Modely automobilky Opel sú momentálne jednoznačne v kurze. Úspešnú éru odštartovala nová a revolučná generácia modelu Astra, ktorej sa v minulom roku ušiel zaslúžene prestížny titul Európske auto roka. Opel ale nezaspal na vavrínoch, a aktuálne pripravuje mohutnú modelovú ofenzívu. Už čoskoro tak spoznáme novú generáciu vlajkovej lode Insignia – Grand Sport, a tiež úplne nový, najmenší crossover Opel Crossland X.
V slovenských showroomoch Rüsselsheimskej značky už teraz natrafíte na ďalšie vylepšené modely, ako sú Opel Zafira či Opel Mokka X. A práve druhý spomínaný model sme aktuálne podrobili nášmu redakčnému testu. Nový Opel Mokka X s inovatívnou zážihovou motorizáciou 1,4 Turbo (152 koní), v kombinácii so 6-st. automatickou prevodovkou, a v najvyššom výbavovom stupni Innovation, nám na test zapožičala spoločnosť Autotip spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel Opel v našom regióne.
Facelift priniesol pridané písmeno X v názve, Mokka dostala aj populárny Opel OnStar
Opel Mokka uzrel svetlo sveta už v roku 2012. Nemecká automobilka tak reagovala na čoraz silnejúci dopyt po tzv. malých crossoveroch, nazývaných tiež mestské SUV. Model Mokka sa od počiatku zaradil medzi absolútne najpredávanejšie SUV na starom kontinente, preto bola po 4 rokoch predstavená vylepšená verzia modelu. Facelift so sebou priniesol, okrem iného, tiež mierne pozmenený názov – pribudlo do neho písmeno „X“.
Logika za pridaným písmenom je jednoduchá – Opel sa rozhodol označovať všetky svoje nové crossovery a SUV prívlastkom vo forme písmena X. Zmeny sa iným označením ani zďaleka nekončia, nový model Mokka X dostal, podľa očakávania, aj množstvo ďalších vylepšení. Najväčšiu pozornosť púta dostupnosť služby Opel OnStar, ktorá sa vzťahuje aj na ostatné modelové portfólio tohto výrobcu.
Opel OnStar – Anjel strážny i užitočný pomocník
Vďaka čoraz sofistikovanejšej online konektivite sa rôzne asistenčné systémy pomaly, ale isto, stávajú bežnou súčasťou nových automobilov. Aktuálnym slovenským lídrom je v tomto smere služba Opel OnStar, ktorá je dostupná na celom našom území aj v zahraničí, pričom ponúka vskutku bohatú škálu dostupných funkcií. Princípom fungovania Opel OnStar je nepretržité prepojenie vozidla s centrálou automobilky.
Najdôležitejšou funkciou tohto systému je plne automaticky fungujúce hlásenie nehody. V prípade nehody, vystrelenia niektorého z airbagov, alebo po aktivácii núdzového tlačidla, sa s vami prostredníctvom signálu z vozidla automaticky spojí špeciálne vyškolený poradca z centrály automobilky. Komunikácia navyše prebieha vždy v pre vás zrozumiteľnom jazyku. Na základe vyhodnotenia danej situácie je asistent schopný, v prípade potreby, automaticky privolať na miesto nehody zložky integrovaného záchranného systému.
Okrem bezpečnostnej funkcie disponuje Opel OnStar tiež ďalšími užitočnými pomocníkmi, napríkad funkcia mobilného Wi-Fi Hotspotu až pre 7 samostatných zariadení. Prostredníctvom online rozhrania mobilnej aplikácie je možné kedykoľvek skontrolovať vaše vozidlo – napríklad aktuálny stav PHM v nádrži, uzamknutie vozidla a iné. Funkcia Opel OnStar vie byť veľmi nápomocná aj v prípade odcudzenia vozidla. Prostredníctvom GPS súradníc je možné, v spolupráci s políciou, zistiť jeho aktuálnu polohu.
Ďalšiu užitočnú funkciu predstavuje manažment údržby vozidla. Opel OnStar neustále sleduje kľúčové parametre vozidla, a v prípade potreby sa dokáže dokonca spojiť s autorizovaným servisom. Tomu poskytne hlásenie o konkrétnom technickom probléme, čím sa výrazne šetrí čas. V neposlednom rade treba spomenúť, že OnStar vám dokáže poslúžiť aj ako sprievodca v neznámom prostredí. Vďaka tejto funkcii je možné napríklad vyhľadať reštauráciu či čerpaciu stanicu.
Údaje o presnej polohe preferovaného zariadenia vám môže operátor automaticky nastaviť v navigačnom rozhraní vozidla. My sme niektoré z funkcií systému Opel OnStar vyskúšali v testovanom modeli Mokka X a na základe našej skúsenosti ho rozhodne odporúčame. Pridaným bonusom je fakt, že kompletný balík služieb OnStar je možné využívať prvých 12 mesiacov úplne zdarma.
