Model Kodiaq sa prakticky okamžite po svojom debute zaradil medzi najdôležitejšie produkty mladoboleslavskej automobilky. Po minulých skúsenostiach s „obyčajnou“ verziou, ako aj s modelom Sportline sme tento krát osedlali dlhoočakávaný vrchol z ponuky, teda športovú verziu Kodiaq RS. Mimochodom ide o vôbec prvé SUV, ktoré sa v histórii automobilky Škoda hrdí s logom RS, s významom Relly Sport. A aby toho nebola málo, v súčasnosti je tento model zároveň absolútne najrýchlejším 7-miestným SUV na legendárnom nemeckom okruhu Nürburgring. Našej redakcii sa vďaka spolupráci so spoločnosťou IMPA opäť podaril husársky kúsok. „Ostrý“ model Kodiaq totiž testujeme medzi prvými na domácej pôde.
Nový model Škoda Kodiaq s najvýkonnejším turbodieslom 2,0 BiTDI, skombinovanom so 7 st. automatickou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s.r.o.
Rýchle fakty:
- Ostrý Kodiaq RS prichádza výhradne v naftovej verzii skombinovanej so 7-st. automatickou prevodovkou DSG ako aj pohonom 4×4.
- Práve pri modeli Kodiaq RS použila značka Škoda po prvý krát motorizáciu 2,0 BiTDI s výkonom 174 KW, teda 240 koní.
- Škoda Kodiaq RS je momentálne najrýchlejším 7-miestnym SUV na legendárnej “Nordschleife”.
- Zaujímavosťou je samostatný generátor športového zvuku Škoda dynamic sound boost
- Miernym sklamaním v našom teste bola výsledná spotreba paliva. Pri dynamickej jazde nie je veľkým problémom prekročenie magickej 10 litrovej hranice.
- Silnou stránkou Škoda Kodiaq RS je jeho univerzálnosť. V tomto prípade nejde o nekompromisné športové SUV ale skôr o veľmi rýchleho spoločníka vhodného na každodenné používanie.
SUV Škoda Kodiaq debutovalo v roku 2016 a šlo zároveň o prvý 7-miestny model v histórii značky Škoda. Obrovský záujem o túto novinku v počiatkoch pravdepodobne prekvapili aj samotnú automobilku. Výrobne kapacity fungovali na 100%, no i napriek tomu sa na českého medveďa muselo čakať. Práve veľký záujem so strany samotných zákazníkov v nemalej miere značku Škoda inšpiroval k vzniku ďalších verzii. S plánovaným príchodom modelov Scout, Sportline a L&K sa čoraz intenzívnejšie špekulovalo aj o ostrej verzii Kodiaq RS. Automobilka nás nakoniec nesklamala a model Kodiaq RS skutočne postavila. Jeho svetová premiéra sa odohrala minulú jeseň na autosalóne v Paríži a práve v týchto dňoch jeho predaj štartuje aj na Slovenskom trhu.
Príchod vrcholného modelu zároveň medzi fanúšikmi značky spustil obrovskú diskusiu. RS totiž pri pohonnej jednotke pred „benzínom“ uprednostnil výkonnú naftovú verziu. Automobilka tento krok obhajuje práve záujmom so strany samotných zákazníkov. Tí totiž aj na pomery dnešnej doby stále najviac preferujú práve turbodieslové agregáty, automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies.
S takouto filozofiou sa v princípe nedá nesúhlasiť. Škoda je stále v prvom rade racionálnou značkou. Z hľadiska predaja pred pravdepodobne len okrajovým benzínovým variantom, dali v Mladej Boleslavy radšej šancu výkonnej nafte, ktorá má predovšetkým z hľadiska ekonomiky prevádzky podstatne väčší potenciál osloviť široké publikum záujemcov o model Kodiaq. Racionálnemu zameranie značky korešponduje taktiež len jedna prevodovka, ako aj možnosť siahnuť aj v tomto prípade po 7-miestmnej verzii. Jedným dychom ale treba dodať že silnejším motorom sa úpravy nekončia. Kodiaq RS okrem toho dostal v porovnaní s bežnými modelmi iné naladenie adaptívnych tlmičov, ako aj ďalších elektronických komponentov v rátane pohonu všetkých kolies.
