Vždy, keď automobilka Škoda uvádza na trh niektorý zo svojich nových modelov, ide o veľkú automobilovú udalosť. O novinky s logom Škoda sa často reálne zaujímajú aj ľudia mimo tradičnej komunity fanúšikov motorizmu. Ešte väčší fenomén predstavuje v tomto ponímaní ikonický model Octavia. Štvrté pokračovanie novodobého automobilového fenoménu dokázalo zaujať aj v ťažkých časoch. Česká automobilka so svojím kľúčovým modelom prišla na Slovensko v čase vrcholiacej koronakrízy, no i tak sa nemohla sťažovať na nedostatok záujmu zo strany verejnosti. A niet sa čomu čudovať. Škoda Octavia vždy dokázala zo svojho kompaktného základu vyťažiť úplne maximum. Vďaka tomu sa stal automobilový sen takmer každej slovenskej rodiny skutočnosťou. Okrem toho sa Octavii vždy veľmi dobre darilo aj vo firemných flotilách, a to v pozícii obľúbeného služobáku. Štvrté pokračovanie je z hľadiska komplexnej vyspelosti historicky najlepšia Octavia. Do praxe prináša mnoho moderných riešení. Okrem toho však nezabúda ani na svoje tradičné prednosti, ktoré preslávili jej predchodcov. Na prvé zoznámenie s kľúčovou novinkou z Mladej Boleslavi sme si zvolili praktickejšiu verziu kombi v „tradičnej“ kombinácii s výkonným turbodieslom.
Nový model Škoda Octavia Combi so špičkovým vznetovým motorom 2,0 TDI Evo, skombinovaným so 7-stupňovou automatickou prevodovkou a v najvyššej výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina.
Rýchle fakty:
- Moderná Škoda Octavia sa označením inšpirovala vo veľmi bohatej histórii tohto českého výrobcu. Pôvodný model Octavia bol vyrábaný v rokoch 1959 – 1971. „Druhého“ pokračovania sme sa dočkala až v roku 1996. Dobová novinka v tých časoch zároveň symbolizovala začiatok veľmi úspešnej éry značky Škoda už pod krídlami koncernu Volkswagen.
- Z modelu Škoda Octavia sa do príchodu aktuálnej generácie predalo viac ako 6,5 milióna kusov. Štvrtá novodobá generácia bola oficiálne predstavená na jeseň minulého roku. Modelový rad aj v tomto prípade pozostáva z dvoch karosárskych variantov. Prvé husle tu ale hrá praktickejšie kombi, na ktoré z hľadiska záujmu pripadajú až 2/3 celkovej produkcie.
- Dizajn novinky vsádza na istotu a ničím nešokuje. Prioritne praktická karoséria je zabalená do vizuálne atraktívneho obalu. Autorom pútavých kriviek nového modelu je Nemec Oliver Stefani.
- Interiér si okrem tradične špičkovej praktickej stránky zakladá aj na moderných riešeniach. Špičkové dielenské opracovanie a kvalitné materiály sú aj v prípade nového modelu doplnené o množstvo tradičných vychytávok v duchu Simply Clever.
- Celkovo vyvážené jazdné vlastnosti testovaného modelu optimálne dopĺňa najnovšia evolúcia legendárneho turbodiesla TDI. Výkonnejší variant pohonnej jednotky 2,0 TDI Evo okrem dostatočnej výkonovej rezervy doslova šokuje aj mimoriadne nízkou spotrebou paliva. Práve nízky apetít je v praxi najlepším dôkazom toho, že naftové motory ani v dnešnej dobe ešte nepatria na smetisko dejín.
Fotogaléria Škoda Octavia Combi
Novodobý model Octavia predstavila značka Škoda v roku 1996. Názov je v tomto prípade inšpirovaný obľúbeným modelom z roku 1959. Aj moderná Octavia dokázala v rámci svojej obrovskej popularity veľmi rýchlo nadviazať na duševný odkaz svojho predchodcu.
Česi sa pri svojom kompaktnom modeli, na rozdiel od väčšiny konkurentov, rozhodli staviť na karosériu typu liftback, ktorú tradične dopĺňa aj súrodenec v podobe praktického kombi. Tohto úspešného receptu sa držali aj nasledujúce generácie fenoménu z Mladej Boleslavi. Z modelového radu Octavia sa stal veľmi rýchlo aj celkovo najpredávanejší automobil s logom Škoda! Úplne nového pokračovania tohto obľúbeného modelu sme sa v oficiálnej podobe dočkali v závere minulého roka. Na slovenský trh táto očakávaná novinka ale reálne dorazila ešte len pred pár týždňami. Zaujímavosťou je, že na základe popularity dostalo pri uvádzaní nového modelu prednosť praktickejšie Combi, ktoré až s miernym oneskorením nasledoval tradičný liftback.
