Počas mojej kariéry sa mi už podarilo vyskúšať a otestovať veľké množstvo automobilov rôznych kategórií. Avšak len malá skupina z nich dokáže vyvolať v človeku zimomriavky, aj s určitým časovým odstupom. Napríklad v situácii, keď sa s takýmto vozidlo stretnete úplne náhodne, povedzme v bežnej premávke. Presne do tejto kategórie sa radí model Honda Civic Type R. V živej pamäti mám stále emócie z môjho minuloročného rande s minulou generáciou Type R. V tomto prípade pravdepodobne platí, že najlepšie veci vás postretnú v situáciách, keď ich najmenej očakávate.
Vďaka žilinskému zastúpeniu značky Honda prišla totiž ako blesk z jasného neba ponuka aspoň nakrátko vyskúšať aj aktuálny Civic Type R. Telom mi v tom momente prebehli identické zimomriavky, ktoré vo mne zanechal „starý“ Type R. Nezaváhal som preto ani na minutú, veď takéto vozidlo predsa len netestujeme každý deň. Nový model Honda Civic Type R, 2,0 VTEC, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovku a v špičkovej výbave Type R GT, nám na test zapožičala spoločnosť AGBA MOTOR, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel Honda v našom regióne.
[photo]20333[photo]
Model Civic patrí k najvýraznejším symbolom japonskej automobilky Honda. A taktiež aj k najikonickejším automobilom vôbec. Jeho história sa začala písať už v roku 1972. Počas doby svojej existencie vzniklo na báze modelu Civic pomerne široké množstvo karosárskych verzií, resp. odvodených modelov. Prelomový je v tomto ponímaní určite aj rok 1997. Práve vtedy uzrela svetlo sveta prvá generácia športového modelu Honda Civic Type R. Bola postavená na základe 6. generácie modelu Civic. Od toho času sa model Civic Type R radí k jedným z hlavných symbolov tzv. kategórie „hot hatch“. Vývoj predchádzajúcej verzie Type R postavenej na základe modelu Civic 9. generácie trval nezvykle dlho. Japonci nič nepodcenili, chceli byť totiž najlepší.
Honda v tomto prípade dokonca po prvý krát neváhala použiť prepĺňaný zážihový turbo motor! Odmenou za snaženie bol prestížny titul najrýchlejšej „predokolky“ na legendárnej severnej slučke okruhu Nürburgring. Aj pre tieto dôvody vydržala minulá generácia Type R v predaji len veľmi krátko, približne 2 roky. V minulom roku sme sa dočkali generačnej obmeny, spojenej s príchodom už 10. generácie modelu Civic. Zaujímavosťou je, že po prvý krát ide o tzv. globálny model. Dostupný je v rovnakej špecifikácii prakticky na všetkých trhoch. Paralelne s vývojom základného modelu prebiehal v tomto prípade už aj vývoj špičkovej verzie Type R, ktorá sa len prednedávnom objavila aj na našom trhu.
Pripravovaný Mercedes-Benz CLA
Nový Abarth 600e
Elektrická Škoda Elroq pozná slovenské ceny
Test SEAT Leon Sportstourer – Vyvážená voľba
Nový Hyundai Inster Cross
Nový Ford E-Tourneo Courier
Pripravovaný Mercedes-Benz CLA
Nový Abarth 600e
Elektrická Škoda Elroq pozná slovenské ceny
Test SEAT Leon Sportstourer – Vyvážená voľba
Nový Hyundai Inster Cross
Nový Ford E-Tourneo Courier
V tom absolútne najjednoduchšom porovnaní dvoch posledných generácií modelu Civic Type R možno povedať, že z nekompromisne športového auta sa stalo rovnako nekompromisné športové auto vhodné aj na každodenné používanie. Poďme ale poporiadku. Ako základ novej generácie Type R poslúžil už beztak veľmi schopný nový Civic, ktorý sme už v našom teste mali možnosť preveriť. Azda najciteľnejšiu zmenu predstavuje podvozok. Honda sa po rokoch opäť vrátila k nezávislému zaveseniu všetkých kolies. To má veľmi pozitívny dopad predovšetkým na jazdné vlastnosti. Motor ostal prakticky totožný s predchodcom.
V novinke ponúka niekoľko konštrukčných zmien ako aj navýšený výkon o symbolických 10 koní. Úbytok 16 kg zaznamenala naopak celková hmotnosť vozidla. Podarilo sa to aj napriek medzigeneračnému rozmerovému nárastu. Zásadnou zmenou je tiež prítomnosť niektorých nových technologických hračiek, ktoré minulá generácia nemala. Spomeňme napríklad adaptívny podvozok, mimoriadne citlivý samosvorný diferencial, či funkciu Rev Match, ktorá funguje ako automatický medziplyn. Pri každom vyšliapnutí spojky, predovšetkým pri podradení automaticky nastaví optimálne otáčky motora. A celkový výsledok? Nová Honda Civic Type R sa opäť môže pýšiť rekordom z Nürburgringu. Medzigeneračne sa zlepšila dokonca až o neuveriteľných 7 sekúnd!
