Automobilový svet dneška sa vyvíja veľmi rýchlo a dynamicky. Výrobcovia sa navzájom predháňajú v spôsobe, ako zaujať novú klientelu. V tomto smere sme sa doteraz dočkali už nejedného odvážneho počinu. Pred pár rokmi sa zdala úplne nezmyselná karoséria kombinujúca SUV s elegantným kupé. Dnes môžeme konštatovať, že z komerčného hľadiska šlo o geniálny nápad. Bokom v spomínanej kategórii nezostala ani značka, ktorá je symbolom automobilizmu ako takého, teda Mercedes-Benz. Prvým a veľmi úspešným SUV-kupé zo Stuttgartu, bol model Mercedes-Benz GLE kupé.
V druhej polovici minulého roka sa u nás objavil aj jeho menší súrodenec. Ide o nový model Mercedes-Benz GLC-kupé, ktorý sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Mercedes-Benz, podrobili nášmu tradičnému testu. Tento model v sebe takmer dokonale kombinuje azda všetky atribúty, ktoré sú už od nepamäti typické pre automobilku s hviezdou v znaku. Nový Mercedes-Benz GLC kupé vo vznetovej verzii 250 d, s pohonom všetkých kolies 4MATIC a v kombinácii s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-Tronic, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, a. s., autorizovaný predajca vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne.
[photo]15317[photo]
Tradícia stredne veľkých SUV s logom Mercedes-Benz sa začala písať modelom GLK v roku 2008. V roku 2015 debutovala druhá generácia, ktorá dostala nové označenie so skratkou GLC. V rámci novej logiky značenia modelov Mercedes-Benz platí, že písmeno „c“ v názve modelu odkazuje na príbuzenský vzťah s Triedou C. Modelovú rodinu GLC, približne rok od predstavenia klasického SUV, doplnilo elegantné SUV s karosériou kupé, teda Mercedes-Benz GLC kupé. Svojim vzhľadom novinka pripomína už spomínaného väčšieho brata, model GLE kupé. Samozrejme, aj v tomto prípade ide o Mercedes-Benz v pravom slova zmysle. Novinka v jednom balení dokonale spája prednosti príznačné pre „trojcípu hviezdu“, teda eleganciu, komfort, výnimočný pocit spojený s luxusom, pasívnu i aktívnu bezpečnosť, ako aj špičkové jazdné vlastnosti.
[photo]15330[photo]
Z technologických vychytávok, okrem moderných jazdných asistentov, spomeňme on-line službu Mercedes connect me, dostupnú už pre celé modelové portfólio automobilky. Prostredníctvom externého zariadenia smartfónu, resp. počítača, môže byť užívateľ v neustálom spojení so svojím vozidlom. On-line aplikácia ponúka veľmi široké množstvo variácií. Patrí sem sledovanie údajov o aktuálnom stave vozidla, ktoré reprezentujú údaje dostupné z palubného počítača. Užitočný príklad predstavuje napr. možnosť prednastaviť si vo vozidle, prostredníctvom klimatizácie, preferovanú teplotu ešte pred odjazdom.
Okrem toho si vozidlo dokáže samostatne plánovať i manažment údržby. A dostupných je i mnoho iných užitočných funkcií. V priestore pri vnútornom spätnom zrkadle nechýbajú intuitívne tlačidlá na privolanie pomoci pri nehode, resp. poruche vozidla. Pre model GLC kupé je samozrejmosťou tiež pestrá ponuka dostupných verzií.
Tak, ako je pri značke Mercedes-Benz dobrým zvykom, aj pre model GLC kupé je okrem sériovej výbavy k dispozícii množstvo variácií, ďalšie výbavové línie, resp. dostupné dizajnové balíky, ako aj takmer neobmedzené možnosti preferovanej konfigurácie podľa priania konkrétneho zákazníka. Nový model GLC kupé je k dispozícii výhradne s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Štandardom je tiež automatická prevodovka 9G-TRONIC. Cenovo najdostupnejšiu alternatívu predstavuje zážihová verzia GLC kupé 250 4MATIC, s výkonom 211 koní.