Nový model je po technickej stránke postavený na vylepšenej koncernovej modulárnej platforme MQB. Celkové zmeny formátu možno v tomto prípade označiť ako evolučné. Testované kombi sa pri identickom rázvore medzigeneračne predĺžilo o zanedbateľných 22 mm a zároveň rozšírilo o symbolických 15 mm. Úplne nový dizajn sa sústredí na špičkovú aerodynamiku a dáva zabudnúť na známu kontroverziu v podobe delených svetlometov, ktorá preslávila facelift predošlého modelu. Automobilka sa pri novom modeli sústredila tradične aj na úžitkové a praktické prednosti, ktoré dopĺňa záplava Simply Clever riešení, moderných technológií a vyspelých asistenčných systémov.
Na čoraz prísnejšie ekologické štandardy pružne reaguje aj paleta pohonných jednotiek. Konvenčné motorizácie neskôr okrem mild hybridov doplnia aj plug-in hybridy či modely s pohonom na CNG. Vstupnú bránu do sveta Škoda Octavia predstavuje zážihový 3-valec 1,0 TSI s výkonom 110 koní, kombinovaný výhradne so 6-stupňovým manuálom. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je potom 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní, spolupracujúci rovnako so 6-stupňovým manuálom.
Naftu v ponuke reprezentuje vylepšený a mimoriadne úsporný turbodiesel 2,0 TDI Evo s výkonom 115, resp. 150 koní. Slabšia verzia sa kombinuje výhradne so 6-stupňovým manuálom. Výkonnejšia verzia je, naopak, k dispozícii len so 7-stupňovým DSG automatom. Ponuku motorov neskôr doplnia aj najvýkonnejšie benzínové a naftové verzie, ktoré budú k dispozícii aj s pohonom 4×4. Pri ponuke modelov môžeme aj pri novej generácii počítať s outdoorovou verziou Scout, ako aj so športovými modelmi s prívlastkom RS.
Uhladený a nekonfliktný vzhľad
Ako už bolo naznačené v predošlej časti, Škoda pri novej generácii modelu Octavia nechcela zbytočne prilievať olej do ohňa v podobe prílišných dizajnových emócií. Namiesto toho nový model vsádza takpovediac na istotu. Pod uhladené a vyvážené proporcie novinky s okrídleným šípom v znaku sa mimochodom podpísal nový šéfdizajnér českej značky – Nemec Oliver Stefani.
Predným partiám dominuje pomerne nízko uložená maska chladiča. Toto riešenie vozidlo vizuálne nielen rozširuje, ale zároveň aj „tlačí“ k zemi. Dynamický nádych okrem športového nárazníka pripomínajú aj pomerne úzke predné svetlomety s atraktívnym LED podpisom. V prípade testovanej výbavy Style sú v rámci svetelnej techniky k dispozícii už bez nutnosti príplatku špičkové full LED Matrix svetlá. Okrem veľmi dobrého svetelného účinku dokážu efektívne tieňovať ostatných účastníkov cestnej premávky a zároveň ponúkajú aj praktickú funkciu nasvietenia zákrut.
Profil ozvláštňujú atletické línie reprezentované vystúpenými blatníkmi. Vizuálne neprirodzene, resp. rušivo nepôsobí ani o niečo dlhší zadný previs karosérie, ktorý je logickým dôsledkom tradične obrovského batožinového priestoru. Celkovú optickú vyváženosť nového modelu Octavia v prípade testovaného exempláru zvýrazňovali aj príplatkové 18-palcové kolesá, ktoré si zároveň stále zachovali aj pneumatiky s „rozumnou“ výškou bočného profilu.
Zadnej časti karosárskej verzie Combi dominujú okrem masívneho nárazníka aj vizuálne atraktívne koncové svetlá. Nový štýl LED svetelného podpisu je v tomto prípade obohatený o atraktívnu frajerinku v podobe dynamických smeroviek a uvítacieho svetelného efektu, ktorý bol ešte donedávna výsadou luxusných prémiových modelov. Fabrické logo na piatych dverách, podobne ako pri ostatných nových modeloch českej automobilky, teraz nahradil štýlový nápis Škoda. Na určitú športovú emóciu aj v prípade modelu Combi odkazuje decentný strešný spojler. Testovanému kúsku pridáva vo finále na atraktivite aj pre značku Škoda typická modrá metalíza s prívlastkom Race.
