Rok 1886 je považovaný za míľnik automobilovej histórie. Práve v tomto roku Carl Benz skonštruoval svoju slávnu trojkolku, teda prvý automobil so spaľovacím motorom. O niekoľko rokov neskôr sa Benz spojil so svojim hlavným konkurentom Gottliebom Daimlerom, čím boli položené základy dnešného koncernu Daimler AG.
Legendárne označenie Mercedes, inšpirované podľa mena dcéry ďalšieho automobilového priekopníka Emila Jelínka sa zrodilo v roku 1901. Od roku 1902 poznáme i neodmysliteľný symbol značky, ktorým je trojcípa hviezda. Dnes sa hviezdou na kapote môže pýšiť skutočne široké spektrum motorových vozidiel. Od legendárnych športových modelov z dielne AMG, ktorých výkladnou skriňou je tím F1, cez luxusné limuzíny a SUV, drsné offroady, až po dodávky, resp. nákladné automobily.
Avšak, jeden typ vozidla značke Mercedes-Benz donedávna predsa len chýbal. Reč je o novej Triede X, teda prvom prémiovom pickupe, ktorý nosí v znaku trojcípu hviezdu. Práve na tento model sme sa pozreli bližšie aj v rámci nášho redakčného testu.
Nový Mercedes-Benz X, vo verzii X 250 d 4MATIC v kombinácii s 7-stupňovou automatickou prevodovkou a v špičkovej výbavovej línii Power, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, a. s., autorizovaný predajca vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne.
Hneď na úvod sa tlačí do popredia otázka, či vôbec značka Mercedes-Benz, potrebuje vozidlo typu pickup. My v redakcii v tom máme celkom jasno. Nová Trieda X ideálne dopĺňa existujúce portfólio úžitkových modelov Mercededes-Benz. Pre koho je táto novinka určená? Z môjho subjektívneho pohľadu Trieda X zaujme predovšetkým dve hlavné skupiny zákazníkov. Prvú reprezentujú terajší majitelia vozidiel Mercedes-Benz, ktorí pri svojich aktivitách využívajú i vozidlá dotknutej kategórie a až doteraz museli pri svojom výbere siahnuť po niektorom z konkurenčných modelov.
Druhú skupinu potencionálnych zákazníkov predstavuje čoraz početnejšia skupina ľudí, ktorá si vozidlo typu pickup zadováži predovšetkým z „imidžového“ hľadiska. A práve v tomto smere nemá nová Trieda X prakticky žiadnu konkurenciu.
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Test: Škoda Kodiaq – Všestranný etalón
DongFeng T5 EVO v cenovom zvýhodnení až 3000€
Test: Cupra Leon – Temperament v kompaktnom balení
Revolučný koncept Jaguar Type 00
Test: Mercedes-AMG G 63 – Hranatá charizma
Nová Toyota Urban Cruiser
Test: Škoda Kodiaq – Všestranný etalón
DongFeng T5 EVO v cenovom zvýhodnení až 3000€
Test: Cupra Leon – Temperament v kompaktnom balení
Nie je žiadnym tajomstvom, že nový Mercedes-Benz Triedy X nevznikal na čistom hárku papiera. V rámci dlhoročnej spolupráce koncernu Daimler AG s Alianciou Renault-Nissan, poslúžil ako technický základ pre Triedu X pickup roka 2016. Reč je o najnovšej generácii legendárneho modelu Nissan NP300 Navara. Hneď na úvod je nutné poznamenať, že Stuttgartská automobilka si svoj produkt kompletne prepracovala. Cieľom samozrejme bolo aby nový model jasne zapadal do prémiovej rodiny značky Mercedes-Benz.
Nezainteresovaná osoba nemá z môjho pohľadu žiadnu šancu uhádnuť spomínané príbuzenstvo. Trieda X prichádza s vlastným dizajnom a predovšetkým luxusne poňatým interiérom. Oba spomenuté atribúty v praxi veľmi dobre maskujú identický technický základ. Ten reprezentuje pre danú kategóriu neodmysliteľný rebrinový rám, s naopak pomerne unikátnym viacprvkovým zavesením zadnej nápravy. Ako je známe, toto riešenie značne vylepšuje výsledný jazdný komfort. Nový Mercedes-Benz Triedy X je dostupný výhradne so štvordverovou kabínou typu Double Cab.
