Francúzsky Peugeot pokračuje aj naďalej s modelovou ofenzívou. Po veľmi úspešnom a žiadanom modeli Peugeot 3008, ktorý získal prestížne ocenenie Európske auto roku 2017, rozšíril SUV rodinu jeho väčší súrodenec, Peugeot 5008. Druhá generácia modelu 5008 sa pretransformovala z klasického MPV na rodinne zamerané SUV. Zaujímavým benefitom je možnosť voľby až 7-miestného usporiadania interiéru. Novinka toho dokáže v praxi ponúknuť samozrejme ešte podstatne viac.
Nový Peugeot 5008 s úsporným turbodieslom 1,6 BlueHDi výkon120 koní), v kombinácii so 6-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej výbave Allure, nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD Žilina, najväčší koncesionár značky Peugeot, zastúpený v našom regióne.
[photo]20427[photo]
Model Peugeot 5008 bol už od svojho predstavenia v roku 2009 navrhnutý ako automobil pre rodinu. Prvú generáciu môžeme považovať za typické MPV, alebo ak chcete rodinný minivan. Aktuálna druhá generácia má so svojim predchodcom spoločný prakticky už len názov. Peugeot v tomto prípade reaguje na aktuálne požiadavky trhu s neustále silnejúcim dopytom po crossoveroch, resp. vozidlách kategórie SUV. Ako sme už naznačili v úvode, nová generácia modelu 5008 prichádza do predaja ako SUV. Francúzi napriek tomu nepodcenili jednu zásadnú vec. Tú predstavuje rodinný faktor spojený s variabilitou interiéru. V tomto smere sa pri dnešných SUV hľadá pre novinku len ťažko adekvátna konkurencia.
Novému modelu 5008 môžu variabilitu interiéru závidieť dokonca aj mnohé „čistokrvné“ MPV. Ako technicky základ pre nový model poslúžila koncernová platforma s označením EMP2. Na nej sú postavené i ďalšie úspešné modely, ako je napr. Peugeot 308, resp. Peugeot 3008. Práve s druhým spomínaným SUV zdieľa aktuálna novinka už na prvý pohľad mnoho spoločných prvkov. Úplne v jednoduchosti by sme mohli povedať, že model 5008 je predĺženým derivátom modelu 3008. Avšak určitých odlišností resp. rozdielov je tu hneď niekoľko.
Na našom trhu je nový model dostupný v štyroch verziách, resp. výbavách. Zaujímavá a pestrá je i skladba motorov. Najdostupnejší variant celého modelového radu predstavuje prepĺňaná benzínová motorizácia 1,2 PureTech 130, s výkonom 130 koní.
Pre danú pohonnú jednotku je k dispozícii buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. automat s rovnakým počtom stupňov. Zážihovou špičkou je verzia 1,6 THP 165 (165 koní), dodávaná výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty má Peugeot v ponuke základný turbodiesel 1,6 BlueHdi 100 (100 koní), dostupný s 5-st. manuálnou prevodovkou. Totožná motorizácia je v ponuke aj vo výkonnejšej verzii. Predstavuje ju práve nami testovaná motorizácia 1,6 BlueHDi 120 (120 koní). Kombinovať ju je možné buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. 6-st. automatom, čo bol ja náš prípad.
Ešte výkonnejšiu vznetovú alternatívu následne predstavuje motorizácia 2,0 BlueHdi 150 (150 koní), dostupná výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonovým vrcholom a zároveň ozdobou celého modelového radu je špičková verzia v podobe modelu Peugeot 5008 GT. Poháňa ju výhradne najvýkonnejší motor v ponuke, konkrétne turbodiesel 2,0 BlueHdi 180 (180 koní), kombinovaný so 6-st. automatickou prevodovkou.
Pre úplnosť dodajme, že podobne ako model 3008 je i nový Peugeot 5008 momentálne v ponuke len s pohonom predných kolies. So „štvorkolkou“ sa počíta približne v roku 2020. To príde do predaja Plug In Hybridná verzia s pohonom 4×4. Pre tých, ktorí sa z času na čas vyberú aj mimo spevnené cesty, má Peugeot v riešenie už dnes. Predstavuje ho už osvedčená elektronická kontrola trakcie s názvom Grip Control. Francúzi si na vývoji tohto trakčného systému dali mimoriadne záležať. Nakoniec nie je žiadnym tajomstvom, že Peugeot vyhral s pohonom jednej nápravy už dva krát po sebe napr. aj náročnú Rally Dakar!
Čo možno v bežnej praxi očakávať od nového modelu Peugeot 5008?
