Autoinak.sk

Redakčný test: Nissan Qashqai – Bestseller s vynovenou fazónou

Bitku o pozíciu svetovej jednotky v počte predaných automobilov si pre seba najnovšie ukoristila Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi. Najväčší podiel na tomto významnom úspechu má značka Nissan. Tá globálne predáva najviac automobilov spomedzi všetkých značiek spomenutého koncernu. Za globálnym úspechom japonského výrobcu možno nájsť hneď niekoľko čiastkových aspektov, ktoré do seba optimálne zapadajú.

Napríklad spomeňme elektrické vozidlá. V čase, keď na slovenský trh vstupuje druhá generácia modelu Leaf je dobré pripomenúť, že práve tento model je priekopníkom medzi sériovo vyrábanými elektromobilmi. Obísť nemožno ani úspešné športové modely s logom Nissan. Kraľuje im superšport Nissan GT-R. A nakoniec tu máme absolútne najúspešnejšiu kategóriu. Tu radíme crossovery, resp. SUV s logom Nissan. Do tejto kategórie spadá i vynovený model Nissan Qashqai, ktorý sme aktuálne podrobili nášmu tradičnému redakčnému testu.

Nový Nissan Qashqai s prepĺňaným benzínovým motorom 1,2 DIG-T 115, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou a v prostrednej výbave N-Connecta, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Nissan v našom regióne.

Keď sa v roku 2006 objavila prvá generácia modelu Nissan Qashqai, mnohí mu nevedeli prísť na meno kvôli krkolomnému názvu inšpirovanému perzským jazykom. Netrvalo však dlho a z názvu Qashqai sa stal rešpektovaný pojem. Prakticky ide o zakladateľa dnes tak populárneho segmentu mestských crossoverov.

O fenoméne tohto modelu najlepšie vypovedá fakt, že už niekoľko rokov po sebe ide o najpredávanejší japonský automobil v európskom priestore! V roku 2013 uzrela svetlo sveta druhá generácia modelu Qashqai. Tá v minulom roku absolvovala citeľný facelift v podobe zmysluplných vylepšení, ktoré si bližšie predstavíme v ďalších riadkoch.

Bezo zmien tento krát zostala motorová paleta. V ponuke naďalej zostávajú dve benzínové a dve naftové verzie. Žiaľ, pohon všetkých štyroch kolies je aj naďalej dostupný výhradne len so silnejším turbodieslom. Poďme ale poporiadku. Základom celého modelového radu je práve nami testované benzínové turbo s objemom 1,2 a štyrmi valcami.

Verziu s označením DIG-T 115 (115 koní), je možné kombinovať buď so 6-st. manuálom, alebo CVT automatom X-Tronic. Výkonnejšou benzínovou voľbou je motorizácia s objemom 1,6 litra (DIG-T 160). Má výkon 160 koní a kombinuje sa výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou.

Naftovým základom je úsporný turbodiesel s objemom 1,5 litra (dCi 110) a výkonom 110 koní. Ten sa rovnako kombinuje taktiež výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Naftovú špičku následne predstavuje turbodiesel dCi 130 (objem 1,6 litra) s výkonom 130 koní. Pri verzii s poháňanou prednou nápravou má zákazník možnosť voľby medzi 6-st manuálom a CVT automatom Xtronic.

Špičkou v ponuke je identická motorizácia s pohonom 4×4, kombinovaná výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Okrem toho je k dispozícii celkovo až 5 výbavových stupňov.

Keďže veľké množstvo zákazníkov v minulosti siahlo po najvyššej výbave, Nissan reagoval na tento trend zaradením ešte luxusnejšej výbavy Tekna+. Nami testovaný exemplár s výbavou N-Connecta predstavuje pomyselný výbavový stred modelového radu Qashqai.   

Čo sa v praxi ukrýva za tak veľkým úspechom modelu Nissan Qashqai? 


Zmenená fazóna pôsobí výrazne športovejšie 

To, že máme dočinenia s faceliftom, prezradí už letmý pohľad na vozidlo. Nový Qashqai dostal do vienka citeľne modifikovaný dizajn. Zásadných zmien sa dočkali predovšetkým predné partie. Nová predná časť disponuje citeľne väčšou maskou chladiča v štýle V-Motion, typickou i pre ďalšie modely z rodiny Nissan. Dominantné fabrické logo na matnom podklade zakrýva teraz vynovené technológie moderných jazdných asistentov. Nové sú tiež predné svetlomety.

Okrem nového podpisu denného svietenia, disponovali v našom prípade aj veľmi dobre fungujúcou adaptívnou LED technológiou. Celkovo športovejší šmrnc novému modelu celkom iste dodávajú oba nové nárazníky.

Pozornému oku neunikne ani nová grafika zadných svetlometov, či anténa v tvare žraločej plutvy. Okrem toho so sebou facelift priniesol aj nové disky kolies a dva nové farebné odtiene. Jednou z nich, efektnou modrou metalízou s označením Vivid, disponoval i náš Qashqai.