Ponuka motorizácie a výbavy je pestrá, na svoje si príde každý
Nový Opel Mokka X sa na našom trhu ponúka v troch samostatných stupňoch výbavy, ktoré aktuálne dopĺňa akčná výbava Smile. Veľmi pestrá je i ponuka jednotlivých verzií, na výber sú konfigurácie s poháňanou prednou nápravou, ako aj s pohonom všetkých kolies. V ponuke sú benzínové aj naftové motorizácie.
Zážihový základ predstavuje atmosférický štvorvalec o objeme 1,6 litra a výkone 115 koní vo verzii 4×2, dostupný s manuálnou 5 st. prevodovkou. Silnejšiu benzínovú alternatívu predstavuje nový motor 1,4 Ecotec Turbo (140 koní). Daná motorizácia je k dispozícii vo verzii so 6 st. manuálnou prevodovkou, ako aj 6 st. automatom. Takisto máte na výber pohon s prednou nápravou alebo 4×4. Zaujímavosťou je, že k tejto motorizácii je možné doobjedať fabrickú prestavbu, ktorá okrem benzínu spaľuje aj LPG.
Výkonový vrchol z celej ponuky predstavuje verzia 1.4 Turbo (152 koní), dostupná výhradne s pohonom 4×4 a 6 st. automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty je k dispozícii motorizácia 1,6 CDTI v dvoch verziách, o výkone 110 a 136 koní. Slabšia verzia sa dodáva len s poháňanou prednou nápravou a 6.st. manuálnou prevodovkou. Pre silnejšiu verziu je k dispozícii aj 6.st automatická prevodovka a takisto pohon všetkých kolies. Čo teda v praxi ponúka modernizovaný Opel Mokka X?
Vzhľad a rozmery – Krajší a modernejší
Facelift so sebou priniesol výraznú dizajnovú retuš, predovšetkým v prednej časti vozidla. Nová Mokka X pôsobí pomerne robustne a odolne. Vozidlo opticky rozširuje prepracovaný predný nárazník v kombinácii s inovovanou maskou chladiča a novými prednými svetlami. Mimochodom, v nami testovanej verzii sme mali k dispozícii špičkové AFL LED svetlomety. Svetlá síce nedisponujú funkciou Matrix LED, ktoré poznáme z modelu Astra, napriek tomu ale dokážu pracovať až v deviatich svetelných režimoch. Tie sa volia v závislosti od aktuálnej jazdnej situácie.
Vynikajúci svetelný účinok ešte viac umocňuje biely lúč „lediek“, ktorý pôsobí veľmi prirodzene. Siluetu SUV dotvára ochranné oplastovanie po celom obvode vozidla. Decentné dizajnové zmeny neobišli ani zadnú časť vozidla. Pozornému oku neunikne prepracovaná grafika koncových svetiel, ako aj pozmenený nárazník.
Celkové rozmery vozidla zostali, v porovnaní s minulou verziou, prakticky bezo zmien. Nový Opel Mokka X meria 4275 mm, jeho šírka dosahuje 1781 mm, výška atakuje 1658 mm a rázvor náprav má hodnotu 2555 mm. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní postačujúcu kapacitu na úrovni 356 litrov. Po sklopení delených zadných sedadiel je možné využívať maximálnu prepravnú kapacitu 1372 litrov.
Z užívateľského hľadiska musíme pochváliť fakt, že kufor disponuje veľmi symetrickým tvarom. Posledný parameter, ktorý určite stojí za zmienku pri vozidlách tejto kategórie, je údaj o svetlej výške. Nový Opel Mokka X disponuje minimálnou svetlosťou na úrovni cca 140 mm.
Interiér a výbava – Výrazný posun k lepšiemu
V porovnaní s exteriérom, prešiel ešte zásadnejšími zmenami interiér nového modelu Opel Mokka X. Už na prvý pohľad zaujme kompletne prepracovaná palubná doska s výrazne zredukovaným počtom ovládacích tlačidiel. Vo vrchnej časti palubnej dosky nachádzame dotykovú obrazovku multifunkčného rozhrania IntelliLink, s množstvom zaujímavých funkcií. V našom prípade disponoval displej uhlopriečkou o priemere 8 palcov. K dispozícii sme mali aj veľmi dobre fungujúci navigačný modul.
Intuitívne umiestnené tlačidlá na ovládanie spomínaného rozhrania Opel Onstar sú situované v samostatnom module, v priestore pred vnútorným osvetlením interiéru. Na vozidlách Opel sa nám tradične páči veľmi prehľadný prístrojový panel. Pozostáva z kombinácie štandardných analógových ukazovateľov a prehľadného displeja palubného počítača.
Vozidlá kategórie SUV sú obľúbené najmä pre svoj vyvýšený posed, a s tým spojený lepší výhľad. Inak tomu nie je ani pri testovanom modeli Mokka X, v tejto súvislosti veľmi kvitujeme pocitovú vzdušnosť interiéru. V prednej časti kabíny panujú vskutku veľkorysé priestorové pomery. Dostatočný priestor nájdeme aj v druhom rade, ktorý sa nijako zvlášť nevymyká zaužívaným zvyklostiam daného segmentu.