[photo]20342[photo]
Pri pohľade do cenníka nového modelu sa dá veľmi rýchlo zorientovať. Na našom trhu je nový Civic Type R dostupný „len“ v dvoch výbavových verziách. Technika pod kapotou zostáva v oboch prípadoch identická, rozdiel je len vo výbave vozidla. O pohon nového modelu sa stará špičkový prepĺňaný benzínový motor 2,0 VTEC Turbo s výkonom 320 koní. Kombinuje sa výhradne s veľmi presnou 6-st. manuálnou prevodovkou.
Čo teda dokáže v praxi ponúknuť nová Honda Civic Type R?
Vzhľad a rozmery – Excentrický tuning, ktorý je prísne funkčný
Dizajn ostrý ako britva značne polarizoval verejnosť už pri minulej generácii. Zástancovia tuningu ako aj excentrici, ktorí radi pútajú pozornosť si toto prevedenie nevedeli vynachváliť. Pre ďalšiu skupinu ľudí to však už bolo za pomyselnou čiarou akceptovateľnosti. V tomto smere sa nič nezmenilo ani pri nami testovanej novinke. Honda sa aj naďalej bráni logickým argumentom, že všetky prvky vrátane brutálneho spojlera či krídelok sú prísne funkčné. V tomto smere ide v danej triede vozidiel rozhodne o unikátne riešenie.
Civic Type R dokáže v praxi totiž ako jedno z mála civilných vozidiel generovať skutočný prítlak! Subjektívne na mňa ako celok pôsobí nový Type R v porovnaní s predchodcom predsa len o niečo uhladenejším dojmom. Je to pravdepodobne dôsledok medzigeneračnej obmeny základného modelu Civic, z ktorého vychádza logicky aj model Type R. Prednej časti dominuje originálne tvarovaná maska chladiča s negatívnym odklonom.
Špecialitou je dynamický nárazník so vsadeným „ostrým“ predným spojlerom. Typickým prenikavým prvkom je ďalej fabrické logo červenej farby. Esteticky púta i efektná červená linka kopírujúca celý obvod vozidla. Bočnú siluetu dotvárajú výrazné prahy. Veľké kolesá s priemerom až 20 palcov vypĺňajú efektné červené brzdné strmene vychýrenej značky Brembo. Najagresívnejšie pôsobí zadná časť vozidla so skutočne nepriehľadnuteľným krídlom. Spodnú časť nárazníka vypĺňa difúzor, uprostred ktorého si našla svoje miesto netradičná trojitá koncovka výfukového systému.
Špeciálnu funkciu má v tomto prípade prostredná rúra s menším priemerom. Tá je schopná spätne nasávať vzduch, čo má za následok potláčanie dunivých frekvencií v nízkych a stredných otáčkach. Toto riešenie v praxi výrazne spríjemňuje akusticky komfort na palube. Čo koniec koncov robí každodenné používanie vozidla rozhodne prívetivejším.
Z hľadiska celkových rozmerov sme nový Civic Type R pre zaujímavosť porovnali s jeho predchodcom. Novinka meria 4557 mm (+167 mm v porovnaní s predchádzajúcou generáciou), šírka vozidla dosahuje 1877 mm (-1 mm), výška atakuje 1434 mm (-32 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2699 mm (+105 mm). Samozrejme, veľkosť kufra, resp. praktická stránka určite nebude patriť medzi hlavné atribúty, pre ktoré si Type R jeho majiteľ zadováži. V tomto smere aj preto rozhodne prekvapí využiteľný batožinový priestor s objemom až 420 litrov.
Ostatné vtipné prvky, ako je napr. netradične riešená krycia roletka, sme si už podrobnejšie popísali pri teste „obyčajného“ modelu Civic. K otváraniu kufra si neodpustím jednu praktickú poznámku. Predovšetkým v podzemných garážach, resp. stiesnených priestoroch, treba mať stále na zreteli výrazné zadné krídlo, ktoré jednoducho potrebuje svoj životný priestor. Aj v tomto prípade je možné sklápať zadné sedačky za účelom prepravy objemnejších predmetov. Maximálna prepravná kapacita v tejto konfigurácii dosahuje 786 litrov.