Vzhľad a rozmery – Výrazný dizajn ktorý púta pozornosť
Automobilka Peugeot dizajnovým smerovaním svojich nových modelov celkom iste triafa klinec po hlavičke. Najlepším dôkazom tohto tvrdenia bol veľký záujem náhodných okoloidúcich o naše vozidlo počas testovacích dní. Dizajn prednej časti kopíruje už spomínaného menšieho súrodenca, teda model 3008. Offroadový charakter vyzdvihuje pomerne vysoká línia prednej kapoty, ako aj masívny nárazník. Medzi dizajnovo najvýraznejšie časti sa radí originálna šachovnicová mriežka chladiča. Za zmienku rozhodne stoja aj predné svetlomety s členitým, ale zároveň elegantným dizajnom. Najmarkantnejší rozdiel v porovnaní s modelom 3008 je podľa očakávania badateľný pri pohľade z profilu.
[photo]20454[photo]
Výrazne kolmejšia zadná časť je dizajnovo prispôsobená 7 miestnej konfigurácii. Originálne je v tomto smere tvarovaný zadný stĺpik karosérie splývajúci s decentným strešným spojlerom. Zaujímavá je v tomto smere tiež pomerne veľkorysá plocha presklenia zadnej časti kabíny. Tá je zárukou solídneho výhľadu pre cestujúcich v treťom rade. S nápaditosťou dizajnu sa nešetrilo ani vzadu. Výrazne pôsobia predovšetkým koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom v štýle levích pazúrov. Opticky sú vzájomne prepojené efektným čiernym dekórom. Celkové proporcie SUV ešte viac zvýrazňuje efektné oplastovanie karosérie po jej celom obvode.
Za svoj vzhľad si Peugeot 5008 preto určite zaslúži obdiv a pochvalu. Z hľadiska celkových rozmerov sme si pri novinke podľa očakávania neodpustili priame porovnanie s jeho menším súrodencom. Po premietnutí do reči čísel konštatujeme, že nový Peugeot 5008 meria 4641 mm (+194 mm v porovnaní s modelom 3008), šírka dosahuje 1844 mm (+3 mm), výška atakuje 1640 mm (+16 mm) a rázvor náprav má hodnotu až 2840 mm (+165 mm). Veľkým tromfom nového modelu je nadpriemerný batožinový priestor. V základnom usporiadaní, pri v 5-miestnej konfigurácii, pojme kufor až 780 litrov. V našom prípade s príplatkovým 3. radom sedadiel na palube, táto hodnota dosahuje aj tak stále neuveriteľných 702 litrov.
Maximálna prepravná kapacita so sklopeným druhým, resp. tretím radom sedadiel dosahuje až 1862 litrov, resp. 1940 litrov. Táto hodnota opäť závisí od toho, či vozidlo má, resp. nemá príplatkový tretí rad sedadiel. Z praktickej stránky poteší optimálne rovná ložná plocha. Medzery medzi jednotlivými radmi sedadiel je možné prekryť jednoduchými „platňami“ s magnetickým uchytením. Pomerne intuitívna je i manipulácia so sedačkami.
Na rozdiel od modelu 3008, v tomto prípade ale nie je možné sedadlá efektne „odpáliť“ potiahnutím za páčku v batožinovom priestore. Každé zvlášť je potrebné sklopiť jednoduchým úkonom prostredníctvom na to určeného tiahla situovaného priamo na sedačke.
[photo]20459[photo]
So zaujímavých parametrov vypichnime aj možnosť prepravy predmetov s dĺžkou až 3,2 metra. To je možné v prípade, že sa sklopí aj sedadlo spolujazdca. Potešujúce je i to, že určitý batožinový priestor ostáva k dispozícii aj pri plnom obsadení so 7 pasažiermi. Jednou z hlavných výhod modelu 5008 je rozhodne jednoduchá demontáž sedadiel v treťom rade. Každé z nich váži len 11 kg. V prípade potreby ich preto dokážu z auta vybrať i zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Jediným nedostatkom je chýbajúci úložný priestor pre kryciu roletku. Pri využívaní všetkých 7 sedačiek ju je pri demontáži potrebné nechať doma resp. v garáži. Z užitočných riešení sa nám páči taktiež možnosť prekrytia zadného nárazníka podložkou batožinového priestoru. Toto riešenie spríjemňuje napr. prezúvanie sa pri aktivitách v prírode.
