V kategórii pick-up je v poslednom období veľmi rušno. Nový, resp. vynovený model predstavili prakticky všetci dôležití hráči tohto segmentu. Za absolútny etalón pick-upov je považovaná Toyota Hilux. Inými slovami práve model Hilux určuje latku podľa ktorej sú posudzovaní ostatní. Na našom trhu sa aktuálne predáva v celkovom poradí už 8 generácia, a práve tú sme aktuálne podrobili nášmu redakčnému testu.
Nový Hilux sa po stránke dizajnu, celkového prevedenia interiéru i jazdnými vlastnosťami snaží čo najviac priblížiť k civilným modelom značky Toyota. Jedným dychom treba zdôrazniť, že aj napriek tomu zostali aj naďalej v plnej miere zachované „úžitkové“ parametre vozidla, ktoré boli hlavnou prednosťou aj pri minulých generáciách. Toyota Hilux je preto aj naďalej pripravená na život „pracanta“ a prevádzku v náročných podmienkach. Nový model Toyota Hilux vo verzii Double Cab, s prepĺňaným vznetovým motorom 2,4 D-4D, v kombinácii so 6-st. automatickou prevodovkou a v najvyššej výbave Executive nám na test zapožičala spoločnosť AT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Toyota v našom regióne.
[photo]15949[photo]
Úspešný príbeh s názvom Toyota Hilux sa začal písať už v roku 1968, kedy v Japonsku uzrela svetlo sveta prvá generácia tohto legendárneho pick-upu. Silné renomé tradičnej spoľahlivosti i odolnosti vozidiel značky Toyota, potvrdil Hilux napr. aj v celosvetovo najpopulárnejšej motoristickej relácii Top Gear. Tu tento model „prežil“ napr. zrútenie paneláku ako aj ďalšie strastiplné skúšky tria moderátorov, na čele s Jeremy Clarksonom. Z modelu Hilux sa počas doby jeho existencie predalo už viac ako 16 miliónov exemplárov! Hilux sa osvedčil v širokom spektre nehostinných podmienok, od horúcich púštnych oblastí až po silné mrazy v severských krajinách.
Aktuálne Toyota ponúka už 8. generáciu, ktorá sa v minulom roku objavila aj na našom trhu. Nový model ostal verný tradičnému technickému základu s podvozkovým rámom a tuhou zadnou nápravou odpruženou listovými pružinami. Spomínaný technický základ bol medzigeneračne vylepšený v podobe ešte vyššieho dôrazu kladeného na celkovú odolnosť konštrukcie. V tejto súvislosti nemožno opomenúť ani ďalšie „offroad“ vlastnosti. Ozdobou nového modelu sú špičkové nájazdové uhly ako aj veľmi slušná svetlosť podvozka. Odolný technický základ, dostal pri novom modely štýlové balenie v podobe ľúbivého dizajnu, ktorý si podrobnejšie predstavíme nižšie. Na našom trhu sa nová Toyota Hilux ponúka v troch tradičných karosárskych prevedeniach. Základom je verzia Single Cab s dvojmiestnou kabínou a veľkou úložnou plochou. Verzia Extra Cab disponuje predĺženou kabínou.
[photo]15924[photo]
Najpopulárnejšiu alternatívu predstavuje tradične nami testovaná verzia Double Cab, s praktickým 5-miestnym interiérom, s dvoma pármi dverí. V našich podmienkach sa nový model ponúka s jedinou motorizáciou. Ide o úplne nový turbodiesel z dielne dielne Toyota, s označením 2,4 D-4D, a maximálnym výkonom 150 koní. Novinku pod prednou kapotou je možné kombinovať buď so 6-s. manuálnou prevodovkou, resp. s automatickou prevodovkou s rovnakým počtom stupňov. Úplnou samozrejmosťou modelu Hilux je aj naďalej pripájateľný pohon všetkých kolies. Zaujímavosťou je v tomto smere jediná výnimka v podobe najdostupnejšieho modelu s kabínou Single Cab. Ten si je možné prekvapujúco objednať aj vo verzii 4×2, s poháňanou zadnou nápravou.
