V aktuálnom teste sa tak trochu vrátime v čase. Ešte v minulej dekáde neboli „až“ na prvom mieste prísne emisné normy. Pripomenieme si obdobie, keď si automobilky v oveľa hojnejšej miere ako je tomu dnes, dopriali postaviť nejaký ten model ako sa hovorí „pre radosť“. A presne takáto je aj nová Kia Stinger. Už vo všeobecnosti môžeme povedať, že značka Kia zaznamenáva citeľný progres s príchodom každého nového modelu. Každá nová generácia „etablovaného modelu Kia“ útočí na špičku vo svojom segmente.
Nová Kia Stinger je napriek tomu úplne iná. Okrem toho, že v Európe preberá tento model úlohu vlajkovej lode značky, pozornosť púta Stinger predovšetkým svojou filozofiou. Vďaka tzv. klasickej koncepcii totiž v tomto prípade môžeme bez preháňania hovoriť o priamej konkurencii pre modely z prémiového segmentu! Mimochodom, o nesporných kvalitách tohto modelu najlepšie vypovedá aj víťazstvo v domácej novinárskej ankete Auto roka na Slovensku pre rok 2018.
Nový model Kia Stinger v špičkovej verzii s prepĺňaným zážihovým motorom 3,3 T-GDi V6 s pohonom všetkých kolies 4WD, v kombinácii s 8-st. automatickou prevodovkou a v najvyššej výbave GT, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s r.o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.
Prvou predzvesťou dnešného sériového modelu Stinger bola frankfurtská lastovička v podobe konceptu z roku 2011 s názvom Kia GT Concept. O tri roky neskôr ju nasledovala ďalšia, o niečo reálnejšia, detroitská štúdia s názvom Kia GT4 Stinger. V tom čase si určite mnohí z nás želali, aby z atraktívnych štúdií nakoniec vznikol aj reálny sériový model. Nakoniec sme sa skutočne dočkali. Svoju oficiálnu premiéru zaznamenala Kia Stinger začiatkom minulého roka, v rámci autosalónu v americkom Detroite.
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Test: Škoda Kodiaq – Všestranný etalón
DongFeng T5 EVO v cenovom zvýhodnení až 3000€
Test: Cupra Leon – Temperament v kompaktnom balení
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Test: Škoda Kodiaq – Všestranný etalón
DongFeng T5 EVO v cenovom zvýhodnení až 3000€
Test: Cupra Leon – Temperament v kompaktnom balení
Zároveň je potrebné zdôrazniť, že Kia rozhodne nechcela nechať nič na náhodu. Za sériovým modelom Stinger stojí totiž tím zvučných mien. Pod atraktívny dizajn sa opäť podpísal tím renomovaného Petra Schreyera, ktorého dizajnový rukopis dnes nesie už celé modelové portfólio značky Kia. Čo je ale ešte zaujímavejšie, technickú stránku a predovšetkým celkové naladenie vozidla si vzal pod patronát Albert Biermann, ktorý v súčasnosti už pracuje pre koncern Hyundai-Kia.
Ak vám toto meno náhodou nič nehovorí, vedzte, že práve tento pán mal ešte donedávna pod palcom vozidlá z divízie M u značky BMW! Ako sme už naznačili v úvode, príslušnosť k prémiovému segmentu modelu Stinger podčiarkuje predovšetkým tzv. klasickou koncepciou. Tá sa vyznačuje vpredu pozdĺžne uloženým motorom a pohonom zadných kolies, resp. preferenciou zadnej nápravy pri verziách s pohonom 4WD.
