Autoinak.sk

Test: Abarth 595 Monster Energy Yamaha – Emócie v špeciálnom balení

Test Abarth 595 Monster Energy Yamaha 2022

V dnešných „eko“ časoch, keď sa kladie obrovský dôraz na každý gram emisií, je príjemným osviežením každý zážitkový model zo „starej,“ teda ešte čisto benzínovej éry. V tomto kontexte znie až neuveriteľne, že priamo u nás v Európe existuje automobilka, ktorá má vo svojom portfóliu v princípe len takto emočné ladené modely, doplnené o zaujímavú cenovku. Reč je o značke Abarth, ktorá aj v rámci hierarchie koncernu Stellanatis figuruje v pozícii samostatnej automobilky. Nepopierateľným faktom je, že škorpión si pri svojich modeloch vo významnej miere pomáha módnou imidžovkou FIAT 500. Prioritne štýlový základ sa ale po zásahu značky Abarth reálne mení na „drzého“ a svalnatého drobca. Taliani naviac všedné portfólio modelov na pravidelnej báze ozvláštňujú špeciálne cielenými limitami. A presne taká je aj 2-tisícová edícia Monster Energy Yamaha, ktorú sme preverili v našom teste.

Špeciálny Abarth 595 Monster Energy Yamaha, poháňaný zážihovou motorizáciou 1,4 Turbo T-Jet s výkonom 165 koní, skombinovaný s klasickou 5-st. manuálnou prevodovkou, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi Žilina.

Rýchle fakty:

Fotogaléria Abarth 595 Monster Energy Yamaha

Značka Abarth píše už viac ako 70-ročnú históriu. Pri jej zrode bol rovnomenný Carlo, ktorý sa v prvotnej fáze zaoberal tuningom, resp. úpravou sériových automobilov na pretekárske účely. Jeho srdcovkou boli aj „hlasné“ výfuky a tie Abarth vo svojej DNA drží dodnes. Talent a úsilie nadaného konštruktéra rýchlo zaujalo automobilku FIAT a značka Abarth sa stala jej pevnou súčasťou.

Za Carlovu srdcovku možno pokojne označiť kultový model FIAT 500 zo 60-rokov minulého storočia. Po úprave od škorpióna niesol označenie Abarth 695 SS. Úspešné športové náčinie sa stalo legendou a spolu s ním aj jeho tvorca. K svojim koreňom sa Abarth symbolicky vrátil v roku 2008. V tom čase vznikol prvý ostrý model s logom škorpióna, odvodený aj od súčasnej benzínovej generácie modelu 500. Od tých čias nás táto ikonická značka zásobuje rozmanitým spektrom verzií modelového radu Abarth 595, resp. Abarth 695.

Pýchou modelov značky Abarth sú okrem iného aj výkonnejšie motorizácie.

V rámci presného vymedzenia reálneho potenciálu je nutné zdôrazniť, že modely s logom škorpióna rozhodne nie sú len o marketingu a optickom tuningu! Abarth je vždy aj garantom špeciálne vyladenej techniky na čele s citeľne výkonnejšími motorizáciami, zásadne prepracovaným podvozkom, upraveným riadením, výkonným brzdným systémom a mnohými ďalšími detailmi.

Základ modelového radu Abarth 595 je rovnomenná verzia s motorizáciou 1,4 T-Jet s výkonom 145 koní. Vyšší výkon, 165 koní, ponúkajú verzie F595 a 595 Turismo. Vrcholný model s výkonom 180 koní ponúkajú verzie s prívlastkom Competizione a Esseesse. Okrem klasiky v podobe 5-st. manuálu je vo všetkých prípadoch za príplatok možné siahnuť aj po 5-st. robotizovanom automate. Klasický karosársky variant s pevnou strechou vo väčšine modelov dopĺňa aj cabrio verzia s otvorenou strechou.

Limitovaná edícia Abarth 595 Monster Energy Yamaha vzdáva hold pôsobeniu Valentína Rossiho v rovnomennom tíme Moto GP.