[photo]15341[photo]
Rovnakým radovým benzínovým 4-valcom disponuje aj verzia GLC kupé 300 4MATIC, odladená na výkon 245 koní. Naftový základ predstavuje model GLC kupé 220 d 4MATIC (170 koní). Výkonnejšiu voľbu reprezentuje práve nami testované GLC kupé 250 d 4MATIC, s výkonom 204 koní. Vznetovou špičkou je nakoniec motor V6 vo verzii GLC kupé 350 d 4MATIC, s výkonom 258 koní. V ponuke okrem toho nachádzame i hybridný model. Za onačením GLC kupé 300 e 4MATIC sa ukrýva kombinácia zážihového agregátu s elektromotorom, s celkovým výkonom sústavy až 320 koní. Táto verzia sa ako jediná kombinuje so 7st. automatickou prevodovkou 7G TRONIC PLUS. Absolútnym vrcholom v ponuke je tradične verzia z dielne AMG. Ide o Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC kupé, s benzínovým motorom V6, s výkonom 367 koní.
Čo možno v praxi očakávať od modelu Mercedes-Benz GLC kupé?
Vzhľad a rozmery
Dizajn je v súčasnosti jeden z najhlavnejších atribútov, ktorý predáva automobily. Značka Mercedes-Benz môže ísť v tomto smere príkladom. Výnimkou nie je ani model GLC kupé. Majestátnosť spojená s dynamikou a eleganciou srší z každého uhla pohľadu. Športového ducha nami testovanej verzie s briliantovo modrou metalízou, ešte viac podčiarkol dizajnový balík AMG Line. Prednej časti, okrem športového nárazníka, dominuje predovšetkým výrazná maska chladiča „posiata diamantmi“. Predeľuje ju následne horizontálna lamela s výrazným fabrickým logom uprostred. Pri pohľade z profilu najviac vyniká nezameniteľná silueta SUV-kupé s klesajúcou líniou strechy. Okrem toho pozornosť pútajú svalnaté blatníky, ktoré v našom prípade ukrývali príplatkové 20 palcové kolesá v dizajne AMG.
[photo]15322[photo]
Aj zadná časť vozidla je elegantná a dizajnovo veľmi čistá. O to viac tu vynikajú veľké koncové svetlá s efektným svetelným podpisom. Pútavý vzhľad novinky si zaslúži rozhodne palec hore. Z nášho pohľadu nové GLC kupé momentálne patrí k dizajnovo najatraktívnejším vozidlám Mercedes-Benz. Vonkajšie rozmery vozidla sme pre zaujímavosť porovnali so základným modelom GLC SUV. Po premietnutí do reči čísel platí, že GLC kupé meria 4732 mm (+76 mm v porovnaní s GLC SUV), totožná šírka vozidla dosahuje 1890 mm, výška atakuje 1602 mm (-37 mm) a rázvor náprav má taktiež identickú hodnotu 2873 mm.
Model GLC kupé rúca mýtus, že vozidlo s elegantnou kupé karosériou musí byť nepraktické. Úplne nečakané prekvapenie sa v tomto prípade dostaví pri otvorení dverí kufra. Základná prepravná kapacita batožinového priestoru GLC kupé dosahuje úroveň solídnych 500 litrov. Opticky plytší dojem kompenzuje priestranná schránka pod medzipodlahou. Logickou nevýhodou efektnej karosérie, je vyššia nakladacia hrana. Zadné sedačky je možné sklápať efektne priamo z kufra, resp. zo zadnej časti kabíny. V danej konfigurácii vzniká optimálne rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1400 litrov.
