Autoinak.sk

Redakčný TEST: Škoda Kodiaq – Slovenské auto roka 2017

O pripravovanom veľkom SUV českej značky sa hovorilo pomerne dlho. Škoda dávkovala informácie len pozvoľna, čím sa darilo napätie ešte viac stupňovať. V uplynulých dňoch sme sa konečne dočkali a nové SUV s okrídleným šípom v znaku sa objavilo aj na našom trhu. My sme ho v rámci nášho tradičného testu mali možnosť prevetrať medzi prvými redakciami na domácej pôde! Škoda Kodiaq kombinuje v jednom balení priestranný rodinne orientovaný interiér so štýlovou karosériou typu SUV.

O nesporných kvalitách tohto vozidla svedčí víťazstvo v národnej ankete o Slovenské auto roka 2017 ako aj prestížne ocenenie zlatý volant. Nový model Škoda Kodiaq so špičkovým motorom 2,0 TDI (190 koní), automatickou 7-st. DSG prevodovkou, pohonom všetkých kolies a vo výbave Style nám na test zapožičala spoločnosť spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel značky Škoda v našom regióne.

Predzvesťou sériového modelu Kodiaq bola štúdia Škoda Vision S. Finálnej sériovej podoby sme sa dočkali v druhej polovici roka 2016. Pomerne dlho ostával nejasný názov nového modelu. Škoda nakoniec zvolila označenie Kodiaq, odvodené od medveďa vyskytujúceho sa na Aljaške. Podľa názvu modelu sa špekuluje, že česká značka môže ponúknuť svoju novinku aj na nových trhoch, napr. aj na tom americkom.

Škoda Kodiaq je prvým „veľkým“ SUV českej značky. Rozmerovo ho pritom stále radíme do kompaktného segmentu. Práve veľkosťou resp. vonkajšími i vnútornými rozmermi novinka pomerne výrazne vytŕča nad koncernovými súrodencami, postavenými na identickej platforme MQB. Kodiaq je tiež prvým modelom s logom Škoda, ktorý môže disponovať až 7-miestnou konfiguráciou.

Automobilka kráča s dobou aj na poli moderných technológií resp. online služieb. Kodiaq dostal ako prvý model značky rozhranie Škoda Connect. Jeho súčasťou je balík Infotaiment Online so širokou škálou užitočných informácií. Okrem toho dokáže na displeji infotaimentu Columbus, prostredníctvom služby Google Street Wiew, premietať reálne zábery vybraných destinácii. Virtuálnym „strážnym anjelom“ je balík pre Care Connect.

V prípade nehody automatický, resp. v prípade potreby aj stlačením tlačidla sos, je možné privolať pomoc, resp. nadviazať spojenie so zložkami integrovaného záchranného systému. Prostredníctvom mobilnej aplikácie nechýba ani možnosť na diaľku ovládať niektoré funkcie vozidla, prípadne monitorovať jeho polohu.

Okrem základnej verzie modelu Kodiaq sa v krátkej dobe dočkáme aj ďalších verzií. Len pred pár dňami boli v rámci Ženevského autosalónu predstavené modely Škoda Kodiaq Sportline ako aj Škoda Kodiaq Scout. Do budúcna sa počíta dokonca aj s „ostrou“ verziou Kodiaq RS. Každopádne už aktuálna ponuka modelu Kodiaq je veľmi pestrá. K dispozícii sú tri tradičné výbavové stupne, benzínové i naftové motorizácie, ako aj verzie s pohonom predných resp. všetkých kolies.

Základom celého modelového radu je zážihová motorizácia 1,4 TSI (125 koní, 4×2) v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšia motorizácia 1,4 TSI ponúka výkon 150 koní. V tomto prípade je možne siahnuť hneď po troch alternatívach prevodoviek a pohonu, a to: 6-st. manuál s pohonom predných kolies, 6-st. manuál vo verzii 4×4, resp. 6-st automat + pohon 4×4.

Benzínový vrchol predstavuje verzia 2,0 TSI (180 koní), dostupná so 7-st. automatickou prevodovkou a pohonom 4×4. Pre priaznivcov nafty, Škoda zaradila do ponuky motorizáciu 2,0 TDI. Slabšia verzia disponuje výkonom 150 koní a je k dispozícii v troch alternatívach.

A to ako „predokolka“ so 7-st. automatickou prevodovkou, ďalej s pohonom všetkých kolies a 6-st. manuálnou prevodovkou, a nakoniec s pohonom 4×4 a 7-st. automatom. Výkonový vrchol celého modelového radu predstavuje momentálne nami testovaná verzia s motorom 2,0 TDI a výkonom 190 koní, dostupná výhradne vo verzii so 7-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. 

Aká je nová Škoda Kodiaq v praxi?