Pod prednou kapotou modelu Škoda Kodiaq RS pracuje po prvý krát v histórii značky 2-litrový turbodiesel prepĺňaným dvoma turbami s označením 2,0 BiTDI a maximálnym výkon až 240 koní. Agregát sa kombinuje výhradne so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ako aj pohonom všetkých štyroch kolies.
Športový dizajn doplnený logami RS
Aj keď nový Kodiaq RS nedostal nekompromisne agresívny dizajn, po vizuálne stránke musí byť už na prvý pohľad jasné že toto je najvýkonnejší „český medveď“. Prednú časť zdobí dynamicky predný nárazník s neprehliadnuteľnými aerodynamickými „lízankami“ v jeho spodnej časti. Ďalším poznávací prvok predstavuje matné pozadie štandardne dodávaných full LED svetiel. Kompletne čierne vyhotovenie ponúka aj maska chladiča. Na rozdiel od verzie Sportline, ju ale v tomto prípade zdobí naviac ešte aj nové logo Škoda RS. Kontrastné červené písmeno „V“ v ňom symbolizuje slovo victory, teda víťazstvo. Pri bočnom profile najviac záujmu veľmi pekné 20 palcové kolesá so špeciálnym dizajnom. V prípade modelu RS ich vypĺňajú efektné červené brzdové strmene. Samozrejmosťou je aj v tomto prípade elegantné čierne orámovanie bočných okien. Veľkú porciu emócii budia aj zadné partie špičkového modelu. Typickým poznávacím prvkom verzie RS je červená odrazová plocha tiahnuca sa naprieč celým nárazníkom. Vizuálnou dominantou sú tu ale aj napriek tomu celkom iste dve výrazné nerezové výfukové koncovky. A Škoda polemiku dnešnej doby s falošnými resp. reálnymi koncovkami výfukového systému vyriešila naozaj šalamúnsky. Kým pravá koncovka je len atrapou, tak ta ľavá reálne plní svoju funkciu. Technologickú chuťovku v tomto smere predstavuje akustický generátor zvuku umiestnený tesne pri vyústení výfuku. A ten svojim simulovaným športovým zvukom dokáže slušne podráždiť aj navonok! Pomyselnú čerešničku na torte na záver predstavuje nový modrý farebný odtieň s názvom Race. Disponovalo nim aj nami testované vozidlo a práve tento odtieň je určený špeciálne len pre model Škoda Kodiaq RS.
Veľkú porciu emócii dostal aj interiér
Interiér modelu Škoda Kodiaq RS takmer dokonale kombinuje dva na prvý pohľad odlišné svety. Tým prvým je svet Kodiaq. Ten sa snaží byť čo najpriateľskejší k rodinám. Okrem skutočne bohatého priestoru pre posádku sa vyznačuje aj mnohými praktickými riešeniami v štýle „Sipmly Clever“. Za všetko vypichnime napr. už neodmysliteľné dáždniky umiestnené v predných dverách.
Tým druhým spomínaným svetom je svet RS. Teda neskrývané športove emócie. Azda najlepšie ich charakterizuje samotné prevedenie interiéru. Okrem samotného loga RS, takmer všade nachádzame efektné prešívanie červenou niťou. Škoda pritom rozhodne nešetrila ani na výbere materiálu. V kabíne sa v hojnej miere vyskytuje hneď niekoľko variácii kože. Okrem tej klasickej je tu zastúpená aj brúsená a neposlednom rade aj tzv. „karbónová“ koža, ktorá svojim prevedením evokuje práve tento materiál. Karbónovú imitáciu dostali napríklad aj niektoré časti palubnej dosky. V neposlednom rade musíme automobilku pochváliť aj za konštruktívny prístup ku kritike. Práve pri modeli Kodiaq boli v minulosti častokrát kritizované výplne dverí, ktoré podľa mnohým pôsobili až priveľmi lacným dojmom. V tomto prípade ich pravdepodobne aj preto vypĺňa práve na dotyk príjemná Alcantara.
Zakladna koncepcia palubnej dosky zostal podľa očakávania identická s ostatnými modelmi z rodiny Kodiaq. Pochvalu si aj preto opäť zaslúži vynikajúca ergonómia a prehľadne rozmiestnenie ovládacích prvkov. Model RS je ale výhradne k dispozícii s digitálnym prístrojovým panelom. Ten ponuka až 5 zobrazovacích režimov s možnosťami osobnej personalizácie.