[photo]23148[photo]
Pre náš trh sú momentálne v ponuke 4 verzie a 3 výbavové línie. Samozrejme, aj v tomto prípade má zákazník k dispozícii veľmi širokú škálu možností osobnej personalizácie. Tú reprezentuje bohatá voliteľná výbava tak, ako je tomu dobrým zvykom i pri ostatných modeloch Mercedes-Benz. Základom modelového radu Triedy X je verzia X 220 d. Vyznačuje sa poháňanou zadnou nápravou a 4-valcovým turbodieslom o objeme 2,3 litra, s výkonom 163 koní.
Identická motorizácia pracuje aj vo verzii X 220 d 4MATIC. Tá, ako už prezrádza samotný názov, disponuje pripájeteľným pohonom 4×4. Obe verzie X 220 d, resp. X 220 d 4MATIC sa štandardne kombinujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu alternatívu ponúkajú následne verzie s označením X250 d. V tomto prípade pod prednou kapotou pracuje 4-valec s objemom 2,3 litra, prepĺňaný dvoma turbodúchadlami a výkonom až 190 koní.
Verzia X250 d ponúka pohon 4×2 a 6 st. manuálnu prevodovku. Naopak, nami testovaná špičková verzia X250 d 4MATIC disponuje štandardne pripájateľným pohonom všetkých kolies a 7-st. meničovou automatickou prevodovkou. Pre tých, ktorým by nevyhovovali parametre spomínaných 4-valcov, zaradí Mercedes-Benz už onedlho do ponuky aj „tajnú zbraň“ v podobe verzie X 350 d 4MATIC. Tá sa bude vyznačovať 3-litrovým 6-valcom s výkonom až 258 koní a permanentným pohonom všetkých kolies 4MATIC.
Čím sa v praxi vyznačuje nový Mercedes-Benz Triedy X?
Dizajn s typickou identitou
Dizajnéri z Mercedesu nenechali nič na náhodu. To, že novú Triedu X dizajnovo prispôsobili tak, aby čo najjednoznačnejšie zapadla medzi ostatné modely značky, bolo jasné už z prvých oficiálnych obrázkov. V praxi sme aj napriek tomu ostali poriadne zaskočení záujmom o vozidlo. Novinka pôsobí v bežnej premávke doslova ako magnet na oči. Ťažko povedať, či je to viac „hviezdou na kapote“, alebo samotnou majestátnosťou vozidla.
[photo]23208[photo]
V každom prípade sme sa pri našej práci už veľmi dlho nestretli s tak mimoriadnym záujmom verejnosti o testovaný exemplár. Prekvapenie je to o to väčšie, keďže sme netestovali žiadny superšport, ale v princípe „len“ pracovný pickup. Mohutnú prednú časť Triedy X zdobí masívna maska chladiča s tradičnou dvojicou lamiel. Uprostred nej je zakomponované výrazné fabrické logo. Predný nárazník testovanej línie Power zdobia vkusne pôsobiace pochrómované ochranné dekory.
Pozornosť pútajú tiež svetlomety s typickým podpisom denného svietenia. V prípade testovaného vozidla disponovali predné svetlomety LED technológiou s veľmi dobrým svetelným účinkom. Čiastočnou LED technológiou ponúkli aj koncové svetlá, s rovnako zaujímavým svetelným podpisom. Pri pohľade z profilu zaujme typická pickup silueta s neodmysliteľnou „korbou“. Robustnosť dokonale zvýrazňujú svalnato pôsobiace blatníky. Pomyselnú štipku elegancie pridávajú elegantné disky kolies, v našom prípade s priemerom 19 palcov.
Zadná časť je v prípade Triedy X prísne funkčná, zameraná na prepravu nákladu. Z praktických detailov si pochvalu zaslúži predovšetkým tvarovanie zadného nárazníka. Jeho spodná časť v priestore pod evidenčným číslom vozidla slúži ako nástupný schodík, ktorý zároveň veľmi dobre chráni tabuľku s EČV, napr. pri prejazdoch cez výrazné terénne zlomy. Nákladný priestor si je možné podľa želania dovybaviť širokým spektrom originálneho príslušenstva. V našom prípade sme mali k dispozícii plastovú ochranu ložnej plochy doplnenú o uzamykateľnú kryciu roletku.