Okrem „základného“ modelového portfólia má Abarth aktuálne v ponuke aj dve limitované série. Testovanú edíciu Monster Energy Yamaha, ktorá vzdáva hold pôsobeniu Valentina Rossiho v rovnomennom tíme Yamaha, v sérii Moto GP dopĺňa ešte špičková verzia 695 70° Anniversario (180 koní). Tá, ako prezrádza samotný názov, odkazuje na nedávne okrúhle jubileum značky Abarth.

Pocta legende

Modely s logom škorpióna dokážu na prvý pohľad, tak trochu klamať svojim telom. Aj keď sú základné proporcie karosérie aj v prípade testovaného modelu logicky totožné s roztomilým a zároveň štýlovým modelom FIAT 500, tak vďaka Abarth „tunningu“ máme vo finále k dispozícii doslova cinquecento na steroidoch! Veria Monster Energy Yamaha posúva vďaka svojej vizuálnej stránke optickú nápadnosť ešte o pomyselný level vyššie. Na druhej strane, práve pre nápadné lakovanie v kombinácii s výraznými Monster emblémami, toto nebude tá pravá šálka kávy pre úplne každého. Okrem priaznivcov energy drinkov dokážu, ale túto výnimočnú „limitku“ oceniť s určitosťou napríklad fanúšikovia jednostopových superšportov.

Dvojfarebné lakovanie a ďalšie optické doplnky odkazujú na tím Monster Energy Yamaha z Moto GP.

Výraznej prednej časti testovaného modelu opticky dominuje klasické riešenie reprezentované troma pármi okrúhlych svetiel. Hlavný svetelný modul, s príplatkovými xenónmi, za tmy reálne potešil svojim adekvátnym svetelným výkonom. Za najväčšiu optickú odlišnosť v porovnaní s pôvodným „darcom orgánov“ možno pri škorpiónovi celkom jasne označiť agresívny športový nárazník s reálne funkčnými prieduchmi. Na taliansky zmysel pre detail v tomto priestore mimochodom odkazuje aj nápis Abarth, zakomponovaný nenapadne priamo do športového výpletu nárazníka. Väčšine nezainteresovaným, ale identitu testovaného exempláru odhalí prostredníctvom kultového fabrického loga.

Efektné logo škorpióna dominuje aj bočným partiám. Obdivovať ho je možné konkrétne na efektných 17-palcových diskoch v matnej čiernej farbe. Tradičný Abarth 595 emblém vedľa kľučiek dverí dopĺňa v prípade testovanej špecifikácie edície logo známeho výrobcu energickým nápojov. Spojitosť so svetom Moto GP a značkou Yamaha vo finále pripomínajú nielen nálepky na dverách, ale aj originálne dvojfarebné lakovanie v čiernej metalíze Scorpione skombinovanej s modrou metalízou Podio.

Zadným partiám dominuje športový nárazník so štvoricou výfukových koncoviek Record Monza.

Mimoriadne dynamicky a agresívne pôsobí testovaný model aj v rámci svojich zadných partií. Efektné koncové svetlá dopĺňa decentný strešný spojler. Najviac vizuálnych svalov v tomto priestore zosobňuje športový nárazník s výrazným náznakom difúzora. Ešte väčší rešpekt budia celkovo až štyri koncovky výfukového systému Record Monza s autentickým zvukovým prejavom.

Prietok emócií pokračuje v interiéri

Rovnakého receptu ako pri exteriéri sa Taliani držia v princípe aj v kabíne. Abarth 595 aj v tomto priestore vsádza na emočne dokonale vyšperkovaný koncept základného modelu FIAT 500. Aj vzhľadom na príslušnosť k najmenšiemu automobilovému segmentu chcem úplne na úvod pochváliť nielen dielenské opracovanie, ale taktiež skladbu použitých materiálov. Dynamickú atmosféru tu už podvedome dovára napríklad efektné tmavé čalúnenie stropu.

Palubná doska testovaného modelu Abarth 595 Monster Energy Yamaha.