[photo]20338[photo]
Interiér a výbava – Športová atmosféra na prvom mieste
Už pri prvom pohľade do interiéru je jasné, že ani tu sa rozhodne nešetrilo kontrastnou červenou farbou, ktorá dokonale zvýrazňuje detaily. Samozrejme, základná koncepcia interiéru vychádza zo štandardného modelu Civic. A to je z môjho pohľadu len dobre. Prvá vec, pri ktorej sa chcem pristaviť, je posed za volantom. Aj nový Civic Type R ponúka špičkové športové korýtka s integrovanou opierkou hlavy. Tie dokážu aj naďalej veľmi precízne fixovať telo predovšetkým pri ostrom tempe na zakrútenej ceste. Oproti predchodcovi sú však škrupinové sedačky predsa len o niečo širšie a tým pádom vhodnejšie na každodenné používanie.
Pri optimálnom posede nemožno obísť ani výškovú reguláciu sedačky. Ako je dobre známe, nová generácia modelu Civic má palivovú nadrž opäť pod zadnými sedačkami. Vďaka tomu je možné docieliť športový posed s výrazne nižším ťažiskom. V neposlednom rade treba tiež spomenúť viac vzduchu v oblasti pre hlavy predných pasažierov. Optimálne do ruky tradične padne aj športový trojramenný volant, resp. hliníková kulisa kratučkej páky manuálnej prevodovky. Páka má naďalej veľmi presné dráhy radenia.
V tomto smere mi na začiatku prekážala len mierne neprirodzená poloha neutrálu, na ktorú som si potreboval určitý čas zvykať. Hodnotný pocit z kvality interiéru len podčiarkuje hojné využívanie Alcantary, resp. karbónových dekorov. Pocit určitej výnimočnosti pripomína tradičný štítok s poradovým číslom vyrobeného modelu. Prístrojový panel v modernom digitálnom prevedení ponúka množstvo zaujímavých funkcií. V režime R+ zaleje aj grafiku prístrojov krvavo červená farba.
Zo zaujímavých funkcií, ktoré je možné počas jazdy sledovať treba spomenúť napr. silu preťaženia G-Force, plniaci tlak turbodúchadla, odozvu na intenzitu stláčania akcelerátora, indikátor optimálneho preradenia pozostávajúci rozsvecujúcich sa diód ako v pretekárskom špeciály, prípadne stopky, ktoré sa zídu nielen pri meraní času jazdy z domu do práce, ale pri jazde na čas napr. na okruhu. Centrálne multimediálne rozhranie s dotykovým displejom Honda Connect 2 tiež kopíruje základný model Civic.
Priznám sa, že počas celej doby testu modelu Civic Type R som nemal potrebu ani raz počas jazdy ťukať prstom do displeja infotaimentu, resp. sa hrať s jeho funkciami. Načo aj, veď ovládanie autorádia je možné tradične „riešiť“ prostredníctvom multifunkčného volantu.
Tak či onak, pravdou je že prednosti tohto modelu sú ukryté niekde úplne inde ako vo funkcii centrálneho displeja. Toto veľmi rýchlo pochopí každý, kto si usadne za volant. Na druhu stranu aj Civic Type R ponúka veľmi dobre zvladnutý manažment odkladacích priečinkov. V praktickej stránke nesklamala ani zadná časť kabíny. V druhom rade nachádzame namiesto extrémov štandardne tvarovanú lavicu s dostatočnou priestorovou rezervou v každom smere. Civic Type R tak bez kompromisov dokáže plniť aj funkciu rodinného vozidla. Na zreteli tu treba ale mať pritom jeden zásadný faktor. Športový model je totiž homologizovaný len ako 4 miestne vozidlo. Vrcholný model z rodiny Civic ponúka už štandardne veľmi bohatú výbavu.
[photo]20347[photo]
Testovaná top výbava Type R GT, v porovnaní s nižším výbavovým stupňom, ponúka naviac napr.: monitorovanie mŕtveho uhla, upozornenie na vozidla blížiace sa z boku, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, navigáciu, dažďový senzor, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, audio s 11 reproduktormi a podobne.
Jazda – Zážitok a emócie sú na prvom mieste
Asi vôbec nikoho neprekvapí, že Honda Civic Type R je legendou a ikonou predovšetkým vďaka svojim jazdným vlastnostiam. Priznávam, že v prvom momente som sa na najnovšiu generáciu pozeral mierne cez prsty. Predovšetkým pre prítomnosť elektronických hračiek typu Rev Mach. Mal som obavy, že z beštie, ktorou predchodca rozhodne bol, sa stane síce rýchle auto ale zároveň auto tak trochu bez emócií. Z tohto omylu ma naštasie vyviedli už prvé kilometre strávené za volantom. I keď subjektívne priznávam, že predošlá generácia na mňa zapôsobila predsa len o niečo živelnejším dojmom.
