Ak pred rokom 1989 zastala pred obydlím v našej domovine typicky čierna Tatra 613, tak mal s najväčšou pravdepodobnosťou niektorý z obyvateľov daného príbytku „veľký“ problém.
Značka Tatra založená v roku 1950 je jedným z najstarších výrobcov automobilov na svete. Dnes sa český výrobca z moravskej Kopřivnice špecializuje výhradne na výrobu nákladných automobilov so špičkovými terénnymi schopnosťami. V minulosti však bola Tatra významným hráčom aj na poli luxusných osobných vozidiel. V 30-tých rokoch minulého storočia bol mimoriadne nadčasový napríklad aerodynamický model Tatra 77. Tí skôr narodení budú mať v živej pamäti určite aj model 603, ktorý vo svojej dobe zniesol dokonca porovnávanie aj so západnými luxusnými značkami na čele s Mercedes-Benz.
Imidž v znamení pýchy aj prekliatia
V 60-rokoch minulého storočia začala Tatra pracovať na úplne novom nástupcovi modelu 603. Pokračovateľ tradície osobných limuzín s logom Tatra dostal označenie 613 a naoko vznikal na čistom hárku papiera. Nevídanou vecou bol v tom čase určite nadčasový dizajn tohto modelu. Pod ladné krivky „šesťstotrinástky“ sa prekvapivo podpísala prestížna talianska karosáreň Carrozzeria Vignale. V útrobách nového modelu v sériovej podobe predstaveného v roku 1974 sa objavil tradičný vzduchom chladený 8-valec. Oproti modelu 603 sa zdvihový objem V8 zvýšil na 3,5 litra, čím vzrástol aj maximálny výkon na v tých časoch špičkových 168 koní. Lepšiu ovládateľnosť a vyváženejšie jazdné vlastnosti prinieslo nové uloženie motora posunuté priamo nad zadnú nápravu.
Limuzína s logom Tatra dosahovala v počiatkoch maximálnu rýchlosť až 190 km/h. Tatra 613 tak v tomto smere vo svojej dobe nemala na československých cestách prakticky žiadnu priamu konkurenciu. Ergonomicky prepracovaný interiér ponúkal ešte väčší komfort ako aj nadštandardné priestorové pomery. Celkový dojem vo finále kazili len mnohé lacno pôsobiace ovládacie prvky známe aj z dobových modelov značky Škoda. A tu niekde začína aj strmý pád limuzíny pre vyvolených. Tatra postupom času začala strácať dych a viac už nedokázala konkurovať modelom z poza železnej opony. Limitujúci faktor predstavovala aj výbava vozidla. Typickým príkladom spomenutého je dnes tak obyčajná vec ako je klimatizácia. A tú na rozdiel od noblesnej Tatrovky mali v neskoršom období už „západné“ modely z nižších tried. Žiadaným vývozným artiklom sa aj preto model 613 nikdy nestal. Porevolučné zmeny poslali luxusnú Tatru definitívne na druhú koľaj. Automobil po technickej stránke už nemohol konkurovať cenovo dostupnejším konkurentom so západu. A sekundárny záujem oň medzi domácimi znižoval aj práve kontroverzný imidž s neodmysliteľnou nálepkou auta pre vyvolených.
Labutia pieseň v podaní českého premiéra
O zázrak sa Tatra pokúsila ešte v roku 1995. Naoko nový model Tatra T 700 bol vo finále vlastne len ďalšou i keď pomerne zásadnou modernizáciou pôvodného modelu 613. O záchranu veľmi dlhej tradície osobných automobilov z Kopřivnice sa symbolicky snažil aj vtedajší český premiér Miloš Zeman. Ten model Tatra T 700 využíval na oficiálnej úrovni štátnickej limuzíny počas celej doby svojho funkčného obdobia, ktoré sa skončilo v roku 2002. Model 613 resp. T 700 sa tak s najväčšou pravdepodobnosťou stal posledným osobným automobilom s logom Tatra. Celkovo sa od roku 1974 vyrobili len necelých 10 tisíc kusov, čo v dnešnej dobe činí z Tatry 613 žiadaný zberateľský artikel.
Autor: Peter Hlačik
Foto: Tatra