O stále narastajúcej popularite crossoverov, resp. SUV veľa písať netreba. Skrátka, kto nemá vo svojom portfóliu takýto typ vozidla, akoby ani neexistoval. Takmer domáca automobilka Kia má v ponuke hneď niekoľko modelov v najžiadanejšej kategórii. Veľké SUV Kia Sorento, populárny „domáci“ Kia Sportage, hybridný model Kia Niro, či originál menom Kia Soul. Keďže ale crossoverov nie je nikdy dosť, do ponuky aktuálne pribudla horúca novinka. Ide zároveň aj o vstupnú bránu do sveta vyvýšených modelov Kia, ktorým je nový model Kia Stonic.
V rámci našej spolupráce so žilinským autorizovaným zastúpením značky Kia, sme mali možnosť preveriť túto horúcu novinku medzi prvými na domácej pôde. Nový model Kia Stonic s atmosférickým zážihovým motorom 1,4 D-CVVT, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Platinum, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s r. o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.
Automobilový trh si doslova „zamiloval“ vozidlá s vyššou stavbou karosérie. Najväčší boom zaznamenávajú kompaktné mestské „esuvečka“. Inými slovami, crossovery segmentu B, sa tešia aktuálne čoraz väčšej popularite. A to na úkor klasických kompaktov, ako aj rodinne zameraných MPV. Na rovnaký trend reaguje aj nová Kia Stonic. Nový model zaznamenal oficiálnu svetovú premiéru len prednedávnom, v rámci medzinárodného autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.
Mimochodom, názov Stonic vznikol spojením dvoch slov z hudobnej stupnice, konkrétne Speedy a Tonic. Hravá je aj táto novinka. Samotný výrobca o modeli Stonic hovorí ako o vozidle s najširšou možnosťou personalizácie z celého súčasného modelového portfólia značky Kia. K dispozícii je napr. 9 farieb laku karosérií a spolu až 20 rôznych variácií jej farebného prevedenia, vrátane dvojfarebných verzií s odlišne lakovanou strechou. Technický základ si novinka požičala z najnovšej generácie kompaktného modelu Kia Rio.
Stonic je určený prevažne do mestskej džungle. V nej si bez problémov vystačí „len“ s pohonom predných kolies. So „štvorkolkou“ sa rovnako, ako je tomu i pri mnohých konkurentoch, v tomto prípade vôbec nepočíta. Jednoduchší technický základ bez pohonu 4×4 má aj svoju výhodu. Tú predstavuje bezpochyby určite zaujímavejšia nadobúdacia cena. Na našom trhu je Stonic k dispozícii v troch tradičných výbavových stupňoch.
Pripravovaný Mercedes-Benz CLA
Nový Abarth 600e
Elektrická Škoda Elroq pozná slovenské ceny
Test SEAT Leon Sportstourer – Vyvážená voľba
Nový Hyundai Inster Cross
Nový Ford E-Tourneo Courier
Pripravovaný Mercedes-Benz CLA
Nový Abarth 600e
Elektrická Škoda Elroq pozná slovenské ceny
Test SEAT Leon Sportstourer – Vyvážená voľba
Nový Hyundai Inster Cross
Nový Ford E-Tourneo Courier
Silnou zbraňou je rozumne vyskladaná motorová paleta. Svojho favorita si tu nájdu všetci. Zástancovia moderných prepĺňaných verzií v štýle downsizingu, ako aj konzervatívnejší priaznivci konštrukčne jednoduchších atmosférických motorizácií. Základ modelového radu predstavuje zážihová atmosférická motorizácia 1,2 D-CVVT s výkonom 84 koní, dostupná s 5 st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou alternatívou je následne práve nami testovaná motorizácia 1,4 D-CVVT o výkone rovných 100 koní. Táto sa už kombinuje so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonovou špičkou celého modelového radu je nateraz prepĺňaný zážihový motor 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní, kombinovaný rovnako so 6-st. manuálnou prevodovkou. V palete motorizácií si svoje miesto našla aj vznetová verzia. Tú reprezentuje známy turbodiesel 1,6 CRDi s výkonom 110 koní, kombinovaný takisto so 6-st. manuálnou prevodovkou. Mimochodom, okrem manuálnych prevodoviek v blízkej budúcnosti pribudnú tiež i verzie s komfortnou automatickou prevodovkou.
