Práve sa končiaci rok 2022 je už tretí po „veľkom zlome.“ Pod úvodzovkovú formulku sme upratali globálnu pandémiu. Koronavírus sa viac či menej dotkol každého z nás.Tento neviditeľný nepriateľ mal zároveň všeobecné dopady aj na priemysel a ekonomiku. Sektor automotive bol žiaľ jedným z najviac zasiahnutých. V roku 2021 sa aj napriek kríze komponentov, na čele s čipmi, predsa len začala jeho veľmi pozvoľna rekonvalescencia.
Pôvodne nepredstaviteľnú katastrofu sme ale žiaľ zažili aj v roku 2022. Rytmus pozvoľna sa zotavujúceho sveta po korone vo februári zničil vojnový konflikt u našich východných susedov. Ak dáme bokom nesporné ľudské utrpenie, tak vojna na Ukrajine má značné dopady aj na ostatné celospoločenské dianie v minimálne európskom priestore. Princíp globalizácie utrpel ďalší zásadný úder.
V automobilovom priemysle bol vo väčšine prípadov opäť výrazne narušený dodávateľský reťazec. Dodávka nových automobilov k svojim konečným zákazníkom sa tak pri väčšine značiek ešte viac skomplikovala. Nedostatok nových automobilov v spojitosti s logickým dopadom na press parky jednotlivých značiek sme na vlastnej koži už pocítili aj pri našej práci. Aj napriek tomu sa nám ale podarilo pre vás otestovať opäť množstvo zaujímavých modelov, vrátane mnohých kľúčových noviniek.
Tou najzásadnejšou energiou našej práce, ktorá je pre nás zároveň aj koníčkom, nie je na konci dňa len subjektívny zážitok z toho či oného automobilu. Skutočným palivom každej redakcie je jej publikom. Bez neho by žiaden vypublikovaný test, video recenzia, foto-obsah či iný článok nedával reálne žiadny zmysel. V tejto súvislosti nás preto nesmierne teší, že aj v roku 2022 sa naša komunita opäť citeľne rozrástla.
Obrovská vďaka tu patrí všetkým vám! Našim čitateľom, fanúšikom, sledovateľom a podporovateľom. Bez vás by naše snaženie nemalo zmysel. Z mnohých z vás sa stali už takpovediac „skalní“, ktorí sa každý pondelok aktívne zapájajú do našej foto-hádanky. Ceníme si rovnako aj zaujímavé online diskusie. Mnohí ste sa s nami práve v takejto podobe podelili o zaujímavé skúsenosti s tým či oným modelov, z titulu že ste sa stali jeho reálnymi vlastníkmi. Ceníme si zároveň aj akúkoľvek inú spätnú väzbu, vrátane konštruktívnej kritiky.
Všetkým Vám preto v tejto súvislosti patrí nielen rešpekt aj úprimne: ĎAKUJEME!
Rovnako úprimná vďaka nášho tímu smeruje aj k našim partnerom z prostredia automobiliek. Bez ich podpory a dôvery by sme samozrejme ani v roku 2022 nedokázali zrealizovať ani jeden zmysluplný redakčný test. ĎAKUJEME!
Postupne sme sa prepracovali až k záverečnému bilancovania roku 2022. Nastolené trendy z minulých rokov ešte viac spečatila aktuálna sezóna. Automobilový svet sa aj vďaka výraznému prispeniu európskej legislatívy zásadne mení. Plne elektrické modely sú už pri drvivej väčšine značiek pevnou súčasťou modelového portfólia a nielen jeho doplnkom. Rok priniesol aj citeľný vývojový, resp. technologicky progres batériových automobilov. Na druhej strane sme stále presvedčený o tom, že na smetisko dejín ešte minimálne v strednodobom horizonte nepatria ani klasické „spaľováky!“ Tak ako je pre niektorých z nás, vzhľadom na konečný účel používania, už dnes tou najlepšou alternatívou čistý elektromobil, tak pre iných je na konci dňa stále najracionálnejším riešením napríklad moderný a úsporný turbodiesel. Pri strete oboch svetov nás fascinuje ich postupné spájanie v podobe čoraz efektívnejších hybridov. Každý rok na tomto mieste píšeme o postupnom úpadku klasických manuálnych prevodoviek. Zážitok z mechanického radenia sme si v roku 2022 mohli pri viac ako 60-tke testovaných automobilov, nakoniec dopriať len v 14 prípadoch.