Špecialitou je v tomto smere nový športový mód s dominantným otáčkomerom. O športové ukazovatele vrátane časomiery bol obohatený aj centrálny monitor multimediálneho rozhrania.
Skutočnú športovú atmosféru aj napriek všetkému už spomenutému v mojich očiach demonštruje príjemne tvarovaný volant a predovšetkým špičkovo tvarované športové sedačky s dostatočným bočným vedením a integrovanou opierkou hlavy. V druhom rade môžeme aj v tomto prípade počítať s doslova kráľovským priestorom pre nohy aj hlavu. Sympatické je že ani pri čalúnení zadných sedadiel značka nijako zvlášť nešetrila. Naopak svojou povrchovou úpravou kopíruje aj druhý rad sedačky určené pre predných pasažierov. Sympatické sú rovnako možnosti variability v podobe posúvania delených sedačiek v druhom rade, resp. v možnosti nastavenia sklonu operadiel. Nami testovaná verzia nedisponovala 7-miestou konfiguráciou. Tretí rad sedadiel je určený prioritne pre deti. Na základe našich skúsenosti z minulosti si zaň preto odporúčame priplatiť en v prípade reálneho využitia, resp. pri viac člennej rodine.
Nič zo svojej praktickej stránky pri verzii RS našťastie nestratil ani batožinový priestor. V základnom usporiadaní, so sedadlami v druhom rade celkov vzadu, ponúka batožinový priestor viac ako slušný objem na úrovni 520 litrov. V ľudskej reči považujeme túto kapacitu pre bežné rodiny, za viac ako postačujúcu. Aj v tomto prípade potešia mnohé užitočné riešenia v podobe kotviacich háčikov, sofistikované uloženého ťažného zariadenia, vyberateľnej baterky, či komfortného elektronického ovládania piatych dverí reagujúcich aj na podkopnutie. Maximálna prepravná kapacita v prípade sklopeného druhého radu sedadiel následne dosahuje až 1950 litrov.
Z hľadiska výbavy je Kodiaq RS tak povediac v plnke. Individuálne doplatiť si je tu možné už len za pár užitočných drobnosti, panoramatickú strechu či už spomínaný tretí rad sedadiel. Práve veľmi bohatá výbava v istej miere kompenzuje aj pomerne ambicióznu cenovku modelu RS. Za všetky výbavové prvky preto spomeňme napr. 3-zónovú automatickú klimatizáciu, balík jazdných asistentov, automatické prepínanie diaľkových svetiel, navigáciu, kožené čalúnenie a mnoho iného.
Veľmi rýchli ale nie nekompromisne športový
Samozrejme aj my sme v rámci testu boli najviac zvedaví predovšetkým na to ako nový Kodiaq RS jazdí. Hneď na úvod treba povedať že v tomto prípade nejde o nekompromisne športové vozidlo určené na okruhy. Naopak, aj v tomto smere sa Kodiaq RS prísne drží racionalite typickej pre značku Škoda. Jedným dychom ale treba zároveň dodať že špičkový model je veľmi rýchly. Rýchle ale zároveň vhodný prakticky pre každý typ vodiča. Aj preto mi tu dáva zmysel napr. offroad tlačidlo. Je síce nad slnko jasné že pri predpoklade častého využívania mimo spevnených si toto vozidlo nikto z nás nekúpi. Na druhej strane je ale príjemné vedieť že raz za čas, či v prípade si napr. s výjazdom do kopca po mokrej lúku poradí aj verzia RS.
Takmer dokonalú univerzálnosť tohto modelu sme naplno ocenili aj v zimných podmienkach, ktoré doprevádzali náš test. Na suchých resp. upravených hlavných ťahoch sme mi mohli dokonale vychutnať maximálny výkonový potenciál tohto modelu. Na druhej strane nám ale to isté auto umožnilo aby sme si ho rovnako dobre užili aj náročnejších podmienkach, napríklad na čerstvo zasnežených lesných cestách s pomerne rozbitým povrchom!
