Autoinak.sk

Redakčný test: Mazda CX-5 – Evolučný skok

Model CX-5 má pre automobilku Mazda v novodobej histórii mimoriadny význam. Okrem toho, že hovoríme o vozidle čoraz populárnejšej kategórie SUV, pôvodná Mazda CX-5 bola zároveň i prvým modelom automobilky s implementovaným dizajnovým jazykom Kodo a technológiami Skyactiv. O správnosti nastolenej cesty nakoniec najlepšie svedčí mimoriadny záujem zo strany samotných zákazníkov.

Minulá generácia modelu CX-5 si vytvorila silné renomé aj svojimi jazdnými vlastnosťami. Podľa mnohých šlo v tomto prípade o jedno z najlepšie jazdiacich SUV. Dnes tu máme už druhú generáciu modelu Mazda CX-5. Prvýkrát sme sa s ňou zoznámili staticky v rámci už tradičnej Kodo Genius Party v Žilinskom zastúpení značky Mazda. Aktuálne nadišiel čas, aby sme sa na očakávanú novinku pozreli bližšie v rámci nášho redakčného testu. Nový model Mazda CX-5 so špičkovou naftovou motorizáciou 2,2 Skyactiv D 175 (175 koní), v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Revolution TOP, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Mazda v našom regióne.

[photo]17861[photo]

Model Mazda CX-5 začal písať svoju históriu už v roku 2012 uvedením prvej generácie. Z SUV modelu sa stal veľmi rýchlo predajný bestseller. Celkovo sa z prvej generácie minulo viac ako 1,4 milióna kusov!

Čítajte viac

Nový Abarth 600e

6734
Čítajte viac

Nový Abarth 600e

Po približne piatich rokoch predstavila Mazda druhú generáciu CX-5. Úplne v jednoduchosti môžeme povedať, že v Mazde sa rozhodli ísť cestou evolúcie. Nový model totiž neprináša nič zásadne revolučné. Naopak, veľký dôraz bol kladený na vylepšovanie a dobrusovanie jednotlivých detailov smerom k dokonalosti. Novinka v praxi opäť rozvíja dizajnový jazyk Kodo a technologický balík Skyactiv. V Japonsku okrem iného zapracovali aj na zvýšenej tuhosti karosérie. V tomto smere neprekvapuje ešte vyššie využitie vysokopevnostnej ocele.

Podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies vychádza z overenej konštrukcie Skyactiv-Chasis. Mimochodom technológia Skyactiv. Jej snahou je maximálne zefektívnenie a zároveň odľahčenie jednotlivých komponentov vozidla, ako je motor, prevodovka č karoséria, s cieľom dosiahnutia čo najlepších jazdných vlastnosti a zároveň i nízkej spotreby paliva.

[photo]17862[photo]

Mimoriadne sympatická na automobilke Mazda je jej snaha ísť tak trochu proti prúdu. Mazda sa totiž aj naďalej vyhýba v prípade zážihových pohonných jednotiek tzv. downsizigu. Namiesto toho uprednostňuje pri svojich motoroch tradičné atmosférické plnenie s adekvátnym objemom. Z nášho pohľadu má automobilka vďaka spomínanej filozofii veľké množstvo obdivovateľov a fanúšikov. V tomto smere budeme rozhodne držať všetky palce aj do budúcna. Paleta pohonných jednotiek sa v porovnaní s predchodcom principiálne prakticky nezmenila. Avšak výrobca vďaka komplexným vylepšeniam sľubuje lepšiu dynamiku ako aj nižšiu spotrebu paliva. Výhodou modelu Mazda CX-5 je i dostatočne široká paleta jednotlivých verzií.

Na našom trhu sú tradične k dispozícii zážihové i vznetové pohonné jednotky, ako aj verzie s pohonom predných, resp. všetkých kolies. Základom modelového radu Mazda CX-5 je atmosférická zážihová motorizácia 2,0 Skyactiv-G165 (165 koní). Dostupná výhradne s poháňanou prednou nápravou a 6-st. manuálnou prevodovkou. Identická motorizácia je vyladená aj na výkon 160 koní. Na rozdiel od prvej spomínanej verzie sa tento variant dodáva výhradne s pohonom 4×4 AWD. A to buď v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou alebo automatom s rovnakým počtom stupňov.

