Autoinak.sk

Redakčný test: Jeep Compass – Našiel správny smer

Súčasný automobilový svet tvorí veľmi pestrá zmeska automobilových značiek. Máme tu tradičných výrobcov s dlhou históriou a tiež nové a veľmi ambiciózne projekty. Avšak len máloktorý automobilový výrobca sa stal skutočnou legendou. Určite nebudem preháňať, keď napíšem, že medzi to malé množstvo legendárnych výrobcov sa radí aj značka Jeep. Ikonická americká automobilka sa stála dokonca akýmsi synonymom pre všetky terénne vozidlá s   pohonom všetkých kolies. Mnohí z nás totiž používajú práve slovo „džíp“ na pomenovanie ľubovoľného vozidla s pohonom 4×4.

Aj keď, samozrejme, originál Jeep je tu len jeden. Americký výrobca zažíva v posledných rokoch pomerne výraznú modelovú ofenzívu. Najnovším prírastkom do rodiny Jeep je druhá generácia modelu Compass, ktorá sa len prednedávnom objavila aj na našom trhu. Nový Jeep Compass s prepĺňaným zážihovým motorom 1,4 MultiAir, s pohonom všetkých kolies Jeep Active Drive a v kombinácii s 9-stupňovou automatickou prevodovkou vo výbave Limited, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, a. s., autorizovaný predajca vozidiel Jeep v našom regióne.

[photo]20226[photo]

Zaujímavý príbeh automobilky Jeep sa začal písať počas 2.sv vojny. Americká armáda vypísala tender na výrobu viacúčelového vozidla schopného okrem cesty zdolávať aj náročný terén. Takéto vozidlo sa v angličtine označuje ako General Purpose Vehicle. V skratke GP, teda „dží pí“, od ktorého sa neskôr odvodilo označenie Jeep (džíp). Mimochodom, z tendra vyšla víťazne automobilka Willys-Overland. Model Willys, alebo ak chcete Jeep Willys sa stal doslova legendou vojnového obdobia. Zároveň ide o praotca všetkých dnešných moderných vozidiel tejto ikonickej automobilky. 

Vráťme sa teraz späť do súčasnosti. Prvé kompaktné SUV s názvom Compass debutovalo v roku 2006. Najmä predfaceliftová verzia prvej generácie tohto modelu bola pre svoj atypický dizajn považovaná za akési škaredé káčatko. Môžeme preto konštatovať, že aktuálna druhá generácia má so svojim predchodcom skutočne spoločný len názov. Od základu nanovo vyvinutý automobil sa stal globálnym modelom, ponúkaným prakticky na všetkých dôležitých trhoch. Veľkostne sa novinka radí medzi modely Renegate a Cherokee. Zacielené má presne na segment kompaktných SUV, ktoré momentálne zažívajú nielen na Slovensku obrovský boom.

Výhodou nového modelu je široká ponuka jednotlivých verzií. Okrem benzínových, resp. naftových motorov či výbavových línií, sú k dispozícii dokonca aj verzie s predným pohonom. Podľa môjho odhadu ale väčšina záujemcov aj tak siahne po verziách 4×4 so systémom Selec-Terrain. Mimochodom, v oficiálnom cenníku zatiaľ ešte nefiguruje tradičná offroad verzia s označením Trailhawk. Tá ponúka ešte vyspelejší systém pohonu všetkých kolies a počítať s ňou môžeme už v dohľadnom čase. Aktuálnym základom celého modelového radu je zážihová verzia 1,4 MultiAir s výkonom 140 koní, 6-s. manuálnou prevodovkou a poháňanou prednou nápravou.

Výkonnejšiu benzínovú alternatívu predstavuje práve nami testovaná motorizácia s rovnakým objemom (1,4 MultiAir), vyladená na výkon 170 koní. Táto verzia je k dispozícii výhradne s pohonom 4×4 a 9-st automatickou prevodovkou. Naftový základ následne predstavuje turbodiesel 1,6 Mjt, s výkonom 120 koní. Dotknutá verzia je k dispozícii výhradne s poháňanou prednou nápravou a 6-st manuálnou prevodovkou. Zaujímavejšou vznetovou voľbou je motor 2,0 Mjt, s výkonom 140 koní. Kombinuje sa už výhradne s pohonom 4×4. Na výber je buď 6-st. Manuál, resp. 9-st. automat. Identická motorizácia 2,0 Mjt je nakoniec k dispozícii aj s výkonom 170 koní, kombinovaná výhradne s 9-st. automatom a pohonom všetkých kolies. 