Vzhľad a rozmery – Nezameniteľný vzhľad

Pútavý dizajn je v dnešnej dobe jeden z hlavných atribútov, ktorý predáva vozidlo. Nová Škoda Kodiaq svojím vzhľadom evokuje eleganciu, ale zároveň i silu a odolnosť. Predná časť disponuje tradične tvarovanou maskou chladiča. Uprostred nej nachádzame zapracovaný typický výbežok kapoty s fabrickým logom okrídleného šípu. Pocit robustnosti dokresľuje jednoducho tvarovaný nárazník s výrazným ochranným oplastovaním.

Zaujímavý dizajnový prvok sú predné svetlomety, ktoré po prvýkrát môžu disponovať full LED technológiou. Hneď pod úrovňou hlavných svetiel nachádzame atypicky vysoko umiestnené svetlá do hmly. Ozdobou bočnej línie je výrazný prelis karosérie, ktorý opticky prepája predné a zadné svetlomety. Hrany a ostré línie dominujú aj zadnej časti novinky.

Neodmysliteľným prvkom je pri vozidlách Škoda grafika koncových svetiel v tvare písmena c, ako aj ich dizajnová inšpirácia v podobe českého kryštálu. Na základe spomenutého konštatujeme, že nový Kodiaq si s iným SUV rozhodne nepomýlite. Optický dojem mohutnosti v praxi ešte viac podčiarkujú veľkorysé rozmery vozidla. Nová Škoda Kodiaq meria 4697 mm, šírka vozidla dosahuje 1882 mm, výška atakuje 1673 mm a rázvor náprav má špičkovú hodnotu 2791 mm.

Vozidlá značky Škoda vždy vynikali nad konkurenciou priestrannosťou interiéru resp. kapacitou batožinového priestoru. Inak tomu nie je ani pri modeli Kodiaq. V nami testovanej štandardnej 5-miestnej konfigurácii ponúka novinka prepravnú kapacitu na rekordnej úrovni až 720 litrov. V konfigurácii so 7-miestnym interiérom je objem pri sklopených sedačkách tretieho radu v podlahe o niečo menší, (630 litrov aj s rezervnou dojazdovou pneumatikou).

Pozitívne je, že i pri využití všetkých 7 miest, ostáva pre batožinu stále 270 litrov. Maximálna prepravná kapacita s optimálne rovnou podlahou dosahuje úroveň 2005 litrov pri 7-miestnej verzii, resp. 2065 litrov pri 5-miestej verzii. Manipulácia so sedadlami je jednoduchá a intuitívna. Druhý rad je možné efektne sklápať tiahlom priamo z kufra.

Z praktických riešení chceme vyzdvihnúť príplatkové elektronické ovládanie dverí kufra, s možnosťou jednoduchého nastavenia maximálnej výšky otvorenia. A v neposlednom rade aj už legendárne a užitočné riešenia simply clever. Reprezentuje ich napr.: bezkontaktné otváranie batožinového priestoru podkopnutím pod nárazník, šikovne ukryté ťažné zariadenie, ako aj vyberateľná LED baterka s magnetom, umiestnená priamo v kufri. To, že si Škoda Kodiaq, obzvlášť v nami testovanej konfigurácii s pohonom všetkých kolies, trúfa aj na nástrahy terénu, prezrádza posledný parameter. Je ním solídna svetlá výška na úrovni 188 mm. 

Interiér a výbava – Rodina na prvom mieste

Skôr ako sme nastúpili na palubu nového modelu Kodiaq, stihol nás upútať ďalší nový prvok s mottom simply clever. Ide o mechanicky výsuvné ochranné lišty na všetkých štyroch dverách, ktoré chránia lak karosérie pred škrabancami, napr. pri tesnom parkovaní v podzemných garážach. Jedným dychom treba spomenúť v tejto súvislosti tiež precízne prekrytie prahom dverí.

Vtipným detailom je pre zmenu prítomnosť rafinovane ukrytého dáždnika v predných dverách. Na hodnotne pôsobiacej palubnej doske upútajú nové vertikálne výduchy ventilácie. Špičková ergonómia s logickým rozmiestnením ovládacích prvkov je podľa očakávania aj v modeli Kodiaq zvládnutá na výbornú.

Dominantou interiéru je nový 8 palcový dotykový displej multimediálneho systému s navigačným modulom Columbus. Monitor s novým povrchom ponúka veľmi dobrú odozvu na dotyk, ako aj špičkovú grafiku. Okrem navigácie ponúka rozhranie mnoho ďalších zaujímavých funkcií. Zaujal nás napr. tzv. off-road monitor, ktorý zobrazuje aktuálne natočenie kolies, kompas či nadmorskú výšku. V rámci palubného systému je možné prednastaviť širokú škálu personalizovaných funkcií. Po vzore prémiovej triedy tu nechýba ani možnosť výberu preferovaného farebného odtieňa ambientného osvetlenia interiéru.