Detaily hodné prémiového segmentu reprezentuje praktická zásuvka na 230 V. Svoje miesto si našla na bočnej stene nákladného priestoru. Ložná plocha má rozmery 1578 x 1560 x 475 mm. Šírka medzí zadnými blatníkmi dosahuje 1215 mm. Na korbu sa preto bez problémov zmestí napríklad 1 europaleta. Maximálne prípustné užitočné zaťaženie sa pri všetkých verziách pohybuje približne na úrovni 1 tony. Pre lepšiu predstavu o veľkosti Triedy X, sme celkové rozmery vozidla pre zaujímavosť porovnali s SUV Mercedes-Benz GLE. Nový Mercedes-Benz Triedy X meria 5340 mm (+521 mm v porovnaní s Triedou GLE), šírka vozidla dosahuje 2113 mm (-28 mm), výška atakuje 1819 mm (+23 mm) a rázvor náprav má hodnotu rovných 3150 mm (+235 mm).
Kabína s jasným rukopisom trojcípej hviezdy
Ak by sme mali hľadať ten najzásadnejší rozdiel medzi „štandardným“ a prémiovým pickupom, skôr či neskôr by sme skončili pri celkovom stvárnení interiéru. Tu Mercedes nasadil latku, ktorá bola pre daný segment doposiaľ nepredstaviteľná. Palubná doska svojou základnou hierarchiou jasne zapadá do rodiny značky Mercedes-Benz. Pravdou je, že pri podrobnejšom skúmaní sme na niektorých miestach objavili tvrdšie plasty.
[photo]23204[photo]
Nová Trieda X kvalitou materiálov preto mierne zaostáva za tradičným SUV s trojcípou hviezdou v znaku. Jedným dychom ale treba zároveň dodať, že v danom segmente ide stále o vysoký nadštandard. Pri testovanom vozidle nás už na prvý pohľad zaujal hodnotne pôsobiaci ozdobný dekór s textúrou dreva. Okrem tradičných výduchov ventilácie je v ňom vkusne zakomponovaný i prístrojový panel. Ten pozostáva z kombinácie dvoch dominantných analógových budíkov a prehľadného displeja palubného počítača uprostred.
Pri pohľade na ciachovanie rýchlomera končiaceho na hodnote 260 som musel sám seba opätovne uistiť, či naozaj sedím vo vozidle kategórie pickup. Veľmi dobrý šoférsky pocit evokuje aj efektný multifunkčný volant. V našom prípade bol dokonca potiahnutý kožou Nappa. Typickým pre vozidla Mercededes-Benz je tiež centrálny monitor rozhrania Command. Podľa filozofie značky neponúka dotykové ovládanie. Jednotlivé funkcie zobrazenia je preto možné meniť prostredníctvom efektného a intuitívneho ovládača s dotykovou plôškou, ktorý tiež veľmi dobre poznáme aj z ďalších modelov značky.
Okrem precíznej grafiky a špičkového rozlíšenia, disponoval v našom prípade navigačným modulom, funkciami Mercedes me connect, tlačidlom núdzového SOS volania, či digitálnym príjmom rádiových staníc. V praxi považujem za najväčší benefit spomínaného rozhrania 360 stupňový náhľad na vozidlo z vtáčej perspektívy. V kombinácii s dômyselnými možnosťami prepínania jednotlivých pohľadov toto riešenie vrelo odporúčam. Vďaka nemu sa značne uľahčuje presné manévrovanie aj s tak veľkým vozidlom ako Trieda X bezpochyby je.
[photo]23222[photo]
Z ďalších „Mercedesáckych“ prvkov spomeňme tradičné ovládanie smeroviek aj stieračov, páčkou vľavo pod volantom. Volič automatickej prevodovky si v tomto prípade našiel svoje miesto na stredovej konzole. Týmto umiestnením spojeným s polohou multifunkčného ovládača rozhrania Comand, sa na druhej strane značne zredukovali odkladacie priestory. V praxi si je v Triede X problém odložiť napr. smartfón väčších rozmerov. Pri hľadaní alternatív som mu nakoniec našiel miesto až v stredovej opierke, prípadne v odkladacom priestore vo dverách.
