Autoinak.sk

Redakčný TEST: Kia Niro – Ekológia v praktickom balení

Čoraz väčší tlak na neustále znižovanie emisií a spotrebu paliva donútil automobilky masívne investovať do vývoja tzv. zelených vozidiel. Nemožno sa preto čudovať, že ekologickejšie automobily sú čoraz viac v kurze a svoju klientelu si nachádzajú čoraz častejšie aj v našich podmienkach. Na výrazné ukrojenie z trhového koláča si v spomínanom segmente trúfa i značka Kia. Po čisto elektrickom modely Kia Soul EV, pribudol len prednedávnom do modelového portfólia tejto kórejskej automobilky aj úplne nový hybrid Kia Niro.

Nový model vsádza na najzaužívanejšiu hybridnú koncepciu. Teda kombináciu spaľovacieho zážihového agregáta a elektromotora. Na rozdiel od konkurencie, prichádza ale táto novinka s veľmi módnou a zároveň praktickou karosériou crossoveru. Hybridný model Kia Niro s benzínovým turbomotorom 1,6 GDi + elektromotorom, v kombinácii so 6-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v najvyššej výbave Platinum, nám na náš tradičný test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.  

Model s názvom Kia Niro sa po prvý krát objavil už v roku 2013 a to v podobe odvážneho konceptu. Na sériový model, ktorý má s rovnomenným konceptom spoločný prakticky len názov, sme museli počkať ďalšie 3 roky. Svoju svetovú premiéru si odkrútil približne pred rokom v Ženeve. V druhej polovici minulého roka sa následne hybridná Kia Niro objavila aj na našom trhu. Samotná automobilka vidí v zaujímavej koncepcii modelu Niro obrovský potenciál. Novinka umne kombinuje dva veľmi progresívne automobilové segmenty. O obrovskej popularite crossoverov, resp. SUV, je zbytočne sa širšie rozpisovať.

Ďalším progresívnym segmentom s veľkým potenciálom sú bezpochyby hybridy. A nová Kia Niro je oboje! Základ hybridnej sústavy testovaného modelu tvorí atmosférický zážihový motor 1,6 GDi s priamym vstrekom benzínu. Nejde ale o identickú motorizáciu, ktorú už poznáme z iných modelov značky Kia. Pre optimálne fungovanie v rámci hybridnej sústavy bola táto motorizácia výrazne modifikovaná. Samotný benzínový motor je schopný generovať výkon 77 kW, resp. 105 koní. Základným princípom hybridnej sústavy je, že spaľovaciemu motoru vypomáha naviac aj elektromotor. Ten v tomto prípade disponuje výkonom 32 kW, resp. 44 koní.

Energiu čerpá z lítiovo-iónovo polymérovej batérie s kapacitou 1,56 kWh, ktorá je umiestnená pod zadnými sedadlami. Batéria sa priebežné dobíja plne automaticky, predovšetkým brzdením, resp. samotnou činnosťou spaľovacieho motora. Spoločný kombinovaný výkon hybridnej sústavy dosahuje 104 kW, resp. 141 koní.

Zaujímavosťou hybridného modelu Niro je zvolený typ prevodovky. Na rozdiel od väčšiny konkurentov Kia využíva, netradične šoférsky zaujímavejšiu, dvojspojkovú automatickú prevodovku so šiestimi stupňami. Pre nový Niro predstavuje vyššie popísaná hybridná sústava jedinú alternatívu, v podobe výberu pohonnej jednotky. Zákazník si naopak môže vyberať z troch rozumne odstupňovaných výbavových úrovní.

V blízkej budúcnosti nie je vylúčené, že ponuku modelového radu Kia Niro môže rozšíriť ešte aj Plug-In Hybrid (dobíjanie batérie aj prostredníctvom externého zdroja), resp. 100% elektromobil. Testovaná novinka svojou stavbou karosérie celkom jasne patrí medzi crossovery. Pre úplnosť dodajme, že hybridná sústava tohto modelu roztáča za každých okolností výhradne kolesá prednej nápravy. 

Naša úvodná otázka znie celkom jasne: Čo možno od modelu Kia Niro očakávať v bežnej praxi?