Vďaka jednoduchej konštrukcii podvozka bola logicky o niečo viac nervóznejšia predovšetkým pri prudkom brzdení, resp. akcelerácii v zákrutách na ceste s menej kvalitným povrchom. Prepracovaný podvozok novej generácie so zadnou nápravou typu multilink je rozhodne prínosom k lepšiemu kontaktu s vozovkou. Aj vďaka tomu je možné teraz zákruty prechádzať ešte väčším tempom. Nový špičkový podvozok som nakoniec ocenil aj počas testu v prudkom daždi. V tomto smere je až neuveriteľné, ako aj v daných podmienkach dokázal nový Type R držať kontakt s mokrou vozovkou. A to aj pri vysokých rýchlostiach. Pochváliť musím v tomto smere rozhodne aj „lepivé“ pneumatiky značky Continental, bez ktorých by to celkom iste nebolo možné. Vďaka spomínanému systému automatického medziplynu Rev Match, zanikla pri preraďovaní prevodových stupňov svojim spôsobom určitá živelnosť.
[photo]20340[photo]
Na druhej strane, toto riešenie šetrí spojku a dovoľuje zároveň bleskurýchle preraďovanie prevodových stupňov a to aj menej skúseným vodičom. V konečnom dôsledku sa tu ale opäť predovšetkým šetrí drahocenný čas. A vďaka tomu je novinka rýchlejšia ako predchodca. Samosvorný diferenciál funguje precízne a špičkovo. Vodič to ocení predovšetkým na zakrútených cestách. Pre ne je nový Type R priam predurčený. Honda bola vždy preslávená vďaka svojim motorom. Inak tomu nie je ani v prípade špičkového preĺňaného motora 2,0 VTEC. Ten svojou charakteristikou s lineárnym nástupom výkonu silno pripomína svojich vysokootáčkových atmosférických predchodcov.
Maximálna rýchlosť až 272 km/h radí nový Civic Type R medzi najrýchlejšie vozidlá s pohonom prednej nápravy. Pri vysokej rýchlosti sú vždy potrebné aj špičkové brzdy. V tomto smere si brzdové ústrojenstvo ostrého modelu Civic zaslúži absolútnu pochvalu. Pôsobivá je odolnosť bŕzd ako aj možnosť citlivého dávkovania brzdnej sily. A ako funguje nový adaptívny podvozok? Nový režim Comfort vozidlu určite pomohol. Najnovší Type R sa vďaka nemu stáva skutočne vozidlom vhodným aj na každodenné používanie.
Jedinú chybičku krásy predstavuje, z môjho pohľadu, len parkovacia brzda. Jej elektronický ekvivalent totiž nahradil tradičnú mechaniku, čím logicky odpadá možnosť jemného „nahodenia si zadku“ do zákruty.
[photo]20327[photo]
A náš celkový dojem?
Nový model Honda Civic Type R medzigeneračne opäť dozrel. To z neho v konečnom dôsledku robí ešte lepšie a rýchlejšie auto akým bol jeho predchodca. Prevratom je predovšetkým nový adaptívny podvozok. Vďaka režimom comfort, sport a R+ získavame v jednom balení vozidlo vhodné na každodenné používanie ako aj vozidlo na nekompromisnú jazdu na pretekárskom okruhu. V Žiline si nový model Honda Civic Type R môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Honda v našom regióne, spoločnosti AGBA MOTOR, spol. s r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Honda.
Testovací diár
Model | Honda Civic Type R 2,0 VTEC Turbo Type R GT |
Palivo | benzín |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 235/320 |
Krútiaci moment Nm | 400 |
Maximálna rýchlosť km/h | 272 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,8 s |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 7,7 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 12,8 l / 100 km |
Pneumatiky | Continental Sport Contact |
Výbava – Cena
Honda Civic Type R 2,0 VTEC Turbo Type R GT (testovaný model) – od 36 990 €
Honda Civic Type R 2,0 VTEC Turbo Type R – od 34 290 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Zážitok z jazdy,
- Adaptívny podvozok
- Praktická stránka
– – –
- Elektronická ručná brzda
- Homologizácia ako 4 miestny automobil
Alternatívy z vlastnej stajne
Honda Civic od 16 990 €
Určitú alternatívu k modelu Type R predstavuje základný model Civic, ktorému rozhodne nechýbajú športové gény ako aj nadanie pre jazdu. Zaujímavou voľbou je v tomto smere určite nová prepĺňaná motorizácia 1,5 VTEC Turbo.
Honda Civic Sedan od 21 390 €
Keďže najnovšia generácia model Civic je navrhnutá ako globálny model, do Európy sa vrátila aj karosárska verzia sedan. Elegantná limuzína čiastočne nahrádza v modelovom portfóliu značky aj veľký model Honda Accord.
Honda NSX cena nie je známa
Návrat legendy. Model NSX predstavuje v praxi aktuálnu hightech technológiu celej značky Honda.A to nielen na poli športových modelov. Unikátna koncepcia s prepracovaným hybridným pohonným reťazcom radí model NSX do kategórie superšportov.