Hlavné funkcie pohonu 4MATIC sa ovládajú prostredníctvom otočného ovládača v priestore pod panelom klimatizácie. Na rovnakom mieste sa nachádzajú aj ďalšie „offroad“ tlačidlá. Konkrétne asistent zjazdu dole prudkým svahom, či uzávierka zadnej nápravy. Samostatnú kapitolu predstavujú pri novej Triede X špičkové sedadlá. V našom prípade disponovali vkusným čalúnením v hnedej koži. Predné sú podľa očakávania veľmi pohodlné a veľkorysé, dimenzované pokojne i na dlhé presuny.
V druhom rade je už priestoru o niečo menej. Vďaka vzpriamenejšiemu posedu sa i tu dokážu pomerne pohodlne usadiť aj urastenejší pasažieri. Pre objektívnosť dodajme, že prakticky rovnako sú na tom všetci zástupcovia z daného segmentu. Predovšetkým deti celkom iste ocenia citeľne vyššie ukotvenie zadnej lavice. To je zárukou lepšieho výhľadu.
Nakoniec chcem vypichnúť ešte dva detaily. Prvý predstavuje kľúčik od zapaľovania. Svoju funkciu si plní perfektne. V porovnaní s ostatnými modelmi Mercedes-Benz však ponúka atypické tvarovanie, to je možno škoda vzhľadom na už ostatné dômyselne prepracované detailmi. Druhý detail pôsobí naopak veľmi zaujímavo a originálne. Na palubnej doske sa totiž nachádza „záhadné“ tlačidlo, prostredníctvom ktorého je možné efektne elektricky ovládať okienko na zadnom skle. Ide o vtipné riešenie s ktorým sme pri vozidlách tejto kategórie doposiaľ nestretli.
[photo]23197[photo]
Z doposiaľ nespomenutých výbavových prvkov testovanej línie Power spomeňme napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú klimatizáciu, či jazdných asistentov, ako je monitorovanie samovoľného vybočenia z jazdných pruhov, čítačku dopravných značiek a podobne.
Jazda – Prémiový na ceste aj v teréne
Najväčšiu výzvu predstavovali pre inžinierov a konštruktérov značky Mercedes-Benz pravdepodobne jazdné vlastnosti. Aj v tomto prípade sa nová Trieda X, v porovnaní s konkurenciou „neurodzeného“ pôvodu, snaží ponúknuť niečo naviac. Subjektívne považujem za najzásadnejší rozdiel jazdný komfort. Trieda X je predovšetkým vďaka precíznemu odizolovaniu priestoru pre posádku tým pravým Mercedesom medzi pickupmi. Za volantom si aj preto dokážem bezproblémov predstaviť pokojne i dlhočizný diaľničný presun.
Vďaka viacprvkovej zadnej náprave je novinka až prekvapivo suverénna i pri dynamickejšom jazdnom štýle. Pri nezaťaženej zadnej korbe dokáže zadná časť vyslovene znervóznieť až pri prejazde sériou viacerých hrubých nerovnosti. So spomenutým máva ale problém aj mnoho „obyčajných“ osobných automobilov. Ako ryba vo vode sa cíti nová Trieda X v teréne. V tomto prípade chcem zdôrazniť, že tu skutočne nehovoríme o žiadnej „leštenke“. Pickup značky Mercedes-Benz môžeme preto pokojne porovnávať s tými najlepšími hráčmi danej kategórie. V štandardnom režime, na spevnených cestách, sú poháňané len kolesá zadnej nápravy (režim 2WD). Pri zhoršených adhéznych podmienkach, resp. pri ľahšom teréne, je možné priamo za jazdy pripojiť, prostredníctvom medzinápravového diferenciálu, aj prednú nápravu. V režime (4H) hovoríme o tzv. rýchlej štvorkolke.
[photo]23217[photo]
Do skutočne náročných podmienok je následne možné ešte aktivovať aj terénnu redukciu, tzv. režim 4L. V tomto prípade dokáže Trieda X prekonať i náročnejšie prekážky, ako väčšine z nás vôbec dovolí absolvovať náš pud sebazáchovy. Solídne sú v tomto smere parametre prejazdových, resp. nájazdových uhlov, bočného náklonu, či svetlej výšky. Tá dosahuje v základe hodnotu 202 mm. My sme sa v rámci testu dokázali s Triedou X bez problémov prebrodiť hlbokým snehom, ako aj prekonať prudké stúpania na podmočenom a blatistom podklade.