Čo dokáže v praxi ponúknuť najnovšia generácia modelu Toyota Hilux?
Vzhľad a rozmery – Prekvapujúco moderný a uhladený
Nová Toyota Hilux je dokonalým príkladom toho ako veľmi sa v dnešnej dobe prihliada na vzhľad vozidla. Dizajnové prevedenie totiž v nemalej miere predáva konečný produkt. A toto platí už aj v kategórii úžitkových automobilov. Subjektívne sa dokonca neubránime tvrdeniu, že z nášho pohľadu patrí aktuálne práve nový Hilux, medzi dizajnovo najkrajšie modely s logom automobilky Toyota. Samozrejme aj v tomto prípade platí, že verzie v nižších výbavách s hojným využitím odolných plastových plôch sa celkom logicky viac približujú smerom k úžitkovým hodnotám. Naopak, nami testovaná najvyššia výbava Executive, s mnohými efektne pochrómovaných časťami karosérie, má svojim imidžom oveľa bližšie k tradičným SUV.
[photo]15940[photo]
Prednej časti dominuje robustný nárazník, ako aj pochrómovaná maska chladiča s horizontálnymi lamelami. Pútavý dizajn ešte viac podčiarkujú dynamicky tvarované predné svetlomety. V našom prípade, okrem pásiku denného LED svietenia, disponovali dokonca kompletnou LED technológiou. V danej kategórii ide rozhodne o veľmi zaujímavý výbavový prvok. Pri pohľade z profilu vyniknú vyvážené proporcie vozidla. Krátke previsy vpredu aj vzadu sú zárukou už spomínaných veľmi dobrých nájazdových uhlov. Imidž nami testovaného vozidla zvýraznili taktiež efektné kolesá z ľahkých zliatin o priemere 18 palcov. Zadnej časti dominuje neodmysliteľná korba určená na prevoz nákladu. To, že je pre nový Hilux stále veľmi dôležitá predovšetkým praktická stránka dokazuje aj šikovný detail. Máme na mysli uchytenie evidenčného čísla vozidla priamo vo vnútri nárazníka, čím sa výrazne eliminuje možnosť jeho stratenia, resp. odtrhnutia a pri jazde v ťažkom teréne. Z hľadiska rozmerov sa novinka v porovnaní s predchodcom mierne zväčšila.
[photo]15946[photo]
Nárast celkovej dĺžky vozidla sa okrem miesta pre posádku pozitívne odzrkadlil aj v podobe zväčšenej ložnej plochy. Vonkajšie rozmery vozidla sme pre zaujímavosť porovnali s predchádzajúcou generáciou. Po premietnutí do reči čísel platí, že nový Hilux meria 5330 mm (+70 mm v porovnaní s predchodcom), šírka vozidla dosahuje 1855 mm (+20 mm), výška atakuje 1815 mm (-45 mm) a rázvor náprav má identickú hodnotu 3085 mm. Ložná plocha v nami testovanej konfigurácii Double Cab disponuje dĺžkou 1525 mm, resp. šírkou 1540 mm. V praxi sa tak aj medzi podbehy blatníkov dá bezproblémov umiestniť europaleta. Okrem toho doplňme, že novinka teraz utiahne príves o hmotnosti až 3,5 tony. Svetlá výška vozidla dosahuje minimálne 225 mm a Hilux dokáže okrem iného prebrodiť vodné toky až do výšky 700 mm.
Toyota okrem toho ponúka pre model Hilux tradične veľmi široké spektrum originálneho príslušenstva. Nami testované vozidlo disponovalo napr. bočnými nášľapnými prahmi, plastovým obložením nákladného priestoru, ako aj ochranným oceľovým rámom v priestore za kabínou.