Čo dokáže v praxi ponúknuť nová generácia modelu Jeep Compass?

Vzhľad a rozmery – Inšpirovaný „veľkým“ bratom

Z laického pohľadu predstavuje pri modeli Compass jednoznačne najciteľnejší medzigeneračný rozdiel výrazne odlišný dizajn. Novinka v porovnaní so svojim predchodcom pôsobí z každého uhla pohľadu atraktívnym dojmom. Niet sa ani čomu čudovať. Nový model čerpal dizajnovú inšpiráciu od súrodenca Grand Cherokee, ktorý sa radí k absolútnej špičke medzi luxusne orientovanými veľkými SUV. Prednej časti dominuje neodmysliteľná mriežka chladiča so 7 samostatnými časťami. Ide o jeden z hlavných symbolov vozidiel značky Jeep. Tradičnú odolnosť podčiarkuje masívne tvarovaný predný nárazník. Dynamiku pre zmenu zvýrazňujú predné svetlomety. Bočnej siluete dominujú svalnaté blatníky hranatého tvaru.

V našom prípade ukrývali efektné príplatkové kolesá s priemerom 19 palcov. Zadná časť pôsobí až prekvapivo uhladeným a decentným dojmom. Napomáha tomu predovšetkým výrazná pochrómovaná lišta, ťahajúca sa od spodného okraja zadného okna, cez hornú líniu bočných okien až k spätným zrkadlám. To, že ide o príslušníka rodiny Jeep naopak prezradia koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom. Palec hore si zaslúži tiež efektná dvojitá koncovka výfukového systému. Nový Jeep Compass svojim vzhľadom jednoducho vzbudzuje zaslúžený záujem okolia. Mnohé dizajnové detaily dokonale podčiarkujú jeho robustnosť a príslušnosť k tejto ikonickej značke. Z hľadiska celkových rozmerov sme pre zaujímavosť nový Jeep Compass porovnali s jeho predchodcom.

Novinka meria 4394 mm (-54 mm v porovnaní s predchádzajúcou generáciou), šírka vozidla dosahuje 1819 mm (+7 mm), výška atakuje 1644 mm (-74 mm) a  rázvor náprav má hodnotu 2636 mm (+1 mm). Priestor pre batožinu pojme v základnom usporiadaní dostatočných 458 litrov. Z praktických riešení tu nechýba šikovná medzipodlaha. Vo svojej vyššej pozícii dovoľuje pri sklopených sedadlách vytvoriť optimálne rovnú podlahu. Maximálna prepravná kapacita v danej konfigurácii dosahuje až 1269 litrov. Za zmienku stojí určite i možnosť preklopenia veľkorysej stredovej opierky pre cestujúcich v druhom rade. Vzniknutý otvor môže zároveň poslúžiť na prepravu lyží, resp. iných dlhých predmetov. Naopak, ako mierne nešikovnú hodnotíme manipuláciu s krycím platom.

Vďaka jeho tvarovaniu je pri jeho demontáži, resp. montáži potrebná určitá dávka kreativity. Posledný parameter, ktorý ale rozhodne stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. Nami testovaná verzia ponúka veľmi slušnú minimálnu svetlosť na úrovni 204 mm. Už spomínaná offroadovejšie ladená verzia Trailhawk pridáva k dobru ešte ďalších 25 mm.

[photo]20281[photo]

Interiér a výbava – Priestranný a prekvapivo luxusný 

Azda najväčšou slabinou minulej generácie modelu Compass bol vyslovene americky interiér, s nie príliš dôsledným dielenským opracovaním. Pri druhej generácii sa odohral v tomto smere doslova prevrat. Značka Jeep momentálne patrí pod krídla taliansko-americkej aliancie FCA. A práve silnú taliansku stopu s dobre známym zmyslom pre zvýraznenie detailov je cítiť aj v kabíne nového modelu Compass.

