Vozidlá Suzuki sa tešia obľúbené pre priaznivý pomer medzi obstarávacou cenou a následnou nadobudnutou hodnotou. Aktuálnou vlajkovou loďou spomínanej japonskej značky na našom trhu, je Suzuki SX4 S-Cross. Ide o model, ktorý dokáže uspokojiť priestorové nároky priemernej rodiny, disponuje žiadanou karosériou crossoveru, resp. SUV, a v neposlednom rade dokáže ponúknuť tiež presvedčivý jazdný zážitok. Po troch rokoch od zahájenia produkcie dozrel čas na povinnú jazdu v podobe faceliftu. V Suzuki si na modernizácii dali skutočne záležať.
Nový S-Cross prichádza hneď s niekoľkými zásadnými zmenami, ktoré si postupne bližšie predstavíme v rámci nášho tradičného redakčného testu. Nový Suzuki SX4 S-Cross s novým zážihovým motorom 1,4 Boosterjet, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou, pohonom všetkých kolies All Grip a v druhej najvyššej výbave Elegance, nám na test zapožičala spoločnosť A-auto s.r.o., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel značky Suzuki v našom regióne.
Nový model Suzuki SX4 S-Cross sa po prvýkrát objavil v roku 2013 a Suzuki ho vyvíjalo kompletne vo svojej réžii. Aj napriek skratke SX4 v názve modelu, nie je model S-Cross priamym nástupcom aj v našich končinách obľúbeného modelu Suzuki SX4. Zásadný rozdiel medzi pôvodným modelom SX4 a menovcom s prívlastkom S-Cross predstavuje predovšetkým citeľný nárast rozmerov. To má logicky za následok ešte viac priestorom pre posádku i batožinu. Približne v polovici minulého roku bol predstavený vynovený model Suzuki SX4 S-Cross. Ako sme už naznačili, plánovaná modernizácia so sebou priniesla hneď niekoľko zásadných zmien. Najviac zaujme výrazne modifikovaný dizajn prednej časti. Okrem toho do výbavy pribudlo nové multimediálne rozhranie známe už z modelu Vitara.
Avšak tá najpodstatnejšia zmena pozostáva z modifikovanej palety zážihových pohonných jednotiek. Z ponuky vypadla atmosférická motorizácia o objeme 1,6 litra. Ponovom ju nahrádzajú hneď dve nové benzínové motorizácie s prepĺňaním. Ozdobou nového modelu S-Cross ostáva aj naďalej dostupnosť špičkového inteligentného pohonu všetkých kolies All Grip. Na pomery značky Suzuki je v celku pestrá i ponuka jednotlivých verzií nového modelu. Suzuki SX4 S-Cross je k dispozícii s poháňanou prednou nápravou ako aj s pohonom všetkých kolies. V ponuke sú dve benzínové a jedna naftová motorizácia ako aj štyri stupne výbavy vozidla.
Základom celého modelového radu S-Cross je moderný zážihový trojvalec 1,0 BoosterJet s výkonom 112 koní. Daná motorizácia je dostupná s 5-st. manuálnou prevodovkou, resp. 6-st. automatom, vo verzii s poháňanou prednou nápravou ako aj s pohonom všetkých kolies. Špičkou v ponuke motorov je nami testovaný zážihový 4-valec 1,4 BoosterJet s výkonom rovných 140 koní. Aj táto motorizácia sa kombinuje s pohonom prednej nápravy, resp. 4×4 AllGrip. Zákazník si môže ďalej vyberať medzi 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. automatom s rovnakým počtom stupňov. Pre priaznivcov nafty zaradilo Suzuki do ponuky osvedčený a úsporný turbodiesel 1,6 DDiS s výkonom 120 koní. Rovnako aj táto motorizácia je dostupná s pohonom predných kolies ako aj vo verzii 4×4. K dispozícii je v tomto prípade 6-st. manuálna prevodovka, resp. 6-st. dvojspojkový automat.
Aké je nové Suzuki SX4 S-Cross v praxi?
Vzhľad a rozmery – Sebavedomá premena
Pôvodný model Suzuki SX4 S-Cross sa vyznačoval pomerne nenápadným a konzervatívnym dizajnom. Po facelifte je ale všetko inak. Z akejsi sivej myšky sa stáva rázom dizajnovo výrazný automobil. Na svedomí to má predovšetkým kompletne pozmenená predná časť. Jej dominantou je teraz skutočne neprehliadnuteľná chrómovaná maska chladiča s výraznými vertikálnymi lamelami. Úplne nové sú aj svetlomety. Tie v našom prípade disponovali LED technológiou. Zmenami prešiel logicky tiež predný nárazník, resp. kapota motorového priestoru. Bočný profil zaujme výrazným ochranným oplastovaním v dvojfarebnom prevedení. V rámci modernizácie ponuku rozšírili nové farby karosérie, resp. nový dizajn kolies z ľahkých zliatin. Zadná časť vynoveného modelu Suzuki SX4 S-Cross si vystačila len s decentnými zmenami. Pozornému oku ale ani v tomto prípade neunikne napr. pozmenená grafika koncových svetiel.
Celkovo na nás teraz S-Cross pôsobí dizajnovo výrazne sebavedomejším dojmom. A to určite mnohí z nás dokážu oceniť i v praxi. Vynovený model aj napriek pomerne zásadným dizajnovým zmenám, ponúka prakticky identické vonkajšie rozmery, v porovnaní s predfaceliftovou verziou. Po premietnutí do reči čísel platí, že nové Suzuki SX4 S-Cross meria 4300 mm, šírka vozidla dosahuje 1765 mm, výška atakuje 1585 mm a rázvor náprav má hodnotu 2600 mm. Symetrický tvarovaný batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní solídny objem na úrovni 430, resp. 440 litrov. Prepravná kapacita sa mení v závislosti od polohy zadných operadiel.
Z praktických riešení chceme vyzdvihnúť taktiež polohovateľnú medzipodlahu. Tá dovoľuje vytvoriť pri sklopených zadných sedadlách optimálne rovnú ložnú plochu s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1269 litrov. Že si nové Suzuki SX4 S-Cross, najmä v nami testovanej konfigurácii s pohonom All Grip, trúfa zdolávať aj nástrahy terénu dokazuje svetlá výška podvozka na úrovni 180 mm, (nárast +10 mm v porovnaní s predfaceliftovou verziou).
Interiér a výbava – Zvýšený dôraz na kvalitu
Nové Suzuki SX4 S-Cross dostalo v rámci faceliftu taktiež modifikovaný interiér. Palubná doska pôsobí už na prvý pohľad veľmi racionálne, jednoducho a prehľadne. K použitým materiálom ako aj k ich dielenskému opracovaniu nemáme žiadne výhrady. Pochvalu si zaslúži slušne zvládnutá ergonómia a optimálne rozmiestnenie ovládacích prvkov. Úplnou novinkou je prítomnosť nového multimediálneho rozhrania s navigačným modulom a 7 palcovým dotykovým monitorom. Dotknuté rozhranie poznáme napr. už aj z modelu Vitara. K funkčnosti systému, grafike, resp. logike ovládania s pohotovou odozvou na dotyk preto nemáme žiadne pripomienky. Jedinou chybičkou na kráse je len absencia slovenského jazyka.
Okolie centrálneho monitora vypĺňa teraz obkladová plocha s povrchovou úpravou klavírneho laku. Veľmi prijemný je vyvýšený posed za volanom. Dobrý pocit z komfortu za volantom následne len podčiarkujú pohodlné predné sedadlá, ako aj na dnešné pomery až nečakane dobrý výhľad do všetkých strán. Športový nádych evokuje volant s optimálnou hrúbkou venca v kombinácii s veľmi presnými dráhami 6-st. mechanickej prevodovky. Na nedostatok priestoru sa nemôžu sťažovať ani pasažieri v druhom rade. Cestovný komfort tu zvyšuje možnosť dvojpolohového nastavenia sklonu operadiel. Nami testované Suzuki SX4 S-Cross v druhej najvyššej výbave Elegace disponovalo už mnohými zaujímavých výbavovými prvkami. Za všetko spomeňme napr.: parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvaciu kameru, asistent pre núdzové brzdenie, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, svetelný senzor a podobne. Pritom mnohé zo spomínaných prvkov sú dostupné už i pri nižších výbavách.
Jazda
V rámci nášho testu si nás vynovené Suzuki SX4 S-Cross získalo jednoznačne najviac svojím jazdným prejavom. Od SUV s podobnou stavbou karosérie sme na začiatku rozhodne neočakávali tak precízne jazdné vlastnosti ako nám vo finále predviedol tento model. Spoza volantu nového S-Cross je doslova cítiť ľahkosť. Obzvlášť v režime Sport sa vozidlo s veľkou ochotou a radosťou vrhá aj do ostrých zákrut. Sebaistý podvozok v praxi veľmi dobre spolupracuje s inteligentným pohonom všetkých kolies All Grip.
Prostredníctvom voliča na stredovej konzole je možné okrem režimu Auto navoliť tiež režim Sport, resp. Snow. Pri offroad režime Snow je možné ďalej aktivovať i medzinápravovú uzávierku diferenciálu. Na naše milé prekvapenie sa S-Cross okrem suverénneho jazdného prejavu na ceste nestratil ani v teréne. Tu si dovolíme tvrdiť že toto Suzuki skutočne dokáže v teréne zahanbiť aj mnohé oveľa drsnejšie sa tváriace SUVčka.
Nakoniec nevynecháme krátke hodnotenie nového prepĺňaného benzínového motora 1,4 BoosterJet. Pocitovo by sme mu hádali dokonca vyšší výkon ako je deklarovaných 140 koní. Motor sa vyznačuje veľmi lineárnym záťahom až s takmer atmosférickou charakteristikou. Dostatok sily na energické zrýchlenie má i pri nižších otáčkach. Priam ideálna je aj súhra agregátu s veľmi presnou 6-st. mechanickou prevodovkou. Mimo zvýšený jazdný komfort, by sme aj preto o automatickej prevodovke vôbec neuvažovali.
A náš celkový dojem?
Vynovené Suzuki SX4 S-Cross je po výraznom facelifte veľmi dobre pripravené na svoju ďalšiu životnú etapu. Výrazne osviežený dizajn z neho robí úplne iné vozidlo. Ešte významnejšie sú technické zmeny spojené s nástupom moderných prepĺňaných motorizácií. Nás si novinka najviac získala svojim jazdným prejavom. V Žiline si nové Suzuki SX4 S-Cross môžete prísť pozrieť, vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Suzuki, spoločnosti A-auto s.r.o., Žilina na Kvačalovej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky Suzuki.
Testovací diár:
Model | Suzuki SX4 S-Cross 1,4 BoosterJet 4WD Elegance |
Palivo | Benzín |
Pohon | 4×4 |
Počet valcov | 4 (objem 2,0 l) |
Výkon kw / hp | 103 / 140 |
Krútiaci moment Nm | 220 |
Pohotovostná hmotnosť | 1215-1540 kg |
Maximálna rýchlosť km/h | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,2 s |
Prevodovka | Manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,6 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 6,1 l / 100 km |
Pneumatiky | Sava Eskimo HP2 |
Základná cena modelu: Suzuki SX4 S-Cross 1,0 BoosterJet 2WD Comfort od 14 990 €
Cena testovaného modelu: Suzuki SX4 S-Cross 1,4 BoosterJet 4WD Elegance od 20 400 €
Konfigurátor Suzuki SX4 S-Cross
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Priestranný interiér
- Jazdné vlastnosti na ceste i v teréne
- Pomer cena vs. získaná hodnota
– – –
- Absencia slovenčiny v menu multimediálneho rozhrania
- Prepínanie údajov palubného počítača
Alternatívy z vlastnej stajne
Suzuki Vitara od 14 200 €
O niečo menší súrodenec zo slávnym menom, Suzuki Vitara je zameraný viac na imidž. Okrem toho je zatiaľ v ponuke aj s pôvodnou atmosférickou benzínovou motorizáciou 1,6 litra.
Suzuki Jimny od 14 990 €
Stálicou v modelovou portfóliu značky Suzuki je model Jimny. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí znať ide o jeden z posledných offroadov ktorý sa nezľakne ani náročnejšieho terénu. Nevýhodou je menej praktické využitie.
Suzuki Baleno od 10 690 €
Do nášho výberu sme zaradilo aj novinku Suzuki Baleno. Tá sa síce nemôže pochváliť dostupnosťou pohonu všetkých kolies. Na druhú stranu ale vzhľadom na svoje vonkajšie rozmery ponuka až prekvapivo priestranný interiér.