[photo]20119[photo]
Čo možno teda v praxi očakávať od nového modelu Kia Stonic?
Vzhľad a rozmery – Módna vlna
Ako všetci dobre vieme, Dizajn je dnes jeden z najhlavnejších atribútov, ktorý predáva nové automobily. Testovaná Kia Stonic má v tomto smere rozhodne čo ponúknuť. V porovnaní s ostatnou aktuálnou paletou modelov Kia má Stonic ešte o niečo viac zvýraznené detaily. Aj napriek tomu je už na prvý pohľad jasné, že máme dočinenia s model značky Kia. Typickým dizajnovým prvkom najstaršej kórejskej automobilky je tzv. tigrí nos, teda originálne tvarovaná maska chladiča. V prípade modelu Stonic pôsobí tento prvok dynamickejšie i „ostrejšie“. Zaujímavosťou je jej kompletná výplň bez prieduchov na vzduch.
Vzduch sa preto k chladiacej sústave vozidla dostáva prostredníctvom otvoru v spodnej časti nárazníka. Do toho istého nárazníka sú veľmi zaujímavo zapracované panely s miniatúrnymi hmlovkami. Dynamiku zvýrazňujú v neposlednom rade energicky pôsobiace predné svetlomety s efektným denným LED svietením. V hlavných svetlách je netradične zakomponované tzv. nasvietenie zákrut. Táto funkcia v praxi funguje veľmi precízne. Typickým prvkom crossoverov je ochranné oplastovanie karosérie. V prípade modelu Stonic dizajnéri tento neodmysliteľný prvok zapracovali nielen funkčne, ale aj vkusne a zaujímavo.
[photo]20098[photo]
Za zmienku stoja v neposlednom rade svalnaté blatníky, ktoré dodávajú vozidlu správny SUV charakter. Zadnej časti dominuje masívny zadný nárazník v dvojfarebnom prevedení, ako aj koncové svetlá s efektnou grafikou. Ako celok sa dizajn modelu Kia Stonic jednoznačne vydaril. Vozidlo pôsobí nielen pestro, ale zároveň i moderne a nadčasovo. Z hľadiska vonkajších rozmerov sme atraktívnu novinku porovnali so súrodeneckým modelom Kia Rio. Nová Kia Stonic meria 4140 mm (+75 mm v porovnaní s modelom Rio), šírka vozidla dosahuje 1760 mm (+35 mm), výška atakuje 1520 mm (+ 70 mm) a rázvor náprav má identickú hodnotu 2580 mm. Novinka nesklamala ani po praktickej stránke. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní postačujúcu kapacitu na úrovni 332 litrov.
Kia myslí okrem toho aj na praktickú stránku veci. Podlahu kufra je možne polohovať v dvoch úrovniach. Vďaka tomu je možné dosiahnuť optimálne rovnú podlahu v konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje hodnotu 1135 litrov. S praktických detailov spomeňme možnosť zafixovania medzipodlahy o krycie plato, ako aj dostupnosť dojazdovej náhradnej pneumatiky pod dvojitou podlahou. Posledný parameter, ktorý určite stoji za zmienku, je údaj o svetlej výške vozidla. Nová Kia Stonic disponuje solídnou minimálnou svetlosťou na úrovni 165 mm až 183 mm. Táto hodnota sa mení v závislosti od zvoleného priemeru kolies.