Výkonovú špičku celého modelového radu predstavuje atmosférická benzínová motorizácia 2,5 Skyactiv-G194. Dodávaná je výhradne s pohonom všetkých kolies a 6-st. automatickou prevodovkou.

[photo]17899[photo]

Pre priaznivcov nafty má Mazda v ponuke osvedčený turbodiesel 2,2 Skyactiv v dvoch výkonových prevedeniach. Slabšia verzia 2,2 Skyactiv-D150 (150 koní), je v ponuke s pohonom predných kolies, ako aj vo verzii 4×4 (AWD). Obe verzie je k tomu možné kombinovať buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. 6-st. automatickou prevodovkou. Vznetovú špičku predstavuje nami testovaná verzia 2,2 Skyactiv-D175 AWD. Dodáva sa výhradne s pohonom všetkých kolies. Vyberať si je možné prevodovku. Okrem 6-st. manuálu je aj v tomto prípade k dispozícii i 6-st. automat. 

Čo možno v praxi očakávať od novej generácie modelu Mazda CX-5?

Vzhľad a rozmery – Dizajn, ktorý upúta, ale nešokuje 

Značka Mazda je, z nášho pohľadu, spomedzi všetkých japonských automobiliek v dobrom slova zmysle asi najmenej zásadová. Posledné roky totiž jej nové modely dokážu svojim dizajnom zaujať i presvedčiť globálne po celom svete. Jasným dôkazom spomínaného je množstvo ocenení za dizajn, ktoré modely Mazda v poslednom období získali. Druhá generácia modelu CX-5 odráža aktuálne smerovanie jazyka Kodo – duša v pohybe. Výrazná predná časť upúta krásnou maskou s prakticky kolmým sklonom. Silu a eleganciu podčiarkuje štýlový „výplet grilu“ masky chladiča. Zaujímavý je tiež pochromovaný efekt v tvare krídel v jej spodnej časti.

Dynamiku okrem nárazníka zvýrazňujú i veľmi úzke predné svetlomety. Tie na prekvapenie už v úplnom základe disponujú LED technológiou. Na bočnej siluete v porovnaní s predchodcom zaujme o niečo dlhšia predná kapota. Aj zadnej časti dominujú efektné koncové svetlá. Jasný odkaz na športové gény vozidla predstavujú okrem iného i dve výrazne koncovky výfuku.

Nová Mazda CX-5 sa z nášho pohľadu musí páčiť, či už je vozidlo v pohybe, alebo len tak stojí, napr. na parkovisku pred obchodným domom. V rámci celkového vzhľadu spomeňme ešte jeden podstatný detail. Červená farba z tradície neodmysliteľne patrí k Talianskym superšportom z Maranella. Avšak za posledné roky sa červená farba stala tiež jedným zo symbolov vozidiel Mazda. V Hirošime sú mimoriadne hrdí na farebný odtieň „Red Soul Crystal“, ktorým disponovalo aj naše vozidlo. Práve táto metalická farba z nášho pohľadu dokáže najlepšie zvýrazniť vyššie spomínané dizajnové línie.

Evolučný vývoj novej generácie modelu CX-5 odzrkadľujú aj celkové rozmery vozidla. Tie sa medzigeneračne zmenili len symbolicky. Nová Mazda CX-5 meria 4550 mm (-5 mm v porovnaní s predchodcom), identická šírka vozidla dosahuje 1840 mm, výška atakuje 1680 mm (-30 mm) a rázvor náprav má taktiež identickú hodnotu 2700 mm. Batožinový priestor nového modelu ponúka v základnom usporiadaní kapacitu 506 litrov. Čo je o symbolické 3 litre viac ako ponúkol predchodca. Maximálna prepravná kapacita, s takmer dokonale rovnou podlahou, dosahuje 1620 litrov.

Pri CX-5 sa nám tradične páči intuitívnosť sklápania delených zadných sedadiel v pomere 40/20/40 priamo z kufra. Systém, ktorý Mazda nazýva Karakuri funguje v praxi bezchybne. Z praktických vymožeností spomeňme ešte i elektrické ováranie a zatváranie dverí kufra s nastaviteľnou výškou otvorenia. V tomto smere Mazda nezaprie  pôvod z krajiny vychádzajúceho slnka. Jedinci s výškou viac ako 185 cm si musia preto musia myslieť na svoje hlavy, pred potencionálnym úderom o hranu kufra. Nakoniec doplňme údaj o svetlej výške, ktorá dosahuje 192 resp. 200 mm, a to v závislosti od veľkosti kolies resp. pneumatík. 

