Moderná doba pozná prakticky len dve kategórie automobilov. Do tej prvej patrí drvivá väčšina z nich. Tu sa jednotliví výrobcovia navzájom predbiehajú v počte odkladacích priečinkov, objeme batožinového priestoru, v počte funkcií infotaimentu a podobne. Skrátka prvoradé sú úžitkové i užitočné vlastnosti. Automobil tu slúži na čo najkomfortnejší presun posádky z bodu A do bodu B. No a potom tu máme našťastie ešte aj druhú kategóriu. Je čoraz vzácnejšia, pretože do nej patria vozidlá, pri ktorých je na prvom, druhom, či treťom mieste „len“ zážitok zo šoférovania. Presne do tejto kategórie spadá aj nová Mazda MX-5!
[photo]19056[photo]
Už v minulom roku som mal možnosť vyskúšať tradičnú verziu s plátenou strechou. A aktuálne sa mi vďaka spolupráci so Žilinským zastúpením značky Mazda dostala do rúk nová verzia s pevnou strechou, ktorá nesie označenie MX-5 RF. Nový model Mazda MX-5 RF s top motorizáciou 2,0 Skyactiv G 160 (160 koní), v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou a v druhej najvyššej výbave Revolution, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Mazda v našom regióne.
Mazda MX-5 na niektorých trhoch tiež známa ako Mazda Miata, prípadne Mazda Roadster sa po prvý krát objavila už v roku 1989. Malé dvojmiestne vozidlo urobilo dieru do sveta vďaka tzv. britskej koncepcii. Tá sa pri tejto kategórii vozidiel vyznačuje motorom umiestneným vpredu v kombinácii s pohonom zadných kolies. Z modelu MX-5 sa veľmi rýchlo stala legenda. V mnohých prípadoch ide v tomto pripade doslova o sen „fanatikov“, ktorým v žilách koluje benzín namiesto krvi. Nie je potom žiadnym prekvapením, že od zahájenia produkcie sa predalo už viac ako milión vozidiel Mazda MX-5. Vďaka tomuto číslu sa tento model tiež pýši prívlastkom najpredávanejší roadster, resp. kabriolet všetkých čiaš! V roku 2015 Mazda predstavila najnovšiu 4. generáciu modelu MX-5, ktorá na Slovensko dorazila v minulom roku.
[photo]19028[photo]
Prednedávnom sme sa u nás dočkali druhej karosárskej verzie s prívlastkom RF (Retractable Fastback). Verzia RF tak ideálne dopĺňa štandardný model s plátenou strechou „Soft Top“. Pevná strecha sa pri modeli MX-5 objavila už i pri minulej generácii – Mazda MX-5 Roadster Coupe. V jej zmyselnosť hovoria aj predajné čísla s pomerom 70/30 v prospech verzie s pevnou strechou.
Aktuálny model MX-5 RF je aj napriek tomu originálny a jedinečný. Pri samočinne ovládanej streche sa totiž plne automaticky odkrýva len stropný panel. Naopak efektne dizajnovo tvarované b-čkove stĺpiky ostávajú na svojom mieste. Vďaka tomuto riešeniu môžeme MX-5 RF označiť pokojne i prívlastkom Targa, typickým predovšetkým pre značku Porsche. Podobne, ako už aj pri iných modeloch Mazda, sa aj v tomto prípade ukrýva za úspechom modelu MX-5 predovšetkým dizajnový jazyk Kodo v kombinácii s pokrokovými technológiami Skyactiv.
Nikoho zrejme neprekvapí, že si Mazda dala mimoriadne záležať tiež na optimálnom rozložení hmotnosti medzi nápravami v pomere 50/50, nízkom ťažisku, špičkovom podvozku a využitím typického srdca, v podobe vysokootáčkových atmosférických motorizácií. Príjemným prekvapením je v prípade verzie RF „len“ symbolický nárast hmotnosti. V porovnaní s klasickou verziou je MX-5 RF ťažšia o zanedbateľných 45 kg a to aj napriek pomerne komplikovanému mechanizmu automaticky ovládanej pevnej sklápacej strechy.
[photo]19031[photo]
Na našom trhu sú pre nový model k dispozícii dve rovnaké štvorvalcové motorizácie ako v prípade modelu Soft Top. Základ predstavuje atmosférický štvorvalec 1,5 Skyactiv G-130 o výkone 130 koní. Výkonnejšou voľbou je následne atmosférický „dvojliter“ 2,0 Skyactik G-160 s výkonom 160 koní. Obe verzie sú k dispozícii s tradičnou 6-st. mechanickou prevodovkou. Výkonnejšiu verziu RF (160 koní) je, na rozdiel od MX-5 s plátennou strechou, možné kombinovať dokonca aj so 6-st. automatickou prevodovkou, čo bol práve prípad nami testovaného exempláru.
