Ešte pred „pár rokmi“ šlo o jeden z najfrekventovanejších automobiloch na našich cestách. Dnes sa z dochovaných kusov pomaly, ale isto stáva uznávaný veterán a zároveň cenný zberateľský artefakt. Reč je modeli Škoda 1000 MB, alebo ak chcete o legendárnej „embéčke“.
Model 1000 MB bol pre značku Škoda významný i priekopnícky. A to hneď z niekoľkých dôvodov. Oficiálneho predstavenia sa „embéčka“ dočkala presne 21. marca 1964, ako nástupca pôvodného modelu Škoda Octavia. V tých časoch šlo o prvý skutočne veľkosériový model automobilky s okrídleným šípom v znaku. Práve pre tento model bola vybudovaná úplne nová továreň v Mladej Boleslavi. Iniciála MB (Mladá Boleslav a ľudovo embéčka), sa preniesla aj do oficiálneho označenia modelu. Neodmysliteľná číslica 1000, tu označovala zase približný objem motora. V rokoch 1964 až 1969 opustilo brány mladoboleskavskej továrne približne 443 000 vozidiel. Takmer polovica z celkového počtu vyrobených automobilov smerovala na export. Okrem spriatelených krajín východného bloku sa model 1000 MB vyvážal napríklad aj do krajín, ako je Rakúsko, Nemecko, Francúzsko či Veľká Británia. Ale niekoľko kusov sa napríklad aj v ďalekej Austrálii alebo dokonca v exotických krajinách, ako je Kolumbia, Pakistan či Mozambik. Obrovskú revolúciu spôsobil model 1000 MB aj svojou konštrukciou.
Škoda po prvýkrát vsadila na model s koncepciou „všetko vzadu“. To znamená, že motor bol umiestnený v zadnej časti a vozidlo malo tiež pohon kolies zadnej nápravy. Okrem toho Škoda modelom 1000 MB definitívne opustila rámovú konštrukciu vozidiel. „Embéčka“ ako prvý model dostala nezávislé zavesenie všetkých kolies. Perličkou na záver je, že Škoda ako prvá automobilka v Európe prišla s metódou tlakového odlievania bloku motora a rovnako aj obalu prevodovky. V tých časoch šlo o skutočne priekopnícke i inovatívne riešenie. Počas svojho výrobného cyklu zaznamenal model 1000 MB hneď niekoľko modernizácií či vylepšení. Okrem základnej verzie, resp. výbavy Standard vyrábala Škoda aj lepšie vybavené verzie De Luxe, ktoré boli určené prevažne na export. Okrem toho vznikli v malých sériách dnes skutočne veľmi cenené modely Škoda 1000 MBX s jedným párom dverí alebo Škoda 1000 MBG, ktorej korene siahajú do motoristického športu.
Verzia 1000 MBG bola dostupná len vo výbave De Luxe. Rozdiel oproti obyčajným „embéčkam“ ale spočíva hlavne v „litrovom“ motore kde zmes paliva miešali až dva karburátory. Motor sa tým pádom vyznačoval vyšším výkonom. Okrem toho vozidlo dosahovalo aj vyššiu maximálnu rýchlosť. V tých časoch hovoríme o skutočne slušnej maximálke na úrovni 135 km/h. Škoda vyrobila celkovo len 3 278 kusov modelu MBG. Tato mala séria vznikla hlavne preto, aby sa značka Škoda mohla zviditeľniť aj v motoristickom športe. To, že dnes ide o skutočne unikátne vozidlo, najlepšie demonštruje celkový počet zachovalých kusov modelu Škoda 1000 MBG. Na Slovensku vám na ich spočítanie postačia prsty jednej ruky!
Atraktívna aj po rokoch
Keď sa podobné vozidlo objaví v dnešnej premávke, chtiac nechtiac sa stáva magnetom pre oči. Vozidlu dominujú elegantné oblé línie a tvary s veľkým množstvom pochromovaných lištičiek. Embéčka sa mi veľmi páči najmä pre okrúhle predné svetlá. Ich vodorovná línia sa tiahne naprieč celým vozidlom až k zaujímavo tvarovaným zadným svetlám. Pre „embéčky“ sú rovnako typické aj viaclamelové mriežky umiestnené nad zadnými kolesami. Znalci vedia že tie slúžila na prívod vzduchu k motoru. Zaujímavosťou tohto modelového radu je na dnešné pomery aj veľmi slušná svetla výška. Takže 1000 MB bez problémov a komfortne zvláda aj cesty s horším povrchom a v tomto smere jej dnes nedokážu konkurovať ani mnohé SUV-čka. Po presunutí sa do interiéru si v porovnaní s dnešnými vozidlami budete automaticky pripadať ako v inom svete. Palubná doska je zariadená veľmi sparťansky. Nachádzame tu vlastne len niekoľko ovládačov, prístrojový panel s rýchlomerom, ukazovateľom teploty vody, palivomer a samozrejme neodmysliteľný dvojramenný volant s veľmi tenkým vencom. Za veľké pozitívum možno označiť aj priam fenomenálny výhľad z vozidla a to v každom smere. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, v „embéčke“ je aý prekvapujúco veľa priestoru. Pohodlne sa sedí nielen vpredu ale aj vzadu. Z praktických zaujme napríklad dvojitý batožinový priestor. Áno, hádate správne. Ten hlavný sa nachádza vpredu, pretože priestor pod zadnou kapotou vypĺňa motor. Za zadnými sedadlami sa nachádza ešte ďalší dodatočný alebo ak chcete tajný odkladací priestor. Prakticky a komfortne je umiestnená aj rezervná pneumatika. Tá si svoje miesto našla priamo pod úrovňou predného batožinovým priestorom a ukrytá sa za prednou maskou s logom Škoda. Zaujímavosťou Škody 1000 MB je aj prístup do palivovej nádrže. Nájdete ho pre zmenu rafinovane ukrytý pod logom v prednom blatníku. Z hľadiská jazdných vlastností sa verzia MBG nestratí ani dnes. Dva karburátory v motorovom priestore je rozhodne cítiť a vozidlo s veľmi nízkou pohotovostnou hmotnosťou (790 kg) je až prekvapujúco živé. Možno dokonca povedať že ani v dnešnej premávke tak 1000 MBG rozhodne nie je žiadnou brzdou. Ovládanie vozidla z roku 1968 je v princípe rovnaké ako dnes. V porovnaní s dnešnými vozidlami ale počítajte s určitými odlišnosťami. Rozhodne s väčšou intenzitou treba stláčať napríklad brzdový pedál, keďže vpredu aj vzadu má „embéčka“ len bubnové brzdy. Trochu citu a zvyku si potom vyžaduje aj zaobchádzanie s pedálom spojky a rovnako manipulácia s pákou 4-stupňovej manuálnej prevodovky. Na Škodu 1000 MB mnohí z nás spomínajú s veľkou nostalgiou. Takmer všetci zo skôr narodených s ňou nejakým spôsobom prišli do kontaktu. Dnes, po viac ako 50 rokoch od jej „narodenia“, sa z nej pomaly, ale isto stáva cenený veterán.
Technické parametre:
Model: Škoda 1000 MBG De Luxe (1967)
Motor: benzín
Pohon: zadný
Počet valcov: 4
Výkon kW: 38
Krútiaci moment Nm: 76
Maximálna rýchlosť km/h: 135
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 4
Kombinovaná spotreba: 7 – 8 l na 100 km
Model: 1000 MB Standard Cena: 44 000 Kčs
Model: 1000 MBG 1967 (testovaný model) > Cena: 49 900 Kčs