Útulný, priestranný a zároveň veľmi moderný interiér
Ešte pred samotným vstupom na palubu sa testovaná novinka vyznamenala praktickou vychytávkou, ktorú sme donedávna taktiež poznali prevažne len pri zástupcoch v prémiovom segmente. Praktickú stránku reálne vylepšuje bezkľúčový prístup, ktorý vo výbave Style funguje príkladne už na všetkých štyroch dverách!
Pracovisko vodiča evokuje už na prvý pohľad či dotyk príjemnú a rodinnú atmosféru. Útulný dojem testovanej konfigurácie okrem farebného prevedenia interiéru podčiarkuje látkové čalúnenie. Látkový povrch prekvapivo vypĺňa aj prostrednú časť inak minimalistickej a modernej palubnej dosky. Po vizuálnej stránke ide nielen o zaujímavé, ale aj veľmi originálne riešenie. Dielenské opracovanie dosahuje v prípade novinky špičkovú úroveň. Celková spokojnosť panuje aj so skladbou a výberom jednotlivých materiálov v interiéri.
Už od prostrednej výbavy je pri novej generácii štandardom plne digitálny prístrojový panel. Špičkové grafické stvárnenie jednotlivých layoutov pripomína ostatné modely Škoda s týmto riešením. Za svojské a v princípe nie príliš intuitívne tu napriek tomu možno považovať nastavenia osobného prispôsobenia vyobrazenia preferovaných údajov na pravej, resp. ľavej strane virtuálnych „budíkov“. Spomínané nastavenie sa realizuje v podobe viacerých krokov prostredníctvom multifunkčného volantu.
Koncepčne úplne nový dvojramenný volant patrí k hlavným „highlightom“ interiéru najnovšej generácie modelu Octavia. Okrem atraktívnej vizuálnej stránky, s odkazom na mnohé historické modely značky Škoda, disponuje aj adekvátnym priemerom a optimálnou hrúbkou venca. Okrem toho chválim aj jeho kapacitnú funkciu, ktorá vodiča pri využívaní jazdných asistentov zbytočne neupozorňuje ani v prípadoch, ak volant momentálne nedrží práve v odporúčanej pozícii.
Dominantou palubnej dosky s minimom klasických ovládačov je do priestoru vystúpený displej multimediálneho rozhrania. Testovaná verzia s dotykovou obrazovkou s priemerom 10 palcov v rámci špičkovej grafiky kopíruje prístrojový panel. Náročné kritériá znesie rovnako pohotová odozva na dotyk či celková logika rozhrania so širokými možnosťami osobnej personalizácie. Regulácia teploty, resp. ovládanie vyhrievania sedadiel je zakaždým súčasťou spodného poľa obrazovky.
Najdôležitejšie funkcie zahŕňajúce kompletný modul klimatizácie, vrátane jej tzv. „bystrej funkcie“ alebo komplexnejšie nasadenie vozidla, si je možné intuitívne vyvolať prostredníctvom „klavírneho“ modulu tradičných tlačidiel, situovaného v priestore pod obrazovkou. Vtipné a zároveň aj funkčné riešenie v tomto prípade reprezentuje aj akási virtuálna lišta, určená na ovládanie hlasitosti, ktorá je umiestnená tesne pod obrazovkou.
Upratane a veľmi vzdušne pôsobí aj stredový tunel. Okrem objemnej odkladacej schránky s indukčnou funkciou dobíjania mobilného telefónu sa v tomto priestore pri verziách s automatickou prevodovkou nachádza jej miniatúrny volič. Škoda v tomto prípade po prvýkrát siahla po „elektronickom“ joysticku bez priameho mechanického prepojenia s prevodovkou. Po funkčnej stránke sa takémuto riešeniu nedá reálne nič vyčítať.
Veľkou prednosťou testovaného modelu Octavia Combi je podľa očakávania vnútorný priestor. Vzdušným podmienkam sekundujú pohodlné a zároveň dostatočne nadimenzované predné sedačky s praktickým náznakom bočného vedenia. Vďaka anatomicky tvarovanej chrbtovej časti dokážu sedačky aj reálne zafixovať telá predných pasažierov. Plne akceptovateľný výhľad z vozidla zodpovedá zaužívaným štandardom pri moderných vozidlách.