[photo]24496[photo]
Dodajme že v tomto prípade nie je Stinger prvým priekopníkom so zadným náhonom s logom Kia. Treba si uvedomiť, že Kia ako globálny výrobca ponúka oveľa pestrejšie modelové portfólio, ako poznáme z nášho priestoru. Napríklad na domácom trhu resp. za Atlantikom, sa už nejaký ten čas úspešne predáva luxusná limuzína K9, ktorá taktiež využíva klasickú koncepciu. Späť však k modelu Stinger. Na našom trhu je atraktívna novinka k dispozícii s 3 motorizáciami a rovnako 3 vybavovými líniami. „Slabšou“ benzínovou alternatívou je prepĺňaný 4-valec 2,0 T-GDi s výkonom 255 koní. Táto verzia je k dispozícii výhradne s poháňanou zadnou nápravou.
Výkonovú špičku celého modelového radu predstavuje následne nami testovaná motorizácia 3,3 T-GDi. Špičkový, dvomi turbami prepĺňaný motor V6, disponuje výkonom až 370 koní a dodáva sa výhradne s pohonom všetkých kolies. Okrem benzínových alternatív zaradila Kia do ponuky aj úspornejší turbodiesel 2,2 CRDi s výkonom rovných 200 koní. Vznetový variant je k dispozícii s pohonom len zadnej nápravy, ako aj s pohonom všetkých kolies 4WD. Pre úplnosť dodajme, že všetky vyššie spomenuté verzie modelu Stinger sa kombinujú výhradne s 8 stupňovou automatickou prevodovkou.
Čo teda dokáže v praxi ponúknuť nový model Kia Stinger?
Vďaka atraktívnym líniám ide o zaručený magnet na oči
Na základe dizajnu exteriéru si každý z nás už podvedome vytvára celkový obraz o vozidle. Model Stinger je z môjho pohľadu výnimočný aj v tomto smere. Podľa tradičných dizajnových riešení á la tigrí nos, je to typická Kia. Na druhu stranu je hneď jasné, že toto nie je len „taká obyčajná“ Kia. Štíhle a atletické dizajnové línie spolu s nízkym postojom na prvý pohľad celkom umne maskujú majestátne rozmery vozidla s efektnou karosériou typu fastback. Prednej časti okrem už spomenutej tradične tvarovanej masky chladiča dominujú atraktívne dizajnové LED svetlomety s nezameniteľným podpisom denného svietenia.
[photo]24484[photo]
Rovnakú pozornosť budí i dynamický nárazník. Na jeho športovo nízku hranu by ste nemali zabúdať predovšetkým pri tesnom parkovaní pri obrubníkoch. Vďaka mohutným nasávacím otvorom po jeho stranách, určeným na chladenie bŕzd, sa Stinger zriekol predných hmloviek. Na dlhej kapote dizajnovo rovnako zaujmú ďalšie dva „chladiace“ prieduchy. V tomto prípade podobne ako pri falošných výduchoch na zadnom nárazníku, ide len o dizajnovú kamufláž. Vôbec mi to však nevadí, pretože práve bez týchto ozdobných prvkov by predná kapota podľa mňa pôsobila až príliš „obyčajne“.
Pri pohľade z profilu dokonale vyniká efektná silueta krásnej karosérie typu fastback. Okrem efektných diskov kolies s priemerom 19 palcov, ktoré v našom prípade ukrývali brzdové strmene renomovanej značky Brembo, dizajnovo zaujme aj reflexný pásik koncových svetlometov. Ten výrazne zasahuje až do bočných partii vozidla. Z pozície účastníka cestnej premávky budeme pravdepodobne najčastejšie vídať zadnú časť modelu Stinger. A tá sa nám v redakcii páčila azda najviac.
Okrem efektného podpisu koncových svetiel tu zaujme kontrastne čierny nárazník s difúzorom a predovšetkým efektnou štvoricou reálne funkčných koncoviek výfukového systému. Pre lepšiu predstavivosť o veľkosti modelu Stinger sme novinku porovnali s modelom Kia Optima SW GT. Nová Kia Stinger meria 4830 mm (-25 mm v porovnaní s modelom Optima SW), šírka vozidla dosahuje 1870 mm (+10 mm), výška atakuje 1400 mm (-70 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2905 mm (+100 mm).