Dovolím si tvrdiť, že celkovým spracovaním a použitými materiálmi, nemá novinka veľmi ďaleko od prémiového segmentu. Malú chybičku krásy na veľmi peknom interiéri predstavuje, z môjho pohľadu, len okolie spínacej skrinky, resp. štartovacieho tlačidla ktoré je z tvrdého plastu. Jednoznačnú pochvalu si naopak priamo pýta veľký volant s dostatočne hrubým vencom, tak ako sa na značku Jeep patrí. Páči sa mi aj jeho multifunkčné ovládanie s veľkými tlačidlami. Ovládanie hlasitosti, resp. prepínanie staníc autorádia je ukryté vtipne na vnútornej strane volantu. Dominantou palubnej dosky bola v prípade testovaného vozidla, veľká 7 palcová dotyková obrazovka, infotaimentu Uconnect. Systém ponúka hneď niekoľko zaujímavých funkcií. Nastaviť si je tu možné prostredníctvom dotyku dokonca aj klimatizáciu, resp. ventiláciu. Zaujímavosťou je, že identickú funkciu plnia aj tradičné hardwarové tlačidlá v priestore pod monitorom. Vstavaná navigácia ponúka širokú škálu funkcií. Je tomu tak pravdepodobne aj preto, že novinka sa volá Compass.

Konzervatívnejšie orientovaným zákazníkom môže prekážať absencia „zrozumiteľného“ jazyka. Vystačiť si treba s angličtinou. Mimochodom, Jeep Compass má aj kompas. Svetová strana, na ktorú vozidlo akruálne smeruje sa neustále vyobrazuje na prístrojovom paneli. Samotný prístrojový panel pôsobí vkusne a zaujímavo. Ide o kombináciu tradičných analógových ukazovateľov s veľkým digitálnym displejom palubného počítača uprostred. Okrem peknej grafiky zobrazuje displej širokú škálu zaujímavých údajov. Za všetko vyberáme napr. teplotu prevodovky, aktuálne napätie autobatérie a podobne. V priestore pred voličom automatickej prevodovky sa nachádza tradičný otočný volič jazdných režimov systému Selec-Terrain. Ide o tradičnú pýchu modelov Jeep.

Novinka vzhľadom na svoje vonkajšie rozmery boduje i vzdušnosťou interiéru. Predné sedadlá sú pomerne veľkoryso dimenzované a zároveň veľmi pohodlné. Obdobne je na tom aj druhý rad sedadiel. V praxi sa tu preto za sa seba dokážu bez problémov usadiť aj urastenejší pasažieri. Ďalší postreh smeruje taktiež k posedu. V porovnaní s konkurenciou sa v modeli Comppass sedí ešte o niečo vyššie, čo je zárukou ešte lepšieho výhľadu z vozidla. Na test sme mali k dispozícii Jeep Compass vo výbave Limited.

Za všetky výbavové prvky testovaného vozidla spomeňme napr.: dažďový senzor, dvojzónová automatická klimatizácia, vnútorné LED osvetlenie, cúvacia kamera, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, stráženie mŕtveho uhla, monitorovanie priestoru za vozidlom, parkovací asistent, bezkľúčový prístup a štartovanie a podobne. 

Jazda – Prekvapil na ceste aj v teréne

Pri hodnotení dojmov z jazdy začnem netradične na spevnených komunikáciách. Zrkadlo dnešnej doby je nastavené tak, že aj väčšina modelov Jeep Compass strávi pravdepodobne drvivú väčšinu svojho života na spevnených komunikáciách. V tomto smere preto aj vcelku chápem zaradenie verzií s pohonom 4×2 do ponuky. To ale nebol náš prípad. Na test sme mali k dispozícii tzv. základnú verziu štvorkolky Jeep Active Drive.

Za priaznivých podmienok sú podobne, ako pri väčšine konkurentov, poháňané výhradne predné kolesá, čím sa šetrí palivo. Na klasických cestách Compass prekvapil svojim veľmi dobre naladeným podvozkom. Vozidlo sa dokonca vôbec nebráni ani dynamickej jazde a v zákrutách sa príliš nenakláňa. Pochváliť musím i solídne odizolovanie kabíny.