Vzhľad a rozmery

Dizajn patrí bezpochyby medzi hlavné atribúty, ktoré predávajú vozidlá. Pri ekologicky zameraných modeloch patril ešte donedávna typický vzhľad medzi hlavné poznávacie znamenia. Pri nami testovanej kórejskej novinke sa každopádne nič podobne nekoná. Model Niro pôsobí naopak dizajnovo veľmi atraktívne. Skrátka, novinka neponúka žiadny rušivý element, ktorý by navonok prezrádzal príslušnosť ku kategórii zelených vozidiel. Prednej časti dominuje už tradične neodmysliteľná maska chladiča s dizajnom tzv. tigrieho nosa. Robustnosť typickú pre crossovery evokujú výrazne blatníky, ako aj ochranné oplastovanie po celom obvode vozidla.

Dynamickú siluetu podčiarkuje športovo tvarovaný predný nárazník, resp. náznak difúzora, či decentný strešný spojler v zadnej časti. Dizajn modelu Niro sa z nášho pohľadu veľmi vydaril. V produktovom portfóliu značky Kia ide o neopozeraný originál, čo sa rozhodne počíta. Okrem toho možno dizajn označiť zároveň aj za funkčný. Súčiniteľ aerodynamického odporu dosahuje  špičkovú hodnotu s koeficientom 0,29.  Príbuznosť s crossovermi prezrádzajú aj vonkajšie rozmery vozidla.

Po premietnutí do reči čísel platí, že nová Kia Niro meria 4355 mm, šírka vozidla je 1805 mm, výška atakuje 1545 mm a rázvor náprav má veľkorysú hodnotu až 2700 mm. V tomto prípade rozhodne platí, že aj hybrid môže byť skutočne praktický. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní veľmi slušný objem s kapacitou 401 litrov. Príjemným prekvapením je, že v spodnej časti ostal dostatočný priestor aj na umiestnenie dojazdovej pneumatiky. Maximálna prepravná kapacita so sklopenými zadnými sedačkami dosahuje úroveň 1399 litrov. Keďže Kia Niro je crossover, nevynecháme ani údaj o svetlej výške. Tá dosahuje 160 mm.  

Interiér a výbava

Ani v interiéri testovanej novinky nič rušivé vyslovene nekričí, že ide o hybridný model. Hierarchia palubnej dosky a rozmiestnenie ovládacích prvkov zodpovedá logike, ktorú už poznáme z iných modelov značky Kia. Testované Niro zaujalo kvalitnými materiálmi, ako aj ich špičkovým dielenským opracovaním. Dominantou palubnej dosky je dotyková obrazovka multimediálneho rozhrania. V našom prípade ponúkol displej priemer až 8 palcov a disponoval i veľmi dobre fungujúcim navigačným modulom.

Na rozdiel od konvenčných modelov, ponúka logicky Niro aj niekoľko zaujímavých funkcii, súvisiacich s hybridnou technológiou. Na monitore je možné sledovať aktuálny tok energii, resp. prácu hybridnej sústavy. Okrem toho ďalšia aplikácia vyhodnocuje jazdný štýl, pripadne je tu možné v grafickej podobe sledovať podrobnú spotrebu benzínu ako aj elektrickej energie.

Ďalším zásadným rozdielom je, že model Niro nemá tradičný otáčkomer. V prístrojovom paneli si jeho miesto zastal hybridný ekvivalent. Ten obsahuje tri polia. Keď je ručička v bielom pásme Power, jazdíte maximálne dynamicky s využívaním oboch motorov. Ak sa ručička drží v zelenom poli Eco, vaša jazda je ekologická a čo najviac sa dostáva k slovu aj jazda len na elektrinu. A nakoniec, ak sa ručička nachádza v modrom poli Charge, najmä pri brzdení, resp. jazde dole kopcom, batéria sa rekuperáciou dobíja.

Z praktických funkcii sa nám na vozidlách Kia tradične páči logické a prehľadné ovládanie modulu klimatizácie. Nenápadný ekologický faktor nachádzame aj na spomínanom module. Ak je vo vozidle len vodič, môže si prostredníctvom tlačidla nastaviť klimatizáciu resp. vykurovanie len vo svojej zóne, čím sa v konečnom dôsledku taktiež šetrí energia. Aj napriek už spomenutému, považujeme za najväčší benefit modelu Kia Niro priestrannosť kabíny. I druhý rad ponúka až šokujúco veľkorysý priestor pre nohy ako aj v oblasti pre hlavu.

Kia sa snaží vyššiu nadobúdaciu hodnotu hybridného modelu kompenzovať veľkorysou výbavou. Nami testovaná top výbava Platinum disponuje napr.: parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, vyhrievaním zadných sedadiel, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, audiosústavou JBL, či už spomínaným navigačným systémom. Prvky, ako cúvacia kamera, zadné parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant, dvojzónová automatická klimatizácia, systém monitorovania samovoľného vybočenia z jazdného pruhu, svetelný a dažďový senzor, sú dostupné už i pri nižších výbavách.