Interiér a výbava – Kabína s prémiovým nádychom
Podľa očakávania je aj základná koncepcia interiéru nového modelu 5008 inšpirovaná modelom 3008. Aj v tomto prípade je preto samozrejmosťou prekrásne stvárnenie interiéru, na aké sme doteraz pri značke Peugeot neboli zvyknutí. Vyzdvihnúť je treba predovšetkým solídne materiály ako aj ich špičkové dielenské opracovanie. Takáto kombinácia v konečnom dôsledku navodzuje priam prémiovú atmosféru. Prijemný pocit nastal vďaka efektnému ambientnému osvetleniu interiéru v modrej farbe, predovšetkým pri nočnej jazde. Pre nové modely značky Peugeot je príznačná koncepcia interiéru s názvom i-cockpit. Aktuálna druhá generácia i-cockpit zaznamenala citeľný progres. Principiálne stále platí, že vodič sa pozerá na prístrojový panel ponad volant. Práve malý volant je dušou a centrom tohto usporiadania.
Aj napriek atypickému tvarovaniu volant padne optimálne do rúk. Manévrovanie s ním je v praxi z nášho pohľadu veľmi návykové. Zorné pole v priestore nad volantom vypĺňa vyššie umiestnený prístrojový panel. Aj v prípade modelu 5008 ho už v základe tvorí plne digitálny displej s priemerom 12,3 palca. Atraktívna grafika rozhrania pôsobí prirodzene. S čitateľnosťou údajov, ako aj s ich zobrazením sme nemali problém za žiadnych svetelných podmienok.
Zaujímavosťou je, že prístrojový panel ponúka hneď niekoľko režimov zobrazenia údajov. Od minimalistického, vhodného na nočnú jazdu, cez zobrazenie tradičných budíkov, až po premietanie navigácie, resp. personalizované nastavenie zobrazovaných údajov. V centrálnej časti palubnej dosky je situovaný displej multimediálneho rozhrania. Konkrétne ide o 8 palcovú dotykovú obrazovku. Jej hlavné funkcie vrátane klimatizácie, autorádia, navigácie, či nastavení vozidla, je možné prepínať prostredníctvom efektných klavírnych tlačidiel v priestore pod obrazovkou.
Masívny stredový tunel ukrýva doslova obrovskú uzatvárateľnú schránku. Koncepcia odkladacích priečinkov resp. schránok je v novinke celkovo zvládnutá na výbornú. Vďaka veľkoryso dimenzovaným a zároveň pohodlným sedačkám nemáme žiadne výhrady ani k posedu za volantom. Sympatické je že predné sedačky disponujú dokonca i náznakom bočného vedenia, ako je tomu pri športových modeloch. Rodinne orientovaných záujemcov bude ale bezpochyby viac zaujímať predovšetkým priestor v zadnej časti kabíny. Druhý rad ponúka rovnako nadštandardné priestorové pomery. Výhodou modelu 5008 sú tri rovnako veľké, samotné sedadlá ktoré je možne nezávislé od seba polohovať či posúvať.
Príplatkový tretí rad sedadiel (v cene 750 EUR), je podobne ako u väčšiny konkurentov vhodný primárne na prepravu detí, resp. menej urastených pasažierov. Nami testovaný Peugeot 5008 vo výbave Allure a s ďalšími výbavovými prvkami v opcii disponoval prakticky všetkým, čo vám príde na um. Za všetky prvky spomeňme: parkovacie senzory po celom obvode vozidla, panoramatický kamerový pohľad na vozidlo z vtačej perspektívy, cúvaciu kameru, bezkľúčovy prístup a štartovanie, Full LED svetlomety, polokožené čalúnenie interiéru, spomínané ambientné osvetlenie a mnoho iného.
Jazda – Jazdí tak dobre ako vyzerá
Po našej skúsenosti s modelom Peugeot 3008, sme presvedčivé a podmanivé jazdné zážitky podvedome očakávali aj od jeho väčšieho súrodenca. Naše očakávania sa napokon aj naplnili. Kľúčovým prvkom vyspelých jazdných vlastností je z môjho pohľadu vyspelý podvozok. Ten dokáže s prehľadom a suverénne filtrovať nerovnosti, no zároveň sa oň možno oprieť aj pri dynamickej jazde. Vzhľadom nato, že nový Peugeot 5008 je už pomerne veľké SUV, je príjemným prekvapením fakt, s akou ochotou sa toto vozidlo vrhá do zákrut.
Dynamický dojem ešte viac umocňuje vyššie spomínaný i-cockpit s malým volantom. Možno aj práve preto som väčšinu testovacieho času po spevnenom povrchu jazdili s aktivovaným režimom sport. Ten, okrem tuhšieho riadenia, sprostredkováva športovú atmosféru aj prostredníctvom zmeneného zvukového prejavu. Mimochodom, kabína a interiér sú za každých okolnosti špičkovo odhlučnené. K rozmerom vozidla si neodpustím ešte jeden poznatok. Na moje veľké prekvapenie sa s už pomerne veľkým modelom Peugeot 5008 stále veľmi dobre manévruje. Presvedčil som sa o tom predovšetkým v stesnených podmienkach podzemných garáži našich obchodných centier.
