Popularita modelov v kategórii SUV neustále rastie. Nie je preto žiadnym prekvapením, že nový Sportage patrí k absolútne najdôležitejším modelom značky Kia. Pre nás je tento model zaujímavý aj vzhľadom na spojitosť s našim regiónom. Toto populárne SUV totiž aj naďalej vzniká exkluzívne v slovenskom výrobnom závode automobilky Kia Motors, situovanom v Tepličke nad Váhom. Minulá generácia nasadila pomyselnú latku veľmi vysoko.
Debut štvrtej generácie modelu Kia Sportage doprevádzali veľmi veľké očakávania. Nový model sa, okrem prepracovaného dizajnu, môže pochváliť množstvom inovácií, ktoré si postupne predstavíme v rámci nášho redakčného testu. Atraktívnu Kia Sportage, poháňanú turbodieselom 2,0 CRDi HP v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a v prevedení GT-Line, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.
Historický vývoj a motorizácia
Kia Sportage je z historického hľadiska prvým modelom značky Kia, ktorý dostal pohon všetkých kolies. Jeho dejiny sa začali písať v roku 1993, kedy bola predstavená prvá generácia. Od druhej generácie (predstavenie prebehlo v roku 2004) sa stal rodiskom tohto modelu slovenský výrobný závod automobilky Kia. Dnes testovaná štvrtá generácia zaznamenala premiéru v druhej polovici minulého roka. Okrem výrazného dizajnu sa novinka vyznačuje praktickejšou, o niečo priestrannejšou kabínou, či citeľne hodnotnejším interiérom.
Z technologických riešení spomeňme hojnejšie využívanie vysokopevnostných ocelí, čím sa zvýšila torzná tuhosť karosérie. Úplnou novinkou je i dostupnosť športovo ladených verzií s označením GT Line. Vyznačujú sa ešte výraznejším dizajnom, a sú ľahko identifikovateľné vďaka typickému LED osvetleniu v tvare štyroch ľadových kociek „ice cubes“. Na našom trhu sa aktuálne nová Kia Sportage ponúka s pestrou paletou výbav, vrátane akčnej série GT-Line Slovakia. Dostatočná a vyvážená je aj paleta pohonných jednotiek. Slabšie motorizácie sa kombinujú s pohonom predných kolies a naopak, výkonnejšie nájdeme s pohonom 4×4.
Najdostupnejšiu alternatívu celého modelového radu predstavuje atmosférická benzínová motorizácia 1,6 GDi s výkonom 132 koní, ktorá je dostupná vo verzii 4×2. Výkonnejšou zážihovou voľbou je prepĺňaná motorizácia 1,6 T-GDi (177 koní) kombinovaná s pohonom všetkých kolies. Naftovým základom je motorizácia 1,7 CRDi s výkonom 115 koní dostupná s poháňanou prednou nápravou. Silnejšou vznetovou alternatívou je motor 2,0 CRDi (136 koní) s pohonom všetkých kolies. Výkonovou špičkou celého modelového radu je verzia 2,0 CRDi HP s výkonom 185 koní, dostupná samozrejme v konfigurácii s pohonom 4×4.
Pre všetky verzie je štandardne k dispozícii 6 stupňová manuálna prevodovka. Na želanie sú v ponuke aj automatické prevodovky. Pri motorizácii 1,6 T-GDi je to nová 7 stupňová dvojspojková prevodovka DCT. Pri motore 2,0 CRDi pre zmenu môžu zákazníci siahnuť po klasickom, 6 stupňovom automate.
Naša úvodná otázka preto znie: Aká je v praxi štvrtá generácia modelu Kia Sportage?