Nami testovaný Opel Mokka X vo výbave Innovation ponúkol podľa očakávania veľmi bohatú výbavu. Rozhraniu Opel OnStar, dostupného už od prostredného výbavového stupňa Enjoy, sme venovali samostatnú časť tohto článku. K dispozícii sme mali i užitočné prvky, z ktorých spomenieme napríklad: automatická dvojzónová klimatizácia, dažďový senzor, svetelný senzor s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel, predné i zadné parkovacie senzory, zadnú parkovaciu kameru, sedadlá čalúnené v kombinácii látka + koža a iné.
Jazda
Po stránke jazdných vlastností sme boli najviac zvedaví na nový benzínový motor 1.4 Turbo, ktorý disponuje mohutným výkonom 152 koní. Celkový jazdný prejav novej motorizácie sa nám veľmi páčil, o dynamiku nie je v tomto prípade rozhodne núdza. Naopak, Mokka X pôsobí až prekvapivo živo. Špičková verzia je dodávaná výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou, v praxi toto súžitie funguje príkladne.
V manuálnom režime dokáže prevodovka, na naše prekvapenie, dokonca dostatočne dlho podržať predvolený prevodový stupeň. Jedinou chybičkou na kráse je nepraktické manuálne radenie prevodových stupňov, ktoré sa odohráva prostredníctvom tlačidiel plus, respektíve mínus, na voliči automatickej prevodovky. K spotrebe paliva sa v tejto fáze nemožno objektívne vyjadriť, skúšali sme totiž úplne nové vozidlo s ešte vyslovene „surovým“ motorom.
Pohon všetkých kolies je ovládaný plne automaticky, bez možnosti zásahu vodiča. Štandardne sa výkon prenáša len na predné kolesá, v prípade ich preklzu pri zvýšenej záťaži, sa plne automaticky pripája aj zadná náprava. V tejto konfigurácii nová Mokka X bez problémov zdolá aj nástrahy ľahšieho terénu, čomu zodpovedá asistent zjazdu dole prudkým svahom. Limitujúcim faktorom sa, mimo spevnených ciest, stáva len pomerne skromná svetlá výška.
A náš celkový dojem?
Nový Opel Mokka X môžeme po našej skúsenosti rozhodne odporúčať. Moderné dizajnové zmeny, ako aj premena interiéru, vozidlu výrazne prospeli. Najväčším pozitívnym prekvapením v teste bol, napriek všetkým zmenám a našim predpokladom, systém Opel OnStar.
Ten dokáže vo veľa prípadoch značne uľahčiť a zároveň spríjemniť každodennú rutinu za volantom. V Žiline si nový Opel Mokka X môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať, k autorizovanému predajcovi vozidiel Opel v našom regióne, spoločnosti Autotip spol. s r. o., na Ulici Vysokoškolákov. Okrem Mokky X tu na vás čakajú i ďalšie modely z portfólia značky Opel.
Testovací diár
Model | Opel Mokka X 1,4 Turbo 4×4 Innovation |
Palivo | Benzín |
Pohon | 4×4 |
Počet valcov | 4 (objem 1,4 l) |
Výkon kw / hp | 112 / 152 |
Krútiaci moment Nm | 245 |
Pohotovostná hmotnosť | 1280 – 1429 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,7 |
Prevodovka | Automatická |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 6,4 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 7,8 l / 100 km |
Pneumatiky | Nokian WR SUV 3 |
Základná cena modelu: Opel Mokka X 1,6 4×2 Selection od 14 990 €
Cena testovaného modelu: Opel Mokka X 1,4 Turbo 4×4 Innovation od 24 190 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Vzhľad
- Jazdné vlastnosti
- Kompaktné rozmery
- Opel OnStar
– – –
- Logika ovládania voliča automatickej prevodovky
- Menej praktické prepínanie údajov na palubnom počítači
Alternatívy z vlastnej stajne
Opel Meriva od 10 990 €
Pre toho kto namiesto SUV preferuje skôr tradičné rodinne MPV môže byť zaujímavou alternatívou model Opel Meriva. Okrem priestranného interiéru zaujme tiež netradičnou koncepciou otvárania druhého páru dverí.
Opel Astra od 12 490 €
Nová generácia kompaktného modelu Opel Astra spôsobila vo svojej triede rozruch. Jej nesporné kvality podčiarkuje tiež prestížny titul európske Auto roka 2016.
Opel Crossland X Cena ešte zatiaľ nie je známa.
Už čoskoro rozšíri modelové portfólio značky Opel úplne nový crossover Opel Crossland X. Ten sa svojou veľkosťou zaradí práve pod model Opel Mokka X. Na rozdiel od neho bude k dispozícii za každých okolností len s poháňanou prednou nápravou.