Interiér a výbava – Kvalitatívny skok
Ešte výraznejší kvalitatívny skok zaznamenal interiér najnovšieho vydania modelu Toyota Hilux. Po prvotnom usadnutí za volant by azda len málokto hádal, že sedí práve vo vozidle typu pick-up. Obzvlášť v nami testovanom vozidle v najvyššej výbave sa kabína nového modelu celkovým prevedením, ako aj hojným využívaním kvalitných materiálov, už veľmi približuje ku klasickým „civilným“ modelom najväčšej svetovej automobilky. Samotná palubná doska ponúka veľmi dobrú ergonómiu spojenú s logickým rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov. Jej dominantou je multimediálne rozhranie Toyota Touch 2, so 7 palcovou dotykovou obrazovkou, ktoré už poznáme aj z iných modelov značky.
[photo]15953[photo]
Z praktickej stránky chceme vyzdvihnúť solídne zobrazovacie schopnosti cúvacej kamery. Kamera okrem iného umožňuje veľmi presne manévrovanie napr. pri pripájaní prívesného vozíka k ťažnému zariadeniu. Pri nových modeloch značky Toyota sa nám už tradične páči prehľadný prístrojový panel, s veľmi peknou grafikou TFT displeja palubného počítača. Úplnou novinkou je užívateľsky jednoduchšie ovládanie pohonu všetkých kolies, resp. redukčnej prevodovky. Prídavnú páku prevodovky v najnovšom vydaní modelu Hilux nahrádza praktickejší otočný ovládač, umiestnený v spodnej časti palubnej dosky.
V porovnaní s predchodcom možno za komfortnejší označiť i posed za volantom. Vďaka konštrukcii s rebrinovým rámom sa v novinke sedí skutočne vysoko a to aj v porovnaní s vozidlami z kategórie SUV. Výhodou testovanej verzie Double Cab je plnohodnotný 5-miestny interiér. V druhom rade sa podľa očakávania sedí o niečo vzpriamenejšie. Aj napriek tomu sa vzadu bezproblémov a pohodlne odvezú i urastenejší pasažieri. Z hľadiska celkovej výbavy vozidla prekonáva nami testovaná Toyota Hilux vo výbave Executive i mnoho klasických osobných vozidiel.
[photo]15941[photo]
Zo všetkých výbavových prvkov testovaného vozidla spomeňme napr.: kožený interiér, vyhrievanie predných sedadiel, automatickú klimatizáciu, tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, ako aj balík jazdných asistentov Toyota Safety Sence, kde patrí predkolízny systém s funkciou núdzového brzdenia, monitorovanie jazdných pruhov či rozpoznávanie dopravných značiek.
Jazda
Hneď na úvod hodnotenia jazdných vlastností konštatujeme, že nový Hilux je z užívateľského hľadiska medzigeneračne citeľne príjemnejší a zároveň komfortnejší. Kabína je podstatne lepšie odizolovaná a samotný podvozok ponúka viac pohody i pri jazde s nezaťaženým vozidlom, napr. v mestskej premávke, s mnohými priečnymi nerovnosťami. Ešte viac sme boli zvedaví na novú pohonnú jednotku 2,4 D-4D s výkonom 150 koní.
[photo]15966[photo]
O dostatok sily, resp. optimálny prenos výkonu, sa postará mohutná porcia krútiaceho momentu s hodnotou 400 Nm. Nový agregát je podľa očakávania kultivovanejší i zároveň úspornejší. Okrem základného jazdného režimu si je možné tlačidlami pri voliči automatickej prevodovky dodatočne aktivovať úsporný režim Eco, resp. naopak, režim Power s využitím plného výkonu agregátu. V štandardnom režime na spevnených cestách, resp. pri dobrej adhézii dokáže novinka jazdiť úsporne len s poháňanou zadnou nápravou. V prípade terénu, ako aj pri zhoršenej adhézii je možné prostredníctvom otočného ovládača pripojiť pohon prednej nápravy.
