Medzi najväčšie ikony ruského automobilového priemyslu patrí bezpochyby Lada „Niva.“ Podľa mnohých bol práve tento model so samonosnou karosériou, jedným z prvých priekopníkov dnes tak populárnej kategórie SUV! Niva začala pritom zbiehať z výrobných pásov už v roku 1971. Určitou kuriozitou je, že vtedajšia prvá generácia vydržala s ľahkými zmenami vo výrobnom programe tejto automobilky až do dnešných dní, teda viac ako 40 rokov! V súčasnosti sa tento model označuje ako Lada 4×4.
Legendárny názov Niva totiž po právnej stránke patril americkej značke Chevrolet. Strata identity najznámejšieho ruského terénneho automobilu bola zapríčinená „nezhodami“ medzi značkami Lada a Chevrolet. Američania v 90-tych rokoch minulého storočia investovali svoje finančné prostriedky do vývoja nástupnického modelu Niva. Rusi ale neskôr zo spoločného projektu vycúvali. Nový model Niva ale nakoniec vznikol. Na viacerých trhoch, vrátane toho ruského, sa s pomerne veľkým úspechom až doteraz predáva ako Chevrolet Niva. Lada popri tom dokazala udržala pri živote aj svoju pôvodnú legendu. Tú ale vzhľadom na vlanické práva bola nútená premenovať na Lada 4×4. V blízkej budúcnosti sa ale pravdepodobne všetko vráti do pôvodných koľaji. Značka Chevrolet, patriaca pod koncern GM, ohlásila výrazne utlmenie svojich aktivít na ruskom trhu. Vlastnícke práva na model Niva sa tak po dlhých rokoch opäť vracajú na ruskú stranu.
AutoVAZ, teda značka Lada, ktorá v súčasnosti patrí pod krídla skupiny Renault, popri tom už pracuje aj na plnohodnotnom nástupcovi tohto legendárneho modelu. Ten by sa mal na trhu objaviť už približne za dva roky a inšpirovaný bude atraktívnym konceptom Lada 4×4 Vision. Zrátané to aj napriek tomu stále nemá ešte ani pôvodný model, ktorý sa mimochodom stále veľmi slušne predáva napríklad aj na Slovenku. Lada dokonca plánuje prechodné obdobie, kedy sa budú vyrábať oba modely súčasne.
Aktuálna Lada 4×4 (Niva) dostala najnovšie pomerne zásadný facelift. Najpodstatnejšie zmeny sa tento krát odohrali v interiéri, ktorý pôsobí teraz oveľa modernejšie. Za zmienku v tomto smere určite stojí prepracovaná palubná doska ako aj nový prístrojový panel. Mnohé ovládacie prvky pochádzajú z modelom Lada Granta resp. Lada Priora. Úplné prepracované sú aj výduchy ventilácie. Viac priestoru ponúka teraz napríklad aj odkladacia schránka pred spolujazdcom. Lepšiu úroveň komfortu zaručuje precíznejšie odhlučnenie priestoru pre posádku. Bezpečnostnú „revolúciu“ naopak prináša dostupný bočný airbag. Pohodlie posádky zlepšujú nové predné sedadlá. Prepracovaný mechanizmus ich sklápania zlepšil prístup do druhého radu, kde po prvý krát pribudli aj plnohodnotné hlavové opierky. Okrem toho sa zlepšila aj úroveň dostupnej výbavy. Lada dokonca disponuje aj funkciou núdzového volania s názvom ERA-Glonass.
Motorová paleta zostala bezo zmien, keďže Lada dokáže plniť aj aktuálne emisné normy platné v EU. Či sa nový model oficiálne objaví aj v Európe resp. na Slovensku je v tento chvíli nejasné. Mnohí súčasní díleri značky Lada ale vedia už dnes zabezpečiť individuálny dovoz aj ku nám. Prvé kusy vynovenej legendy by sa tak na slovenských cestách mohli objaviť už začiatkom budúceho roka.
Zdroj: Lada