[photo]15338[photo]
Interiér a výbava
Pocit exkluzivity a výnimočnosti je cítiť i po presunutí sa do interiéru testovaného modelu. Architektúra a dizajn palubnej dosky je, až na pár drobností, prevzatá z najnovšej generácie modelu, z modelu GLC, resp. z Triedy C. Kvalita dielenského opracovania, ako aj použité materiály, v našom prípade na čele s jaseňovým dreveným dekórom, patria pri značke Mercedes-Benz tradične k tomu najlepšiemu, čo dnešné automobily dokážu ponúknuť. Subjektívne sa nám veľmi páči dizajnové stvárnenie niektorých detailov, ako sú napr. výduchy ventilácie. Prehľadným dojmom pôsobí prístrojový panel klasickej koncepcie s kombináciou analógových i digitálnych ukazovateľov. Dominantou interiéru je do priestoru vystúpujúci 7 palcový monitor infotainment Audio 20 CD.
Mercedes sa z bezpečnostného hľadiska tradične bráni dotykovému ovládaniu. Rozhranie je možne ovládať efektným združeným ovládačom na stredovej konzole, ktorý už poznáme aj z iných modelov značky. Stredová konzola disponuje taktiež praktickou odkladacou schránkou. Konštruktéri si mohli tento prepych dovoliť na základe toho, že volič automatickej prevodovky je umiestnený tradične vpravo pod volantom. Smerovky i stierače sa následne ovládajú združeným ovládačom vľavo pod volantom. Pravdepodobne najväčší otáznik predstavuje, ako je na tom kabína GLC kupé z hľadiska priestoru pre posádku. Vpredu je všetko podľa očakávania. GLC kupé ponúka ideálny kompromis medzi vyššie situovaným posedom typickým pre SUV a športovým posedom.
[photo]15340[photo]
Vzhľadom na logické limity daného typu karosérie, nás GLC kupé prekvapilo životným priestorom v druhom rade. Po našej skúsenosti konštatujeme, že novinka sa priestorom vzadu dokonca približuje k svojmu väčšiemu súrodencovi. Vzadu sa pohodlne a bez kompromisov v oblasti pre hlavu odvezú aj ľudia s výškou viac ako 180 cm. Nami testované vozidlo disponovalo športovým AMG paketom aj v interiéri. Z ostatných zaujímavých výbavových prvkov spomeňme napríklad jazdné asistenty ako je: monitorovanie samovoľného opustenia jazdného pruhu, parkovací asistent, monitorovanie mŕtveho uhla, detekcia nárazu s funkciou automatického brzdenia, automatické prepínanie diaľkových svetiel a podobne. Z ostatných prvkov výbavy testovaného vozidla stojí za zmienku 360º kamerový pohľad na vozidlo z vtáčej perspektívy, športový podvozok, bezkľúčový prístup a štartovanie, špičkové audio Burmaster a mnoho iného.
Jazda
Vzhľad, či kvalita interiéru, je pri Mercedes-Benz GLC kupé len jeden z atribútov, ktoré pútajú pozornosť. Veľká porcia emócií sa dostavuje následne pri samotnej jazde. Z hľadiska celkových rozmerov, novinku s elegantne tvarovanou karosériou rozhodne nemožno považovať za „malé auto“. V tomto smere je preto priam udivujúce, čo všetko si je možné s GLC kupé dovoliť pri dynamickej jazde na ceste plnej zákrut. Obzvlášť teší športovo naladené strmé riadenie. V praxi tak aj pri vykrajovaní väčších zákrut nie je potrebné prehnané manévrovanie s volantom.
Poďme však poporiadku. Pod prednou kapotou pracuje dobre známy radový bi-turbo diesel o objeme 2,1 litra s výkonom 204 koní. Z nášho pohľadu ide v tomto prípade o optimálnu voľbu motorizácie, vzhľadom na celkovú hospodárnosť prevádzky, ako aj na využívanie pri dlhých jazdách, resp. v mestskej premávke. Motor v interiéri prakticky nie je počuť, čo do značnej miery zvyšuje jazdný komfort. Masívna porcia krútiaceho momentu s hodnotou 500 Nm je vďaka precízne naladenej 9-st. automatickej prevodovke k dispozícii prakticky v každej situácii. S GLC 250 d je bezproblémové i bezpečné predbiehanie pomalších účastníkov cestnej premávky na okresných cestách. Náročnejší môžu siahnuť po sekvenčnom radení prevodových stupňov pádlami pod volantom.