Vzhľad a rozmery – žiadna nuda
Aj keď je dizajn značne subjektívnou záležitosťou, výrazný vzhľad nového modelu Sportage, pod ktorý sa opäť podpísal úspešný šéfdizajnér Peter Schreyer, sa stal veľmi často diskutovanou témou medzi automobilovými fanúšikmi. Z hľadiska filozofie dizajnového smerovania sa nové modely značky Kia vydali, namiesto zásadnej revolúcie, skôr cestou evolúcie s postupným dobrusovaním detailov. Citeľne modifikovaná predná časť pôsobí výrazne a neopozerane. Dominuje jej už neodmysliteľná línia tzv. „tigrieho nosa“ a športový nárazník. V ňom si pri verzii GT Line našli svoje miesto už spomínané svetlá do hmly v štýle „ice cubes“.
Naopak, bočná silueta sa, v porovnaní s minulou generáciou, zaobišla bez viditeľných zmien. Tie ale neminuli zadnú časť. V nej najviac pútajú pozornosť efektné svetlomety, opticky navzájom prepojené originálnou červenou linkou. Testovanú verziu GT-Line zdobia dve výfukové koncovky a 19 palcové zliatinové disky. Z hľadiska celkových rozmerov je zaujímavý pohľad na medzigeneračné porovnanie veľkostí. Novinka meria 4480 mm (zmena +40 mm), totožná šírka dosahuje 1855 mm, výška vozidla atakuje 1635 mm (+5 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2670 mm, čo predstavuje nárast +30 mm. Potešujúcim faktom je, že s vývojom si mierne polepšil aj batožinový priestor.
Nový Sportage disponuje kufrom s objemom 491 litrov, čo predstavuje medzigeneračný nárast o 26 litrov. Z užívateľského hľadiska musíme vyzdvihnúť pravidelný tvar batožinového priestoru. Rovnako tiež i objemný priestor pod podlahou, kde sa zmestí plnohodnotná rezervná pneumatika, čo v dnešnej dobe opravných sád rozhodne nie je pravidlom. Po sklopení asymetricky delených zadných sedadiel ponúka novinka dokonale rovnú podlahu s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1480 litrov. Posledný parameter, ktorý pri vozidlách typu SUV určite stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. Nová Kia Sportage disponuje minimálnou svetlosťou na úrovni 172 mm.
Interiér a výbava
Najzásadnejší pokrok prináša z nášho pohľadu interiér novej generácie modelu Sportage. Z kabíny, resp. palubnej dosky novinky vychádza dobrý pocit vďaka hojnému využívaniu kvalitných materiálov a precíznemu dielenskému opracovaniu. Uhladený a zároveň prehľadný dizajn palubnej dosky si bral inšpiráciu z o triedu väčšieho modelu Sorento. V praxi sa stretávame so zvýšeným dôrazom zameraným na príkladnú ergonómiu spojenú s intuitívnosťou ovládania. Typickým príkladom tohto tvrdenia je napr. moderný 8 palcový dotykový displej s peknou grafikou a logickým ovládaním. V nami testovanej verzii infotainment disponoval naviac dobre fungujúcim navigačným modulom TomTom.
Pomerne konzervatívne je vyriešený modul ovládania klimatizácie s dostatočne veľkými tlačidlami, do ktorých sa optimálne triafa aj počas jazdy. Už tradične sa nám pri modeloch značky Kia páči prehľadný prístrojový panel. V tomto prípade v sebe kombinuje tradičné analógové ukazovatele s LCD displejom uprostred. Niektoré dôležité ovládacie prvky vrátane asistenta zjazdu dole prudkým svahom alebo elektronickej uzávierky pohonu všetkých štyroch kolies nachádzame opäť veľmi intuitívne na stredovej konzole pri páke voliča automatickej prevodovky.
Z užívateľského hľadiska nový Sportage poteší predovšetkým veľkorysým priestorom v kabíne. K vyvýšenému posedu za volantom so solídnym výhľadom do strán nemáme žiadne pripomienky. Nefalšovanú radosť zo šoférovania len podčiarkuje krásny trojramenným volantom GT-Line, so sploštenou spodnou časťou a integrovanými pádlami sekvenčného radenia prevodov. Z predĺženého rázvoru ťažia podľa očakávania cestujúci v druhom rade. Priestorové pomery na nohy sú v druhom rade až nad očakávanie veľkorysé. Prijemná je rovnako možnosť polohovania zadných operadiel.