Prehľad „nášho naj“ z roku 2022
Najčítanejšie testy za rok 2022:
1, Toyota Yaris Cross
2, SsangYong Tivoli Grand
3, Kia Sportage
4, Dacia Jogger
5, Subaru XV
Z hľadiska ročnej bilancie čítanosti majú logicky navrch skôr vypublikované články. V roku 2022 ste pomerne s veľkým náskokom klikali najviac na test nového člena SUV rodiny značky Toyota. Nie je to prekvapením, nový Yaris Cross sa za rok prepracoval aj medzi najpredávanejšie malé SUV nášho trhu. Druhé miesto načítanejších článkov obsadil vynovený SUV-kombi model SsangYonng Tivoli Grand. Ambiciózna Kórejská automobilka je z hľadiska záujmu veľkým lákadlom. To sa u nás dlhodobo prejavuje prakticky pri každom teste modelu s logom dvojhlavého draka. Tretie miesto v čítanosti patrí novej generácii žilinského SUV bestselleru Kia Sportage. Pri prvom teste sme preverili mild-hybrid. Hneď začiatkom budúceho roka ale preveríme aj full-hybridnú verziu. Štvrté miesto medzi top článkami obsadila rovnako veľmi dobre etablovaná novinka, rodinné MPV Dacia Jogger. Prvú päticu uzatvára ďalší model modelov s vyššou svetlou výškou, konkrétne modernizované Subaru XV.
Najčítanejšie testy za roky 2019 – 2022:
1, SsangYong Korando
2, Suzuki SX4 S-Cross
3, Ford Ranger
4, Lada Niva
5, Kia Stonic
6, Mitsubishi ASX
7, Citroën Grand C4 SpaceTourer
8, Škoda Octavia RS
9, Volkswagen T-Cross
10, Hyundai Tucson
V rámci vašej top čítanosti pripájame pre zaujímavosť aj štatistiku návštevnosti od vzniku autoinak.sk. Prvé miesto tu patrí SUV SsangYong Korando, ktorého nová generácia spôsobila v našom priestore veľký ošiaľ.
Najmenej čítané testy za rok 2022
1, Citroën ë-Berlingo
2, Citroën ë-C4
3, BMW iX
V kontexte čítanosti bude určite pre mnohých z vás zaujímavý aj pohľad na opačnú stranu rebríčka. Logickú nevýhodu tu majú najneskôr vypublikované články. Do prehľadu sme preto zaradili len modely, ktoré sú na stránke zverejnené minimálne 50 dní. Aj v tomto roku sa všeobecne nižšiemu záujmu tešili elektromobily. Najmenej čítaným testom roka 2022 je k dnešnému dňu elektrický variant obľúbeného rodinného modelu Citroën Berlingo. Druhé miesto obsadil jeho blízky súrodenec, s prakticky identickou technikou, Citroën ë-C4. Na tretej priečne sa prekvapivo umiestnil revolučný super elektromobil z Mníchova, nové BMW iX.
Najporazenejšie video testy v roku 2022
1, SsangYong Tivoli Grand
2, Škoda Fabia
3, Škoda Enyaq iV
Vynovený SsangYong Korando z hľadiska vášho záujmu mimochodom v roku 2022 kraľoval aj nášmu Youtube. Hneď sa ním nasledovala dvojica modelov s logom značky Škoda, Druhé miesto tu obsadila obľúbená klasika v podobe novej generácie modelu Fabia a na treťom mieste sa umiestnil jej súrodenec z opačného konca portfólia, konkrétne plne elektrické SUV Škoda Enyaq iV.
