Hybridné pohony zaznamenávajú v poslednom období obrovský rozmach. Podpísali sa pod to predovšetkým prísne emisné limity a dnes už nejakou formou hybridného pohonu disponuje prakticky každá automobilka.
Renault aktuálne prináša hybridný pohon ako alternatívu aj k svojim obľúbeným modelom Clio a Captur. Plne hybridné Clio a plug-in hybridný Captur doplňujú ponuku najširšej elektrifikácie modelového radu na trhu popri 100-percentne elektrických modeloch, ako sú Nové ZOE, či Kangoo Z.E. Skupina Renault je priekopníkom a expertom v oblasti elektrickej mobility, ktorá je strategickou oblasťou záujmu Skupiny v úsilí o dosiahnutie trvalej mobility dnes aj v budúcnosti. Táto odbornosť v oblasti elektromobilov vychádza z viac než desaťročných skúseností s vývojom a výrobou elektromobilov a umožňuje Skupine ponúkať účinné hybridné systémy. Nové Clio E-TECH zvládne až 80 % času jazdy v meste v čisto elektrickom režime a v mestskom cykle tak dosahuje úsporu paliva až 40 % v porovnaní s benzínovým motorom. Nový Captur E-TECH Plug-in umožňuje v čisto elektrickom režime dojazd 50 km pri rýchlosti až 135 km/h a až 65 km v mestskej premávke.
Inovatívna technológia
Pohonný agregát spoločný hybridným pohonom značky Renault existuje v dvoch variantoch: E-TECH pre full hybrid (HEV, čiže hybrid) a E-TECH Plug-in pre plug-in hybrid (PHEV, čiže dobíjací hybrid). Pohonný agregát možno použiť v týchto modeloch vďaka modulárnym platformám CMF-B a CMF-C/D, ktoré boli od samého začiatku konštruované tak, aby umožnili elektrifikáciu modelu. Ďalšou výhodou je jedinečná kompaktnosť technológie E-TECH, ktorú je možné umiestniť do motorového priestoru viacúčelového mestského vozidla, napríklad modelu Clio.
Inžinieri Skupiny Renault vyvinuli pre hybridné pohony revolučné riešenie, ktoré je predmetom viac než 150 patentov. Jeho základ tvorí hybridná sústava označovaná ako sériovo-paralelná, ktorá ponúka maximum kombinácií a najvyššiu možnú úsporu CO2 v prevádzke. Táto hybridná technológia využíva aj skúsenosti tímu Renault F1 Team, ktoré umožňujú zdieľať technológie vyvinuté pre F1 a prispôsobené pre sériové hybridné modely.
Keď motoristický šport inšpiruje sériové vozidlo
Automobilový šport a účasť značky Renault v pretekoch Formuly 1 stoja v centre vývoja hybridných pohonov E-TECH Skupiny Renault. Toto prepojenie automobilového športu a sériových vozidiel je zjavné v niektorých oblastiach: opätovné využitie energie a automatická multimódová prevodovka, prvýkrát použitá v sériovom modeli. Vzájomná spolupráca tímu Renault F1 Team a vývojárov značky Renault v oblasti energetického manažmentu sa v praxi využíva už od roka 2013. Niekoľko inžinierov špecializovaných na hybridizáciu a poverených prácou na modeloch Renault E-TECH pripravilo nástup hybridov v F1 v roku 2014 a v súčasnosti pracujú na vývoji hybridného motora pre preteky F1 vo Viry-Châtillon. Inžinieri získali dôkladné znalosti o stratégii energetického manažmentu, ktoré následne využili pri vývoji týchto modelov. Pohony E-TECH najmä vďaka týmto znalostiam v sebe spájajú radosť z jazdy a vysokú účinnosť v oblasti rekuperácie a využívania energie. Táto technológia umožňuje dobíjanie batérie vždy vtedy, keď objem vytvorenej energie prekročí výkonové požiadavky.
Spomalenie a brzdenie rovnako ako v F1 umožňuje opätovné využitie kinetickej energie, ktorá sa premieňa na elektrickú energiu a dobíja batériu. V sériových vozidlách, najmä však pri jazde po diaľnici, princípy energetického manažmentu spúšťajú dobíjanie batérie a zabezpečujú činnosť motora v režime optimálneho výkonu. Prebytok energie sa môže následne využiť na uľahčenie práce tepelného motora pri výraznom zošliapnutí plynového pedálu alebo na zabezpečenie jazdy v čisto elektrickom režime pri jazde cez mesto na plánovanej trase.
Inovatívna prevodovka podporujúca odozvu pohonu
Konštrukcia pohonu Renault E-TECH vychádza z konštrukcie pohonu monopostov Renault F1 Team: spaľovací motor je spojený s dvomi elektrickými motormi a centrálnou batériou. Všetky komponenty spája multimódová prevodovka. Prevodovka vďaka prepojeniu s elektromotormi umožňuje štartovanie v čisto elektrickom režime bez spojky a výrazne znižuje výpadky výkonu pri radení, čo prispieva ku komfortu riadenia a lepšiemu zrýchleniu. Rýchle radenie je dôležité aj v F1, nakoľko obmedzuje trhanie a teda aj možnú stratu priľnavosti.