Novinka sa medzigeneračne zlepšila aj v rámci priestorovej ponuky v druhom rade. Skutočne pohodlne sa tu dokáže odviezť aj dvojica štandardne urastených dospelých pasažierov. Cestovný komfort na krajných pozíciách zadnej lavice zlepšujú mierne predĺžené sedáky. V prípade testovaného kúsku na tomto mieste nechýbali ani samostatné výduchy ventilácie či dva USB-C konektory, určené na dobíjanie mobilných zariadení. Práve mobil si je vzadu možné šikovne odložiť do prispôsobenej kapsy na operadle predných sedadiel. Medzi ďalšie inteligentné riešenia z dielne Simply Clever sa radia napríklad aj segmenty určené na fixáciu hláv zadných pasažierov. Obligátny dáždnik v predných dverách bol nahradený rovnako praktickou metličkou. USB konektor skrytý v module vnútorného spätného zrkadla môže poslúžiť ako zdroj napájania pre palubnú kameru.
Fenomén modelu Octavia Combi pokračuje podľa očakávania aj v batožinovom priestore. Vďaka rekordnej kapacite kufra Octavia vždy vyčnievala nad svojimi priamymi konkurentmi. Inak to nie je ani v prípade nového modelu. Batožinový priestor si pri verzii kombi medzigeneračne polepšil až o 30 litrov. Celková kapacita 640 litrov v základnom usporiadaní predstavuje momentálne najlepšiu hodnotu spomedzi všetkých zástupcov kompaktného segmentu. Dôraz kladený na úžitkovú hodnotu okrem pravidelného tvaru prezrádza aj vizuálne vyššie uchytenie krycej roletky. Jej súčasťou bola v našom prípade aj novinka v podobe výsuvnej poličky, určená napríklad na odloženie mokrého dáždnika. Celková rozmanitosť užitočných doplnkov z dielne Simply Clever je najmarkantnejšia práve v batožinovom priestore.
Testovaná konfigurácia z tohto pohľadu disponovala jednoduchším riešením v podobe fixnej podlahy, pod ktorou si našla svoje miesto užitočná rezervná pneumatika. Z mojej pozície mi tu najviac chýbala funkcia sklápania zadných operadiel priamo z kufra. Celkový komfort však vylepšuje elektrické ovládanie piatych dverí. V konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami dosahuje maximálna prepravná kapacita hodnotu špičkových 1700 litrov. Pri testovanej verzii s jednoduchou podlahou treba zároveň v danej konfigurácii počítať aj so vznikom nepraktického schodíka.
Na prvý pohľad vyššiu cenovku testovanej výbavy Style výrobca kompenzuje pomerne bohatou výbavou. Za všetky zaujímavé výbavové prvky dostupné bez nutnosti príplatku spomeňme napríklad parkovacie senzory po celom obvode vozidla, ambientné LED osvetlenie interiéru, navigáciu, ale aj spomenutý automatický prístup fungujúci na všetkých dverách. Prvky ako dvojzónová automatická klimatizácia či tempomat sú pritom dostupné už v cenovo výhodnejšej výbave Ambition.
Prispôsobená slovenským podmienkam
Na novom modeli Škoda Octavia je mimoriadne sympatická jeho úprimnosť. Mladá Boleslav sa v tomto prípade reálne na nič nehrá, ostáva sama sebou a zároveň ani nesľubuje nič, čo nevie splniť. Toto konštatovanie sa prenáša aj na pole jazdných vlastností. Príjemné prekvapenie predstavuje celkové naladenie podvozka. Octavia sa aj napriek konštrukčne jednoduchšej zadnej náprave vyznačuje sebaistým naladením pruženia, o ktoré sa je možné oprieť aj v kritickejších situáciách. Testovaný exemplár zároveň disponoval základnými, teda neadaptívnymi tlmičmi. Z hľadiska cestovného komfortu ponúka novinka v dobrom slova zmysle príjemne plynulú jazdu, čím veľmi pripomína vlajkovú loď značky, teda model Superb.
Nastavenie pruženia má vo finále rozhodne bližšie ku komfortu ako k športovému prejavu. Spoza volantu ma prekvapila špičková schopnosť, s akou dokáže podvozok absorbovať a spracovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Toto platí aj v prípade testovanej verzie s 18-palcovými diskami kolies. Ten istý podvozok dokáže zároveň ponúknuť aj potrebnú dávku istoty, napríklad pri dynamickejšom prejazde cez zákruty. Dôležitá je aj príkladná neutrálnosť v správaní sa prázdneho, ako aj plne obsadeného vozidla. Zadná časť nepôsobí prehnane nervóznym dojmom ani v zákrutách s horším povrchom, ani v nezaťaženom stave. Ako komunikatívne možno označiť aj adekvátne strmé riadenie. To dokáže vodičovi pomerne autenticky priblížiť, čo sa v danej chvíli práve deje s prednou nápravou.
