľným rozdielom do dynamického módu. V tomto kontexte sa nám veľmi páči tiež výrazne strmé a veľmi presné riadenie. Dokonalý jazdný zážitok dotvárajú takisto veľmi spoľahlivé brzdy s dokonale presným dávkovaním brzdnej sily.
[photo]14422[photo]
Okrem spomenutého, sa Honda stále drží aj svojej filozofie s efektívnou technológiou Earth Dreams. Preto nemôže chýbať na palube tradičné tlačidlo Econ, ktoré má za úlohu hospodárnejšiu prevádzku vozidla. Aj napriek spomenutému sme pri jazde boli samozrejme najviac zvedaví na nové motorizácie. Ich vzájomné porovnanie v reči čísel prinášame v nasledovnej tabuľke. Hneď na úvod treba povedať, že už základný motor 1,0 VTEC Turbo (129 koní) si nás dokonale získal.
Svojou charakteristikou a kultúrou chodu až neuveriteľne maskuje svoju stavbu s nepárnym počtom valcov. Motor je veľmi energický, jeho dynamika citeľne ožíva s rastúcimi otáčkami. Po našej skúsenosti si dovolíme dokonca tvrdiť, že už táto motorizácia dokáže naplniť očakávania väčšiny záujemcov o nový Civic.
Výkonnejší 4-valec 1,5 VTEC Turbo (182 koní) radíme k absolútnej špičke v danej kategórii. Motor svojou charakteristikou s kontinuálne lineárnym záťahom vo vysokých otáčkach veľmi pripomína slávne atmosférické motory z dielne Honda. Inými slovami, aj napriek prítomnosti turbodúchadla na naše prekvapenie výkonová krivka nepadá ani s rastúcimi otáčkami.
Toto spolu s vydreným zvukovým prejavom v konečnom dôsledku len dotvára dokonalý pocit z jazdy. Výkonnejšia motorizácia po zážitkovej stránke tak z nášho pohľadu predstavuje akýsi ideálny medzistupeň k očakávanej špičkovej verzii Civic Typer R, čím je povedané všetko.
Verzia | Max. výkon kW / k | Ma. krútiaci moment Nm / otáčky za minútu | Ma. rýchlosť km/h | Zrýchlenie 0 – 100 km/h | Spotreba podľa výrobcu mesto / mimo mesto / kombinácia |
1,0 VTEC Turbo | 94 / 129 | 200 / 2250 | 203 | 10,4 – 11,2 s | 6,1 – 6,4 / 4,1 – 4,4 / 4,8 – 5,1 |
1,5 VTEC Turbo | 134,182 | 240 / 1900-5000 | 220 | 8,2 – 8,4 s | 7,4 / 4,9 / 5,8 |
A náš celkový dojem?
Nová Honda Civic v našom teste jednoznačne potvrdila svoje nesporné kvality. Nový dizajn spolu s priestranným interiérom dokáže teraz zaujať väčšie množstvo potencionálnych zákazníkov. Ozdobou tohto modelu ostávajú predovšetkým špičkové jazdné vlastnosti, ktoré sú dokonale aj vzhľadom na každodenné praktické využívanie vozidla. Obe nové motorizácie radíme k tomu najlepšiemu vo svojej kategórii.
Naše odporúčanie padlo nakoniec na úspornejší a dostupnejší jednolitrový 3-valec 1,0 VTEC. Z nášho pohľadu dokáže totiž už i táto motorizácia uspokojiť nároky drvivej väčšiny záujemcov o nový Civic. V Žiline si novú Hondu Civic môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Honda v našom regióne, spoločnosti AGBA MOTOR, spol. s r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Honda.
Testovací diár Honda Civic 1,0 VTEC Turbo Executive
Model | Honda Civic 1,0 VTEC Turbo Executive |
Palivo | Benzín |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 95/129 |
Krútiaci moment Nm | 200 |
Pohotovostná hmotnosť | 1300 – 1346 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 203 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,4 – 11,2 s |
Prevodovka | Manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 4,8 – 5,1 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 5,6 l / 100 km |
Pneumatiky | Michelin Energy |
Základná cena modelu: Honda Civic 1,0 VTEC Turbo S od 16 990 €
Cena testovaného modelu: Honda Civic 1,0 VTEC Turbo Executive od 23 490 €
Testovací diár Honda Civic 1,5 VTEC Turbo Executive
Model | Honda Civic 1,5 VTEC Turbo Executive |
Palivo | Benzín |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 134/182 |
Krútiaci moment Nm | 240 |
Pohotovostná hmotnosť | 1378 – 1405 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,2 – 8,4 s |
Prevodovka | Manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,8 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 6,9 l / 100 km |
Pneumatiky | Michelin Primacy 3 |
Základná cena modelu: Honda Civic 1,5 VTEC Turbo Sport od 23 490 €
Cena testovaného modelu: Honda Civic 1,5 VTEC Turbo Sport Plus od 25 490 €
Ceny na modely Civic, Tourer, CR-V a Jazz sú vrátane DPH a sú akciové s platnosťou do 30.6.2017
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Špičkové jazdné vlastnosti
- Bohatá výbava už v základe
- Priestor
– – –
- Menšia ponuka dostupných verzií
- Menej prehľadné a intuitívne ovládanie multimediálneho rozhrania
Alternatívy z vlastnej stajne
Honda Civic Tourer od 17 690 €
Keďže pri aktuálnej 10. generácii sa už nepočíta s modelom kombi, Honda stále ponúka Civic Tourer odvodený od 9. generácie. Výhodou tohto modelu je nezameniteľný dizajn, ako aj praktické vlastnosti.
Honda Jazz od 13 290 €
Aj keď je Honda Jazz o triedu menšie vozidlo ako testovaný Civic, ponúka aj tento model až prekvapivo veľký rodinný faktor spojený s mnohými praktickými riešeniami.
Honda CR-V od 20 390 €
Spoluzakladateľ dnes takt populárnej kategórie SUV, Honda CR-V patrí spolu s modelom Civic k najpredávanejším modelom japonskej automobilky v Európe. Pre toho, kto preferuje práve vyvýšený posed prípadne pohon všetkých kolies, ponúka práve model CR-V ideálnu alternatívu.