Najväčšia kórejská automobilka Hyundai sa v rámci stratégie globálnej expanzie orientuje aj na segmenty, v ktorých v minulosti nemala zastúpenie. Typickým príkladom sú napr. ekologicky orientované vozidlá s hybridným, resp. alternatívnym pohonom. V tomto prípade môžeme povedať, že vo všeobecnosti ide o veľmi prudko sa rozvíjajúci segment automobilového priemyslu. Reakciou značky Hyundai je nový modelový rad Hyundai Ioniq. Dôležitým faktom je, že už pri vývoji spomínaného modelu sa počítalo výhradne s alternatívnymi druhmi pohonu, čomu je špeciálne prispôsobená i samotná unikátna platforma vozidla.
K dispozícii sú celkovo až tri verzie tohto modelu. Okrem nami testovaného hybridu je v ponuke aj 100 % elektromobil a ponuku už čoskoro doplní aj medzistupeň v podobe hybridu s technológiou plug-in. Nový Hyundai Ioniq vo verzii hybrid, kombinácia benzínového motora 1,6 GDi a elektromotora, so 6-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v dostupnejšej výbave Comfort nám na náš tradičný test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajcom vozidiel Hyundai v našom regióne.
[photo]14500[photo]
Svetová premiéra revolučného modelu Hyundai Ioniq sa odohrala približne pred rokom v rámci ženevského autosalónu. Pre úplnosť doplňme, že v prípade modelu Ioniq nejde o prvý sériový hybrid s logom Hyundai. Už dlhší čas sa napr. na americkom trhu ponúka model Hyundai Sonata Hybrid. Nový Ioniq je aj napriek tomu pre automobilku unikátny. Ako sme už naznačili v úvode, toto vozidlo bolo už od počiatku konštruované špeciálne pre aplikáciu alternatívnych druhov pohonu. Zaujímavosťou je, že nový Hyundai Ioniq je prvým vozidlom na svete, ktoré ponúka až tri alternatívy pohonu. Pritom s klasickým spaľovacím motorom sa vôbec nepočíta.
Základom modelového radu je nami testovaný hybrid, ktorý kombinuje zážihový motor a elektromotor. Na opačnom konci stojí Hyundai Ioniq Electric. V tomto prípade ide o čistý elektromobil s nulovými emisiami. Medzi oboma verziami figuruje ešte Hyundai Ioniq plug-in, ktorý k hybridnému pohonu ponúka možnosť dobíjania batérií prostredníctvom štandardnej elektrickej siete. Okrem spomínaného technického základu sa pri vývoji vozidla prihliadalo aj na ďalšie dôležité atribúty, ktoré majú v konečnom dôsledku vplyv na spotrebu paliva, resp. emisie. Cieľom bolo dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť vozidla. Pomáha tomu hojné využívanie hliníka v kombinácii s vysokopevnostnou oceľou.
[photo]14527[photo]
Novinka sa môže ďalej pochváliť špičkovou aerodynamikou, ktorej pomáha aj karoséria typu liftback. S koeficientom odporu vzduchu 0,24 patrí Ioniq k absolútnej špičke medzi sériovými vozidlami. Samozrejmosťou je tiež dostupnosť inteligentných asistenčných systémov, ako sú napríkad systém núdzového brzdenia, monitorovanie jazdných pruhov, sledovanie mŕtveho uhla či adaptívny tempomat. Na našom trhu je nový Hyundai Ioniq Hybrid dostupný výhradne v jedinej konfigurácii, ktorá zahŕňa atmosférický zážihový motor 1,6 GDi s výkonom 105 koní a elektromotor s výkonom 44 koní. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy potom dosahuje hodnotu 141 koní. Na rozdiel od konkurencia sa tento model dodáva výhradne so 6-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DCT.
Pre úplnosť dodajme, že elektromotor čerpá energiu z lítiovo-iónovo-polymérovej batérie (1,56 kWh), ktorá je priestorovo čo najšetrnejšie umiestnená pod zadnými sedadlami. Zákazník si v konečnom dôsledku pri hybride preto vyberá len z dvoch výbavových stupňov, ktorými sú Comfort, resp. Style.
Čo ponúka nový Hyundai Ioniq Hybrid v každodennej praxi?
Vzhľad a rozmery – Uhladený a nenápadný
V nedávnej minulosti sme sa bežne stretávali s tým, že pre ekologicky ladené vozidlá bol typickým prvkom výrazný futuristický dizajn. Na novom modeli Hyundai Ioniq je, naopak, veľmi sympatické, že sa ani v jednom prípade nesnažili vyrobiť vzhľadovo až prehnane výrazné vozidlo, ktoré by už na prvý pohľad kričalo do sveta „Ja som hybrid!“.