Palec hore si zaslúži aj fakt, že napriek konfigurácii s pohonom všetkých kolies, obmedzuje zadných pasažierov len minimalistický stredový tunel. K maximálnej spokojnosti nám v konečnom dôsledku chýba už len praktické prekrytie prahov dverí, ktoré by chránilo pred prípadným nechceným ušpinením nohavíc. Nami testovaná nová Kia Sportage GT-Line ponúka najlepšiu výbavu v rámci celého modelového radu.
Za všetko spomeňme napr. prvky ako: asistent udržiavania v jazdnom pruhu, čítačku dopravných značiek, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, kožený interiér, parkovacie senzory + cúvacia kamera, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, ventilované predné sedadlá, vyhrievanie volantu či prémiovú audio sústavu JBL s 8 reproduktormi.
Jazda
Nová Kia Sportage je typickým príkladom toho, prečo sú dnes modely kategórie SUV také populárne. Svojimi výbornými jazdnými vlastnosťami sa jednoducho nový Sportage už veľmi približuje ku klasickým kompaktom. Značnú výhodu ale predstavuje zvýšený podvozok, a v našom prípade tiež pohon všetkých kolies. Prekvapivo komunikatívne riadenie s dostatočnou spätnou väzbou sme spomenuli už vyššie. Okrem toho sa novinka medzigeneračne výrazne zlepšila aj po stránke jazdného komfortu. Pocitovo je citeľne lepšie zvládnuté odizolovanie interiéru.
Medzi najzásadnejšie technologické inovácie sa ďalej radí kompletne prepracovaný podvozok, ktorý pôsobí oproti predchodcovi suverénnejším dojmom. Toto sme v praxi ocenili predovšetkým na spevnených cestách s horším povrchom. Motor 2,0 CRDi HP predstavuje výkonový vrchol (185 koní), celého modelového radu. Automatickú prevodovku klasickej koncepcie vnímame predovšetkým ako komfortný prvok. Chybou by rozhodne nebola ani voľba klasickej 6-stupňovej manuálnej prevodovky s veľmi presnou kulisou radenia.
Okrem asfaltových komunikácií sme si novinku vyskúšali aj mimo spevnených ciest. Príjemne nás prekvapila funkcia pohonu všetkých kolies, ktorú Sportage preberá z modelu Sorento. Pri pohybe v teréne sa v praxi aj preto môže stať limitujúcou, obzvlášť pri verzii GT-Line, až svetlá výška vozidla, resp. prejazdové uhly.
Video z testu Kia Sportage GT-Line 2,0 CRDi HP
Testovací diár
Model | Kia Sportage 2,0 CRDi HP 4WD GT-Line |
Palivo | Nafta |
Pohon | 4×4 |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 136 / 185 |
Krútiaci moment Nm | 400 |
Pohotovostná hmotnosť | 1615 – 1784 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,5 s |
Prevodovka | Automatická |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 6,3 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 7,4 l / 100 km |
Pneumatiky | Kumho Wintercraft WP |
Základná cena modelu: Kia Sportage 1,6 GDi 2WD Silver od 18 990 €
Cena testovaného modelu: Kia Sportage 2,0 CRDi HP 4WD GT-Line od 32 690 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Jazdné vlastnosti
- Priestranný interiér
– – –
- Chýbajúce prekrytie prahov dverí
- Nájazdové uhly
Alternatívy z vlastnej stajne
Kia cee´d od 11 590 €
Kto vyslovene nepotrebuje SUV môže siahnuť po kompaktnom modely cee´d, vyrábanom rovnako v Slovenskom závode Kia Motors
Kia Niro od 22 590 €
Aktuálna novinka ponúka čoraz populárnejšiu hybridnú technológiu v kombinácií s karosériou crossoveru. Niro je dostupné len s pohonom predných kolies.
Kia Sorento od 34 000
Vlajkovou loďou značky Kia na Európskom trhu je model Kia Sorento.
Testovací okruh