Nissan sa netají ambíciou stať sa najväčšou japonskou automobilkou v Európskom priestore. K tomuto strategickému cieľu majú napomôcť predovšetkým nové modely. V aktuálnom letnom období sme sa na Slovensku dočkali faceliftovaných SUV modelov Nissan Qashqai a Nissan X-Trail. Okrem toho púta v showroomoch značky Nissan pozornosť aj nová generácia Nissan Micra. Práve túto novinku sme mali možnosť preveriť v rámci našej spolupráce so Žilinským zastúpením značky Nissan.
Nová Micra dokáže svojim atraktívnym dizajnom upútať už na prvý pohľad. Vozidlo má v hľadáčiku predovšetkým mladých ľudí. Preto prichádza z množstvom zaujímavých riešení, vrátane širokej škály osobnej personalizácie. Nový Nissan Micra s prepĺňanou benzínovou motorizáciou 0,9 l Turbo, (90 koní), v kombinácii s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Tekna, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Nissan v našom regióne.
[photo]18083[photo]
Pôvodný Nissan Micra bol predstavený už v roku 1983. Aktuálna novinka je v celkovom poradí už piatou generáciou. Z historického hľadiska je zaujímavosťou, že každá generácia tohto modelu bola v porovnaní so svojim predchodcom svojim spôsobom revolučná. Inak tomu nie je ani pri aktuálnej novinke. Micra s poradovým číslom 5, sa po dizajnovej stránke výrazne inšpirovala obdivovaným konceptom Nissan Sway z roku 2015. Sám výrobca hovorí v prípade tejto novinky ako o revolučnom aute, ktoré je ušité na mieru európskym zákazníkom. Dokonca aj produkcia novinky prebieha výhradne v Európe. Na úvod spomeňme, že nová Micra zdieľa technický základ s aliančným partnerom, ktorým je model Renault Clio.
Zaujímavé v tomto smere je, že obe vozidlá pritom využívajú vlastnú platformu. Jedným dychom preto treba dodať, že Micra rozhodne nie je „len“ preoblečený model Clio. Atraktívny dizajn určite nie je jediný element, ktorý stojí pri novej generácii za zmienku. Vozidlo medzigeneračne citeľne povyrástlo. Interiér má svojim celkovým spracovaním a použitými materiálmi až luxusný nádych. Nielen mladšie ročníky má zaujať možnosť siahnuť po originálne umiestnených reproduktoroch audio sústavy Bose Personal, v hlavovej opierke vodičovho sedadla. Čo je v danej triede vozidiel vskutku ojedinelé riešenie.
[photo]18113[photo]
Z ďalších výbavových prvkov môže Micra okrem „povinných“ bezpečnostných systémov disponovať aj 360 stupňovým kamerovým náhľadom na okolie vozidla. To je taktiež v danej triede unikátne riešenie. Na našom trhu je novinka k dispozícii až v piatich samostatných výbavách. Variácie osobnej personalizácie okrem obligátneho výberu farbeného odtieňa rozširujú doplnkové exteriérové a interiérové dizajnové balíky. K tomu všetkému treba pripočítať tiež i originálne „nálepky“ na vybrané časti karosérie. K dispozícii je tak celkovo až 125 rôznorodých variácií.
Motorová paleta aktuálne pozostáva z troch pohonných jednotiek. Benzínový základ predstavuje atmosféricky 3-valec 1,0 l s výkonom 73 koní. Výkonnejšiu zážihovú alternatívu predstavuje nami testovaný moderný maloobjemový prepĺňaný 3-valec 0,9 l Turbo, o výkone 90 koní. Ponuku pohonných jednotiek nakoniec dopĺňa ešte mimoriadne úsporný turbodiesel 1,5 dCi s výkonom 90 koní. Všetky vyššie spomínané motorizácie sa štandardne kombinujú s 5-st. manuálnou prevodovkou. Automatická prevodovka do ponuky pribudne pravdepodobne neskôr.
[photo]18105[photo]
Čo možno v praxi očakávať od novej generácie modelu Nissan Micra?
Vzhľad a rozmery – Óda na dizajn
Zástupcovia z kategórie malých vozidiel sa až na zopár konzervatívnych výnimiek snažia upútať predovšetkým vonkajším dizajnom či možnosťami osobnej personalizácie. Nissan túto snahu dotiahol takmer do dokonalosti. Azda ešte nikdy v minulosti sa nestalo, že by nami testované „malé auto“ pútalo tak veľkú pozornosť okolitého publika, ako to dokázala nová Micra. Pri každom zastavení na frekventovanejšom mieste sa skôr či neskôr niekto pristavil a zaujímal sa o auto. Najčastejšie padala otázka, že o akú športovú verziu ide, prípadne aký je jej výkon. Poďme ale poporiadku. Dizajnu novinky dominujú všadeprítomné ostré línie priam sršiace dynamikou. Prednú časť zdobí pre značku Nissan už typická maska chladiča „V-Motion“.