Čo teda v praxi ponúka nová Mazda MX-5 RF?
Vzhľad a rozmery – Emócie na prvom mieste
Duša v pohybe má predstavovať symbol pre už toľko krát spomínaný dizajnový jazyk Kodo. Z môjho pohľadu, v praxi túto myšlienku najlepšie stelesňuje a zároveň i demonštruje práve nová Mazda MX-5 RF. Predným partiám dominujú minimalistické a „nahnevane sa tváriace svetlomety“. Tie dokonca už aj v úplnom základe disponujú full LED technológiou. Športovo tvarovanému nárazníku dominuje výrazná mriežka, primárne slúžiaca na prívod vzduchu ku chladiču. Najväčšie odlišnosti, v porovnaní so základnou verziou, nachádzame logicky pri pohľade z profilu.
Typickým prvkom je pomerne dlhá predná kapota s kabínou posunutou čo najviac smerom k zadnej náprave. Aj toto riešenie má vplyv na už spomínané optimálne rozloženie hmotnosti. Dizajnovo sú ku karosérii veľmi zaujímavo zapracované pomerne masívne b-stĺpiky trojuholníkového tvaru. Aj vďaka nim vyzerá MX-5 RF rovnako atraktívne v konfigurácii so strechou ako aj bez nej. Štíhle a atletické línie sú typické tiež pre zadnú časť. Zaujímavým detailom je tu výrazný anténny prút v retro štýke. Mazda spolu s modelom MX-5 RF obohatila ponuku farieb o metalický odtieň „machine grey“. Ten z môjho pohľadu malému roadsteru veľmi pristane. Celkové dizajnové stvárnenie nového modelu doslova vzbudzuje pokušenie nasadnúť a vyraziť. Celkové proporcie vozidla zostávajú pri RF, v porovnaní s verziou s plátennou strechou, prakticky bezo zmien. Nová MAZDA MX-5 RF meria 3915 mm, šírka vozidla dosahuje 1735 mm, výška atakuje 1236 mm (+6 mm v porovnaní s verziou Soft Top) a rázvor náprav má hodnotu 2310 mm.
[photo]19007[photo]
Aj keď objem kufra rozhodne nepatrí v tejto kategórii vozidiel medzi tie najdôležitejšie parametre, pre zaujímavosť dodajme, že novinka disponuje batožinovým priestorom o objeme 127 litrov. V porovnaní so základnou verziou je táto hodnota menšia len o zanedbateľné 3 litre. Omnoho dôležitejší je fakt, že samotný mechanizmus strechy nijako nezasahuje, resp. neobmedzuje batožinový priestor. V praxi tak pod vekom kufra nájdete za každých okolností dostatočný objem potrebný pre výlet vo dvojici s vetrom vo vlasoch. Zaujímavý a vtipný detail predstavuje umiestnenie mikrospínača pre odistenie veka batožinového priestoru. Ten si našiel svoje miesto pomerne netradične až v pravej časti zadného nárazníka. Plne automatická procedúra sklápania, resp. vyklápania strechy trvá presne 13 sekúnd. Po celú dobu trvania procesu je potrebné neustále držať tlačidlo ovládania. So strechou je možné manipulovať aj za jazdy. Vzhľadom na bezpečnosť, ako aj jej rozmery, však nesmie rýchlosť vozidla prekročiť hranicu 10 km/h.
Interiér a výbava – kvalita, jednoduchosť a funkčnosť.
Veľkú porciu emócií prináša i interiér nového modelu Mazda MX-5 RF. Kabína až na pár detailov kopíruje karosársky variant s plátennou strechou. Koncepcia interiéru sa aj v tomto prípade vyznačuje športovou funkčnosťou a jednoduchosťou. Logika rozmiestnenia ovládacích prvkov je rovnaká ako aj pri iných vozidlách značky Mazda. Aj pri modeli MX-5 RF sa infotaiment Mazda Connect so 7 palcovým monitorom ovláda okrem dotyku aj štýlovo prostredníctvom združeného ovládača HMI umiestneného na stredovej konzole. Za samotnú navigáciu si v tomto prípade netreba doplácať. K dispozícii je už od nami testovaného výbavového stupňa Revolution, čo u tohto výrobcu nie je pravidlom. Samozrejme, pri modeli MX-5 RF nie sú určite prvoradé funkcie multimediálneho rozhrania.