V tomto prípade sa ako limitujúce ukázali až obyčajné cestné pneumatiky. Ako všetci veľmi dobre vieme, práve vhodné obutie je alfou aj omegou pri jazde v skutočne náročnom teréne. Stále však platí, že sme z terénnych schopností Triedy X boli doslova unesení. Pod kapotou testovaného modelu pracoval bi-turbo 4-valec o objeme 2,3 litra a výkone 190 koní. Plne chápem všetkých tých, ktorí si novinku zadovážia v 6-valcovej verzii 350 d 4MATIC. Na druhej strane, všetci tí, čo si vyslovene nepotrpia na imidž 6-valca, z môjho pohľadu rozhodne nestúpia vedľa ani výberom verzie X 250 d 4MATIC.
Testovaný turbodiesel dokáže byť pri jazde v režime 2WD až prekvapivo úsporný. Sily a točivého momentu má pritom stále na rozdávanie. Život mu značne uľahčuje 7-st. automatická prevodovka klasickej koncepcie. Automat vo všeobecnosti radí jednotlivé stupne veľmi hladko a bez zaváhania. V praxi treba mať na pamäti, že prvé stupne sú tu veľmi kratučké, sprevodované vyslovene do sily. Toto oceníte nielen v teréne, ale napr. aj pri kontinuálnom a plynulom rozbiehaní so zaťaženým vozidlom, prípadne pri ťahaní ťažkého prívesu.
[photo]23172[photo]
Samozrejmosťou je aj v tomto prípade možnosť manuálneho radenia jednotlivých prevodov. Tú sme v praxi najviac ocenili práve pri jazde na redukciu v ťažkom teréne.
A náš celkový dojem?
Nová Trieda X z nášho pohľadu zaslúžene nosí na kapote legendárny znak trojcípej hviezdy. Do svojho segmentu prináša mnohé riešenia, vďaka ktorým vyčnieva nad konkurenciou. V princípe však stále ide o pravý pickup, ktorý sa rozhodne nezľakne ani ťažkej práce v náročných podmienkach.
V Žiline si nový Mercedes-Benz Triedy X môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne, spoločnosti MOTOR-CAR Žilina, a. s., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Mercedes-Benz.
Testovací diár
Model | Mercedes-Benz X 250 d 4MATIC Power |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×4 |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 140/190 |
Krútiaci moment Nm | 450 |
Pohotovostná hmotnosť | 2234 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 176 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,8 s |
Prevodovka | automatická meničová |
Počet stupňov | 7 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 7,9 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 8,8 l / 100 km |
Pneumatiky | Pirelli Scorpion Winter |
Výbava – Cena
Mercedes-Benz X 250 d 4MATIC Power (testovaný model) – od 40 080 €
Mercedes-Benz X 220 d Pure – od 39 990 €
+ + +
- Imidž značky
- Stvárnenie interiéru
- Jazdné vlastnosti na ceste aj teréne
– – –
- Minimum odkladacích priestorov
- Absencia niektorých jazdných asistentov
Alternatívy z vlastnej stajne
Mercedes-Benz GLE od 55 560 €
Ak uvažujete o čistokrvnom Mercedese vhodnom na cesty i do terénu, riešením môže byť model GLE. Oproti testovanej Triede X pôsobí logicky výrazne civilnejšie. Výhodou je tiež priestranný interiér. Nevýhodou naopak už predsa len pokročilejší vek od uvedenia do predaja.
Mercedes-Benz G od 107 940 €
Značka Mercedes-Benz má vo svojom modelovom portfóliu ešte jednu neodmysliteľnú offroad ikonu. Reč je samozrejme o legendárnej Triede G. Jej najnovšia generácia príde na slovenský trh už o pár mesiacov. V porovnaní s Triedou X je „Gečko“ minimálne rovnako schopné v teréne. V jeho prospech hovorí tiež priam kultový imidž. V neprospech naopak astronomická cena.
Mercedes-Benz GLC kupé od 50 826 €
Značka Mercedes-Benz má vo svojej ponuke hneď niekoľko imidžových modelov, ktoré sa nezľaknú ani výjazdu do terénu. Do nášho výberu alternatív k Triede X sa preto dostal aj model GLC kupé, s elegantnou karosériou typu SUV-Coupe.