Medzi najväčšie benefity kabíny modelu Škoda Kodiaq aj napriek už spomenutému, patrí jednoznačne bezkonkurenčný vnútorný priestor. Vyšší posed za volantom, typický pre vozidlá kategórie SUV, ideálne dopĺňajú pohodlné kreslá s príjemným náznakom bočného vedenia. Skutočne veľkorysé priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Na nedostatok priestoru sa preto, za žiadnych okolností, nemôžu sťažovať ani nadpriemerne urastení pasažieri. Delenú zadnú lavicu je možne posúvať až v rozsahu 18 cm.

Okrem toho je možné meniť aj sklon operadla. Nami testovaná Škoda Kodiaq, v najvyššej výbave Style s niektorými prvkami v opcii, disponovala prakticky všetkým načo si spomeniete. Z najzaujímavejších výbavových prvkov vyberáme: elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, bezkľúčový prístup do vozidla a štartovanie.

Parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, vyhrievaný volant, parkovací asistent, dvojzónová automatická klimatizácia, jazdné asistenty ako je monitorovanie jazdných pruhov, sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, automatické prepínanie diaľkových svetiel, čítačka dopravných značiek a mnoho iného. 

Jazda

Aj keď je nová Škoda Kodiaq už poriadny kus auta, po stránke jazdných vlastností ide až o prekvapivo agilné vozidlo. Vyniká precíznym držaním jazdnej stopy, a nie je mu cudzia ani dynamická jazda po zakrútených okresných cestách. Náš model disponoval adaptívnym podvozkom so 6-timi režimami jazdy: Eco, Confort, Normal, Individual, Sport a Snow. Rozdiely medzi jednotlivými režimami nie sú až tak zásadné ako je tomu napr. pri modeli Superb.

Nám sa najviac Kodiaq pozdával v režime Comfort. Možno aj vďaka kombinácii so 7 st. automatickou DSG prevodovkou, ktorá jednotlivé prevody preraďuje veľmi hladko a rozvážne. Samotný motor 2,0 TDI (190 koní), nás dokázal ohúriť predovšetkým svojim špičkovým záťahom s krútiacim momentom na úrovni až 400 Nm. Okrem štandardných ciest zvládne Škoda Kodiaq aj nástrahy náročnejšieho terénu. Tzv. „offroad“ mód s efektívnejším prerozdeľovaním krútiaceho momentu je možné aktivovať rovnomenným tlačidlom umiestneným na stredovej konzole.

A náš celkový dojem?

Nová Škoda Kodiaq v našom teste jednoznačne potvrdila svoje kvality. Z nášho pohľadu ide o vozidlo, ktoré prakticky nemá žiadnu slabú stránku. O kvalitách samotného modelu nakoniec najlepšie vypovedá obrovský záujem zo strany samotných zákazníkov. V Žiline si nový model Škoda Kodiaq môžete prísť pozrieť, vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Škoda, spoločnosti spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., na Ulici Pri Rieke, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značiek Škoda.

Testovací diár:

Model Škoda Kodiaq 2,0 TDI SCR 140 kW 4×4 Style
Palivo Diesel
Pohon 4×4
Počet valcov 4 (objem 2,0 l)
Výkon kw / hp 140 / 190
Krútiaci moment Nm 400
Pohotovostná hmotnosť 1795 kg
Maximálna rýchlosť km/h 209
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,1 s
Prevodovka Automatická
Počet stupňov 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu 6,8 l / 100 km
Pneumatiky Hankook Ventus S1 Evo2 SUV

Základná cena modelu: Škoda Kodiaq 1,4 TSI 4×2 Active od 21 690 €

Cena testovaného modelu: Škoda Kodiaq 2,0 TDI SCR 140 kW 4×4 Style od 35 590 €

   Konfigurátor Škoda Kodiaq

  Rezervujte si testovaciu jazdu

+ + + 

– – –

Alternatívy z vlastnej stajne

Škoda Yeti od 14 990 €

Menší a služobne starší súrodenec modelu Kodiaq je Škoda Yeti. Okrem rovnako suverénnych jazdných vlastnosti na ceste i v teréne poteší i mnohými praktickými riešeniami. 

Škoda Octavia od 14 990 €

Ďalším novým modelom z Mladej Boleslavi je faceliftovana Škoda Octavia so zaujímavou novou prednou časťou. Okrem základného modelu neskôr ponuku rozšíri napr. aj outodoorová verzia Octavia Combi Scout.

Škoda Superb od 22 680 €

Kto nepotrebuje SUVčko, môže siahnuť aj po vlajkovej lodi značky Škoda, ktorou je tradične model Superb. Okrem mnohým iných prednosti sa i v tomto prípade jedná o priestorového fenoména.

Exit mobile version