Hlavný kľúč k pozitívnym emóciám v tomto prípade predstavuje už spomínaný špičkový turbodiesel 2,0 BiTDI. Jeho výkon 240 koní a predovšetkým špičkový krútiaci moment na úrovní 500 Nm, sú zárukou veľmi slušnej jazdnej dynamiky aj v prípade takto veľkého SUV. V neposlednom rade má od nás veľký palec hore aj už spomínaný generátor zvuku. Na rozdiel od mnohých iných modelov pôsobí z nášho pohľadu v tomto prípade generovaný zvuk veľmi autenticky. Pomerne precízne zvládnutá aj jeho súhra s narastajúcimi otáčkami, resp. s pokynmi smerom v prevodovke pri manuálnom radení. Generovaný zvuk sa mení aj v závislosti od zvoleného režimu jazdy. V prípade režimu Sport je najvýraznejší a naopak pri režime Eco je generátor vypnutý.
Práve adaptívny podvozok so 6 režimami jazdy dodáva modelu RS ešte väčšiu porciu univerzálnosti. Na rozdiel od iných modelov značky ale v tomto prípade treba aj pri režime Comfort počítať s väčšou náchylnosťou na rázy spojené s prejazdom cez väčšie nerovnosti. Podpísali sa pod to predovšetkým už spomínané „obrovské“ kolesá s priemerom 20 palcov. V režime Sport je naopak predovšetkým na nestabilnom povrchu cítiť najväčšiu porciu krútiaceho momentu ktorý smeruje na zadnú nápravu. Pochváliť musíme aj špičkovú stabilitu vozidla v zákrutách pod ktorú sa v nemalej miere podpísali práve široké pneumatiky.
Okrem špičkového podvozka dokáže pri dynamickej jazde vyčariť úsmev na tvári až prekvapivo citlivé riadenie s progresívnym účinkom. S pohonnou jednotkou si veľmi dobre rozumie aj 7-st. automatická dvoj-spojková prevodovka. Zmeny jednotlivých prevodov prebiehajú tradične veľmi hladko a plynulo. Jediná naša výčitka smeruje azda až k prílišnej snahe prevodovky o šetrenie paliva. Pri pokojnej jazde v režime Eco resp. Comfort sa nám v niektorých momentoch zdal byť motor až „podtočený“ čo doprevádzalo jeho neprirodzené dunenie. Problém sme preto vždy preventívne vyriešili prepnutím prevodovky do režimu S. Výsledná spotreba paliva v našom prípade zaostala za prognózami výrobcu. Náš výsledný priemer sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote viac ako 10 litrov na každých 100 km, čo sa môže javiť ako určité sklamanie. Na druhej stane, na obranu modelu Kodiaq RS v tomto prípade poslúži fakt, že v drvivej väčšine testu sme si užívali dynamickú jazdu ako aj potenciál samotného motora. Výslednej spotrebe pritom určite nepomohli ani zimné podmienky, ako aj fakt že sme jazdili s prakticky úplne novým kusom.
A náš celkový dojem ?
Model Kodiaq RS mnohých z nás svojím príchodom nesmierne potešil. Výkonný turbodiesel v tomto prípade skvele sekunduje špičkovému podvozku, vďaka čomu dokáže byť táto novinka skutočne veľmi rýchla. Stále však ide o vozidlo po jazdnej stránke dostupné širokým masám. A Škoda pravdepodobne aj preto nezabudla v prípade modelu RS ani na potreby veľkej rodiny, či na všeobecné a každodenné používanie.
V Žiline si nový model Škoda Kodiaq RS môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Škoda v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s.r.o., na Ulici Pri rieke, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Škoda.
Testovací diár:
Model: Škoda Kodiaq RS 2,0 BiTDI
Motor: vznetový (diesel)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 176/240
Krútiaci moment Nm: 500
Pohotovostná hmotnosť: 1913 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 221
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,3 / 100 km
Pneumatiky: Toyo Observe
Cenník
Škoda Kodiaq RS 2,0 BiTDI (testovaný model): cena od 49 990 €
Škoda Kodiaq 1,5 TSI Active (základný model): cena od 23790 €
Plusy:
Priestranný interiér
Jazdné vlastnosti
Celková univerzálnosť
Zápory:
Absencia manuálnej prevodovky
Vyššia spotreba paliva pri dynamickej jazde