Autoinak.sk

Redakčný test: Suzuki Swift – Talent pre jazdu

Automobilka Suzuki podstúpila v poslednom období výraznú modelovú ofenzívu. Medzi najnovšie prírastky v jej modelovom portfóliu sa radia modely Suzuki Ignis či Suzuki Swift. Po nedávnom teste vynoveného modelu SX4 S-Cross, sme vďaka spolupráci so Žilinským zastúpením značky Suzuki, mali aktuálne možnosť vyskúšať práve druhú spomínanú novinku. Nová generácia Suzuki Swift prichádza s množstvom inovácií, ktoré si podrobnejšie predstavíme nižšie. Pomerné unikátna je v tomto smere aj dostupnosť jednotlivých verzií. Okrem štandardného modelu, Suzuki ďalej ponúka Swift s mikrohybridnou technológiou a dokonca aj s pohonom všetkých kolies, čo je na danú triedu unikát!

[photo]16748[photo]

Nové Suzuki Swift s prepĺňaným zážihovým motorom 1,0 Boosterjet, v kombinácii s hybridnou technológiou SHVS, 5-st. manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave GLX, nám na test zapožičala spoločnosť A-auto s.r.o., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel značky Suzuki v našom regióne.

Model s označením Suzuki Swift sa po prvý krát objavil už v roku 1983. V zemi vychádzajúceho slnka ale niesol pôvodný model označenie Suzuki Cultus. Prvý „skutočný“, alebo ak chcete originálny Swift, bol predstavený následne v roku 2000. V absolútnom ponímaní aktuálny novinku možno označiť, buď ako 6. generáciu, avšak z hľadiska technologického vývoja, resp. originálneho odkazu, ide o štvrtú generáciou. Tak či onak platí, že model Swift je pre automobilku Suzuki veľmi dôležitý. Japonci s príchodom novej generácie malého modelu preto výrazne zapracovali v každej oblasti. Nový dizajn ako aj pocity z interiéru si podrobnejšie popíšeme v ďalšej kapitole. Veľmi dôležité sú i technologické inovácie.

Nová platforma s označením Heartect, s vysokým podielom vysokopevnostnej ocele, resp. s prepracovaným zavesením kolies, je zárukou ešte lepších jazdných vlastností. Podstatný je rozhodne aj výrazný úbytok hmotnosti. Už minulá generácia modelu Swift bola extrémne ľahká. Novinka napriek tomu v závislosti od verzie dokázala zhodiť ďalších cca 120 kg.

Najľahší Swift váži teda len 840 kg! A to je na dnešnú dobu moderných automobilov skutočne fenomenálna hodnota. Z užívateľského hľadiska poteší i dostupnosť moderných technológii vrátane vyspelých jazdných asistentov. Pokrokový systém detekcie prekážky pred vozidlom, s funkciou núdzového brzdenia, využíva po prvý krát kombináciu laserových senzorov a monokulárnej kamery. K dispozícii je tiež funkcia upozorňujúca na neželané vybočenie z jazdného pruhu, adaptívny tempomat či automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Technologickú lahôdku predstavuje Mild Hybridná technológia SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Mikrohybridná technológia automobilky Suzuki síce nedokáže samostatne poháňať vozidlo len prostredníctvom elektrickej energie nahromadenej v litium-iónovej batérii, avšak dokáže významne pomáhať spaľovaciemu motoru pri rozjazde, resp. zrýchľovaní, čím sa v konečnom dôsledku znižuje spotreba paliva. Súčasťou systému je aj inteligentný štarter-generáor (ISG), ktorý je veľmi nápomocný pri funkcii štart/stop.

Nová generácia modelu Swift sa už vyrába výhradne len s 5-dverovou karosériou a výhradne zážihovými motorizáciami. Aj napriek tomu zostáva ponuka jednotlivých verzii veľmi pestrá. Na našom trhu je nový model k dispozícii s dvoma motorizáciami, s troma samostatnými výbavovými stupňami a rovnako s tromi alternatívami pohonu.