Interiér a výbava – krôčik od prémie

Práve pri interiéry druhej generácie modelu CX-5 vnímame subjektívne veľmi výrazný evolučný progres. Kvalita použitých materiálov, ako aj ich následné dielenské opracovanie, dosahuje teraz skutočne veľmi vysokú úroveň. V porovnaní s prémiovými modelmi tu snáď chýba už len možnosť personalizovať jednotlivé lišty, resp. obkladové materiály podľa  vlastného uváženia. Emócie i športový nádych sú rozhodne cítiť aj z celkového dizajnového stvárnenia palubnej dosky. Nový trojramenný volant s optimálnou hrúbkou venca padne ešte lepšie do ruky.

Prístrojový panel ponúka tri okrúhle tubusy. Okrem analógového otáčkomera a rýchlomeru tu nachádzame displej palubného počítača. Ponúka veľmi jednoduchú, no zároveň i prehľadnú grafiku. Medzi zobrazovanými údajmi nechýba z nášho pohľadu ani zaujímavé vyobrazenie momentálnej spotreby paliva v grafickej podobe. Mazda je už tradične priamo „posadnutá“ čo najlepšou ergonómiou. V tomto smere neušiel našej pozornosti o niečo viac vyvýšený volič automatickej prevodovky. Ten spolu s už spomínaným volantom v konečnom dôsledku ešte viac zvyšuje pôžitok zo šoférovania.

Športový nádych dokonale dotvárajú veľkoryso dimenzované sedadlá s náznakom bočného vedenia. V nami testovanom vozidle sme boli rozmaznávaní príplatkovým interiérom s krásnou bielou kožou. Toto riešenie je veľmi efektné a luxusné. My by sme si ho ale s najväčšou pravdepodobnosťou odpustili. Nakoľko v tomto prípade treba ruka v ruke prirodzene počítať i so zvýšenými nárokmi na čistenie, ktoré so sebou biela koža logicky prináša.

Dotykový displej s priemerom 7 palcov je z hľadiska bezpečnosti za jazdy tradične možné ovládať len prostredníctvom združeného ovládača HMI. Monitor teraz po vzore modelu Mazda 6 vytŕča štýlovo do priestoru Príjemne unesení sme boli aj z mnohých ďalších zmysluplných detailov. V prvom rade spomeňme špičkový farebný Head-up displej, ktorý premieta údaje priamo na čelné sklo. Priam prémiovo pôsobí i detail v podobe reproduktorov audiosústavy Bose, umiestnených štýlovo v priestoroch A-stĺpikov.

Veľmi dôležitým atribútom nového modelu Mazda CX-5 je i praktická stránka. K priestorovým pomerom v druhom rade nemáme absolútne žiadne výhrady. Naopak, potešia ďalšie detaily v podobe možností polohovania sklonu zadných operadiel, či dvere otvárajúce sa takmer až do pravého uhla. V tejto súvislosti nemôžeme opomenúť ani ich precízne prekrytie. To veľmi dobre ochráni vaše nohavice pred ušpinením. Nakoniec spomeňme niektoré zaujímavé výbavové prvky zo zoznamu nami testovanej výbavy Revolution Top. Patrí sem: adaptívny tempomat, všetky dostupné jazdné asistenty, vyhrievanie predných i zadných sedadiel, kožené čalúnenie, spomínané audio Bose s 10 reproduktormi, bezkľúčové zamykanie a štartovanie, zadná parkovacia kamera so senzormi po celom obvode vozidla a mnoho iného. 

