Automobilka Hyundai patrí aktuálne určite k najprogresívnejším svetovým výrobcom automobilov. Inými slovami každý nový model s logom tohto kórejského výrobcu je badateľne lepší ako jeho predchodca. Spomínané dokonale vystihuje aj aktuálna novinka, nová generácia modelu Hyundai i30. Jej predaj sa v tomto čase naplno rozbieha aj na našom trhu. Hyundai sa nijako netají tým, že na novom kompaktnom modeli si dal mimoriadne záležať. V tejto súvislo treba jedným dychom dodať, že tretia generácia modelu i30 podľa kompletne vyvinutá v Európe, špeciálne podľa požiadaviek pre tunajší trh. Kompletný vývoj prebiehal v Nemeckej centrále automobilky a samotná výroba sa tak ako doteraz realizuje u našich susedov v Českej republike.
Vďaka spolupráci so spoločnosťou ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajcom vozidiel Hyundai v našom regióne, sme mali možnosť vyskúšať a zároveň porovnať hneď dve verzie nového modelu. Pre náš test bol k dispozícii Hyundai i30 s novým zážihovým motorom 1,4 T-GDi, s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou, s akčnou výbavou Enter, ako aj turbodieslom poháňaným Hyundai i30 1,6 CRDi (136 koní), v kombinácii so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou, s akčnou výbavou Now!
Modelový rad i30 sa radí k hlavným pilierom úspechu automobilky Hyundai. Prvá generácia modelu s „európskou DNA“ sa objavila už v roku 2007. Aktuálna tretia generácia debutovala v Paríži na jeseň minulého roka. Aj z pohľadu samotnej automobilky sa v tomto prípade jedná o jednu z najdôležitejších noviniek, ktoré Hyundai v tomto uvádza do predaja. Nový generácia Hyundai i30 rozhodne neskrýva ambíciu patriť k najlepším v ostro sledovanom segmente c. Skelet karosérie ako aj podvozku využíva až 55% vysokopevnostnej ocele, čo sa podpísalo pod výrazné zvýšenie tuhosti karosérie.
Špičkovú úroveň dosahuje aj koeficient aerodynamického odporu vzduchu. Prepracovaný podvozok ponúka na rozdiel od niektorých konkurentov nezávisle zavesenie všetkých kolies. V neposlednom rade doplňme, že aj nový Hyundai i30 ponúka širokú škálu bezpečnostných jazdných asistentov, ako je napr.: systém automatického núdzového brzdenia s detekciou čelného nárazu, adaptívny tempomat, monitorovanie jazdných pruhov, sledovanie mŕtveho uhla, čítačkou dopravných značiek a ponovom aj systémom ktorý sleduje a vyhodnocuje únavu vodiča. Okrem základného hatchbacku pribudne už čoskoro do rodiny modelového radu Hyundai i30 priestranné kombi. Neskôr sa počíta aj s ostrou „verziou“ športovej divízie Hyundai N.
Na našom trhu sa nový Hyundai i30 ponúka v štyroch samostatných výbavových stupňoch, ktoré aktuálne dopĺňajú ešte dve nami testované limitovane výbavy Enter a Now!. Pomerne pestrá je dostupná paleta pohonných jednotiek. Základ celého modelového radu predstavuje odolná atmosférická zážihová motorizácia 1,4 i, s výkonom rovných 100 koní. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je moderná maloobjemová preplňovaná motorizácia 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní. Absolútnou novinkou je nakoniec nami testovaná benzínová motorizácia 1,4 T-GDi s výkonom 140 koní, ktorá je zároveň momentálne najvýkonnejšou verziou v ponuke. Pre priaznivcov nafty zaradil Hyundai do ponuky osvedčenú motorizáciu 1,6 CRDi odladenú hneď v troch výkonových verziách. Spomínaný maximálny výkon dosahuje 95,110, resp. 136 koní. Pre všetky verzie je štandardne k dispozícii 6-st. manuálna prevodovka. Pre motorizácie 1,4 T-GDi, resp. 1,6 CRDi je na želanie v ponuke tiež moderná 7-st. automatická dvojspojková prevodovka DCT.
Čo všetko teda v praxi ponúka tretia generácia modelu Hyundai i30?
Vzhľad a rozmery – konzervatívnejší a zároveň nadčasový
Hyundai v nedávnej minulosti označoval vlastné dizajnové smerovanie ako fluidic sculpture, v preklade štýl „tekutej sochy“. Nový generácia modelu Hyundai i30 vznikala už pod taktovkou šéfdizajnéra koncernu, ktorým je známy Peter Schreyer. V Európe je jednoznačne v kurze nestarnúca dizajnová nadčasovosť. Do sériovej podoby sa aj preto tentokrát nepremietli výrazne „tekuté“ línie, ktoré boli charakteristické pre predchodcu. V skratke by sme mohli skonštatovať, že nový model vsádza viac na istotu a v porovnaní s predchodcom má jednoznačnú ambíciu zapáčiť sa širšiemu publiku. To ale na druhej strane rozhodne neznamená, že v praxi ide o nudné auto. Typickým poznávacím znamením modelov Hyundai zostáva aj v prípade novej i30 veľmi výrazná 6-uhoľníková maska chladiča.