Okrem konvenčnej verzie a už spomínaného hybridu, sú pre daný segment k dispozícii i pomerne unikátne verzie s pohonom všetkých kolies Suzuki AllGrip Auto. Základom celého modelového radu je konvenčná predokolka s atmosférickým zážihovým 4-valcom 1,2 Dualjet s výkonom 90 koní. Daná motorizácia sa kombinuje buď s 5 st. manuálnou prevodovkou ,resp. automatickou CVT prevodovkou. Spomínaná motorizácia je ďalej k dispozícii aj vo verzii s pohonom 4×4, resp. tiež s pohonom 4×4 a  Mild Hybridnou technológiou SHVS. Výkonnejšiu alternatívu predstavuje nový moderný prepĺňaný 3-valec 1,0 Boosterjet s výkonom 112 koní.

[photo]16763[photo]

V tomto prípade predstavuje alternatívu k 5-st. manuálnej prevodovke 6-st. automat klasickej koncepcie. Aj výkonnejšia motorizácia sa okrem konvenčného pohonu kombinuje i hybridnou technológiou SHVS. A práve túto sme preverili v našom teste. Ponuku modelového radu Swift doplní podľa očakávania už čoskoro tiež tradičná špičková verzia Suzuki Swift Sport. 

Čo ponúka v praxi nová generácia modelu Suzuki Swift?

Vzhľad a rozmery – Podstatne viac emócií

To, že v súčasnosti predovšetkým práve dizajn predáva automobily, si dobre uvedomujú aj v Suzuki. V porovnaní s minulou, až príliš konzervatívnou generáciou, prichádza nový Swift s kompletne pozmenenou vizážou. Pri pohľade na novinku, obzvlášť v žiarivom farebnom odtieni, zaplesá pravdepodobne nejedno ženské srdce. Swift ponúka niekoľko originálne tvarovaných častí karosérie. Pri čelnom pohľade jej dominuje výrazná, nízko situovaná maska chladiča. Opticky širší postoj vozidlu dodáva športový predný nárazník.

[photo]16777[photo]

Pútavo pôsobia aj predné svetlá. Tie okrem originálneho podpisu denného svietenia disponovali v našom prípade kompletnou LED technológiou. Pri pohľade z profilu vyniká línia „plávajúcej“ strechy. Opticky od zvyšku karosérie „oddeľujú“ načierno lakované stĺpiky. V zadnom su vtipne „zamaskované“ kľučky na otváranie druhého páru dverí.

Vizuálne vyslovene širokým dojmom pôsobia aj zadné partie novinky. Podpísali sa pod to predovšetkým efektne tvarované koncové svetlá. Nadanie pre jazdu umocňuje centrálne umiestnená hmlovka, resp. strešný spojler. Celkovo si za pútavý dizajn nového modelu Swift doteraz predovšetkým konzervatívne vnímané Suzuki zaslúži rozhodne pochvalu.

Keďže má japonská automobilka v triede malých automobilov hneď dvoch zástupcov, rozhodli sme sa celkové rozmery modelu Swift porovnať s rodinnejšie orientovaným modelom Suzuki Baleno. Po premietnutí do reči čísel konštatujeme, že nové Suzuki Swift meria 3840 mm (-155 mm v porovnaní s modelom Baleno), šírka vozidla dosahuje 1735 mm (-10 mm), výška atakuje 1495 mm (+35 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2450 mm (-70 mm). Z porovnania absolútnych čísel je zrejmé, že model Baleno skutočne mysli viac na priestor a rodinu. Swift je naopak viac štýlovejší a originálnejší.

[photo]16767[photo]

Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 265 litrov, (+54 litrov oproti minulej generácii, Baleno 355 litrov). I keď v reči čísel nejde o nijako zvlášť oslňujúcu hodnotu, v praxi si dovolíme tvrdiť, že symetrický tvarovaný batožinový priestor bude na každodenné bežne nákupy plne postačovať. Po sklopení delených zadných sedadiel dosahuje maximálna prepravná kapacita úroveň 947 litrov. Mierny nedostatok predstavuje v konečnom dôsledku len vyššia nakladacia hrana. To je podobne ako u väčšiny konkurentov v danom segmente nevyhnutnou daňou spojenou z bezpečnosťou a celkovou tuhosťou karosérie. 