[photo]20104[photo]
Interiér a výbava – Zacielené na funkčnosť
Interiér modelu Kia Stonic na rozdiel od exteriéru podstatne viac pripomína model Rio. Túto inšpiráciu z praktickej stránky hodnotíme ako veľké pozitívum. Inými slovami platí, že kabíne novinky dominuje racionalita a funkčnosť. Kia sa v tomto smere prakticky vyrovnáva konkurentom s „nemeckým pasom“. V interiéri sa vodič udomácni a zorientuje veľmi rýchlo. Všetky ovládacie prvky sa nachádzajú presne v tých miestach, kde sú podvedome očakávané. Výhrady nemáme ani k voľbe materiálov, ako aj ich precíznemu dielenskému opracovaniu. Benefitom vozidiel v tejto kategórii je vyšší posed za volantom.
Predovšetkým vďaka ktorému získava vodič zároveň i lepší prehľad o dianí v cestnej premávke. Stonic ponúka pohodlné sedadlá s náznakom bočného vedenia, ako aj dostatočne dlhý sedák. Optimálnu pozíciu za volantom by si tu mal nájsť vodič každej postavy. Priam geniálne je navrhnutý prepracovaný odkladací priestor s dvojitou poličkou na stredovej konzole. Do vrchnej, ako aj spodnej časti sa optimálne zmestí aj smartfón väčších rozmerov. Prehľadne spracovaný prístrojový panel kombinuje tradičné analógové ukazovatele s centrálneho displeja palubného počítača uprostred. Dominantou palubnej dosky bolo v našom prípade multimediálne rozhranie s navigáciou a 7 palcovým dotykovým displejom.
Najdôležitejšie funkcie, vrátane hlasitosti autorádia, je okrem volantu možné ovládať aj prostredníctvom klasických otočných ovládačov, resp. hardwarových tlačidiel. Palec hore si v praxi určite zaslúži logicky navrhnutý modul ovládania klimatizácie. Aj vďaka týmto atribútom v realite infotaiment odvádza pozornosť len minimálne. Vodič jednoducho nemá nutkanie či potrebu príliš často „ťukať“ do displeja, čo v princípe veľmi kvitujeme. Očakávania naplnili aj priestorové pomery v druhom rade. V modeli Kia Stonic sa vzadu bez problémov a komfortne odvezú dvaja dospelí, prípade tri deti, resp. traja dospelí menšieho vzrastu. Dostatočnú priestorovú rezervu je cítiť predovšetkým v priestore pre hlavy. Dôvod sťažovať sa nebol ani na „plnú“ výbavu testovaného modelu.
Náš Stonic vo výbave Platinum disponoval prakticky všetkým, čo je v danej triedu vozidiel štandardom. K tomu treba pripočítať niektoré nadštandardné prvky, ako je vyhrievanie predných sedadiel a volantu, parkovaciu kameru, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú klimatizáciu a mnoho iného. V prípadnej opcii je na želanie k dispozícii aj balík moderných jazdných asistentov.
Jazda – Prekvapivo suverénny
Samozrejme, aj v prípade modelu Kia Stonic sme boli najviac zvedaví na jazdné vlastnosti. V skratke môžeme konštatovať, že z hľadiska jazdného prejavu nezostala novinka nič dlžná svojmu vydarenému dizajnu. Príjemným prekvapením je suverénny až športovo odladený podvozok. Ten si na naše prekvapenie „potykal“ s dynamickým jazdným štýlom na zakrútených okresných cestách nášho regiónu. Skrátka, od podvozka je cítiť potrebnú dávku istoty a to za každých okolností.
Z hľadiska lepšieho jazdného komfortu, najmä pri prejazdoch hrubých nerovností našich ciest, stojí možno za uváženie voľba menšieho priemeru kolies akým disponovalo testované vozidlo. To bolo v rámci najvyššej výbavy obuté na pneumatikách s priemerom 17 palcov. Chybou ale rozhodne nebude ani voľba menšieho priemeru s väčším podielom gumy. Testovaný Stonic poháňala dnes už pomerne vzácna motorizácia ako zo starej školy. Práve zážihový atmosférický 4-valec s objemom 1,4 litra môže byť z nášho pohľadu veľkou prednosťou novinky. Po motore s pomerne jednoduchou konštrukciou bez preplnenia z nášho pohľadu rada siahne predovšetkým konzervatívne orientovaná klientela. Jednoduchosť rozhodne nie je jedinou prednosťou testovanej pohonnej jednotky.