[photo]17896[photo]

Jazda – predpoklady sa naplnili

Už prvá generácia Mazda CX-5 bola považovaná za jedno z najlepšie jazdiacich SUV vôbec. Nová generácia posúva toto konštatovanie ešte o hodný kus ďalej. Vždy po vypnutí motora a vystúpení z vozidla mi v myšlienkach rezonovalo slovné spojenie „Jinba Ittai“. Ide o marketingovú formulku automobilky Mazda. Tá prirovnáva prepojenie vodiča s vozidlom ku jazdcovi s jeho koňom. V tomto smere Japonci rozhodne nie sú ďaleko od pravdy. Ale poďme poporiadku. Komunikatívny podvozok s nezávislým zavesením kolies ponúka teraz pri jazde ešte väčšiu spätnú väzbu. Vyslovene citeľným prínosom je funkcia G-Vectoring známa už aj napr. z modelu Mazda 3.

Elektronika v praxi prenáša viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso, čím sa zásadne potláča nedotáčavosť v zákrutách. V praxi tu funguje výborne. Je priam udivujúce, v akom vysokom tempe je možné zdolávať zákruty aj s takto veľkým SUV. Pripočítať k tomu treba samozrejme i veľmi presné riadenie a  len minimálne náklony karosérie.

[photo]17848[photo]

Jedným dychom ale dodajme, že novinka je pri tom všetko stále i veľmi komfortná. Turbodiesel 2,2 Skyactiv s výkonom 175 koní rozhodne nie je zlou voľbou. Pochváliť treba taktiež jeho súžitie so 6-st. automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Aj napriek tomu ostáva, zrejme nielen pre nás, veľmi lákavou voľbou i niektorý z atmosférických benzínových motorov. Takáto voľba pravdepodobne pri jazde dokáže sprostredkovať predsa len ešte o niečo viac emócii. Nakoniec treba vyzdvihnúť medzigeneračne citeľne lepšie odizolovanie interiéru. A to výrazne prispieva k lepšiemu jazdnému komfortu. Vďaka pohonu všetkých kolies AWD, dokáže nová Mazda CX-5 pokojne zdolávať i nástrahy stredne ťažkého terénu.

Aj napriek tomuto nadaniu je ale nová Mazda CX-5 jedným z tých SUV, ktoré si najviac užijete práve na asfaltových komunikáciách. Jeho „offroad“ schopnosti budú v drvivej väčšine prípadov zrejme vnímané len ako okrajová záležitosť. 

A náš celkový dojem?

Nová Mazda CX-5 je rovnaká, ale zároveň i úplné iná. Jej výrazný evolučný posun je cítiť na každej časti vozidla. Nás novinka presvedčila predovšetkým interiérom a bezkonkurenčným nadaním pre jazdu. Nová generácia prekonala odkaz predchodcu. Opäť ju rozhodne možno považovať za najlepšie jazdiace SUV vo svojej kategórii. V Žiline si nový model Mazda CX-5 môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mazda v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Mazda.

Testovací diár Mazda CX-5

Model Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D175 AWD A/T Revolution TOP
Palivo diesel
Pohon 4×4
Počet valcov 4
Výkon kw / hp 129/175
Krútiaci moment Nm 420
Maximálna rýchlosť km/h 206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,5 s
Prevodovka Automatická
Počet stupňov 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu 8,1 l / 100 km
Pneumatiky Toyo Proxess R46

Výbava – Cena

Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D175 AWD A/T Revolution TOP (testovaný model) – od 37 300 €    
Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G165 Emotion – od 22 900 €

   Konfigurátor Mazda CX-5

  Rezervujte si testovaciu jazdu

+ + +

– – – 

Alternatívy z vlastnej stajne

Mazda CX-3 od 15 190 €

Mestské crossovery sa tešia obrovskej popularite. Mazda na tento trend reagovala modelom CX-3, ktorý je postavený na platforme modelu Mazda 2. Výhodou je pomerne pestrá ponuka verzií, kde sú dostupné aj alternatívy s pohonom všetkých kolies  

Mazda 3 od 14 890 €

Kompaktná Mazda 3 je tu pre všetkých, ktorí namiesto SUV uprednostňujú klasické hatchbacky. Spomínaný model podstúpil nedávno nenápadný facelift. Okrem hatchbacku je k dispozícii aj karosárska verzia sedan

Mazda 6 od 21 990 €

Model Mazda 6 možno označiť za vlajkovú loď značky. Je to momentálne najpriestrannejšie vozidlo, ktoré Japonská automobilka ponúka na našom trhu. 6-tka sa okrem klasického sedanu predáva aj v praktickej verzii kombi.

Exit mobile version