Nová Octavia sa medzigeneračne výrazne zlepšila v parametri odhlučnenia interiéru. Špičkový koeficient aerodynamického odporu má priamy dosah na príjemnú akustickú pohodu na palube, a to aj pri vyšších rýchlostiach alebo diaľničnom tempe. Rovnaká spokojnosť panuje aj s odizolovaním motorového priestoru, ktoré v bežnom režime jazdy veľmi dobre eliminuje typický turbodieslový chod. Oproti predchodcovi sa zlepšilo aj odhlučnenie zadnej časti kabíny. Výrazný hluk sa v tomto prípade do interiéru prenáša len pri razantnejšom prejazde cez spomaľovací prah alebo inú výraznejšiu nerovnosť.
Motory spaľujúce naftu sa v posledných rokoch dostali na základe notoricky známych udalostí do určitej nemilosti. Testované rodinné kombi ale v praxi reálne demonštruje, že poslať naftové motory na smetisko dejín by bolo nielen škodou, ale aj chybou! Modifikovaný turbodiesel 2,0 TDI z radu Evo dokáže aktuálne plniť prísne emisné normy, a pritom je až šokujúco úsporný. Testovaný kúsok disponoval jeho výkonnejšou alternatívou (150 koní). Táto verzia po dynamickej stránke na rodinné kombi postačuje aj s citeľnou výkonovou rezervou.
Okrem plne akceptovateľnej jazdnej dynamiky je vo finále najväčším prekvapením reálna spotreba paliva. Výsledný priemer sa na konci testu vrátane dynamickej vsuvky a presunoch s plne obsadeným vozidlom ustálil na špičkovej hodnote 5,0 litra. Zároveň tu ale musím jedným dychom dodať, že pri bežnej jazde s ľahkou nohou dokáže novinka aj bez prílišného snaženia pokojne jazdiť aj s o pol litra nižším apetítom! Rovnako potešujúce je, že žiadne dramatické odchýlky od spomenutých hodnôt netreba očakávať ani pri diaľničnom tempe, resp. v mestskej premávke.
Testovaný turbodiesel sa kombinuje výhradne so 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá dostala nový softvér. Zmeny medzi prevodovými stupňami prebiehajú podľa očakávania veľmi hladko a prirodzene. Novému modelu sa v tomto prípade dokonca podarilo citeľne eliminovať aj typický neduh dvojspojkových automatov v podobe určitého „podskakovania“ pri pomalom manévrovaní. V základnom jazdnom móde DSG pri ustálenej jazde preferuje veľmi nízke otáčky, čo má vo finále priaznivý vplyv na spotrebu. V určitých situáciách, ako sú napríklad dlhé stúpania, však môže pohonná jednotka pôsobiť mierne podtočeným dojmom. Riešením je v tomto smere aktivácia citlivejšieho športového režimu S, resp. manuálne podradenie prostredníctvom pádiel pod volantom.
A náš celkový dojem?
Nová Škoda Octavia Combi dokázala vo svojom najnovšom vydaní posunúť na ešte vyššiu úroveň prakticky všetky svoje cnosti, vďaka ktorým sa stal z tohto modelu žiadaný bestseller. Modernému vzhľadu opäť sekunduje priestranný interiér s rodinnou orientáciou, ako aj množstvom moderných riešení. Z hľadiska jazdných vlastností dokáže novinka aj naďalej uspokojiť široké spektrum potenciálnych používateľov. Opodstatnenosť svojej existencie si v našom teste celkom jasne obhájil aj mimoriadne úsporný a efektívny turbodiesel.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Style
Dĺžka: 4689 mm
Šírka: 1829 mm
Výška: 1490 mm
Rázvor: 2686 mm
Objem kufra: 640 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 340
Pohotovostná hmotnosť: 1487 – 1677 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 222
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s
Prevodovka: automatická – dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,3 – 5,4 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,0/100 km
Pneumatiky: Goodyear Eagle F1
Recenzia
Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Style
Dĺžka: 4 689 mm Šírka: 1 829 mm Výška: 1 490 mm Rázvor: 2 686 mm Objem kufra: 640 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 110/150 Krútiaci moment Nm: 340 Pohotovostná hmotnosť: 1487-1677 kg Maximálna rýchlosť km/h: 222 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s Prevodovka: automatická-dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,3 – 5,4l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,0 / 100 km Pneumatiky: Goodyear Eagle F1
Výhody
- Vnútorný priestor a rodinná orientácia
- Výkonný a mimoriadne úsporný turbodiesel 2,0 TDI Evo
- Cestovný komfort
Nevýhody
- Svojská logika ovládania digitálneho prístrojového panela
- Cenová politika
- Mnoho užitočných Simply Clever riešení v batožinovom priestore dostupných len za príplatok.
Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Style DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu