Alfa Romeo, Bentley, Fiat, Ford, Jeep, Mazda, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Subaru, Volkswagen, Volvo… Všetky spomenuté automobilkyaktuálne spája jeden spoločný atribút. Ani jeden spomedzi týchto tradičných výrobcov sa v tomto roku nepredstavil na konajúcom sa parížskom autosalóne!
Aj napriek tomu, že už niekoľko rokov sa zmysluplnosti veľkých a tradičných autosalónov prikladá čoraz menšia dôležitosť, je doslova šokujúce, aké množstvo výrobcov si dovolilo odignorovať v princípe najstarší svetový autosalón s veľmi bohatou históriou. V prípade „tohtoročného Paríža“ ale nejde o žiaden ojedinelý jav. Automobiloví výrobcovia sa začali nenápadne vytrácať zo žiaru reflektorov svetových autosalónov už pred rokmi.
Pri aktuálnom ročníku autosalónu vo francúzskej metropole je ale už absentérov na náš vkus predsa len trochu priveľa. Naozaj sa začína napĺňať ten najčernejší scenár a svetové autosalóny sa v dnešnom globálnom a online svete stávajú neperspektívnym prežitkom?
Na jednej strane tu máme jeden pravdepodobne opodstatnený argument od samotných automobiliek. Spočíva v tom, že nemalé prostriedky investované do expozície na niektorom zo svetových autosalónov, pravdepodobne z hľadiska efektu propagácie, dokážu marketingoví mágovia tej či onej značky preinvestovať oveľa efektívnejšie i zmysluplnejšie. Ruka
v ruke s nemalými nákladmi na účasť na autosalóne kráča ešte aj „nočná mora“ v podobe prípadného menšieho záujmu o nový model niektorej automobilky. Inými slovami, každý výrobca sa bojí, že práve jeho horúca novinka sa stratí v spleti konkurenčných výstavných premiér. Práve pre tento dôvod dnešné autosalóny prinášajú už len minimum „skutočných premiér“.
Drvivá väčšina noviniek stihne byť oficiálne predstavená odbornej verejnosti ešte v predstihu, napríklad v rámci špeciálne zameraného eventu. Takmer všetky autosalónové výstavné premiéry preto stihneme bližšie spoznať skôr, ako z nich padne plachta na pôde výstaviska. Aj napriek týmto úskaliam má tradičný autosalón pre mnohých z nás stále svoje neopakovateľné čaro. Výhodou pri tejto prežitosti je, že na jednom mieste a v relatívne rýchlom časovom slede môžete objaviť veľa nových modelov.
Čo všetko teda v tomto smere dokáže ponúknuť aktuálny ročník autosalónu v Paríži?
Aj napriek neúčasti spomínaných výrobcov sa máte na čo tešiť aj pri aktuálnom ročníku. Výrobcovia, ktorí do Paríža nakoniec prišli, vo väčšine prípadov zaujali pútavými a atraktívnymi novinkami. Začať nemôžeme inde ako u domácich výrobcov. Renault, Peugeot či Citroën majú podľa očakávania jedny z najväčších i najatraktívnejších expozícií. Renault okrem nových modelov Clio, Kadjar či Twingo predstavil i najvýkonnejšiu verziu modelu Megane R.S. s prívlastkom Trophy. Okrem toho si automobilka prostredníctvom historických vozidiel, ale aj futuristických konceptov pripomína okrúhle 120. výročie od svojho založenia. Stánok Peugeot sa pýši jedným z najkrajších kombi súčasnosti, teda modelom 508 SW. Nemenej zaujímavý je aj koncept e-Legend. Okrem retro dizajnu zaujme aj rýdzo elektrickým pohonom. Citroën, naopak, vsádza v Paríži na svoje najväčšie SUV. Reč je o modeli C5 Aircross, dostupný aj s hybridným pohonom. Už samostatná prémiová značka DS z koncernu PSA zaujala svojím novým a doposiaľ najmenším SUV DS 3 Crossback. Okrem domácich výrobcov pútajú veľkú pozornosť aj expozície nemeckých prémiových automobiliek. Medzi nimi sa rozpútala akási pomyselná elektro SUV vojna. Audi konečne ukázalo finálnu podobu modelu e-tron. Mercedes zaujal modelom EQC s rovnakým typom pohonu.