Motor má veľmi kultivovaný prejav. Deklarovaný výkon 100 koní je podľa očakávania najviac cítiť vo vyšších sférach otáčkomera. Pocitovo solídnej jazdnej dynamike napomáha rozumne nastavené sprevodňovanie 6-st. manuálnej prevodovky. Inými slovami, táto kombinácia je vhodná nielen do mesta, ale pokojne aj na dlhšie presuny po diaľnici. Dôležité pritom je, že motor si za svoje služby nepýta ani veľa paliva. A čo terénne ambície? Slušná svetlosť podvozka v praxi postačuje rozhodne aj na viac, ako je len zdolávanie obrubníkov v mestskej premávke.
Stonic preto pri rozvážnej jazde zvládne prekonať i nástrahy ľahšieho terénu a to aj bez pohonu kolies zadnej nápravy. Prejazdu cez terénne nerovnosti napomáha čiastočne softvérová náhrada uzávierky prednej nápravy.
A náš celkový dojem ?
Nová Kia Stonic triafa priamo do čierneho. Zaujímavý dizajn dokáže ponúknuť hneď dve tváre. S konzervatívnejším farebným odtieňom pôsobí novinka elegantne a decentne. Na druhej strane dokáže byť tá istá Kia Stonic vďaka žiarivému farebnému prevedeniu, tak ako testovaný exemplár, prípadne vďaka efektnému dvojitému lakovaniu s kontrastnými doplnkami v interiéri, tiež veľmi prenikavá a výrazná. Veľkou prednosťou sú i veľmi dobré jazdné vlastnosti. Model Kia Stonic čaká z nášho pohľadu hviezdna budúcnosť.
Pravdepodobne sa tento model veľmi rýchlo zaradí medzi najžiadanejšie modely značky Kia. V Žiline si nový model Kia Stonic môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Kia v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s r. o. kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Kia.
Testovací diár
Model | Kia Stonic 1,4 D-CVVT Platinum |
Palivo | benzín |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 74/100 |
Krútiaci moment Nm | 133 |
Maximálna rýchlosť km/h | 172 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,6 s |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,5 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 5,9 l / 100 km |
Pneumatiky | Hankook Winter i Cept evo |
Výbava – Cena
Kia Stonic 1,4 D-CVVT Platinum (testovaný model) – od 17 590 €
Kia Stonic 1,2 D-CVVT Silver – od 13 290 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Dizajnové variácie
- Jazdné vlastnosti
- Dostupná paleta motorov
– – –
- Chýbajúce verzie s pohonom všetkých kolies
- Červené podsvietenie ovládacích prvkov
Alternatívy z vlastnej stajne
Kia Rio od 9 990 €
Pravé malý kompakt zo segmentu „b“ poslúžil ako technický základ pre testovaný model Stonic. Avšak ten kto si vyslovene nepotrpí na vyššiu stavbu karosérie rozhodne neurobí chybu ani práve výberom modelu Rio.
Kia Venga od 11 850 €
Male MPV sú v poslednom období globálne v miernom úzadí práve za crossovermi. Avšak Kia má v ponuke ešte stále aj model Venga. Z nášho pohľadu ide o konzervatívnejšiu alternatívu s ešte citeľneejším rodinným faktorom ako ponuka model Stonic.
Kia Niro od 22 690 €
Ako alternatívu číslo 3 vyberáme pokrokový model Kia Niro. Okrem karosérie typu crossover zaujme Niro tiež predovšetkým úspornú hybridnou technológiou. Ponuku čoskoro rozšíri i verzia Niro Plug-in Hybrid.