Škoda Fabia je zástupca segmentu B s rodinnou orientáciou vyrábaný od roku 1999.
- Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 1999-2007 hneď v troch karosárskych verziách: hatchback, kombi a sedan. Facelift prvej generácie prišiel v roku 2004.
- Druhá generácia sa vyrábala v rokoch 2001-2014 už len ako hatchback a kombi. Facelift druhej generácie bol predstavený v roku 2010.
- Tretia generácia sa vyrábala rovnako v karosárskych variantoch hatchback a kombi v rokoch 2014-2022. Facelift automobilka predstavila v roku 2018 a jeho zaujímavosťou je aj debut filtra pevných častíc, ktorý sa objavil pri benzínových motoroch TSI.
- Aktuálne štvrtá generácia sa vyrába od roku 2021
Pôvodne sa mala nová Fabia vyrábať aj vo verzií kombi. Nakoniec sa automobilka rozhodla priestrannejší variant vynechať a za jeho náhradu možno považovať modely Scala alebo Kamiq. Všetky spomenuté modely zdieľajú rovnakú platformu MQB A0. Jedná sa o technický základ pre menšie a lacnejšie vozidlá v segmente B. Ide o usporiadanie s priečne uloženým motorom vpredu a pohonom prednej nápravy. Výhodu MQB A0 je variabilita, ktorá dovoľuje vyrábať rôzne karosárske deriváty v jednom závode a na jednej linke. Ďalšou veľkou prednosťou je finálna úspora hmotnosti.
Testovaný model Škoda Fabia poháňal prepĺňaný 3-valcový motor 1,0 TSI s výkonom 81kW/108 koní a maximálnym krútiacim momentov 200 Nm. V spojení so 6-st. stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je dostupnejšou alternatívou k dvoj-spojkovému DSG automatu je to pre emočnejšie naladených vodičov takpovediac to „pravé orechové“. Auto ma dostatok výkonu aj napriek v niektorých kruhoch stále a zbytočne podceňovanej trojvalcovej konštrukcii. Presný objem pohonnej jednotky dosahuje 999cm3. Motor je z hľadiska výkonu príkladne lineárny v širokom spektre otáčok. Podpísala sa pod to regulácia maximálneho plniacu tlaku turbodúchadla, ktorú má na starosti westgate. Maximálny plniaci tlak dosahuje hodnotu 1,6 baru.
Manuálna prevodovka dostala presnú kulisu a je aj dobre odstupňovaná. Môj obľúbený „kvalt“ bol až nečakane univerzálny tretí prevodový stupeň. V meste sa s modelom Fabia skvele manévruje aj vďaka „raidu“ s hodnotou 9,9 metra. Finálna úspora váhy sa podarila dosiahnuť aj vďaka kompaktnému bloku motora, ktorý je vyrobený z hliníkovej zliatiny. Z rovnakého materiálu je aj hlava valcov či piesty. Hmotnosť pohonnej jednotky pomáha znižovať aj špeciálne tvarované ojnice z kovanej ocele. Tie majú v hornej časti o niečo tenšie tvarovanie. Testovaný motor je vo v sumári ľahší o 11 kg ako jeho priamy predchodca, pohonná jednotka 1,2 TSI. Vyspelá konštrukcia napomáha priaznivej spotrebe okolo 5l/100km.
Vzhľadom na konštrukciu s nepárnym počtom valcov je motor taktiež dobre odhlučnený a príjemne kultivovaný. Aj keď pružne zrýchlenie v diaľničných rýchlostiach možno označiť ako menej presvedčivé, tak pohonná jednotka má vo všeobecnosti rýchle reakcie na plynový pedál. V spojení s tuhším ale stále aj adekvátne komfortným podvozkom, na ktorý sa dá spoľahnúť aj svižnej jazde v zákrutách, je Fabia prijemné auto na okresné cesty ako aj do mesta. K pohodliu a komfortu vodiča napomáha aj jednokotúčová hydraulická spojka. O potrebnú dávku istoty sa starajú aj výkonné brzdy. To je príjemné prekvapenie aj vzhľadom na ich bubnovú konštrukciu na zadnej náprave.
A pre koho jem model Škoda Fabia s motorizáciou 1,0 TSI a 6-st. manuálnou prevodovkou vhodný?
Určite by som ho odporučil nielen mladým ľudom ale aj staršej generácií. Toto malé ale zároveň rodinné autíčko sa mi takpovediac dostalo pod kožu. Viem si v ňom predstaviť jazdiť svoju dcéru, ktorá je čerstvou absolventkou vodičského kurzu. Spomenutá konfigurácia nemá prehnaný výkon a je reálne bezpečná. To potvrdilo aj hodnotenie EURO NCAP s piatimi hviezdičkami. Už vo výbave 30 Edition je k dispozícii dostatok bezpečnostných asistentov. Z dlhodobého užívania by som s určitosťou kládol dôraz na častejšie výmeny oleja a to predovšetkým pri primárnom využívaní v meste.
Autor: Martin Švaňa