[photo]19026[photo]
Na palube je i minimum odkladacích priestorov. Absentujú boxy vo dverách, ako aj tradičná schránka pred spolujazdcom. Aj toto však tomuto modelu s radosťou odpustíte, stačí len pochopiť jeho filozofiu. Aby sme MX-5 RF po praktickej stránke len nekrivdili, je nutné dodať, že v priestore medzi sedadlami je situovaná dostatočne objemná a dokonca prakticky uzamykateľná schránka na drobnosti a reflexnú vestu. Takmer každému sa celkom iste rozbúcha srdce pri pohľade na športový prístrojový panel s troma kruhovými tubusmi. V najväčšom centrálnom budíku sa nachádza dominantný otáčkomer. Po pravej strane mu sekunduje rovnako analógový rýchlomer. A ľavý tubus ukrýva veľmi pekne spracovaný displej palubného počítača, na ktorom je možné, okrem ostatných dôležitých údajov, sledovať tiež animáciu pri manipulácii so strechou. Samotné ovládanie strešného modulu je ukryté na stredovej konzole pod klimatizačným modulom.
Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, do malého roadsteru sa dokážu pomerne pohodlne usadiť i urastenejší pasažieri. Z hľadiska priestorových pomerov pre hlavu je na tom verzia RF približne rovnako ako variant s plátennou strechou. Intenzívny pocit súžitia s vozidlom sa dostaví automaticky po usadnutí za volant. Model MX-5 si posádka v praxi skôr „oblieka“. Dokonalú športovú atmosféru navodzuje nízky posed s nohami v takmer vzpriamenej polohe. Vzhľadom na pozíciu vodiča si veľkú pochvalu zaslúži umiestnenie voliča automatickej prevodovky, ako aj pozícia tradičnej mechanickej parkovacej brzdy. Prijemný pocit hodnoty a kvality je následne cítiť aj z ďalších detailov. Sem patrí napríklad efektné prešívanie prvkov interiéru kontrastným červeným stehom.
[photo]19017[photo]
Nami testovaná verzia MX-5 RF je dodávaná v troch najvyšších výbavách. Aj preto platí, že druhá najvyššia výbava Revolution ponúka mnoho zaujímavých výbavových prvkov. Za všetko spomeňme napr.: diferenciál s obmedzenou svornosťou, jazdné asistenty vrátane monitorovania mŕtveho uhla, automatické prepínanie diaľkových svetiel, audiosystém Bose s reproduktormi umiestnenými aj v hlavových opierkach, zadné parkovacie senzory s funkciou monitorovania pohybu za vozidlom, bezkľúčový prístup a štartovanie. Už i v nižšej výbave pritom figuruje efektné kožené čalúnenie, automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, svetelný a dažďový senzor a podobne.
Jazda – čistá radosť
Len prednedávnom som sa na tomto mieste vytešoval z jazdných vlastností nového SUV Mazda CX-5. Samozrejme, vzhľadom na kategóriu vozidla, jeho rozmery, hmotnosť a ďalšie podstatné odlišnosti, posúva MX-5 spomínanú radosť z jazdy do úplne iného levelu.
Pripravovaný Mercedes-Benz CLA
Nový Abarth 600e
Elektrická Škoda Elroq pozná slovenské ceny
Test SEAT Leon Sportstourer – Vyvážená voľba
Nový Hyundai Inster Cross
Nový Ford E-Tourneo Courier
Pripravovaný Mercedes-Benz CLA
Nový Abarth 600e
Elektrická Škoda Elroq pozná slovenské ceny
Test SEAT Leon Sportstourer – Vyvážená voľba
Nový Hyundai Inster Cross
Nový Ford E-Tourneo Courier
Aby človek presne pochopil o čom píšem, musí jednoducho toto vozidlo okúsiť na vlastnej koži. Zárukou radosti je, po vzore minulých generácií, nízka hmotnosť s ťažiskom tesne nad zemou. Samozrejme, prirátať k tomu treba tiež optimálne rozloženie hmotnosti a zadný náhon. Takáto kombinácia je potom dokonalou zárukou zábavy, akú nedokážu v mnohých prípadoch ponúknuť ani niekoľkonásobne drahšie a výkonnejšie vozidlá. Mimochodom, kto sa na výkon atmosférických motorizácii 130 koní, resp. v našom prípade 160 koní pozerá cez prsty, pravdepodobne zmení po osobnej skúsenosti svoj názor. Mazda MX-5 RF v podstate viac koní ani vôbec nepotrebuje.
Toto nie je vozidlo o maximálnej rýchlosti v priamom smere. Toto je koncept vozidla postavený výhradne na pôžitok, aký si možno naplno užiť na technickej trati plnej zákrut. Vďaka dokonalej ovládateľnosti dokáže MX-5 RF už po chvíli vyčariť úsmev na tvarí každému, kto má aspoň trochu rád šoférovanie. Novinka ponúka dokonale presné riadenie. V zákrutách sa dá vozidlo veľmi krásne ovládať pod plynom, teda pridaním, resp. ubraním plynového pedálu. Napomáha tomu samozrejme aj samosvorný diferenciál. MAZDA MX-5 RF dokáže vďaka podvozku poskytnúť na dnešnú dobu až priam neuveriteľnú spätnú väzbu od vozovky. Priznávam, po minulej skúsenosti s tuhou a živenou manuálnou prevodovkou ma celkom vydesilo zistenie, že v testovanom vozidle sa nachádza 6-st. automat. Zdanie však klame a ja som bol na základe jeho funkcie donútený poopraviť svoj názor.