Aj napriek spomenutému ponúka Ioniq moderný i originálny dizajn. Prednej časti dominuje pre vozidlá Hyundai už neodmysliteľná 6-uholníková maska chladiča. Opticky ju zvýrazňuje kombinácia čierneho podkladu a pochrómovaných horizontálnych lamiel. V nárazníku si našlo svoje umiestnenie nepriehladnuteľné LED denné svietenie v tvare bumerangu. Hlavné svetlomety trochu prekvapujúco využívajú konvenčnú technológiu. Pri pohľade z profilu je zrejmé, že si tvorcovia novinky dali obzvlášť záležať na aerodynamike vozidla. Koeficient odporu vzduchu dosahuje špičkovú hodnotu Cx 0,24.
[photo]14514[photo]
Originálnym prvkom sú v tomto smere i zliatinové disky kolies so špeciálnym dizajnom. Dynamické zadné partie zaujmú predovšetkým deleným zadným oknom, ktorého spodná časť opticky prepája koncové svetlá. Na ekologické zameranie vozidla odkazujú domodra sfarbené linky v spodnej časti oboch nárazníkov. Za zaujímavý, ale pritom nie príliš futuristický dizajn si z nášho pohľadu zaslúži Hyundai Ioniq rozhodne palec hore. Z rozmerového hľadiska by sme mohli nový model zaradiť do nižšej strednej triedy. Tomu napovedajú i celkové rozmery vozidla. Nový Hyundai Ioniq meria 4470 mm, šírka vozidla je 1820 mm, výška atakuje 1450 mm a rázvor náprav má hodnotu až 2700 mm.
Z praktickej stránky je veľmi dôležité umiestnenie batérií hybridného systému. Tie si našli svoje miesto pod zadnými sedadlami, vďaka čomu nijako neutrpel batožinový priestor. V základnom usporiadaní pojme veľmi slušných 443 litrov. Pod podlahou dokonca ostal dostatočne objemný priestor na drobnosti, povinnú výbavu, resp. opravnú lepiacu sadu. V konfigurácii so sklopenými zadnými sedadlami je možne následne dosiahnuť maximálnu prepravnú kapacitu na úrovni 1506 litrov.
[photo]14546[photo]
Interiér a výbava – Elegancia spojená s funkčnosťou
Ani po presunutí sa do interiéru nového Hyundai Ioniq sa nedostaví pocit, že sa nachádzame v ekologicky orientovanom vozidle. Koncepcia a logika interiéru je prakticky totožná s akýmkoľvek vozidlom na konvenčný pohon. Dobrý pocit z kvality podčiarkujú kvalitné materiály so špičkovým dielenským opracovaním. Už spomínané modré dekory nachádzame okrem exteriéru aj v kabíne. Takto zdobené je napríklad okolie výduchov ventilácie.
Veľmi zaujímavo a športovo pôsobí trojramenný multifunkčný volant s optimálnou hrúbkou venca. V priestore pred ním sa nachádza prístrojový panel s výrazným analógovým rýchlomerom uprostred. Po aktivovaní športového režimu sa rýchlomer zmení na otáčkomer a rýchlosť je zobrazovaná digitálne. V ľavej časti prístrojového panela je vyobrazovaná aktuálna činnosť hybridnej sústavy s pásmami: charge (rekuperácia batérii), eco (ekologická jazda) a pwr (maximálny výkon). V pravej časti je v grafickej podobe vyobrazený stav aktuálneho nabitia batérií, ako aj výstup z palubného počítača. Ten ponúka hneď niekoľko zaujímavých funkcií vrátane zobrazenia toku energií, resp. percentuálneho vyhodnocovania štýlu vašej jazdy.
Uprostred palubnej dosky je tradične umiestnený dotykový displej infotainmentu, v našom prípade s priemerom 5 palcov. Veľkú pochvalu si zaslúži samostatný a prehľadný modul na ovládanie klimatizácie umiestnený v priestore pod dotykovou obrazovkou. Ďalším príjemným prekvapením je priestrannosť interiéru. Vďaka dostatočnému rázvoru náprav je možné veľmi pohodlne cestovať aj v druhom rade. Vzhľadom na vonkajšie tvary karosérie je v konečnom dôsledku príjemným prekvapením až nečakaný priestor v oblasti pre hlavy zadných pasažierov.