Malý škorpión dokáže zaujať aj ostatnými športovými doplnkami. Pastvou nielen pre oči je perforovaný športový volant s optimálnou hrúbkou venca, na ktorom nemôže chýbať vyznačenie centrálnej polohy. Do rovnakej kategórie sa radia i kovové pedále, ktoré sú naviac vo vzájomne prirodzenej výške! Autentickú atmosféru limitovanej edície Monster Energy Yamaha dotvára aj v kabíne špeciále dvojfarebné lakovanie centrálnej výplne palubnej dosky. Čierno-modrý motív si osvojili aj predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy. Na nej sa opäť vyníma partnerský motív. Výrazne nenápadnejší, ale pritom podstatne dôležitý detail predstavuje štítok na stredovom tuneli. Práve ten pripomína, že toto jeden len z 2000 vyrobených kusov!

Ergonómia interiéru spolu s rozmiestnením ovládacích prvkov kopíruje ostatných členov dnešnej rodiny Abarth. V priestore pred vodičom sa nachádza štýlovo vyriešený prístrojový panel. Vďaka jeho priamočiaro spracovanému layoutu tu má vodič na jednom mieste k dispozícii súčasne, prakticky všetky dôležité údaje, vrátane otáčkomera teplomera chladiacej kvapaliny či momentálneho ukazovateľa spotreby paliva. Po aktivovaní športového módu sa zmení červený grafický layout a do popredia sa dostane „pavučina“ zobrazujúca momentálne „géčka.“

Abarth vie, že na detailoch vo finále vždy záleží.

Identický priestor v bežnom režime vypĺňa prehľadný výstup z palubného počítača, ktorého logika je dôverné známa aj z iných modelov FIAT. Veľkou špecialitou modelov s logom škorpióna je samostatný športový budík monitorujúci plniaci tlak turbodúchadla. Uprostred palubnej dosky sa nachádza modul infotainmentu, komunikujúci rovnako ako palubný počítač, stále „len“ v anglickom jazyku. Jedným dychom tu ale dodávam, že pri emóciami nabitom škorpiónovi ide prakticky o nepodstatný výbavový prvok. Počas testu som ho používal reálne len sporadicky. O to viac teší jeho matný povrch, ktorý je logicky menej náchylný na stopy po odtlačkoch prstov.

Ako funkčný retro prvok, tu okrem masívnych kľučiek dverí, pôsobí manuálne ovládanie klimatizácie. Pre úplnosť dodávam, že automatická klíma je k dispozícii za príplatok 600 eur. Vyslovene špecifický je v prípade testovaného modelu aj posed za volantom. Vyššie ukotvené predné sedačky s inak príjemným čalúnením a sympatickým náznakom bočného vedenia, pôsobia v princípe skôr antišportovo.

Predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy.

Na druhej strane, aj vďaka vyššiemu posedu padne ideálne do ruky aj páka manuálnej prevodovky, umiestnená na vyvýšenej stredovej konzole. Vyšší posed je zároveň garantom až nečakane príjemného rozhľadu z miesta vodiča. Toto v kombinácii s minimalistickými rozmermi vozidla znamená, že skúsenejší vodič si v praxi aj pri tesnom manévrovaní reálne vystačí aj bez príplatkových prvkov, ako sú zadná kamera či parkovacie senzory!

Aj napriek svojim rozmerom, nepôsobí Abarth 595 z hľadiska životného priestoru na palube vyslovene klaustrofobickým dojmom. Vpredu sa adekvátne pohodlne odvezú pokojne aj dvaja urastenejší dospelí. Konštruktéri mysleli aj na blízku vzdialenosť dverí od predných sedačiek. Ovládanie regulácie výšky posedu či sklonu operadla je preto situované netradične na vnútornej strane vodičovej sedačky.

Druhý rad je pri modeloch Abarth prakticky nepodstatný.