[photo]19037[photo]
Je až neuveriteľné, ako Mazda vyladila jeho software. Automat, po čo i len trochu energickom zatlačení plynového pedála začne úžasne pracovať s výkonovým potenciálom atmosférického motora. A to už ani nehovorím, že po aktivovaní športového režimu púšťa prevodovka motor až takmer na obmedzovač otáčok. Priznávam, takýto prejav som od na papieri nudnej automatickej prevodovky v praxi vôbec nečakal. Veľmi ma bavilo tiež manuálne radenie prevodov pádlami pod volantom. Nakoľko ponúka automat Made in Mazda „len“ 6 stupňov, je logika radenia jednotlivých prevodov vzhľadom na rýchlosť a otáčky veľmi podobná zaužívaným zvyklostiam, ktoré mám v podvedomí zafixované z mechanickej prevodovky.
Pri podradení tak vôbec nie je žiadnym problémom dosiahnuť efekt, aby MX-5 RF „hodila v zákrute zadkom.“ Samozrejme, ďalej treba spomenúť i vynikajúcu zvukovú kulisu motora, ktorá najmä pri spustenej streche dotvára tu správnu atmosféru. Jedným z benefitov verzie RF je bezpochyby citeľne vyšší akustický komfort na palube pri zatiahnutej streche.
A náš celkový dojem?
Na záver treba len dodať, že automobilový svet je hneď krajší, keď sa ešte stále vyrábajú aj tak živelné vozidlá ako štvrtá generácia modelu Mazda MX-5 RF. V danej cenovej kategórii nie je veľmi veľa alternatív, ktoré by dokázali ponúknuť rovnaký zážitok z jazdy ako tento roadster. V tomto prípade je skutočne len na osobných preferenciách každého z nás, či si zvolí klasiku s plátenou strechou, alebo siahne po o niečo drahšej verzii RF. Tá sa v konečnom dôsledku do našich klimatických podmienok vďaka určitému potenciálu celoročného využívania hodí predsa len o niečo viac. Aj keď ja osobne by som ostal verný klasickému manuálu, chybou rozhodne nebude ani voľba komfortnejšej automatickej prevodovky.
V Žiline si nový model Mazda MX-5 RF môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mazda v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s.r.o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Mazda.
Testovací diár Mazda MX-5
Model | Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv-G160 A/T Revolution |
Palivo | benzín |
Pohon | zadný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 118/160 |
Krútiaci moment Nm | 200 |
Maximálna rýchlosť km/h | 194 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,5 s |
Prevodovka | automatická |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 6,4 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 7,9 l / 100 km |
Pneumatiky | Bridgestone Potenza S 001 |
Výbava – Cena
Mazda MX-5 RF 2,0 Skyactiv-G160 A/T Revolution (testovaný model) – od 34 390 €
Mazda MX-5 RF 1,5 Skyactiv-G130 Attraction – od 29 290 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Jazdné vlastnosti a faktor zábavy
- Pomer cena vs. nadobudnutá hodnota
- Funkcia automatickej prevodovky
– – –
- Minimum odkladacích priečinkov, Priestorové limity
- Manipulácia so strechou počas jazdy len do rýchlosti 10 km/h
Alternatívy z vlastnej stajne
Mazda MX-5 od 23 990 €
Klasická Mazda MX-5 s plátennou strechou predstavuje dostupnejšiu alternatívu k modelu MX-5. Je o ideálna voľba pre toho, kto si vyslovene nepotrpí na elektronické ovládanie strechy. Klasická MX-5 je tiež pocitovo o niečo živelnejšia.
Mazda CX-3 od 15 190 €
Pre model MX-5 prakticky momentálne ani neexistuje adekvátna alternatíva z vlastných radov. Do nášho výberu sa preto dostal aj mestský crossover Mazda CX-3. Výhodou je pomerne pestrá ponuka verzií, kde sú dostupné aj alternatívy s pohonom všetkých kolies.
Mazda CX-5 od 22 990 €
Za podobné peniaze ako Mazda MX-5 RB, môžete mať i slušne vybavené SUV Mazda CX-5. Druhá generácia modelu Mazda CX-5 ponúka všetky technologické highlighty, ktorými japonský výrobca v súčasnosti v sériovej podobe disponuje.