Kapacita lítium-iónovej batérie sa líši podľa typu hybridného pohonu:
- Modelu Clio E-TECH umožňuje batéria 1,2 kWh (230 V) zníženie spotreby paliva a emisií CO2 a až 80 percent času jazdy v meste v čisto elektrickom režime.
- Modelu Nový Captur E-TECH Plug-in umožňuje batéria 9,8 kWh (400 V) dojazd až 65 km v čisto elektrickom režime v mestskom cykle (WLTP)
Spojenie dvoch elektrických motorov, inovatívnej multimódovej prevodovky a spaľovacieho motora ponúka množstvo rôznych spôsobov činnosti:
Čisto elektrické štartovanie Absencia spojky v tejto inovatívnej prevodovke umožňuje štarty a rozjazdy v čisto elektrickom režime bez zapojenia spaľovacieho motora. Štartovanie hybridných vozidiel E-TECH tak systematicky zabezpečuje hlavný elektrický motor. Ide o dodatočnú výhodu tejto technológie, nakoľko rozjazdy sú vďaka okamžite dostupného krútiacemu momentu mimoriadne svižné.
Automatické prispôsobenie riadenia každej situácii
Technológia E-TECH je založená na sériovo-paralelnej konštrukcii, ktorá umožňuje skombinovať výhody jednotlivých existujúcich hybridných typov (sériový, paralelný a sériovo-paralelný). Motory môžu pracovať nezávisle alebo spoločne a smerovať výkon na kolesá. Riadiaca jednotka riadi motory a ich činnosť podľa potrebného zrýchlenia a výkonu a určuje aj možnosti rekuperácie batérie. Toto riadenie sa vykonáva podľa 15 kombinácií funkcií jednotlivých motorov a zaradených rýchlostných stupňov.
Najlepšie Clio je teraz hybridné
Renault vidí budúcnosť mobility v autonómnych technológiách, elektrifikácii a konektivite. Model Clio po generačnej výmene v roku 2019 túto víziu stelesňuje. Napríklad má celý rad najmodernejších a najpokročilejších jazdných asistentov v segmente, vrátane systému EASY PILOT – asistenta pre jazdu v kolónach a na diaľnici, čiže autonómne riadenie 2. úrovne. Ide o prvý krok k úplne autonómnemu riadeniu. S veľkým 9,3 palcovým displejom a systémom Renault EASY CONNECT ponúka aj veľmi široké multimediálne možnosti.
Nový Captur je na želanie elektrický
Captur je vo svojom segmente bestsellerom vo Francúzsku aj v Európe. Novým plug-in hybridným pohonom E-TECH Plug-in zodpovedá trom základným pilierom vízie Skupiny Renault v oblasti budúcej mobility (autonómia, konektivita, elektrifikácia). Pohon E-TECH Plug-in 160 a jeho batéria s vyššou kapacitou (9,8 kWh a 400 V s nízkou hmotnosťou 105 kg) umožňujú v kombinovanom režime (WLTP) v čisto elektrickom režime dojazd až 50 km pri rýchlosti až 135 km/h a v mestskom režime až 65 km (WLTP City). Nový Captur vykazuje nevídanú univerzálnosť: na každodenných trasách sa pohybuje bez spotreby paliva a na víkend alebo na dovolenku vás odvezie bez ohľadu na vzdialenosť. Ponúka tak veľmi široké možnosti využitia. Za účelom zvýšenia dojazdu v elektrickom režime sa batéria dobíja pripojením k sieti (3 až 5 hodín podľa typu pripojenia, vrátane domáceho). Nový Captur E-TECH Plug-in funguje inak než full hybrid E-TECH, no so všetkými výhodami tohto pohonu, napríklad so systematickým štartovaním v elektrickom režime a s nízkou spotrebou.
Nový Captur E-TECH Plug-in disponuje novým režimom v systéme MULTI-SENSE: režimom PURE. Tento režim možno nastaviť na displeji a prostredníctvom príslušného tlačidla umožňuje prechod do čisto elektrického režimu (za podmienky dostatočného nabitia batérie). V režime SPORT systému MULTI-SENSE, pokiaľ je batéria dostatočne nabitá, je možné úplným zošliapnutím plynu skombinovať všetky pohony, čo umožňuje sériovo-paralelný systém. Vozidlo tak disponuje kompletným možným výkonom pohonného agregátu, napríklad počas predchádzania.
Clio E-TECH Hybrid je dostupné na slovenskom trhu od 18 100 €. Plug-in Hybridný Captur E-TECH je slovenským zákazníkom k dispozícií od 28 000 €. Viac informácií nájdete na stránkach https://www.renault.sk/hybridne-vozidla.htm
Zdroj: Renault