Všetci významní hráči automobilového priemyslu investovali v posledných rokoch obrovské finančné prostriedky do vývoja “ekologickejších” vozidiel. Automobilky k spomínaným opatreniam nútia neustále sa sprísňujúce legislatívne zmeny súvisiace predovšetkým so strašiakom v podobe produkcie emisií CO2.
Asi najďalej je v tomto smere momentálne Európska únia. Všetci máme ešte v pamäti nedávny nástup aktuálne najprísnejšej emisnej normy Euro 6d-Temp. Spomínané legislatívne nariadenie EU, má z laického pohľadu za následok tlak na výrobcov automobilov v podobe flotilového množstva vyprodukovaných emisií za dané obdobie. Ak automobilky, resp. automobilový výrobcovia dané kvóty prekročia, musia zaplatiť príslušným úradom daň v podobe penále, resp. pokuty.
Niektorí výrobcovia sa k dnešnému dňu s daným zaťažením dokázali vyrovnať lepšie, iní zase horšie. Priamym dôsledkom tohto legislatívneho kroku je určitý nárast ceny nových automobilov, ktorý sme v uplynulých týždňoch zaznamenali aj na Slovensku. Ďalšia vlna zdražovania sa u väčšiny automobiliek očakáva následne aj v budúcom roku!
Určitý pozitívny záblesk, alebo ak chcete svetlo na konci tunela napriek tomu predstavuje pripravovaná štátna dotácia súvisiaca s kúpou „ekologického“ vozidla.
Slovensko po pilotnom projekte dotácií na elektromobily a Plug-In Hybridy z rokov 2016-2018, pripravilo novú formu podpory predaja pre identický typ pohonu, ktorý je zároveň doplnený ešte aj o alternatívne pohony, ako je napríklad LPG alebo CNG.
Pre zaujímavosť dodajme, že v období rokov 2016-2018 využilo možnosť štátnej dotácie celkovo 831 žiadateľov, ktorí na území SR zaevidovali celkovo 514 elektromobilov a 317 vozidiel s Plug-In Hybridným pohonom.
Nová dotačná schéma je nastavená atraktívnejšie a ponúka viacero variácií.
Dotačný program spadá do gescie Ministerstva hospodárstva, ktoré bude posudzovať jednotlivé žiadosti a vo finále aj rozhodovať o výške konkrétnej dotácie. Celková výška dotácie sa môže vyšplhať až do výšky 35% z obstarávacej ceny nového vozidla spĺňajúceho príslušné náležitosti. Celkovo má Ministerstvo hospodárstva na dotačný program k dispozícii čiastku 5 000 000 EUR. Pri pomerne komplikovanej schéme variácii dotácii sa vynára niekoľko zásadných otázok, ktoré sa v ďalších riadkoch pokúsime v čo najjednoduchšej podobe vysvetliť.
Kto všetko môže požiadať aj o dotáciu?
Veľkou výhodou je, že aktuálny príspevok na kúpu vozidla s alternatívnym pohonom môže na Slovensku získať prakticky ktokoľvek. Okrem fyzických osôb tak môžu o dotáciu žiadať aj živnostníci a právnické osoby. Z dotačného programu teda nie sú vylúčené ani firmy a organizácie, alebo napríklad obce. Hlavnou podmienkou pre získanie príspevku je samozrejme registrácia daného vozidla na území Slovenska. Ďalšou striktnou podmienkou je nutnosť vlastniť dané vozidlo následne minimálne po dobu 2 rokov od registrácie, čím sa zabráni špekulatívnym nadobudnutiam.
Na aké vozidla sa vzťahuje dotačný program?
Novú dotačnú schéme je možné využiť na pomerne široké spektrum vozidiel od rôznych výrobcov. Z hľadiska legislatívneho zaradenia ide o vozidlá typu:
L – kategória motocyklov a štvorkoliek
M – kategória osobných vozidiel
N – kategória nákladných vozidiel
Samozrejme vo všetkých spomenutých prípadoch je najdôležitejším faktorom podmieneným získaním dotácie alternatívny pohon, ako aj fakt, že musí ísť o nové vozidlo a nie o jazdenku. Príspevok sa pritom vzťahuje na:
EV – teda vozidlá s čisto elektrickým pohonom
Plug-In-Hybridy – teda vozidlá, ktoré je možné dobíjať prostredníctvom elektrickej siete a okrem elektrického pohonu disponujú aj klasickým zážihovým, resp. vznetovým spaľovacím motorom.
CNG, LNG, LPG – teda vozidlá, ktoré okrem klasického spaľovacieho motora využívajú aj pohon na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), resp. skvapalnený ropný plyn (LPG).
Poznámka: Z dotačného programu sú aj v tomto prípade vylúčené tzv. samo-dobíjacie hybridy. Teda vozidlá, ktoré síce dokážu jazdiť aj v čisto elektrickom režime, no nie je ich možné dobíjať z externého zdroja. Typickým príkladom je napr.: Toyota Corolla Hybrid, Honda CR-V Hybrid či Kia Niro Hybrid.
Aké sú konkrétne podmienky na získanie dotácie a maximálnej dotácie?
Suma do výšky 10 000 EUR
Táto maximálna čiastka kopíruje pilotný dotačný program z rokov 2016-2018. Vzťahuje sa na klasické vozidlá s hmotnosťou nepresahujúcou 3,5 tony v kategóriách M1 a N1.
35% z ceny nového vozidla, kategórie M1 a N1
Maximálna výška dotácie môže za ideálnych podmienok dosiahnuť až sumu 35% z ceny nového vozidla. Znie to veľmi sľubne, no má to jednu zásadnú podmienku. Tú predstavuje tzv. šrotovné. Ide o záväzok, že záujemca o príspevok vyradí z evidencie vozidiel, iný automobil starší ako 15 rokov. Do kategórie N1 patria nákladné vozidlá, ktorých celková hmotnosť nepresahuje 3,5 tony, teda väčšina klasických dodávok.
25% z ceny nového vozidla, mimo kategórie M1 a N1
Ide o maximálnu výšku dotácie pre vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony. Sem sa radia nákladné vozidlá, prípadne autobusy.
Vo všetkých prípadoch spomíname maximálnu výšku dotácie. V tejto fáze ešte nie sú známe presné podmienky, za akých záujemca môže získať dotáciu v maximálnej výške. Podľa nedávnych slov ministra Petra Žigu, by to v praxi mohlo vyzerať tak, že štát pri kúpe elektromobilu do 50 000 EUR prispeje žiadateľovi čiastkou 8 000 EUR. Pri Plug-In Hybridnom vozidle, by sa príspevok mal pohybovať na úrovni 5 000 EUR. konkrétne podmienky jednotlivých dotácii pre dané kategórie, budú pravdepodobne známe až pri procese otvorenia registrácií.
Od kedy sa je možné registrovať do dotačného programu?
Ministerstvo hospodárstva plánuje spustiť dotačný program na prelome mesiacov november a december tohto roku. Výzvy na dotácie budú od tohto obdobia dostupné na stránkach ministerstva:
Klikni na stánku ministerstva hospodárstva
Žiadosť v zmysle zverejnených kritérií bude následne žiadateľ predkladať v elektronickej, resp. písomnej podobe. Jednotlivé žiadosti bude následne vyhodnocovať stanovená komisia.
Autor: PH