[photo]15934[photo]
Do obzvlášť ťažkých podmienok je určený režim tzv. redukčnej prevodovky, kedy je možné terénom doslova kráčať. Z ďalšej užitočnej offroad výbavy spomeňme uzávierku zadného diferenciálu, resp. asistent zjazdu dole prudkým svahom. Ten dokáže byť pri takto veľkom a ťažkom vozidle mnohokrát veľmi nápomocný. Nakoniec pripájame pár slov k automatickej prevodovke. Z jej funkcie sme boli veľmi pozitívne prekvapení, najmä pri jazde v náročnejších podmienkach mimo spevnených ciest. V teréne je automat v porovnaní s tradičnou mechanickou prevodovkou rozhodne šetrnejší k spojke, a práve vďaka tejto kombinácii dokážu nástrahy ťažkého terénu prekonávať aj menej skúsení vodiči.
[photo]15926[photo]
A náš celkový dojem ?
Nová Toyota Hilux v našom teste potvrdila, že je právom označovaná ako legenda medzi vozidlami typu pick-up. Najnovšia 8 generácia sa dizajnom, stvárnením interiéru, ako aj jazdnými vlastnosťami veľmi priblížila k populárnej kategórii vozidiel typu SUV. Na druhej strane boli opäť vylepšené jej úžitkové parametre, vďaka čomu je aj naďalej predurčená na používanie v tvrdých a náročných podmienkach.
My si preto novú Toyotu Hilux okrem úlohy spoľahlivého pracanta, vieme predstaviť aj v pozícii akejsi imidžovej alternatívy k vozidlám typu SUV. V Žiline si nový model Toyota môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Toyota v našom regióne, spoločnosti AT a.s. Žilina, na Dlhej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky Toyota.
Testovací diár Toyota Hilux
Model | Toyota Hilux 2,4 D-4D Executive |
Palivo | vznetový (diesel) |
Pohon | 4×4 |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 110/150 |
Krútiaci moment Nm | 400 |
Maximálna rýchlosť km/h | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,8 s |
Prevodovka | Automatická |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 7,8 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 8,5 l / 100 km |
Pneumatiky | Bridgestone Dueler H/T |
Pohotovostná hmotnosť: 2095-2155 kg
Výbava – Cena
Toyota Hilux 2,4 D-4D Executive (testovaný model) – od 38 100 €
Toyota Hilux 2,4 D-4D Base (Single Cab, 4×2) – od 24 996 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Úžitkové vlastnosti,
- Prejazdnosť v teréne,
- Kvalita interiéru
– – –
- Manévrovanie v stiesnených priestoroch
- Len jedna ponúkaná motorizácia
Alternatívy z vlastnej stajne
Toyota Land Cruiser od 39 800 €
Ďalší legendárny offroad model z portfólia značky Toyota. Land Cruiser je známy tým, že v sebe spája špičkové technológie s robustnosťou a odolnosťou. Okrem toho ide o praktický a najluxusnejší model značky Toyota, ktorý je na našom trhu k dispozícii.
Toyota RAV4 od 23 200 €
Pre tých, ktorí sa na testovaný Hilux pozerajú ako na auto pre imidž môže predstavovať určitú alternatívu aj model Toyota RAV4. Zakladateľ segmentu SUV sa teší mimoriadnej obľube nielen na našom trhu. K dispozícii je tiež hybridná verzia.
Toyota Tacoma
Toyota globálne vyrába hneď viacero „pick-upov“ . Na americkom trhu by sa model Hilux radil k tým najmenším. V USA a na iných trhoch preto Toyota ponúka väčšie modely ako je Toyota Tacoma, resp. Toyota Tundra. Žial ani jeden z nich sa ku nám oficiálne nedováža.