Druhý rad je v prípade reálneho využitia podľa očakávania určený prioritne pre deti alebo osoby nižšieho vzrastu. Tých vyšších tu bude reálne obmedzovať, nielen priestor pre nohy a kolená, ale aj hlavy. Samozrejme Abarth 595 nemal reálne nikdy žiadnu ambíciu na to, aby slúžil ako rodinný automobil. V tomto kontexte nevnímam ako žiadnu katastrofu ani batožinový priestor so základnou prepravnou kapacitou 185 litrov. V optike imidžovo-ladeného vozidla ide o dostatočnú hodnotu. Škorpión zároveň bezproblémovo zvláda aj každodenné režijne nákupy. V situáciách, keď je nutné previesť niečo veľké alebo neforemné, je možné prepravnú kapacitu citeľne navýšiť prostredníctvom sklopenia zadných sedačiek.

Testovaná limitovaná edícia Abarth 595 Monster Energy Yamaha ponúka, okrem už popísaných dizajnových a funkčných prvkov, z hľadiska výbavy už v štandardne napr.: kompletnú bezpečnostnú výbavu, manuálnu klimatizáciu, kožený volant, elektrický posilňovač dualdrive, výkonné brzdy či špeciálne odpruženie.

Batožinový priestor pojme v základe 185 litrov.


Mechanické zážitky

Prvoplánovo sa mi test zážitkového škorpióna v zimnom období nezdal ako ten úplne najlepší nápad. Na druhej strane, tu bola aj veľká zvedavosť. A tá nakoniec zvíťazila. Dojmy z jazdných zážitkov by sa v tejto fáze dali zhrnúť pokojne aj do pojmu univerzálne, s dovetkom, že Abarth 595 dokáže poslúžiť aj ako celoročný „daily car.“

Malý pretekár toho ale v sebe skrýva podstatne viac. Každý milovník šoférovania pochopí pravú podstatu tejto značky nie na základe vyššie popísaných dozajnových zmien, ale až po absolvovaní prvej porcie kilometrov. Čarovné je, že testovaný model dokáže svojmu vodičovi poskytnúť fantastické emócie z jazdy nielen na uzavretej technickej trati či okruhu, ale pokojne aj v bežnej premávke! Tu zároveň nie je nutnosťou ani porušovanie predpisov maximálnej povolenej rýchlosti.

Abarth 595 Monster Energy Yamaha vznikne v sérii 2000 kusov.

Malý Talian totiž dokáže vyvolať zimomriavky, v kombinácii so zvýšenou tepovou frekvenciou, častokrát aj pri rutinnej jazde v meste. Sezónne zážitky som si vďaka počasiu samozrejme dokonale spestril aj prejazdmi po zasnežených okreskách. Pomyselnou čerešničkou, tu vo finále boli zasnežené parkoviská. Práve na bezpečnej a dostatočne veľkej ploche si je vďaka klasickej „ručnej“ brzde možné vyskúšať jazdné limity v rámci ovládateľnosti či trakcie. Škorpión sa mi svojou hravosťou spojenou s poslušnosťou dostal veľmi rýchlo pod kožu!

Športová DNA modelov Abarth je celkom jasne cítiť aj z ostatných podstatných detailov na čele s vyladením podvozka. Pruženie možno v tomto prípade zadefinovať ako adekvátne tuhé. Testovaný model aj vďaka kratučkému rázvoru doslova kopíruje cestný povrch a vodičovi poskytuje autentickú spätnú väzbu smerom od vozovky pod kolesami. Veľké výtlky či hrubé prepadliny nie sú škorpiónovi logicky príliš po chuti. Na rozbitých cestách či v meste začne vodič preto už podvedome „kľučkovať“ pomedzi prepadnuté kanalizačné poklopy.

Športový podvozok a výkonné brzdy patria medzi ďalšie ozdoby modelov značky Abarth.

Vďaka tuhému riadeniu, som si ale tento úkon paradoxne zamiloval. Aj napriek svoje všeobecne vyššej stavbe vozidla sa najväčšie kvality podvozka prejavia práve v zákrutách. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak ani skutočne ostré prejazdy cez zákruty nerobia škorpiónovi na kvalitnom povrchu vôbec žiadny problém! V tomto kontexte som veľmi ocenil aj výkonné brzdy, ktoré ani po opakovanej plnej záťaži vôbec neprejavovali tendenciou tzv. vädnutia.