Interiér a výbava – Citeľný kvalitatívny pokrok

Hneď po presunutí sa do interiéru novej generácie modelu Swift sme boli prijemne prekvapení. Neubránime sa dokonca tvrdeniu, že z nášho pohľadu ide v tomto prípade o najprívetivejší interiér z celého súčasného modelového portfólia značky Suzuki. Interiér novej koncepcie pôsobí zásadne kvalitnejším dojmom. Z palubnej dosky okrem toho priam kričí športová atmosféra. Okrem nového, veľmi dobre tvarovaného trojramenného multifunkčného volantu, tomu v nemalej miere napomáha aj orientácia prístrojov smerom na vodiča.

[photo]16772[photo]

Vyslovene dynamicky pôsobí i prístrojový panel s tradičnými analógovými ukazovateľmi. Uprostred nich sa nachádza moderný LCD displej. Ten okrem momentálnej funkcie hybridného systému, dokáže zobrazovať aj množstvo ďalších zaujímavých funkcií. Patrí sem napr. graf preťaženia, vyobrazenie akruálneho využívania potenciálu výkonu a krútiaceho momentu, grafické vyobrazenie sekvencii stláčania plynového, resp. brzdového pedála a podobne. Mimochodom, funkcie palubného počítača je v tomto prípade po prvý krát možné, okrem tradičnej „tyčinky“, prepínať aj pohodlnejšie na volante prostredníctvom tlačidla info.

Konzervatívne orientovaných zákazníkov bezpochyby poteší po novom aj dostupnosť zrozumiteľného jazyka v podobe češtiny. Po česky u Suzuki po prvý krát komunikuje centrálne multimediálne rozhranie so 7 palcovým dotykovým monitorom. Moderný infotaiment v principiálne poznáme už i z iných modelov značky. K jeho jednotlivým funkciám, resp. logike ovládania, nemáme žiadne výhrady. V porovnaní s minulou generáciou pôsobí kabína nového modelu pocitovo o niečo vzdušnejším dojmom. Priestorové pomery v druhom rade sú porovnateľné s väčšinou konkurenčných modelov v danom segmente. Podobne, ako u väčšiny modelov z dielne Suzuki, musíme pochváliť výhľad z vozidla. Páči sa nám i ergonómia interiéru so solídne zvládnutými odkladacími priečinkami.

[photo]16771[photo]

Do priestoru pred radiacou pákou sa okrem drobností bez problémov zmestí i moderný smartfón. Príjemnú športovú atmosféru dotvárajú až prekvapujúco pohodlné predné sedadlá s náznakom bočného vedenia. Pre náš test sme mali k dispozícii Suzuki Swift v najvyššej výbave GLX. Spomínaný výbavový stupeň v sebe zahŕňa prakticky všetko, na čo si spomeniete. Za všetky prvky výbavy spomeňme napr. už spomínané moderné jazdné asistenty, hill holder, automatickú klimatizáciu, el. ovládanie všetkých okien, adaptívny tempomat, audio systém s bluetooth rozhraním a navigáciou, cúvaciu kameru, dažďový a svetelný senzor, vyhrievanie predných sedadiel a mnoho iného. 

Jazda – Očakávania sa potvrdili

Tak, ako už napovedá samotný titulok, aj napriek všetkým vyššie spomínaným vylepšeniam či inováciám, patrí práve nadanie pre jazdu k najväčším ozdobám novej generácie modelu Suzuki Swift. Citeľná „ľahkosť“ konštrukcie spolu s veľmi dobrým podvozkom sú veľkou ozdobou nového modelu. Opojný pocit z precíznych jazdných vlastností dotvára tiež riadenie s prekvapivou spätnou väzbou. V tomto smere nezaostávajú ani brzdy s optimálnou možnosťou dávkovania brzdného účinku. Novinkou pod prednou kapotou je turbom dotovaný 3-valec 1,0 Boosterjer s výkonom 112 koní.

Konštrukcia motora s nepárnym počtom valcov sa prejavuje len pri studenom motore na voľnobežných otáčkach. Pohonná jednotka inak disponuje takmer atmosférickou charakteristikou. Agregát sa v praxi necháva rád a s ochotou vytáčať tak, ako je tomu pri japonských motorizáciach dobrým zvykom.