Športový nádych podčiarkujú predné svetlomety s taktiež príznačným denným svietením v tvare bumerangu. Skutočnú pastvu pre oči predstavuje pohľad z profilu. Dynamicky tvarované prelisy karosérie sú ozdobou celého bočného profilu novinky. Štýlovo tvarovaný c-stĺpik so zamaskovanými kľučkami druhého páru dverí, dotvára efekt tzv. plávajúcej strechy. Zadná časť je rovnako svalnatá ako zvyšok vozidla. Aj tu pútajú pozornosť koncové svetlá v tvare bumerangu, či centrálne umiestnená hmlovka.
[photo]18098[photo]
Naša Micra disponovala naviac exteriérovým balíkom Plus. Ten okrem 17 palcových kolies ponúka početné plochy lakované v kontrastnej farbe Orange Energy. Poteší, že takto atraktívna karoséria je aj mimoriadne funkčná. Aerodynamický odpor dosahuje špičkovú hodnotu s koeficientom cx 0,29. Nový Nissan Micra je z nášho pohľadu momentálne dizajnovo najatraktívnejší zástupca vo svojej kategórii! Z hľadiska celkových rozmerov je badať nezanedbateľný medzigeneračný nárast.
Nový Nissan Micra meria 3999 mm (+174 mm v porovnaní s predchodcom), šírka vozidla dosahuje 1743 mm (+78 mm), výška atakuje 1455 mm (-65 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2525 mm (+75 mm). Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní rovných 300 litrov. To je o 35 litrov viac ako ponúkla minulá generácia. Táto hodnota je v praxi plne postačujúca na každodenné bežné nákupy. V batožinovom priestore nám v konečnom dôsledku chýbali len háčiky, resp. iné možnosti fixácie menších predmetov, či tašiek s nákupom. Maximálnu prepravnú kapacitu je následne možné docieliť tradične, sklopením zadných delených operadiel. V tejto konfigurácii vzniká maximálna prepravná kapacita s hodnotou 1004 litrov.
[photo]18104[photo]
Interiér a výbava – Malá prémiovka
Pozitívny šok, ktorý vzbudzuje exteriér vozidla sa následne ešte znásobí po presunutí sa do interiéru. Palubná doska, ako aj jej okolie, ponúka na danú triedu vozidiel skutočne špičkové materiály s precíznym dielenským opracovaním. Mäkčené plasty sa nachádzajú v hornej i spodnej časti prístrojovej dosky. Pomyselnou čerešničkou na torte je následne štýlová stredová výplň palubovky, ktorá bola v našom prípade taktiež v efektnej oranžovej farbe. Emócie a športový charakter ešte viac zvýrazňuje špičkový trojramenný multifunkčný volant, vyvinutý špeciálne pre model Micra.
Optimálny je taktiež posed za volantom. Novinka ponúka až nadštandardne dimenzované predné sedadlá. Nárast celkových rozmerov je jasne cítiť vo vzdušnosti prednej časti kabíny. Veľký palec hore si zaslúži rozhodne aj príjemne mäkčená plocha v priestore pre pravé koleno vodiča. S prihliadnutím na vnútornú šírku vozidla konštatujeme, že sa nová Micra priestorovo už dotiahla na kompaktné modely z minulej dekády. Jediný detail, ktorý z môjho pohľadu nekorešponduje s prémiovou atmosférou v interiéri, je azda až príliš „plechový“ zvuk pri zatváraní dverí. Priestor v druhom rade možno označiť, v porovnaní s konkurenciou, za priemerný.
Vtipným a zároveň nostalgickým prvkom sú tu v tomto smere „švihadlá“ na otváranie okien zadných dverí. Veľkým pozitívom je naopak dokonale prehľadný prístrojový panel s krásnou grafikou palubného počítača. V strede palubnej dosky sa nachádza 7 palcový dotykový monitor rozhrania Nissan Connect. K jeho funkcii, ako aj logike ovládania, nemám žiadne výhrady. Malý Nissan každopádne vyniká nad konkurenciou aj ostatnými originálnymi výbavovými prvkami.
Testované vozidlo disponovalo balíkom bezpečnostných jazdných asistentov. Ten pozostával z funkcie núdzového brzdenia, čítačky dopravných značiek, automatického prepínania diaľkových svetiel, výstrahy pred vozidlom v mŕtvom uhle, či monitorovaním samovoľného vybočenia z jazdného pruhu. Za zmienku stojí i príplatkový panoramatický kamerový systém s pohľadom na vozidlo z vtáčej perspektívy. Nissan prišiel s podobnou funkciou ako vôbec prvý „mainstream“ výrobca. A dnes môže mať takúto praktickú pomôcku už aj malá Micra. Mimochodom, príplatok 540 eur za spomínané rozhranie, môžeme len odporúčať. Panoramatický náhľad s možnosťou prepínania medzi jednotlivými kamerami v praxi dokáže značne uľahčiť tesné manévrovanie v prehustenej mestskej premávke.