Nakoniec je nutné dodať, že rozhodne vydarený dizajn nového modelu je nielen pohľadný, ale v praxi i zlepšuje aerodynamiku, čo je jeden z hlavných atribútov pre lepšie odizolovaný interiér. Z hľadiska celkových rozmerov ostáva nový model prakticky bezozmien. To v reči čísel znamená, že nový Nissan Qashqai meria 4394 mm (+14 mm v porovnaní s predfaceliftovou verziou), identická šírka dosahuje 1806 mm, výška atakuje 1590 mm a rázvor náprav má rovnako identickú hodnotu 2646 mm. Batožinový priestor ponúka v základom usporiadaní dostatočný objem na úrovni 410 litrov.

Nissan doslova drtí konkurenciu v podobe dvojdielnej medzipodlahy, ktorá umožňuje vytvorenie deliacej steny. Tento veľmi jednoduchý systém veľmi dobre fixuje drobné predmety pred neželaným pohybom po celom batožinovom priestore, čo sme si veľmi pochvaľovali aj pri našom teste.

Dvojitá podlaha zároveň umožňuje vytvoriť optimálnu rovinu pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1585 litrov. Nakoniec pochváľme ešte prítomnosť aspoň dojazdovej rezervnej pneumatiky, ktorá k takémuto typu vozidla určite patrí. Len dodajme že v tomto smere by si ostatní japonskí výrobcovia mohli brať od značky Nissan určite príklad. 


Kabína je ešte krajšia a ešte kvalitnejšia 

Modernizácia so sebou priniesla podľa očakávania aj zmeny v interiéri vozidla. Tú najmarkantnejšiu predstavuje nový trojramenný volant známy už z modelov Micra či X-Trail. Okrem príjemného ovládania vozidla dáva nový volant kabíne výrazne športovejší nádych.

Ďalší faktor, ktorý ovplyvňuje cestovný komfort predstavujú sedačky. Tie predné z modelu Qashqai ponúkajú dostatočne dlhý sedák ako aj sympatický náznak bočného vedenia. V praxi som s ich pohodlím veľmi spokojný i pri dlhých presunoch. Okrem nového volantu interiér disponuje tiež lepšou pozíciu páky manuálnej prevodovky. Hodnotnejšie pôsobia aj niektoré obkladové materiály.

Základná hierarchia palubnej dosky zostala inak prakticky totožná s pôvodným modelom. Ozdobou modelu Qashqai tak aj naďalej ostáva prehľadný prístrojový panel s veľmi peknou grafikou palubného počítača.

Detail hodný prémie predstavuje grafika makety modelu Qashqai na displeji palubného počítača, viditeľná napr. pri kontrole vyžívania jazdných asistentov. V tomto prípade si je v menu možné dokonca nastaviť identickú farbu makety, ktorou v skutočnosti disponuje i váš Qashqai. Za tento zaujímavý detail dávam novému modelu rozhodne palec hore. Mierne úsmevne naopak pôsobí fakt, že menu palubného počítača je v anglickom jazyku, ale pre dotykové rozhranie je už k dispozícii i slovenčina.

Spomínaným neduhom ale „trpí“ prakticky celé modelové portfólio Nissan. Rozhranie NissanConnect ponúka množstvo zaujímavých funkcií vrátane navigačného modulu. Samostatnú kapitolu predstavuje 360 stupňový náhľad na vozidlo z vtáčej perspektívy. Mnohí novinári túto funkciu kritizujú pre slabšie rozlíšenie displeja, resp. obrazu zo 4 kamier. Ja som iného názoru.

[photo]22547[photo]

Treba si uvedomiť, že práve Nissan bol prvým „mainstream“ výrobcom, ktorý prišiel s touto technológiou. V praxi tak z môjho pohľadu považujem toto riešenie za veľmi užitočnú pomôcku. Značne sa tým uľahčuje presné manévrovanie s vozidlom napr. v tesných priestoroch. Z ďalších technologických vychytávok môže nový Qashqai disponovať okrem už známej čítačky dopravných značiek či monitorovaním samovoľného opustenia jazdného pruhu, už i sledovaním mŕtveho uhla, inteligentným núdzovým brzdením, či monitorovaním priestoru za vozidlom.

Očakávaná funkcia ProPilot s funkciou poloautonómneho riadenia na diaľnici, resp. v mestských zápchach príde do ponuky v tomto roku. Nakoniec pár slov k sedeniu v druhom rade. Pri väčšine testovaných aut si sedenie v druhom rade zväčša len nakrátko vyskúšam, vzhľadom na posúdenie priestorových pomerov.

Pri vynovenom modeli Qashqai som sa pristihol, že jazdu v druhom rade úmyselne vyhľadávam. Priestorové pomery sú tu obdobné ako pri väčšine konkurentov. Inými slovami, drvivá väčšina populácie sa tu odvezie dostatočne pohodlne. V tomto prípade mi nijako nechýbala ani možnosť posúvania zadnej lavice, ktorú Qashqai neponúka.

