Ostré modely s prívlastkom R majú pri značke Volkswagen veľmi dlhú tradíciu. Horúcou novinkou je v tomto smere aktuálne model Golf R Variant. S výkonom 235 kW (320 k) je novinka doteraz najsilnejší a najdynamickejší Golf Variant. Vyšší výkon, väčšia jazdná dynamika, množstvo inovácií, väčší priestor a mnoho emócií robia nový Golf R Variant lepší ako kedykoľvek predtým. Sériový systém pohonu všetkých kolies 4MOTION s funkciou R-Performance Torque Vectoring adaptívne prenáša na všetky štyri kolesá krútiaci moment benzínového štvorvalca 2.0 TSI, ktorý dosahuje maximálnu hodnotu 420 Nm. Prevodové ústrojenstvo tvorí špeciálne vyladená 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG. Šprint z miesta na tempo 100 km/h trvá iba 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. S príplatkovým kompletom R-Performance Paket je maximálna rýchlosť zvýšená na 270 km/h. Komplet okrem toho zahŕňa 19-palcové kolesá a dva ďalšie jazdné profily „Special“ (pre jazdu po okruhu Nürburgring) a „Drift“ (na driftovanie). Množstvo asistenčných systémov a systém infotainmentu najnovšej generácie zaručujú ešte väčšiu bezpečnosť a komfort.
Napriek výraznému športovému charakteru zostáva aj nový Golf R Variant tým, čím bol Golf Variant odjakživa – variabilným univerzálnym vozidlom, komfortným kombi pre rodinu a voľný čas. Úžitkovú hodnotu nijako neznižuje ani športový podvozok R so svetlou výškou zmenšenou o 20 mm a vyladením vhodným aj pre jazdu po pretekárskom okruhu. „Golf R Variant je perfektnou kombináciou kompaktného Golfa R2 a Golfa Variant. Športový charakter, vysoká výkonnosť a emócie sa v ňom snúbia s priestorom, variabilitou a inováciami,“ povedal Sven Smeets, riaditeľ divízie R. Oproti základnému modelu Golf o 66 mm predĺžený rázvor verzie Golf Variant sa aj pri Golfe R Variant kompletne premieta do vnútorného priestoru. Zo zväčšených rozmerov profitujú najmä spolujazdci na zadných sedadlách. Priestor na nohy vzadu vzrástol z 903 mm na 941 mm. Základný objem batožinového priestoru je 611 litrov, maximálny objem pri sklopených operadlách zadných sedadiel a naložení po strop je až 1.642 litrov. Po prvý raz je pre Golf R Variant na želanie k dispozícii ťažné zariadenie pre príves (brzdený) s hmotnosťou do 1,9 tony a s povoleným zvislým zaťažením 80 kilogramov.
Najšportovejší Golf Variant s rozličnými špecifickými prvkami modelov R
Energický exteriér nového modelu Golf R Variant dekorujú typické insígnie modelov R ako predný nárazník so spodným splitterom a bočnými šikmými lamelami na vedenie vzduchu. Pri pohľade zboku upútajú výrazné nadstavce prahov lakované vo farbe karosérie. Zadný nárazník R obsahuje difúzor lakovaný vysoko lesklou čiernou farbou a dva páry chrómovaných koncoviek športovej výfukovej sústavy. Na výber sú tri farby karosérie: pre modely R typická modrá lapiz metalíza, biela pure a čierna deep perleť.
Rovnako ako Golf R aj Golf R Variant má nový systém pohonu všetkých kolies 4MOTION so selektívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu na zadné kolesá – R-Performance Torque Vectoring. Pri ňom sa krútiaci moment variabilne rozdeľuje nielen medzi prednou a zadnou nápravou, ale navyše aj medzi zadnými kolesami, čím sa výrazne zvyšuje agilita automobilu v zákrutách. Osobitná riadiaca jednotka – manažér jazdnej dynamiky – prepája systém pohonu všetkých kolies s regulačnými prvkami podvozka ako elektronická uzávierku diferenciálu XDS a adaptívne tlmiče pruženia DCC. Vďaka tomu má nový Golf R Variant precízne a neutrálne jazdné vlastnosti a je neobyčajne agilný, čo zaručuje maximálny pôžitok z jazdy. Finálne vyladenie sa uskutočnilo na okruhu Nürburgring Nordschleife.