Vďaka pozvoľne klesajúcej línii prednej kapoty je situovaná o niečo nižšie. Okrem toho dostala nové kaskádovité tvarovanie. Dizajn prednej časti mimo spomínaného „grilu“ zvýrazňujú i svetlomety, ktoré v oboch testovaných modeloch disponovali full LED technológiou. Čisté dizajnové línie dominujú aj pri pohľade z profilu. V prvom prípade výbavy Now!, bolo testované vozidlo obuté na 17 palcových kolesách. Výbava Enter zahŕňa kolesá s priemerom 16 palcov. Ďalší vizuálny rozdiel medzi jednotlivými výbavami sme postrehli pri anténe. Vyššia výbava ponúka štýlovú „žraločiu plutvu“, pri nižšej je k dispozícii klasický typ antény.
So zaujímavým a pomerne členitejším tvarovaním prichádza zadná časť vozidla. Štýlovým detailom je čierne lakovanie decentného strešného spojlera dostupné pri všetkých verziách. V hornej časti nárazníka pomerne netradične nachádzame umiestnenie hmlových svetiel. Celkovo pôsobí nová generácia Hyundai i30 uhladeným a sebavedomím dojmom. Dovolíme si dokonca tvrdiť, že vďaka novému dizajnovému smerovaniu, bude tento kórejský kompakt pôsobiť moderne aj s odstupom niekoľkých rokov. Jednoznačnú príslušnosť k segmentu kompaktných vozidiel prezrádzajú aj vonkajšie rozmery novinky. Tie sme pre zaujímavosť porovnali s minulou generáciou. Nová Hyundai i30 meria 4340 mm (+40 mm oproti minulej generácii), šírka vozidla dosahuje 1795 mm (+15 mm), výška atakuje 1455 mm (-10 mm) a rázvor náprav má identickú hodnotu 2650 mm.
O symbolických 17 litrov si polepšil aj kufor. Batožinový priestor nového modelu ponúka v základnom usporiadaní solídny objem s kapacitou 395 litrov. Z praktických riešení chceme vyzdvihnúť regulovateľnú medzipodlahu. Vďaka nej sa úplne eliminuje nepraktický schodík pri konfigurácii so sklopenými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1301 litrov. Z praktických riešení si zaslúži palec hore tiež praktický otvor umožňujúci prepravu dlhých predmetov, ako aj štandardná dostupnosť dojazdovej pneumatiky.
Interiér a výbava – prvotriedny pocit kvality
Kabína, resp. interiér nového modelu Hyundai i30 pôsobí na pohľad i dotyk veľmi hodnotným a precíznym dojmom. Nadobudnutý dobrý pocit ešte viac zvýrazňujú prvotriedne materiály s hojným využitím príjemných mäkčených plastov, ako aj ich precízne dielenské opracovanie. V duchu dnešnej doby je navrhnutá aj samotná palubná doska. Jej dominantou je do priestoru vystupujúca obrazovka multimediálneho rozhrania. V top výbave s integrovanou navigáciou má plnofarebný displej priemer až 8 palcov. Nižšie výbavy bez navigačného modulu si vystačia s rovnako plnofarebnou dotykovou obrazovkou o priemere 5 palcov. K fungovaniu systému, k logike ovládania ako aj k rýchlosti odozvy na dotyk nemáme ani v jednom prípade žiadne pripomienky.
Silnou stránkou vozidiel značky Hyundai je tradične veľmi dobre zvládnutá ergonómia s logickým rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov. Obzvlášť sa nám páči prehľadný modul na ovládanie klimatizácie, kde plní každé jedno dostatočne veľké tlačidlo konkrétne stanovenú funkciu. Vyzdvihnúť chceme už tradične prehľadný prístrojový panel ako aj veľmi peknú grafiku palubného počítača. optimálne padne do rúk trojramenný multifunkčný volant so sympatickou hrúbkou venca. Príjemný je v konečnom dôsledku tiež samotný posed za volantom. Dostatočné priestorové pomery panujú rovnako v druhom rade. V novom i30 sa za seba v praxi dokážu pohodlne usadiť aj osoby s výškou nad 180 cm. Už prvá z akčných výbav z názvom Enter ponúka mnoho zaujímavých prvkov ako je napr.: balík vyššie spomínaných jazdných asistentov, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie volantu, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, svetelný senzor či zadné parkovacie senzory.