Novinka má ale naopak veľmi dobre zvládnuté tzv. divadelné sedenie. To znamená vyššie ukotvené sedačky v druhom rade. Toto riešenie, spolu s presklenou strechou, je zárukou úžasných výhľadov. Túto neopakovateľnou atmosférou sedenia v druhom rade rozhodne ocenia nielen deti. Nakoniec nás potešil i detail v podobe solídneho prekrytia prahov dverí. Toto má model Qashqai zvládnuté dokonca výrazne lepšie ako väčší brat, teda model X-Trail.

Aj keď bol nami testovaný exemplár v úvodzovkách len v prostrednom výbavovom stupni N-Connecta, v praxi nám na palube prekvapujúco nič zásadné nechýbalo. Zo zaujímavej výbavy spomeňme napr.: spomínané jazdné asistenty, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, 360 stupňový pohľad na vozidlo, bezkľučový prístup a štartovanie vozidla a podobne.   


Jazdí tak ako Qashqai 

Nissan Qashqai patril jazdnými vlastnosťami vždy medzi najlepších vo svojej triede. Nedávno podstúpená modernizácia je zárukou, že to tak zostane aj naďalej. Konštruktéri sa v prvom rade zamerali na ešte lepšie odhlučnenie interiéru. Skutočne lepšiu akustiku kabíny nám potvrdil aj majiteľ predfaceliftovej verzie. Okrem toho prešiel zmenami aj podvozok. Ten je zárukou dostatočného komfortu a pritom i suverénnejšieho jazdného prejavu pri dynamickej jazde.

Už pri mojej skúsenosti s predfaceliftovým modelom sa mi veľmi páčil základný benzínový 4-valec. Identická motorizácia pracovala aj pod kapotou aktuálne testovaného modelu. Vyslovene na základe pocitov spoza volantu by som pohonnej jednotke hádal dokonca o niečo väčší objem i vyšší výkon.

K svojim limitom sa pohonná jednotka približuje len pri plne zaťaženom vozidle, alebo vo vyslovene kopcovitom teréne. Inak dotknutú pohonnú jednotku považujem za motorového univerzála vhodného nielen do mesta.

Vďaka rozumne odstupňovanému sprevodovaniu 6-st. manuálnej prevodovky sa verzia DIG-T 115 rozhodne nestratí ani pri diaľničnom tempe. Tu agregát prekvapuje i nízkymi otáčkami na 6. prevodovom stupni. Vďaka vyššej stavbe podvozka sa Qashqai nezľakne ani výjazdov do ľahšieho terénu. Tu je samozrejme limitujúcim faktorom pohon predných kolies. Pre aktívnejších je pravdepodobne v ponuke aj preto už spomínaná verzia s pohonom 4×4. 

A náš celkový dojem?  

Pod značnú obľúbenosť modelu Nissan Qashqai sa podpísal predovšetkým pútavý dizajn, priestranný interiér a solídne jazdné vlastnosti. Vďaka nedávnej modernizácii je tento model preto veľmi dobre pripravený na svoju ďalšiu životnú etapu. V Žiline si nový Nissan Qashqai môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Nissan v našom regióne, spoločnosti POINT a.s. Žilina, na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Nissan.

Testovací diár

Model Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 115 N-Connecta
Palivo benzín
Pohon predný
Počet valcov 4
Výkon kw / hp 85/115
Krútiaci moment Nm 190
Pohotovostná hmotnosť 1331-1456 kg
Maximálna rýchlosť km/h 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,6 s
Prevodovka manuálna
Počet stupňov 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu 6,8 l / 100 km
Pneumatiky Nokian WR SUV3 

Výbava – Cena

Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 115 N-Connecta (testovaný model) – od 22 500 €
Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 115 Visia – od 17 550 € 

   Konfigurátor Nissan Qashqai   Rezervujte si testovaciu jazdu

+ + +

– – –

Alternatívy z vlastnej stajne

Nissan X-Trail od 22 700 € 

Aj väčší brat modelu Qashqai, teda Nissan X-Trail, prešiel nedávno modernizáciou. Výhodou tohto modelu je napr. aj možnosť siahnuť po 7-miestnom usporiadaní interiéru s tretím radom na sedenie.

Nissan Juke od 13 790 € 

Model Nissan Juke je najmenší z trojice crossoverov značky Nissan. Okrem toho je rozhodne aj ten najextravagantnejší. Oproti modelu Qashqai ponúka menej priestoru. Naopak, boduje možnosťami personalizácie ako aj priaznivejšou cenou.

Nissan Pulsar od 12 990 € 

Alternatívu pre toho, kto si vyslovene nepotrpí na karosériu typu SUV predstavuje i kompaktný model Nissan Pulsar. Okrem iných predností sa aj tento model môže pochváliť veľmi schopnými priestorovými pomermi v druhom rade.

Exit mobile version