Dva nové jazdné profily zvyšujú pôžitok z jazdy
Ak je vysoko výkonné kombi vybavené príplatkovým kompletom R-Performance Paket, vodič má k dispozícii dva ďalšie jazdné profily. Pri profile „Special“ sú všetky dôležité parametre pohonu vyladené na jazdu po náročnom pretekovom okruhu ako je Nürburgring Nordschleife. Jazdný profil „Drift“ otvára mimo verejných ciest novú dimenziu jazdnej dynamiky a umožňuje jazdu bočným šmykom (driftovanie). Štandardne sú k dispozícii štyri jazdné profily „Comfort“, „Sport“, „Race“ a „Individual“. Okrem toho vodič môže tlačidlom prispôsobiť elektronický stabilizačný systém ESC v dvoch stupňoch svojim preferenciám a v režime „ESC off“ ho kompletne vypnúť pre všetky jazdné situácie. Pri tom protikolízny systém „Front Assist“ a vyhýbací asistent v kritickej situácii automaticky naplno aktivujú ESC.
Turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 2.0 TSI s priamym vstrekovaním paliva z konštrukčného radu „EA888“ má objem presne 1.984 cm2. Vo svojej štvrtej generácii (Evo4) dosahuje výkon 235 kW (320 k), čo je o 14 kW (20 k) viac oproti predchádzajúcej generácii. Maximálny krútiaci moment vzrástol zo 400 na 420 Nm. Toto maximum motor dosahuje už pri nízkych otáčkach 2.100 min-1 a udržiava ho na konštantnej úrovni do otáčok 5.350 min-1. Nový motor samozrejme spĺňa aktuálnu emisnú normu EU6 AP.
Na prednej náprave má Golf Variant R nové brzdy, ktoré si vyžadujú používanie najmenej 18-palcových kolies. Ventilované brzdové kotúče majú o 25 milimetrov väčší priemer ako pri predchádzajúcej generácii. Nové brzdy sú vybavené elektromechanickým posilňovačom s variabilnou charakteristikou podľa rýchlosti, ktorý zaručuje optimálne dávkovanie brzdnej sily. Brzdiče sú lakované charakteristickou modrou farbou a opatrené logom R.
Aj v interiéri je Golf R Variant typickým modelom R
Nový Golf R Variant má sériovo napríklad nový multifunkčný športový volant a športové sedadlá vpredu. Tieto sedadlá majú integrované opierky hlavy s modrými logami R. Stredné časti sedáka a operadla sú potiahnuté modro-čiernou látkou „R“. Bočné časti sú potiahnuté mikroflísom „ArtVelours“ vo farbe Flint Grey. Na želanie môžu byť sedadlá potiahnuté kožou „Nappa“. Tento kožený komplet zahŕňa aj klimatizáciu predných sedadiel a čalúnenie dverí so vzhľadom karbónu s modrými aplikáciami.
Oproti predchodcovi má nový Golf R Variant novú, digitalizovanú koncepciu ovládania. Dotykové plochy, posúvače a displeje nahrádzajú funkcie klasických ovládacích prvkov a analógových prístrojov. Špecifický digitálny združený prístroj Digital Cockpit Pro poskytuje exkluzívne funkcie ako nový, horizontálny stĺpcový otáčkomer na hornom okraji digitálneho displeja alebo stopky na meranie časov kola pri jazde po pretekovom okruhu. Prvkom vybavenia na želanie je vyspelé hlasové ovládanie, ktoré rozumie bežnej reči.
Predpokladaný začiatok predpredaja na Slovensku sa začne v priebehu augusta s uvádzacou cenou od 46.640 € s DPH.
Zdroj: Volkswagen