[photo]24499[photo]
Vzhľadom na celkové rozmery sme boli veľmi zvedaví aj na využiteľnosť batožinového priestoru. Ten v reči čísel ponúka solídny objem na úrovni 406 litrov. V praxi je veľkým benefiom predovšetkým vynikajúci prístup. Pod ten sa podpísali veľké piate dvere v duchu modelov typu liftback. Samotný batožinový priestor pôsobí na prvý pohľad plytkým dojmom. Nakoniec sa pod jeho úroveň musela zmestiť technika pohonu zadnej nápravy. O to viac nás potešila prítomnosť dojazdovej pneumatiky v priestore pod podlahou. Kufor doháňa hendikep plytšej stavby veľkorysou dĺžkou ložnej plochy.
Pri preprave nadrozmerných predmetov je samozrejme možné objem dodatočne zväčšiť, a to sklopením zadných sedadiel. Nešikovným v tomto smere ostáva len nie príliš foremné, pevné krycie plato, ktoré nie je kam odložiť.
Prémiovú atmosféru zvýrazňuje špičkový interiér
V rovnako exkluzívnom duchu ako zovňajšok, je stvárnený aj interiér modelu Singer. Aj v tomto prípade platí, že s podobným dizajnom resp. stvárnením palubnej dosky, sme sa zatiaľ pri modeloch Kia nestretli. Avšak, prvky typické pre značku Kia, zostali zachované aj v tomto prípade. Za všetky spomeňme prehľadný prístrojový panel, prípadne veľmi dobre zvládnutý samostatný modul ovládania klimatizácie s prehľadným ovládaním, ktorým by sa mohli pokojne inšpirovať aj niektoré konkurenční výrobcovia.
Mimo toho si Kia si dala pri modeli Stinger mimoriadne záležať aj na mnohých detailoch. Materiály použité v interiéri, ako aj kvalita ich spracovania, znesú pokojne hodnotenie aj podľa tých náročnejších kritérií. Na rozdiel od etablovanej konkurencie, zaostáva Kia Stinger len na poli prakticky nulovej možnosti personálnej individualizácie, v podobe výberu napríklad preferovaných obkladových resp. dekoračných materiálov v interiéri. Na druhej strane je tu aj niekoľko impozantných riešení. Prvý osobný kontakt s vozidlom predstavuje najčastejšie kľúčik od zapaľovania.
[photo]24511[photo]
Po prevzatí testovacieho exempláru som sa na ten od modelu Stinger hodnú chvíľu nevedel prestať vynadívať. Už len na takejto dôležitej drobnosti si dala Kia mimoriadne záležať. A zato si zaslúži skutočne veľkú pochvalu.
Okrem kožou potiahnutého kľúčika od zapaľovania, chcem upozorniť tiež na prístrojový panel. Koncovú hodnotu analógového rýchlomeru predstavuje číslica 300! To už samo o sebe budí obrovský rešpekt. Medzi položkami palubného počítača možno nájsť niekoľko zaujímavých športových funkcií. Okrem už obligátneho grafu preťaženia G-Force, tu nechýbajú ani stopky, prípadne údaje o teplote oleja, tlaku turbochúchadla a podobne. Veľký palec hore si zaslúži i masívny „joystick“ automatickej prevodovky. Jeho krajné polohy totiž predstavuje D resp. R, čím je dosiahnutá intuitívna i rýchla zmena jazdných režimov. Toto riešenie v praxi veľmi uľahčuje presné manévrovanie resp. otáčanie sa s vozidlom.
Manévrovanie uľahčuje nakoniec aj špičkový náhľad na vozidlo z vtáčej perspektívy prostredníctvom 4 kamier, známy už aj z iných modelov značky. Dotykový monitor infotaimentu s priemerom 8 palcov ponúka okrem navigácie i iné známe funkcie z modelovej rodiny. Za veľkú výhodu v tomto smere považujem i prítomnosť tradičných hardvérových tlačidiel, na základe ktorých sa je možné veľmi rýchlo vrátiť do preferovaného rozhrania.
