Autoinak.sk

Škoda Fabia 1,0 TSI 81kW + 6-st. manuálna prevodovka

Škoda Fabia 1,0 TSI 81kW + 6-st. manuálna prevodovka

Škoda Fabia je zástupca segmentu B s rodinnou orientáciou vyrábaný od roku 1999.

História modelu Škoda Fabia

Pôvodne sa mala nová Fabia vyrábať aj vo verzií kombi. Nakoniec sa automobilka rozhodla priestrannejší variant vynechať a za jeho náhradu možno považovať modely Scala alebo Kamiq. Všetky spomenuté modely zdieľajú rovnakú platformu MQB A0. Jedná sa o technický základ pre menšie a lacnejšie vozidlá v segmente B. Ide o usporiadanie s priečne uloženým motorom vpredu a pohonom prednej nápravy. Výhodu MQB A0 je variabilita, ktorá dovoľuje vyrábať rôzne karosárske deriváty v jednom závode a na jednej linke. Ďalšou veľkou prednosťou je finálna úspora hmotnosti.

Testovaný model Škoda Fabia poháňal prepĺňaný 3-valcový motor 1,0 TSI s výkonom 81kW/108 koní a maximálnym krútiacim momentov 200 Nm. V spojení so 6-st. stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je dostupnejšou alternatívou k dvoj-spojkovému DSG automatu je to pre emočnejšie naladených vodičov takpovediac to „pravé orechové“. Auto ma dostatok výkonu aj napriek v niektorých kruhoch stále a zbytočne podceňovanej trojvalcovej konštrukcii. Presný objem pohonnej jednotky dosahuje 999cm3. Motor je z hľadiska výkonu príkladne lineárny v širokom spektre otáčok. Podpísala sa pod to regulácia maximálneho plniacu tlaku turbodúchadla, ktorú má na starosti westgate. Maximálny plniaci tlak dosahuje hodnotu 1,6 baru.

Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW

Manuálna prevodovka dostala presnú kulisu a je aj dobre odstupňovaná. Môj obľúbený „kvalt“ bol až nečakane univerzálny tretí prevodový stupeň. V meste sa s modelom Fabia skvele manévruje aj vďaka „raidu“ s hodnotou 9,9 metra. Finálna úspora váhy sa podarila dosiahnuť aj vďaka kompaktnému bloku motora, ktorý je vyrobený z hliníkovej zliatiny. Z rovnakého materiálu je aj hlava valcov či piesty. Hmotnosť pohonnej jednotky pomáha znižovať aj špeciálne tvarované ojnice z kovanej ocele. Tie majú v hornej časti o niečo tenšie tvarovanie. Testovaný motor je vo v sumári ľahší o 11 kg ako jeho priamy predchodca, pohonná jednotka 1,2 TSI. Vyspelá konštrukcia napomáha priaznivej spotrebe okolo 5l/100km.

Vzhľadom na konštrukciu s nepárnym počtom valcov je motor taktiež dobre odhlučnený a príjemne kultivovaný. Aj keď pružne zrýchlenie v diaľničných rýchlostiach možno označiť ako menej presvedčivé, tak pohonná jednotka má vo všeobecnosti rýchle reakcie na plynový pedál. V spojení s tuhším ale stále aj adekvátne komfortným podvozkom, na ktorý sa dá spoľahnúť aj svižnej jazde v zákrutách, je Fabia prijemné auto na okresné cesty ako aj do mesta. K pohodliu a komfortu vodiča napomáha aj jednokotúčová hydraulická spojka. O potrebnú dávku istoty sa starajú aj výkonné brzdy. To je príjemné prekvapenie aj vzhľadom na ich bubnovú konštrukciu na zadnej náprave.

Škoda Fabia 1,0 TSI

A pre koho jem model Škoda Fabia s motorizáciou 1,0 TSI a 6-st. manuálnou prevodovkou vhodný?

Škoda Fabia v teste EURO NCAP

Určite by som ho odporučil nielen mladým ľudom ale aj staršej generácií. Toto malé ale zároveň rodinné autíčko sa mi takpovediac dostalo pod kožu. Viem si v ňom predstaviť jazdiť svoju dcéru, ktorá je čerstvou absolventkou vodičského kurzu. Spomenutá konfigurácia nemá prehnaný výkon a je reálne bezpečná. To potvrdilo aj hodnotenie EURO NCAP s piatimi hviezdičkami. Už vo výbave 30 Edition je k dispozícii dostatok bezpečnostných asistentov. Z dlhodobého užívania by som s určitosťou kládol dôraz na častejšie výmeny oleja a to predovšetkým pri primárnom využívaní v meste.

Autor: Martin Švaňa

Exit mobile version