Druhý stupeň akčnej výbavy s názvom Now! k spomenutému ďalej pridáva: elektronickú parkovaciu brzdu, polokožené čalúnenie sedadiel, bezkľúčový pristúp a štartovanie vozidla, výduchy ventilácie pre zadných pasažierov, dažďový senzor, bezdrôtové dobíjaním mobilného telefónu, či parkovacie senzormi po celom obvode vozidla.
Jazda
Nový technický základ je jednoznačne najvýraznejšie cítiť pri jazdnom prejave. Ako prvé musíme pri oboch verziách pochváliť špičkové akustické odhlučnenie priestoru pre posádku. Nová konštrukcia podvozka, s viacprvkovým zavesením zadnej nápravy, má výrazný vplyv na suverénne jazdné vlastnosti. Riadenie je až prekvapivo presné a komunikatívne. Na samotnom nastavení podvozka je badať, že Hyundai počíta aj so športovým ekvivalentom, ktorý dostane označenie N. Každopádne ale platí, že už aj podvozok nami testovaného základného modelu dokáže bez problémov pokryť aj nároky dynamického jazdného štýlu. Ešte väčším prekvapením bola pre nás nová motorizácia 1,4 T-GDI s výkonom 140 koní. Motor sa vyznačuje príjemne lineárnou výkonovou krivkou.
Dych mu nedochádza ani pri zaťaženom vozidle, resp. v kopcovitom teréne. V podobnom duchu sa prezentoval aj už známy turbodiesel 1,6 CRDi s výkonom 136 koní. Jazdnú dynamiku v tomto prípade dokázala minimálne pocitovo vylepšiť veľmi dobre naladená 7-st. dvojspojková prevodovka DCT. Za tú by sme si na základe skúsenosti z turbodiesla preto rozhodne neváhali priplatiť ani pri benzínovej motorizácii 1,4 T-GDi, ktorú sme na test mali k dispozícii s klasickým 6-st. manuálom.
A náš celkový dojem?
Nový Hyundai i30 sa z nášho pohľadu zaradil medzi absolútnu elitu kompaktných vozidiel zo segmentu c. Z každého detailu je celkom jasne cítiť ako veľmi si automobilka dala na tretej generácii záležať. Nadčasový dizajn exteriéru dokázal ešte viac zatieniť hodnotný interiér a predovšetkým špičkové jazdné vlastnosti. Na základe našej osobnej skúsenosti by sme siahli po novom benzínovom motore 1,4 T-GDi v kombinácii so 7-st. dvojspojkovou prevodovkou DCT. V Žiline si nový Hyundai i30 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Hyundai v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Hyundai.
Testovací diár
Model | Hyundai i30 1,4 T-GDi Enter |
Palivo | Benzín |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 (objem 1,4 l) |
Výkon kw / hp | 103 / 140 |
Krútiaci moment Nm | 242 |
Pohotovostná hmotnosť | 1204 – 1352 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,2 s |
Prevodovka | Manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,5 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 7 l / 100 km |
Pneumatiky | Nexen Winguard Winspike |
Základná cena modelu: Hyundai i30 1,4 i Classic od 12 990 €
Cena testovaného modelu: Hyundai i30 1,4 T-GDi Enter od 16 790 €
Model | Hyundai i30 1,6 CRDi Now! |
Palivo | Diesel |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 (objem 1,6 l) |
Výkon kw / hp | 100 / 136 |
Krútiaci moment Nm | 300 |
Pohotovostná hmotnosť | 1293 – 1441 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,6 s |
Prevodovka | Automatická dvojspojková |
Počet stupňov | 7 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 4,1 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 6,2 l / 100 km |
Pneumatiky | Nexen Winguard Sport |
Základná cena modelu: Hyundai i30 1,6 CRDi Classic od 15 390 €
Cena testovaného modelu: Hyundai i30 1,6 CRDi HP Now! od 19 990 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Celkové prevedenie vozidla
- Špičkové jazdené vlastnosti
- Bohatá výbava
– – –
- Klasická žiarovka smerových svetiel v koncových svetlách
- Príplatok za automatickú prevodovku
Alternatívy z vlastnej stajne
Hyundai i20 od 9 490 €
Aj zástupca značky Hyundai v segmente b (Hyundai i20), ponúka prekvapujúco priestranný interiér, čo z neho robí za istých okolností lacnejšiu alternatívu k modelu i30.
Hyundai Elantra od 14 490 €
Hyundai Elantra je jeden z mála kompaktných automobilov, ktorý aj na našom trhu ostal verný konzervatívnej karosérii typu sedan, čo z neho robí za istých okolností zaujímavú alternatívu.
Hyundai Tucson od 18 990 €
Veľmi úspešný model Hyundai Tucson pridáva ku kompaktným rozmerom naviac žiadanú karosériu typu SUV a v prípade potreby aj pohon všetkých štyroch kolies.