Keď sa povie Grécko, väčšina z nás si predstaví úžasnú históriu, pohodových ľudí a dokonalú zážitkovú destináciu. Starovekí Gréci stáli pri zrode pilierov modernej spoločnosti, tak ako ju poznáme dnes. Aj napriek početným kvalitám sme si však tento kultúrny národ obývajúci juh Balkánskeho polostrova a okolité ostrovy nikdy príliš nespájali s automobilovou sférou. To sa ale môže v budúcnosti veľmi rýchlo zmeniť. Dôkazom toho je aj ambiciózny projekt SP Automotive, pri ktorého zamýšľaných počinoch môžeme pokojne použiť prívlastok automobilový div sveta.
Spyros Panopoulos
Pod skratkou SP Automotive sa ukrývajú iniciály otca zakladateľa Spyrosa Panopoulosa. V minulosti sme už boli svedkami mnohých pokusov o vyrobenie najauta planéty. Veľké množstvo z nich však zaniklo skôr, ako začalo. Helénsky projekt má byť v tomto smere diametrálne odlišný. Garantom budúceho úspechu je samotný Spyros. Aj keď väčšine automobilových fanúšikov je toto meno neznáme, šikovný Grék má za sebou veľmi zaujímavú minulosť. Hlavnou doménou vizionárskeho inžiniera a konštruktéra sú spaľovacie motory.
Panopoulos si urobil meno už v roku 1999. V tomto čase „upravil“ sériový 4-valec montovaný do dobového Mitsubishi Lancer Evo na neuveriteľný výkon 1400 koní. Pre lepšiu predstavu, z jedného litra objemu tejto pohonnej jednotky vydoloval až 700 koní! Od toho času šikovný Grék rozbehol spoluprácu s viacerými automobilkami, ako Subaru, Ford, ale aj Lotus, Porsche, Lamborghini, McLaren či Ferrari. Okrem toho sa podieľal aj na vývoji komponentov pre špeciály WRC a monoposty F1! Logickým vyústením jeho ďalšieho kariérneho rastu bolo založenie vlastnej automobilky.
Technológie budúcnosti
Mimoriadne ambície vznikajúcej automobilky SP Automotive od obdobných projektov malosériových „superáut“ odlišuje predovšetkým konštrukčná nezávislosť. Gréci si vo vlastnej réžii trúfajú vyvinúť a postaviť dokonca aj motor! Pozitívne je, že základom pohonu pripravovaných modelov bude tvoriť na dnešnú dobu už takmer zatratený spaľovací motor. Za účelom dosiahnutia extrémnych výkonových parametrov síce môžeme aj v tomto smere počítať s výrazným elektrickým dopingom. Základný pilier pohonných jednotiek SP Automotive predstavuje benzínová prepĺňaná motorizácia 4,0 V10.
Automobilka pri výrobe pohonnej jednotky hovorí o maximálnom využívaní modernej 3D tlače. Blok motora bude vytlačený z mimoriadne odolnej zliatiny horčíka. Piesty a ojnice budú naopak z titánu. Pohonná jednotka bude obsahovať aj inconel, čo je superzliatina na báze niklu a chrómu. Extrémnu konštrukciu predstavujú tiež turbodúchadlá vyrobené z uhlíkových vlákien! Okrem pohonnej jednotky zaujme konštrukciou aj samotný monokok. Jeho základ bude vyrobený zo špeciálneho polymeru, ktorý sa okrem monopostov F1 využíva aj v leteckom priemysle. Za ďalší konštrukčný unikát tu možno označiť strechu pozostávajúcu z mimoriadne pevného a zároveň ľahkého kovového skla. Okrem konštrukcie zaujme grécke „ultra auto“ tými najmodernejšími užívateľskými technológiami na palube. Samozrejmosťou je v tomto smere podpora 5G sietí či aplikácia tzv. virtuálnej reality. Systém dokáže napríklad monitorovať momentálnu úroveň stresu a psychickej záťaže vodiča. Na základe týchto údajov automobil preventívne prispôsobí svoje výkonové parametre, čím sa zníži riziko vážnej nehody či kolízie.
Chaos na scéne
Nie je tomu tak dávno, čo výkonový výkvet automobilového priemyslu reprezentovali tzv. superšporty s klasickými spaľovacími motormi. Elektrifikácia so sebou v posledných rokoch priniesla epochu dramaticky výkonnejších hyperšportov. Vlastnú kategóriu tu taktiež predstavujú extrémne výkonné elektromobily, na čele s chorvátskym Rimac Nevera. SP Automotive to ale nestačí! Spyros Panopoulos hovorí o prípade svojho modelu Chaos ako o prvom ultra aute! A cieľ je jasný! Chaos chce obrátiť všetky terajšie automobilové maximá naruby! Extrémne ultra auto chce byť nielen absolútne najrýchlejším automobilom našej planéty, ale aj najlepšie zrýchľujúcim modelom v obľúbenej disciplíne šprintu na štvrť míle a dokonca aj absolútnym rekordérom v čase na jedno kolo v tzv. zelenom pekle, teda severnej slučke okruhu Nürburgring!
Vyššie popísaný motor 4,0 V10 bude pre spomínané ciele distribuovať výkon na všetky štyri kolesá prostredníctvom 8-st. dvojspojkovej prevodovky. A aký je reálny výkon ultra auta SP Automotive Chaos? Automobilka tu počíta s dvoma výkonovými verziami. Základom je model s prívlastkom Earth Version. Ten generuje výkon neuveriteľných 2077 koní a krútiaci moment 1389 Nm, ktorý vrcholí takmer na úrovni 11-tisíc otáčok! Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h tu má trvať len 1,9 sekundy a Chaos bude potrebovať len 7,9 s na dosiahnutie rýchlosti 300 km/h. Maximálna rýchlosť má hravo presiahnuť magickú hranicu 500 km/h. To však stále nie je všetko. Dnes už v „počítačovej“ forme existuje aj ešte výkonnejšia verzia s prívlastkom Zero Gravity, ktorej výkon potláča fyzikálne zákony a atakuje neuveriteľnú hodnotu 3107 koní!
Extrémista
Gréci k dnešnému dňu už reálne predali minimálne jeden automobil! A jeho majiteľ by sa z neho mal tešiť už doslova o pár dní. Punc exkluzivity celému projektu dodáva fakt, že celkovo automobilka plánuje vyrobiť maximálne 100 kusov modelu Chaos. Na každý kontinent ich bude putovať maximálne 20! Cenovka je pritom viac ako extrémna. Základné prevedenie Earth Version má štartovať na cenovke cca 5,5 milióna eur a za špičkový model Zero Gravity si Spyros vypýta minimálne 12,4 milióna eur. A to sú už cenovky oproti ktorým sú exkluzívne modely od značiek Bugatti resp. Rimac len lacnými príbuznými.
Technické udaje:
SP AUTOMOTIVE CHAOS EARTH VERSION
Motor: zážihový V10 objem 4,0 l + elektromotor
Maximálny výkon: 1528 kW (2077 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 1,9 s
Maximálna rýchlosť: viac ako 500 km/h +
Cena: od 5,5 milióna EUR
autor PH
foto SP Automotive