[photo]20291[photo]

V prípade zhoršených adhéznych podmienok, sa bleskurýchle automaticky pripája pohon zadnej nápravy. Ten si je zároveň možné aktivovať aj manuálne, prostredníctvom tlačidla systému Selec-Terrain. Softwarové nastavenie tohto systému, v našom prípade okrem automatickej funkcie, disponovalo ešte špeciálnymi režimami pre sneh, piesok či blato. V teste sme ocenili okrem elektronickej uzávierky 4WD Lock predovšetkým režim Mud (blato). Vďaka nemu Compass bez problémov zdolal aj pomerne prudké stúpanie po podmočenej lúke. Ako limitujúce sa v prípade našej offroad skúšky ukázali až obuté pneumatiky. Plášte Bridgestone Dueler sú predsa len určené skôr na cestu ako na zdolávanie nástrah terénu. Compass sme preverili i v disciplíne prekríženia náprav. Tu bolo krásne cítiť elektronické zásahy systému Selec-Terrain.

V konečnom dôsledku aj preto platí, že Jeep Compass toho v teréne zvládne podľa očakávania rozhodne viac ako väčšina jeho konkurentov. Mimo spevnenej cesty predstavujú výhodu i nájazdové, resp. prejazdové uhly, ako aj solídna svetlá výška. Na jej limity vodiča decentne upozorní v predstihu ochranná gumová lišta v spodnej časti nárazníka. Nakoniec ešte pridávam pár postrehov k motoru. Pôvodne som sa na turbo benzínovú motorizáciu s objemom „len“ 1,4 pozeral mierne cez prsty. Už po prvých kilometroch za volantom som bol nútený poopraviť svoj názor. Deklarovaný výkon 170 koní je z pohonnej jednotky 1,4 MultiAir rozhodne cítiť. Platí to i pri zaťaženom vozidle, resp. pri jazde v teréne.

Veľmi vydarená je aj súhra motorizácie s 9 st. automatickou prevodovkou, ktorá preraďuje veľmi hladko a rozvážne. Vzhľadom nato, že sme jazdili s úplne novým vozidlom a z veľkej časti aj v teréne, považujem za akceptovateľnú i výslednú spotrebu paliva. Tá sa na konci testu ustálila približne na hodnote 10l/100 km. 

A náš celkový dojem?

Nový Jeep Compass priniesol do triedy kompaktných SUV rozhodne čerstvý vietor. Za jeho volantom vládne pocit určitej výnimočnosti. Tú má na svedomí v prvom rade kult, resp. duch tejto ikonickej automobilky. Okrem toho, novinka v našom teste prekonala očakávania v jazde po spevnených komunikáciách a zároveň potvrdila svoje kvality mimo spevnených ciest. V Žiline si nový Jeep Compas môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Jeep v našom regióne, spoločnosti MOTOR-CAR Žilina, a. s., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Jeep.

Testovací diár

Model Jeep Compass 1,4 MultiAir 170k Limited
Palivo benzín
Pohon 4×4
Počet valcov 4
Výkon kw / hp 125/170
Krútiaci moment Nm 250
Maximálna rýchlosť km/h 204
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,3 s
Prevodovka automatická
Počet stupňov 9
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,9 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu 9,8 l / 100 km
Pneumatiky Bridgestone Dueler H/P

Výbava – Cena

Jeep Compass 1,4 MultiAir 170k Limited (testovaný model) – od 33 990 €
Jeep Compass 1,4 MultiAir 174k Sport – od 22 990 €

   Konfigurátor Jeep Compass

  Rezervujte si testovaciu jazdu

+ + + 

– – – 

Alternatívy z vlastnej stajne

Jeep Renegade od 18 780 €

Model Renagade predstavuje vstupenku do sveta Jeep. Najdostupnejší model ikonickej automobilky neboduje len zaujímavou cenou, ale taktiež originálnym vzhľadom inšpirovaným legendárnym modelom Wyllis


Jeep Cherokee od 41 870 €

Zaujímavou alternatívou k modelu Compass je o triedu väčší model Cherokee. Vozidlo upúta už na prvý pohľad svojou veľmi originálnou prednou časťou. Miernou nevýhodou v neprospech tohto modelu môže byť vyššia nadobúdacia cena. 


Jeep Grand Cherokee od 50 950 €

Veľký a luxusný a zároveň i veľmi schopný v teréne. Taký presne je Jeep Grand Cherokee. Model, ktorý svojim dizajnom inšpiroval aj nový Compass je zároveň vlajkovou loďou legendárnej americkej automobilky.

Exit mobile version