Naša Micra v top výbave Tekna disponovala taktiež spomínanou audiosústavou Bose Personal so 6 reproduktormi. Ozvučenie v hlavovej opierke vodiča dokáže privodiť skutočne zaujímavý akustický zážitok. Pre dokonalý pôžitok z preferovanej hudby rozhodne odporúčame pri reprodukcii využívať originálne CD nosiče, poprípade len „kvalitné dáta“ z USB, či iného externého zdroja. Z ostatnej veľmi bohatej výbavy spomeňme napr.: bežkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievanie predných sedadiel, LED svetlomety, navigáciu, automatickú klimatizáciu a podobne.
Jazda – Prekvapivo vyspelý
Po veľkej dávke emócií, či už z dizajnu exteriéru, alebo prevedenia interiéru, panovali celkom logicky veľké očakávania i zo samotnej jazdy. Originálnu atmosféru dotvára štartovacie tlačidlo umiestené v priestore pred pákou manuálnej prevodovky. V prvom rade je potrebné vyzdvihnúť akustickú pohodu v kabíne. Tak precízne odhlučnenie priestoru pre posádku nie je v tejto triede rozhodne pravidlom. Mimochodom, ide o dôležitý element aj pre už spomínaný hudobný zážitok z audio rozhrania Bose Personal. Samostatnú kapitolu predstavuje následne podvozok, či až prekvapivo presné riadenie.
Podvozok nového modelu Micra patrí taktiež celkom k tomu najlepšiemu, čo segment malých vozidiel momentálne dokáže ponúknuť. Svojim vyladením, z môjho pohľadu, dokonca ďaleko prevyšuje výkonové spektrum aktuálne dostupných pohonných jednotiek. Tu treba ale jedným dychom zároveň dodať, že práve testovaný, veľmi kultivovaný prepĺňaný benzínový 3-valec s výkonom 90 koní, je na druhej strane pre ľahučký Nissan Micra plne postačujúci. Na zreteli mám pritom nielen celkové zameranie vozidla, ale taktiež i Slovenské rýchlostné limity.
Testovaná motorizácia preto dokáže rozhodne uspokojiť požiadavky a nároky drvivej väčšiny z nás. Pozitívom je, že za svoje služby si nepýta pritom ani prehnane veľa paliva. Vo vyšších otáčkach dokáže byť motor dokonca až prekvapivo zábavný.
A náš celkový dojem?
Nový Nissan Micra podstúpil radikálnu revolúciu. Výrazný medzigeneračný posun je cítiť z každej časti nového modelu. Inými slovami možno povedať, že novinka presvedčivo spĺňa všetky dôležité požiadavky, ktoré dnešná doba vyžaduje od tzv. malých vozidiel v segmente B. V Žiline si nový Nissan Micra môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Nissan v našom regióne, spoločnosti POINT a.s. Žilina, na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Nissan.
Testovací diár Nissan Micra
Model | Nissan Micra 0,9 l Turbo Tekna |
Palivo | benzín |
Pohon | predný |
Počet valcov | 3 |
Výkon kw / hp | 66/90 |
Krútiaci moment Nm | 140 |
Maximálna rýchlosť km/h | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,1 s |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 5 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,1 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 5,6 l / 100 km |
Pneumatiky | Bridgestone Turanza T005 |
Výbava – Cena
Nissan Micra 0,9 l Turbo Tekna (testovaný model) – od 13 990 €
Nissan Micra 1,0 l Visia – od 9 690 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Dizajn
- Hodnotný interiér
- Vyspelý podvozok
– – –
- Úzka paleta motorov
- Cena
Alternatívy z vlastnej stajne
Nissan Micra (IV. Generácia) od 8 690 €
V ponuke Nissan ešte stále figuruje aj predchádzajúca generácia modelu Micra. Je to celkom iste zaujímavá alternatíva pre všetkých tých, ktorí si vyslovene nepotrpia na aktuálne módne trendy či vychytávky.
Nissan Juke od 13 590 €
Nissan ma riešenie aj tých ktorí namiesto malého kompaktu preferujú viac módny crossover. Najmenší člen SUV rodiny značky Nissan sa vola Juke. Podobne ako model Micra aj Nissan Juke ponuke širokú škálu osobnej personalizácie.
Nissan Pulsar od 12 990 €
Model Nissan Pulsar predstavuje v porovnaní s modelom Micra zaujímavú alternatívu pre rodinnejšie orientovaných zákazníkov. Nevýhodou môže byť naopak podstatne nižšia úroveň osobnej personalizácie.