[photo]15366[photo]
Samostatnú kapitolu predstavuje podvozok. V našom prípade sme si bez problémov vystačili „len“ s adaptívnymi tlmičmi bez vzduchového odpruženia. GLC kupé ponúka možnosť prednastavenia hneď 5 jazdných režimov. V závislosti od zvoleného režimu sa mení nastavenie podvozku, odozvy na plyn, citlivosť riadenia a podobne. My sme najčastejšie využívali režimy comfort a sport. Mercedes-Benz GLC kupé disponuje v každej verzii pohonom všetkých kolies 4MATIC. Okrem výpomoci štvorkolky pri športovej jazde, resp. pri zhoršenej adhézii, zvláda toto testované vozidlo pomerne veľa aj v teréne. Samozrejme, vozidlo s podobným zameraním, nie je prioritne určené na zdolávanie nástrah terénu. O jeho „offroad“ schopnostiach sme sa mali možnosť presvedčiť na vlastnej koži už pri jesennej off-road akcii vo Valčianskej doline.
A náš celkový dojem ?
Po osobnej skúsenosti musíme skonštatovať, že nový Mercedes-Benz GLC kupé predčil všetky naše očakávania. Aj keď na prvý pohľad môže vozidlo podobnej koncepcie pôsobiť ako „iracionálny nezmysel“, nie je tomu tak. Novinka s elegantnou karosériou je vhodná na každodenné používanie a bez problémov dokáže zastať aj funkciu vozidla pre rodinu. Samozrejme, v tomto smere je model GLC SUV o niečo viac praktickejším riešením. Avšak po stránke imidžu má jasne navrch zase testované GLC kupé.
V Žiline si nový Mercedes-Benz GLC kupé môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne, spoločnosti MOTOR CAR Žilina, a. s., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky Mercedes-Benz.
Testovací diár Mercedes-Benz GLC kupé
Model | Mercedes-Benz GLC kupé 250 d 4MATIC |
Palivo | vznetový (diesel) |
Pohon | 4×4 |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 150/204 |
Krútiaci moment Nm | 500 |
Maximálna rýchlosť km/h | 222 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,6 s |
Prevodovka | Automatická |
Počet stupňov | 9 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,4 – 5,0 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 6,6 l / 100 km |
Pneumatiky | Michelin Latitude Sport 3 |
Výbava – cena
Mercedes-Benz GLC kupé 250 d 4MATIC (testovaný model) – od 51 870 €
Mercedes-Benz GLC kupé 250 4MATIC (benzín) – od 49 950 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Špičkové jazdené vlastnosti
- Výkonný i úsporný motor
- Imidž
– – –
- Mechanické posúvanie predných sedadiel v hlavnom smere
- Vysoká nakladacia hrana batožinového priestoru
Alternatívy z vlastnej stajne
Mercedes-Benz GLE Kupé od 69 420 €
„Väčší brat“ bol prvým modelom s karosériou SUV kupé značky Mercedes-Benz. Okrem väčších rozmerov resp. ponúka samozrejme aj viac luxusu. Štandardom sú napr. minimálne 6-valcové pohonné jednotky.
Mercedes-Benz GLC SUV od 45 858 €
Spoločný technicky základ a k tomu racionálnejšia i praktickejšia karoséria. Toto sú hlavne atribúty ktoré hovoria v prospech klasického SUV Mercedes-Benz GLC. Opomenúť nemôžeme nakoniec ani priaznivejšiu cenovú politiku.
Mercedes-Benz Trieda C Kombi od 33 366 €
Pre toho kto nie je fanúšikom karosérie typu SUV ponuka mercedes ekvivalent v podobe štandardnej Triedy C. Ako alternatívu vyberáme najpraktickejšiu verziu z modelového radu, teda karosársky variant kombi.