Samostatnú kapitolu predstavuje posed za volantom, prípadne posed všeobecne. To, že Stinger disponuje nízkou stavbou karosérie, si najlepšie uvedomíte po usadení na palubu. Posed s vystretými nohami je vyslovene „GT-čkovo“ športový a z môjho pohľadu zároveň aj veľmi príjemný.
Zároveň platí, že dostatočne dimenzované predné sedačky, so širokou škálou elektronického nastavenia, sú rozhodne skôr veľmi pohodlné ako nekompromisne športové.
Priestorové prekvapenie na nás čakalo aj v druhom rade. Aj v tomto prípade si je potrebné pri nastupovaní dávať pozor na elegantne sa zvažujúcu líniu strechy. Inak panujú aj v druhom rade pre dvojicu pasažierov nadmieru prijateľné priestorové podmienky. Skutočne vysokých ľudí tu môže limitovať jedine skromnejší priestor pre hlavu. Z hľadiska celkovej výbavy ponúka nová Kia Stinger prakticky všetko, čím značka aktuálne disponuje. Za všetko spomeňme záplavu asistenčných systémov, špičkový audio systém Harman Kardon, kvalitný Head-up displej so širokými možnosťami osobného prispôsobenia, bezdrôtové dobíjanie smartfónu, vyhrievanie volantu, vyhrievanie všetkých štyroch sedadiel + odvetrávané predné sedadlá či kožené čalúnenie interiéru a mnoho iného.
Jazda – Zážitková továreň
Nebudem klamať, aj napriek krásnemu dizajnu a špičkovému interiéru som sa zo všetkého najviac tešil na jazdný prejav nového modelu Kia Stinger. V teoretickej rovine vyzerá všetko ideálne a dokonale, aká však bude reálna prax? Hneď na úvod musím konštatovať, že tak výrazný zážitok som od modelu Stinger, ako od novinky, reálne azda ani neočakával. Na základe osobnej skúsenosti si jednoznačne stojím za tým, že Stinger jazdí tak, ako žiadna Kia doteraz. Už po prvých kilometroch spoza volantu ma pozitívne šokovala tuhosť karosérie. Stinger v praxi určite len tak niečo nerozhodí.
[photo]24510[photo]
O podvozok sa je možné vždy oprieť i pri dynamickej resp. agresívnejšej jazde, no napriek tomu zostáva novinka veľmi pohodlným krížnikom na dlhé trasy. Práve úloha športového GT schopného hltať obrovské porcie kilometrov, sa mi k tomuto modelu hodí najviac. Pre maximálne pohodlie sú tu prispôsobené aj niektoré detaily. Mnohí vyčítajú testovanému motoru V6 málo emócii v podobe nedostatočnej zvukovej farbičky výfukového systému. Nie že by bol Stinger v tomto smere úplne sterilný. Pravdou však je že v praxi skutočne počujete oveľa výraznejšie prácu motora, ako prípadnú „streľbu“ z výfukov.
Z môjho pohľadu s týmto ale dokážem žiť. Čiastočne ide určite aj o zámer konštruktérov, pretože koľkí z nás by si želali byť po jazde s cestovným GT príliš“ ohučaní“? Takto aspoň viac vyniká skvelé audio značky Harman Kardon. Úplne inou kapitolou je špičkový motor 3,3 T-GDi. Za všetko najlepšie hovoria jeho parametre, ktoré nájdete v tabuľke na konci textu. V praxi je práve pohonná jednotka V6 rozhodne tou najlepšou továrňou na zážitky. Energický prejav s výkonom 370 koní sa okamžite prejavuje už pri čo i len trošku výraznejšom pošteklení plynového pedála. Spomínaný úkon má za následok, že sa po veľmi krátkej chvíli ocitnete ďaleko v „zakázanej“ rýchlostnej zóne.