[photo]16764[photo]

Už v pásme nad cca 2000 otáčok nastáva zásluhou turbodúchadla citeľná výkonová expanzia. Pri prudkej akcelerácii predstavuje výhodu taktiež v batérii uskladnená elektrická energia hybridnej sústavy SHVS. Zásahy Mild Hybridu vodič vo všeobecnosti prakticky nevníma. Aktuálnu činnosť SHVS je možné sledovať prostredníctvom grafiky palubného počítača. Pri brzdení, resp. uvoľnení pedálu akcelerátora, napr. pri jazde z kopca, sa na prístrojovom paneli zobrazí kontrolka, ktorá indikuje dobíjanie batérie.

To, že hybrid dáva v praxi zmysel, najlepšie odzrkadľuje dosiahnutá spotreba paliva. V našom teste sme nový Swift nešetrili, no i napriek tomu sa nám výsledná spotreba ustálila na priemernej hodnote 4,7 l/100 km, čo je len o 0,4 litra viac ako udáva výrobca. Príjemným prekvapením je v tomto smere aj 5-st. manuálna prevodovka s dlhšími prevodmi. Pri diaľničnom tempe na 5 prevodovom stupni, sa otáčkomer prekvapujúco ustáli na hodnote, ktorá len zľahka prekonáva 3000 otáčok za minútu. Aj napriek cenovke vozidla nás prijemne prekvapila vyspelá funkčnosť jazdných asistentov.

Indikátor núdzového brzdenia je, podobne ako aj pri iných japonských automobilkách, nastavený dosť konzervatívne. Výstražná kontrolka spolu s akustickým efektom nás počas testu na potencionálnu prekážku upozornila hneď niekoľkokrát. Na aktuálnu situáciu v cestnej premávke dokáže veľmi pohotovo a precízne zareagovať tiež adaptívny tempomat, s možnosťou nastavenia odstupu od vpredu idúceho vozidla.

A náš celkový dojem? 

Nové Suzuki Swift zaznamenalo medzigeneračne výrazný posun smerom vpred. Z pomerne konzervatívne zameraného modelu sa s príchodom novej generácie stáva vozidlo, ktoré je podstatne viac orientované na štýl, resp. imidž. Nad konkurenciou vyniká nový model aj naďalej predovšetkým porciou zábavy, ktorú dokáže sprostredkovať zpoza volantu. V Žiline si nový model Suzuki Swift môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Suzuki v našom regióne, spoločnosti  A-auto s.r.o., na Kvačalovej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky Suzuki. 

Testovací diár Suzuki Swift

Model Suzuki Swift 1,0 Boosterjet SHVS GLX
Palivo Zážihový (benzín)
Pohon Predný
Počet valcov 3
Výkon kw / hp 82/112
Krútiaci moment Nm 170
Maximálna rýchlosť km/h 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,6 s
Prevodovka Manuálna
Počet stupňov 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,3 l / 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu 4,7 l / 100 km
Pneumatiky Bridgestone Ecopia 

Výbava – Cena

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet SHVS GLX (testovaný model) – od 14 590 €
Suzuki Swift 1,2 Dualjet GL – od 9 690 €

   Konfigurátor Suzuki Swift

  Rezervujte si testovaciu jazdu

+ + +

– – –

Alternatívy z vlastnej stajne

Suzuki Celerio od 8 400 €

Automobilka Suzuki je už tradičným expertom na malé vozidla. Pomyslenú vstupenku do sveta Suzuki v tomto smere predstavuje najmenší model Suzuki Celerio ideálne do mestskej premávky

Suzuki Baleno od 10 690 €

Pre všetkých tých, ktorým je model Swift príliš malý a hľadajú niečo rodinnejšie, má Suzuki v ponuke model Baleno. Okrem priestrannejšieho interiéru je výhodou modelu Baleno bezpochyby aj veľkorysejší batožinový priestor. 

Suzuki Ignis od 8 740 €

U nás dobre známy model Suzuki Ingis bol v Japonsku vlastne prvou generáciou modelu Swift. Nový model Ignis v sebe kombinuje unikátne prvky malého vozidla, rodinného MPV a SUV. V tomto smere novinka prakticky nemá žiadnu adekvátnu konkurenciu.

Exit mobile version