Testovaný model v roku 2022 s najvyššou cenovkou
1, BMW M8 Cabrio Competition: cena od 170 000 eur
2, Mercedes-AMG EQE 43: cena od 115 446 eur
3, Ford Explorer Platinum: cena od 88 490 eur
V roku 2022 parkovalo v našej redakčnej garáži, s prihliadnutím na výslednú cenovku, hneď niekoľko automobilových skvostov. Prvenstvo s top cenovkou štartujúcej aktuálne na čiastke neuveriteľných 170 tisíc eur patrí otvorenému modelu BMW M8. Unikátny model z Mníchova vytvoril zároveň cenový rekord aj v celej doterajšej ére nášho projektu. Na druhom mieste sa s rovnako dychberúcou cenovkou umiestnila výkonná verzia elektrického modelu Mercedes EQE. Tretiu priečku obsadilo mohutné plug-in hybridné SUV z poza veľkej mláky, Ford Explorer.
Testovaný model v roku 2022 s najnižšou cenovkou
1, Dacia Duster LPG cena od 17 780 eur (základ od 14 590 eur)
2, Škoda Fabia cena od 18 330 eur (základ od 13 300 eur)
3, Toyota Aygo X cena od 18 590 eur (základ od 13 690 eur)
Najlacnejší elektromobil:
Dacia Spring cena od 19 800 eur
Neustále narastajúce ceny nových automobilov sú dnes ošemetnou témou. Dobré správy v tomto kontexte žiaľ takmer s určitosťou neprinesie ani rok 2023. Určiť cenovo najdostupnejší automobil v našom teste k dnešnému dňu chcelo trochu počítania. Prvenstvo v tejto disciplíne získalo nakoniec SUV Dacia Duster s pohonom len predných kolies, manuálnou prevodovkou a LPG verzii litrového benzínového 3-valca. O niečo malo viac eur si treba pripraviť na špičkovú výbavu Style pri novej Škode Fabia s výkonnejšou verziou motora 1,0 TSI a automatickou DSG prevodovkou. Prvú trojicu uzatvára štýlový drobec v podobe špičkovej výbavovej verzie nového crossoveru Toyota Aygo X s automatickou prevodovkou. Najlacnejším elektromobilom v našom teste bola malá Dacia Spring.
Testovaný model v roku 2022 s najvyšším výkonom
Naším najvýkonnejším testovaným modelom v roku 2022 bolo technológiami nabite, no zároveň aj všeobecne extrémne BMW M8 Cabrio Competition. Špičková prepĺňaná a čisto benzínová motorizácia 4,4 l V8 v prípade balíka Competition generuje výkon až 625 koní.
Najemotívnejší test v roku 2022
V roku 2022 sa nám dostalo do rúk hneď niekoľko automobilov, ktoré dokážu aj s odstupom dokážu vyvolať zimomriavky. Vybrať ten najemočnejší model je viac ako náročne. Extrémnemu BMW M8 konkurujú výkonné elektromobily na čele s Mercedesom AMG EQE. Nositeľom čistej radosti je napríklad aj malý škorpión Abarth 595. Najkomplexnejší balím aj vzhľadom na praktickú stránku a cenovku ale v našej optike ponúka malý hot-hatch Hyundai i20 N, s energickým motorom, autentickým zvukom a precíznym manuálnym radením.
Top autá v roku 2022 podľa redaktorov autoinak.sk
Soňa
V roku 2022 bolo pre mňa vybrať top trojicu automobilov, ktoré som mala možnosť šoférovať, doteraz vôbec najťažšie. Akokoľvek som sa zamyšľala, tak po dlhom tápaní u mňa tento krát prekvapivo na plnej čiare zvíťazili emócie. Aj z tohto titulu sa do mojej top tri dostalo úžasne BMW M8 Competition. Ak si odmyslíme faktor cenovky a automaticky deklarovanej pozornosti okolia, tak tento vo všeobecnosti extrémny automobil dokáže zastrešiť pretekárske náčinie vhodné na okruh, no v zapätí sa vie zmeniť aj na pokojne a až nečakané pohodlne GT-čko, s ktorým si je možne za pekného počasia s otvorenou strechou užívať krajinu.