Páve z tohto dôvodu, som sa počas testovacích dní túžil aspoň na malý moment ocitnúť v motoristickom raji, v podobe nemeckej diaľnice s neobmedzeným rýchlostným limitom. Veľmi sympatický je v tomto smere aj fakt, že v pri modeli Stinger mysleli aj na to, že vysoký výkon je potrebné i efektívne skrotiť. Tomuto ideálne napomáhajú vynikajúce brzdy od renomovanej značky Brembo. Ako sa na túto kategóriu vozidiel patrí, aj model Stinger disponuje voličom jazdných režimov s „5 kolónkami“. Okrem obligátnych režimov Eco, Comfort a Sport, ponúka Stinger naviac ešte režimy Smart a Sport+. Režim Smart sa snaží čo najviac prispôsobiť štýlu vašej jazdy.
[photo]24515[photo]
Oveľa viac ma ale v tomto smere šokoval režim Sport+ s automaticky deaktivovanou stabilizáciou. V tomto prípade sa Stinger zmení z dokonale „poslušného sluhu“ na „hravé okruhové náčinie“, ktorému nie je vôbec proti srsti ani ľahký drift s jazdou dverami napred.
Po stránke jazdného zážitku ma v tomto smere asi najviac pri testovanej štvorkolke prekvapila až nečakaná a citeľná preferencia zadnej nápravy. Zato skladám modelu Stinger hlbokú poklonu. Nakoniec pár slov k automatickej prevodovke s 8 stupňami. K celkovému charakteru vozidla sa dokonale hodí. V rámci odlišnej charakteristiky jazdných režimov som mal len málokedy skutočné nutkanie aktivovať manuálny režim, s radením prostredníctvom pádiel pod volantom. Veľmi pozitívne je, že ak sa tak stane, prevodovka podrží vami preferovaný stupeň dostatočne dlho pokojne aj na obmedzovači!
A spotreba paliva? Tá rozhodne nie je pri podobnom type vozidla tým najdôležitejším atribútom. My sme sa „zážitkovom“ režime pohybovali na úrovni 16 l / 100 km. Na druhej strane, pri pokojnej jazde predpísanou rýchlosťou, nie je veľký problémom jazdiť aj s aj o cca 5 litrov menšou spotrebou benzínu.
A náš celkový dojem ?
Nová Kia Stínger doslova rúca všetky doteraz zaužívané predsudky. Z môjho pohľadu je toto vozidlo určené predovšetkým pre nekonvenčných individualistov, resp. pre skupinu ľudí, ktorí „rástli“ spolu so značkou Kia. V Žiline si nový model Kia Stinger môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Kia v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s r.o., kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Kia.
Plusy
- Dizajn
- Jazdné vlastnosti + motor
- Jazdný komfort
Mínusy
- Obmedzene možnosti osobnej personalizácie
- Cena
Výbava – Cena
- Kia Stinger 3,3 T-Gdi 4WD GT (testovaný model) – od 58 900 €
- Kia Stinger 2,0 T-Gdi 2WD Platinum – od 40 900 €
Parametre testovaného modelu
Model | Kia Stinger 3,3 T-Gdi 4WD GT |
Motor | benzín |
Pohon | všetkých kolies |
Počet valcov | 6 V6 |
Výkon kW / koní | 272 / 370 |
Krútiaci moment Nm | 510 |
Pohotovostná hmotnosť | 1 780 – 1 832 kg |
Maximálna rýchlosť | 270 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 | 4,9 s |
Prevodovka | automatická |
Počet stupňov | 8 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 10,6 / 100 km |
Spotreba počas testu | 13,9 / 100 km |
Pneumatiky | Michelin Pilot Alpin |