Nielen pri rýchlych prejazdoch cez zákruty, ponúka opodstatnenie funkcia TTC (Torque Transer Control), ktorá v praxi až nečakane precízne eliminuje nedotáčavosť. Elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál, som ale ocenil aj pri vyššie naznačených radovánkach na snehu. V tomto kontexte je zaujímavá funkcia ESP. Anjela strážneho tu na jednej strane nie je možné deaktivovať, no jeho prihlásenie sa k slovu tu možno zároveň považovať aj ako príjemne benevolentné.

Klasická manuálna prevodovka sa k charakteru zážitkového modelu vyslovene hodí.

Zdrojom energie pre zážitky je pri testovanej limitke Monster Energy Yamaha prepĺňaná benzínová motorizácia 1,4 T-Jet, vyladená na výkon 165 koní. A 165 koní je pri drobcovi s váhou tesne nad hranicou jednej tony už reálne veľmi zaujímavá výkonová porcia. Celkovú mechanickú živelnosť tu umocňuje spolupráca pohonnej jednotky s klasickou 5-st. manuálnou prevodovkou. Kulisa v optike športového modelu disponuje o niečo dlhšími, no zároveň stále príjemne presnými a dobre vymedzenými dráhami. Pomerné veľké turbo potrebuje k plnému nádychu vyššie spektrum otáčok. Najzážitkovejšie pôsobí Abarth aj preto až od stredného pásma otáčok.

Solidné emócie základného nastavenia dokáže vo finále niekoľkonásobne vystupňovať režim Sport. Otvorené výfukové klapky a autentický zvukový prejav sú v tomto nastavení doprevádzané ešte tuhším riadením. Za najpodstatnejšie, tu ale považujem výrazne ostrejšie reakcie plynového pedála, ako aj výkonovú výbušnosť pohonnej jednotky! V kontexte živelnej a zážitkovej pohonnej sústavy poteší aj detail, že modely Abarth ani dnes nedisponujú „otravnou“ funkciou štart/stop!

Až v športovom móde sa o slovo naplno prihlási potenciál škorpióna.

Prioritnou filozofiou škorpióna sú jednoducho, čo najautentickejšie „mechanické“ zážitky. V tomto kontexte považujem za plne akceptovateľnú aj spotrebu paliva. Pri pokojnej a pohodovej jazde, je reálne dosiahnuť priemer cca 7l/100 km, tak ako to sľubuje samotný výrobca. Naopak, pri vyslovene zážitkovom jazdnom móde, dokáže Abarth 595 prekonať 10-litový priemer. Náš testovací priemer sa ustálil približne uprostred, konkrétne na hodnote 8,2 l/100 km. A to je vzhľadom na kombináciu zimného počasia a zážitkového potenciálu vozidla v mojich očiach plne akceptovateľná hodnota.

Abarth 595 pokojne zvládne aj pozíciu celoročného daily car.

A celkový dojem?

Modely s logom škorpióna pôsobia v dnešnej eko-dobe ako neuveriteľný zjav. Chvályhodné je, že priority značky Abarth sú aj naďalej orientované smerom na nefalšované jazdné zážitky. Testovaná limitovaná verzia Abarth 595 Monster Energy Yamaha vzdáva hold legende Moto GP. Pre skupinu fanúšikov sveta jednej stopy, to preto môže byť celkom iste veľmi cenená imidžovka.

Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský

Testovací diár:

Model: Abarth 595 1,4 Turbo T-Jet Monster Energy Yamaha
Dĺžka: 3 657 mm
Šírka: 1 627 mm
Výška: 1 485 mm
Rázvor: 2 300 mm
Objem kufra: 185 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 121/165
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1035 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 218
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,3 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,7 – 7,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 8,2 / 100 km
Pneumatiky: Nexen Vinguard Snow

Verzia/cena
Abarth 595 1,4 Turbo T-Jet Monster Energy Yamaha (testovaný model) od 24 300 €
Abarth 595 1,4 Turbo T-Jet (145 koní) od 19 500 €

Exit mobile version