Z oblakov spať na zem. No návrat do bežnej reality je vďaka výraznej novej generácii SUV Kia Sportage až prekvapivo príjemný. Tento technológiami nabitý automobil mi maximálne vyhovoval nielen z hľadiska funkčnosti ale aj komplexnej praktickej stránky, na čele s veľkorysým priestorom. Mojou filozofiou ako milovníčky zážitkov je, že keď už SUV tak nech má aj pohon 4×4, čo novinka so slovenským pasom taktiež spĺňa. Príjemným bonusom tohto modelu sú neopozerané dizajnové krivky. Tie je možne objavovať veľmi dlho. Pri konfigurácii nového Sportage si ale s určitosťou nezabudnite odkliknúť aj niektorú z dostupných hravých farieb. Bez peknej farby by to skrátka nebolo ono.
Posledný výber z mojej trojice je opäť extrém. Keď sa zamyslím nad top autami v roku 2022, tak skôr či nesskôr, vlastne asi úplne najskôr 🙂 sa mi zjaví Mercedes EQE. Dovolím si konštatovať, že takto dizajnovo futuristický automobil si ani len neviem predstaviť s iným ako elektrickým pohonom. Luxusný interiér to je už typický Mercedes, s dôrazom na zážitok z každého povrchu a materiálu. Do podoby EQE mi zároveň excelentne zapadajú aj všetky displeje a grafické hračky. Najviac zážitkom ale EQE s rodokmeňom AMG aj tak garantuje z hľadiska emócii z jazdy. Stojím si za tým, že kto nevyskúša, tak ten nepochopí…
Peter
Abarth 595 Monster Energy Yamaha
Vykladať subjektívnu trojicu top modelov sezóny 2022 bolo mimoriadne náročné aj pre mňa. Svoj výber štartujem temperamentným škorpiónom. Modely z rodiny 595 značky Abarth som jazdil už v minulosti. Špecialitku s dizajnom odkazujúcim na továrenský tím Moto GP Monster Energy Yamaha som ale na test vyfasoval v zime. Koncept klasickej školy na čele s prepĺňaným a adekvátne výkonným čisto benzínovým motorom, dopĺňajú minimalistické rozmery, autentický zvuk, manuálna prevodovka a mechanická ručná brzda. A teraz si k tomuto všetkému pripočítajte ešte sneh faktor 🙂
Veľké americké SUV som si počas testovacích dni zamiloval prakticky okamžite. Modrý oval má vo všeobecnosti veľký talent na stavbu automobilov, ktoré v princípe nemajú konkurenciu. Presne do tejto kategórie radím v našom priestore aj Explorer. Jeho chameleonia povaha ponúka na jednej stránke priestranný rodinný autobus, ktorý vďaka plug-in hybridu dokáže absolvovať pár desiatok kilometrov v čisto elektrickom móde. V útrobách sa okrem elektrosústavy ukrýva ešte aj výkonná prepĺňaná benzínová motorizácia V6. A tá je automatickým generátorom úsmevu už pri akomkoľvek prudšom zošliapnutí pedála akcelerátora. Za výnimočné zážitky si ale nechá Ford podľa očakávania aj adekvátne zaplatiť.
K v súčasnosti cenovo najdostupnejšiemu elektromobilu na Slovensku, resp. aj v Európe môžete mať na konci dňa množstvo objektívnych výčitiek. Spring je pre mňa ale zároveň aj fascinujúci počin. Elektromobil značky Dacia si podľa mna dokonca zaslúži aj rešpekt. Dovolím si tvrdiť, že Spring už dnes tak trochu predpovedá budúcnosť a generuje trend tých najdostupnejších mestských automobilov v neuproste sa blížiacej čisto elektrickej dobe. V sumári ma prvý elektromobil značky Dacia ale najviac prekvapil svojou až nečakane vyspelou sústavou elektrického pohonu.
Na úplný záver vám chceme zaželať do nového roku 2023 všetko len to najlepšie. Ostaňme nielen zdraví ale aj optimisti so vzájomným rešpektom. V autoinak.sk si želáme a veríme, že nový rok 2023 bude pre celú spoločnosť v každom smere výrazne lepší ako ten súčasný.
Náš projekt zároveň začne počas januára 2023 písať už svoju piatu sezónu.
Redakcia autoinak.sk