Jazda

Je celkom logické, že zo všetkého najviac sme pri Kia Niro boli zvedaví na jazdný prejav. Ako prvé nás potešilo precízne odizolovanie kabíny, pri ktorom ešte viac vynikne dokonalé ticho pri jazde na elektrinu. Hybridné ústrojenstvo funguje bezchybne. Pripájanie, resp. odpájanie spaľovacieho motora, prebieha veľmi hladko a plynule. Riadiaca jednotka vždy optimálne vyhodnocuje aktuálnu jazdnú situáciu, podľa ktorej pripája, resp. odpája spaľovací motor. Spomínaný proces funguje plne automaticky a nie je ho možné ovplyvňovať prípadným zásahom zo stany vodiča. Jazda len na elektrinu prebieha najčastejšie, podľa očakávania, pri nižších rýchlostiach a na rovinatom povrchu. Elektrickú jazdu signalizuje samostatná kontrolka na prístrojovom paneli.

V praxi sme boli milo prekvapení  funkčnosťou systému. Keďže riadiaca jednotka dokáže bleskurýchle odpojiť spaľovací motor, a to aj pri vyšších rýchlostiach. Vozidlo preto nachádza svoje uplatnenie nielen v meste, ale aj pri jazde napr. po okresných komunikáciách.

Dvojspojková prevodovka radí veľmi hladko a bez zaváhania. Z modelu Niro je určite aj preto cítiť podstatne šoférskejší zážitok, ako ponúkajú niektorí konkurenti. Okrem základného ekologické módu je k dispozícii aj jeho športový ekvivalent. V tomto prípade hybridná sústava podľa očakávania citeľne „ožije“. K charakteru ekologického vozidla sa nám ale rozhodne viac hodí práve základný Eco režim. V konečnom dôsledku nás veľmi milo prekvapila aj spotreba paliva. Tá sa nám počas testu ustálila na hodnote 4,5 litra na 100 km, čím sme sa veľmi priblížili k hodnote, ktorú udáva výrobca.

A náš celkový dojem?

Hybridná Kia Niro ponúka z nášho pohľadu rozhodne zaujímavú alternatívu voči konvenčným vozidlám. Silnou stránkou novinky je predovšetkým univerzálnosť. V jednom balení získavate okrem ekologického a úsporného hybridu, zároveň aj módny crossover so skutočne veľkorysým priestorom pre posádku, vhodným na každodenné používanie, a to nielen v mestskej premávke. V Žiline si nový model Kia Niro môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať, k autorizovanému predajcovi vozidiel Kia v našom regióne: Auto Becchi, s. r. o., na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Kia.

Testovací diár:

Model Kia Niro 1,6 GDi + elektromotor (hybrid) Platinum 
Palivo Benzín + elektrika
Pohon predný
Počet valcov 4 (objem 1,6 l)
Výkon kw / hp 77/105 + 32/44
Krútiaci moment Nm 265
Pohotovostná hmotnosť 1425-1512 kg
Maximálna rýchlosť km/h 162
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,5 s
Prevodovka Automatická dvojspojková
Počet stupňov 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,4 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu 4,6 l / 100 km
Pneumatiky Hankook Ventus Prime

Základná cena modelu: Kia Niro 1,6 GDi + elektromotor (hybrid) Silver od 22 590 €

Cena testovaného modelu: Kia Niro 1,6 GDi + elektromotor (hybrid) Platinum (testovaný model) od 26 590 €

   Konfigurátor Kia Niro

  Rezervujte si testovaciu jazdu

+ + + 

– – – 

Alternatívy z vlastnej stajne

Kia Soul EV od 27 910 €

Kia má okrem hybridného modelu Niro v ponuke aj 100% elektromobil. Plne elektrický ekvivalent Soul EV, je odvodený od štandardného modelu Kia Soul.

Kia Sportage od 18 990 €

Obľúbené SUV z Tepličky nad Váhom patrí dlhodobo k nosným pilierom značky Kia na Európskych trhoch. K dispozícii je výhradne s konvenčným pohonom.

Kia Carens od 17 000 €

Tradičné MPV sú v dnešnej dobe ohrozeným druhom. Kia má však v ponuke priestranný model Carens, ktorý je zameraný prioritne pre potreby viacčlennej rodiny.

Exit mobile version