[photo]20479[photo]
Do veľkých SUV z môjho pohľadu stále patria moderné turbodiesle. Avšak odrazom dnešnej doby je akýsi hon na čarodejnice v podobe zatracovania turbodieslov. Paradoxne aj preto som bol veľmi rád, že pod prednou kapotou testovaného modelu pracoval práve osvedčený turbodiesel 1,6 BlueHDi, s výkonom 120 koní. Agregát je podľa očakávania prijemne kultivovaný a úsporný. Páčila sa mi predovšetkým jeho agilita. Motor ponúka dostatočnú porciu krútiaceho momentu prakticky za každých okolnosti. Zásluhu má na tom samozrejme predovšetkým jeho spolupráca s vydarenou 6-st. automatickou prevodovkou klasickej koncepcie s hydrodynamickým meničom.
Okrem režimu Sport si je možne na zaujímavo tvarovanom „joysticku“ automatickej prevodovky aktivovať tiež manuálne radenie. Preferované zmeny prevodových stupňov je následne možne realizovať efektne prostredníctvom pádiel pod volantom. V praxi som nato ale veľa dôvodov nemal. Prevodovka totiž radi veľmi dobre a intuitívne už v automatickom režime.
Aj napriek absencii príplatkovej funkcie Grip Control sme sa rozhodli novinku preveriť aj mimo spevnených ciest. Nezanedbateľné sebavedomie pri pohybe v teréne dodáva modelu 5008 veľmi slušná svetlá výška na úrovni 236 mm. Na naše prekvapenie si novinka pomerne suverénne poradila aj s prudším stúpaním, v hlbokých koľajach, na podmočenom povrchu. Výhodou v tomto smere je práve aromatická prevodovka, ktorá umožňuje s vozidlom zrealizovať ľahučký rozbeh bez toho aby prešmykovali kolesa.
Samozrejme pri častejších výjazdoch mimo spevnených ciest predsa len odporúčame zvážiť doplatok za funkciu Grip Control.
A náš celkový dojem?
Nový Peugeot 5008 ponúka rozhodne zaujímavú alternatívu k menšiemu súrodencovi, ktorým je model 3008. Aj keď sú si oba modely vzájomne podobné, reálnych rozdielov je v skutočnosti podstatne viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Konštruktéri v prípade nového modelu 5008 mysleli v prvom rade na potreby viacčlennej rodiny. To sa naplno odzrkadľuje napr. pri variabilite interiéru. V Žiline si nový Peugeot 5008 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Peugeot v našom regióne, spoločnosti FINAL CD, spol. s r. o. Žilina, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Peugeot.
Testovací diár
Model | Peugeot 5008 1,6 BlueHDi 120 S&S Allure |
Palivo | diesel |
Pohon | predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 88/120 |
Krútiaci moment Nm | 300 |
Pohotovostná hmotnosť | 1455 – 1722 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,9 s |
Prevodovka | automatická |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 4,3 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 6,7 l / 100 km |
Pneumatiky | Hankook Winter i*cept evo2 SUV |
Výbava – Cena
Peugeot 5008 1,6 BlueHDi 120 S&S Allure (testovaný model) – od 28 790 €
Peugeot 5008 1,2 PureTech 130 S&S Access – od 21 790 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Praktická stránka a priestranný interiér,
- Dizajn a kvalita spracovania,
- Jazdné vlastnosti
– – –
- Hlavné funkcie ovládané len cez infotaiment
- Chýbajúci úložný priestor pre kryciu roletku
Alternatívy z vlastnej stajne
Peugeot 3008 od 19 990 €
Aktuálnym honorom európske auto roka sa môže popýšiť nový Peugeot 3008. Nie je žiadnym tajomstvom že práve tento model poslúžil ako základ pre testovaný model 5008. Ten kto si vyslovene nepotrpí na 7-miestnu konfiguráciu je v tomto prípade na dobrej adrese.
Peugeot 508 SW od 24 990 €
Tradičný model strednej triedy Peugeot 508 predstavuje alternatívu pre všetkých tých ktorí si nepotrpia na vozidla typu SUV. Obzvlášť vo verzii kombi, 508 SW, dokáže veľmi dobre poslúžiť aj ako rodinné vozidlo. Nevýhodou je logicky „len“ 5 miestna koncepcia.
Peugeot Traveller od 22 592 €
Nová osobná dodávka Peugeot Traveller predstavuje taktiež veľmi zaujímavú alternatívu k testovanému modelu Peugeot 5008. Ako jeden z mala modelov, dokáže práve Traveller ponúknuť ešte viac miesta pre posádku aj batožinu, a to stále pri kompaktných alebo ak chcete skladných rozmeroch vozidla.