Už nami testovaný Hyundai Ioniq v dostupnejšej výbave Comfort prekvapil niekoľkými zaujímavými prvkami. Za všetky spomeňme napríklad systém monitorujúci vybočenie z jazdného pruhu, adaptívny tempomat, vyhrievanie volantu a predných sedadiel, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, cúvaciu kameru, zadné parkovacie senzory a podobne.
Jazda
Nový Ioniq nás príjemne prekvapil aj po jazdnej stránke. Hybridná koncepcia značky Hyundai je unikátna predovšetkým využívaním 6-stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky DCT. Možnosť manuálneho radenia reálnych prevodových stupňov je pri hybridnom vozidle veľmi zaujímavá. V tomto kontexte preto platí, že modelu Ioniq Hybrid nie je vyslovene proti srsti ani dynamická či športová jazda, kedy sa prejaví maximálny výkon 141 koní. Pre svižnejšiu jazdu v športovom režime má okrem prevodovky nadanie taktiež veľmi dobre naladený podvozok. Samozrejme, aj v tomto prípade platí, že Hyundai Ioniq nám dáva väčší zmysel pri bežnom používaní. Tu sa logicky dostáva viac k slovu hybridná technológia. Zaujímavosťou v tomto smere je, že vodič nemá možnosť zasiahnuť do práce hybridného systému.
[photo]14553[photo]
To, kedy je auto poháňané len na elektrickú energiu, určuje riadiaca jednotka – bez možnosti priameho vonkajšieho zásahu zo strany vodiča. Po praktickej skúsenosti si dovolíme tvrdiť, že to ani nie je potrebné. Hyundai Ioniq sa snaží čo najviac využívať potenciál akumulátorov. Okrem mestskej premávky, ak to situácia dovoľuje, systém automaticky odpája spaľovací motor napr. aj pri rýchlosti cca 100 km/h. Novinka tak dáva zmysel nielen v meste, ale aj pri jazde po okresných cestách. Najlepším dôkazom spomenutého je špičková spotreba paliva na úrovni 4,2 l/100 km, ktorú sa nám podarilo počas testu dosiahnuť. Úplne nakoniec chceme vyzdvihnúť a pochváliť špičkovú akustickú pohodu na palube. Okrem hybridnej sústavy s dobrým odizolovaním kabíny sa pod ňu podpísala už spomínaná špičková aerodynamika vozidla.
A náš celkový dojem?
Po našej praktickej skúsenosti konštatujeme, že v Hyundai si dali na vývoji nového modelu Ioniq Hybrid skutočne veľmi záležať. Najväčším benefitom je podľa očakávania ekologický aspekt a výborná spotreba paliva. Hyundai Ioniq Hybrid nám však jasne dokázal, že „automobilová ekológia“ nemusí byť automaticky nudná či nezáživná. V Žiline si nový Hyundai i30 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Hyundai v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Hyundai.
Testovací diár:
Model | Hyundai Ioniq Hybrid 1,6 HEV Comfort |
Palivo | Benzín + elektrika |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 104 / 141 |
Krútiaci moment Nm | 265 |
Pohotovostná hmotnosť | 1370-1477 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,1 s |
Prevodovka | Automatická dvojspojková |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 3,9 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 4,2 l / 100 km |
Pneumatiky | Continental Winter Contact TS 860 |
Základná cena modelu: Hyundai Ioniq Eletric BEV od 34 990 €
Cena testovaného modelu: Hyundai Ioniq Hybrid 1,6 HEV Comfort od 22 990 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Spotreba paliva, úspornosť
- Praktickosť
- Bohatá výbava
– – –
- Nemožnosť priameho zásahu vodiča do činnosti hybridnej sústavy
- Nožná parkovacia brzda
Alternatívy z vlastnej stajne
Hyundai i30 od 12 990 €
Tretia generácia modelu i30 je ďalšou významnou novinkou s logom Hyundai. Predstavuje priestorovú alternatívu k modelu Ioniq pre tých, ktorí nepreferujú hybridný, resp. alternatívny druh pohonu.
Hyundai Elantra od 14 490 €
Hyundai Elantra je jeden z mála kompaktných automobilov, ktorý aj na našom trhu ostal verný konzervatívnej karosérii typu sedan, čo z neho robí za istých okolností zaujímavú alternatívu k modelu Ioniq.
Hyundai i40 od 22 990 €
Ten, komu by sa zdal model Ioniq veľkostne primalý a popritom má v preferencii konzervatívne tvarované karosérie, môže siahnuť po sedane z modelového radu Hyundai i40.