Ani BMW nechcelo ostať bokom, a tak prišlo s konceptom elektrického iX3. V mníchovskom stánku si ale najväčšie ovácie vyslúžila nová generácia Radu 3, ako aj nový model X5, Rad 8 či roadster Z4. Audi zaujalo novou generáciou svojho najmenšieho modelu A1 či novým modelom Q3. Mercedes zaujal novou Triedou A s karosériou typu sedan, ale predovšetkým novým „super“ SUV s označením GLE.
V kategórii najoriginálnejšia prezentácia v našich očiach zvíťazil španielsky Seat. Trochu mimo diania od ostatných postavili Španieli vlastný pavilón, v ktorom bolo, samozrejme, hlavnou hviezdou nové SUV Tarraco. Z koncernu VW pútala mimoriadnu pozornosť aj značka Škoda. Konečne sme sa dočkali avizovaného modelu Kodiaq RS v jeho sériovej podobe. Dynamickú „elektro“ budúcnosť značky však naznačuje vízia v podobe konceptu Vision RS. Slovensko môže byť veľmi pyšné aj na tretí karosársky variant modelu Ceed. Pri aktuálnej generácii ho po prvýkrát reprezentuje štýlový shoo-
ting brake s označením Pro Ceed. Okrem toho môžeme naďalej počítať aj s „ostrou“ verziou Ceed GT a dočkali sme sa aj čisto elektrického modelu Kia Niro EV. V podobnom duchu zaujala ajsesterská značka Hyundai. Ostrý model i30 N Fastback doplnili vozidlá na alternatívny pohon, a to Kona Electric a Hyundai Nexo s pohonom na palivové články.
Ázijský kontinent reprezentuje aj značka Toyota, teda jeden z najväčších výrobcov automobilov na celom svete. Japonci sa pochválili novým modelom Corolla, resp. Corolla TS, ktoré nahrádzajú súčasný modelový rad Auris. Za zmienku stojí určite aj nová generácia SUV RAV4 či model Camry, ktorý sa v najnovšej verzii bude oficiálne ponúkať už aj v Európe. Značka Lexus predstavila model ES, prekvapivo ide o limuzínu s predným pohonom. Ešte väčšiu pozornosť ale pútal aj vynovený model RC. Stánok Suzuki bol zaplnený „retromoderným“ offroadom Jimny. Honda zaujala novou generáciou jedného z najobľúbenejších SUV, teda novým CR-V. Okrem toho je možné na parížskom výstavisku stretnúť aj niekoľko exotických i exkluzívnych značiek.
Do druhej kategórie možno zaradiť Ferrari, ktoré si pripravilo premiéru modelov s označením Monza. Naopak, vyslovene exoticky pôsobí v Európe čínska značka GAC. Z jej pestrého portfólia by sa malo najväčšiu šancu presadiť aj u nás pravdepodobne stredne veľké SUV GS5. Avšak na to, či sa GAC Motor aj reálne pokúsi zaútočiť na európske trhy, si musíme ešt nejaký čas počkať.
Aj napriek všetkému spomenutému považujeme za najväčšie prekvapenie tohtoročného parížskeho autosalónu značku VinFast. Za ambicióznym názvom sa ukrýva prvá vietnamská automobilka. Na rozdiel od čínskej konkurencie má SUV Lux SA, ako aj sedan Lux A v hľadáčiku jednoznačne o niečo náročnejšiu klientelu. Zaujímavosťou je, že použitá technika pochádza v tomto prípade od značky BMW. Bez šance by z nášho pohľadu Vietnamci rozhodne nemuseli byť ani na starom kontinente.