Alfa Romeo patrí z historického hľadiska medzi značky s najväčším cvengom. Taliansky výrobca ťaží predovšetkým zo svojej bohatej histórie. Tá je výrazne poprepletaná významnými športovými úspechmi. Kultovú športovú DNA Alfa odjakživa preklápala aj do svojho civilného programu. V histórii jej modelového portfólia tohto sa aj preto bude len veľmi ťažko hľadať automobil bez emócií! Alfa Romeo ale nežije len zo spomienok. Gro dnešného modelového portfólia automobilky reprezentuje sedan Giulia, ako aj sesterské SUV Stelvio. Oba atraktívne modely využívajú klasický koncept pohonu a Taliani im prednedávnom dopriali modernizáciu. Tá je primárne zameraná na nové elektronické hračky a všeobecne vyššiu kvalitu interiéru, o čom sme sa presvedčili pri teste najnovšej verzie športovo ladeného sedanu.
Nový model Alfa Romeo Giulia s výkonným benzínovým motorom 2,0 GME, skombinovaným s 8-st. automatickou prevodovkou a v športovo ladenej výbave Veloce obohatenej o pohon všetkých kolies, nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi Žilina.
Rýchle fakty:
- Novodobá Alfa Romeo Giulia sa názvom inšpirovala v bohatej histórii tejto automobilky. Temperamentný sedan dokáže zároveň zaujať vyšperkovanou technickou stránkou na čele s klasickým konceptom pohonu.
- Po približne piatich rokoch od predstavenia dopriali Taliani svojmu zástupcovi v strenej triede decentnú modernizáciu. Tá je okrem lepšej kvalitatívnej stránky interiéru zameraná predovšetkým na príchod moderných asistenčných systémov.
- Alfa Romeo Giulia je typickým príkladom atraktívnej talianskej dizajnovej školy. Aj keď v princípe tu nejde o žiadnu novinku, tak testovaný model pôsobí po vizuálnej stránke nadčasovo. Jeho opticky čisté línie pôsobia zároveň elegantne i športovo.
- Bohatú porciu emócii okrem exteriéru ponúka aj interiér s jednoznačnou šoférskou orientáciou. Vynovená Giulia ponúka citeľne kvalitnejšie vypracovanie stredového tunelu, ako aj nové rozhranie palubného infotainmentu.
- Po jazdnej stránke patrí Alfa Romeo Giulia aj dnes na absolútny vrchol svojho segmentu. Dokonale vyladenému podvozku s optimálnym rozložením hmotnosti a preferenciou pohonu zadnej nápravy, sekunduje skvele riadenie či precízne brzdy. K charakteru športového sedanu sa ideálne hodí aj adekvátne výkonná benzínová motorizácia 2,0 GME.
Fotogaléria Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo má vo výrobe štýlových sedanov veľmi dlhú tradíciu. Ako príklad tu môže poslúžiť „klasický“ model Giulia zo 60-tych rokov minulého storočia. Za formálneho a zároveň aj priameho predchodcu novodobej „Júlie“ je považovaný modelový rad 159 s neušľachtilým konceptom všetko vpredu. Po ukončení jeho výroby v roku 2011 začali Taliani postupne pracovať na revolučnom nástupcovi. Po viacerých avízach sme sa novinky s logom Alfa Romeo v segmente sedanov strednej triedy konečne dočkali v roku 2015. Automobilka sa v tomto prípade zároveň rozhodla upustiť od dovtedy preferovaného číselného značenia modelov a namiesto toho znovu „oprášila“ slávne meno zo svojej histórie.
Znovuzrodený model Giulia symbolicky pripomína návrat značky k svojim koreňom. Dobovú novinku po technickej stránke zdobila predovšetkým konštrukčne ľahká a zároveň pevná platforma Giorgio, ktorá bola prispôsobená pozdĺžnemu uloženiu motorizácii v kombinácii s prioritným pohonom zadnej nápravy. Vďaka tzv. klasickému konceptu a prvotriednym jazdným vlastnostiam, sa z Talianky stala plnohodnotná konkurencia pre klasické prémiovky! Ak štýlovému talianskemu sedanu na začiatku životného cyklu voči nemeckej konkurencii niečo chýbalo, tak to bolo pestrejšie spektrum dnes tak preferovaných elektronických asistenčných systémov.
Na tento trend zareagovala Alfa Romeo začiatkom minulého roka, kedy bola predstavená modernizovaná Giulia. Vynovený model sa môže pochváliť už aj systémami ako je adaptívny tempomat, detekcia mŕtveho uhla, udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie dopravných značiek či monitorovanie bdelosti vodiča. Automobilka zároveň zapracovala aj na kvalitatívnej stránke interiéru a novom rozhraní infotainmentu.
V rámci motorizácií je Giulia aj naďalej dostupná s benzínovými aj naftovými pohonnými jednotkami. Úspornejšiu vznetovú alternatívu reprezentuje turbodiesel 2,2 JTD. Pri verzii s pohonom len zadnej nápravy disponuje výkonom 190 koní. Pri verziách s pohonom všetkých kolies Q4 je vyladený na 210 koní. K DNA ikonickej značky sa o niečo viac hodí benzín. Elegantný sedan sa v tomto prípade spolieha na prepĺňaný 4-valec 2,0 GME. Pri verzii s pohonom zadnej nápravy disponuje výkonom 200 koní a pri modeloch Q4 je vyladený až na 280 koní. Absolútnym výkonovým vrcholom je „štvorlístková“ verzia Giulia Quadrifoglio, so 6-valcom 2,9 GME o výkone až 510 koní. Ostrý model okrem základnej verzie vznikol pri príležitosti oslavy 110 výročia značky aj v exkluzívnej a extrémnej verzii GTA, resp. GTAm s výkonom 540 koní. Všetky motorizácie sa kombinujú výhradne s 8-st. automatickou prevodovkou.
Športovo elegantný vzhľad
Automobily z Apeninského polostrova boli vždy o emóciách. A prvotným faktorom individuálneho prietoku emócií je u každého z nás dizajn. Toto do bodky platí aj pre testovaný model. A aj keď sa vzhľad exteriéru po modernizácii prakticky vôbec nezmenil, tak Alfa Romeo Giulia dokáže byť aj dnes vďačným objektom záujmu verejnosti. Na vlastnej koži som sa o tom presvedčil počas testovacích dní. Talianska dizajnová škola v tomto prípade ponúka eleganto-športové krivky. Giulia zároveň vsádza prioritne na uhladené línie. Svoj výkonový potenciál vôbec nepotrebuje prezentovať, tak ako je to dnes v móde, v podobe lacných napodobenín falošných prieduchov či nefunkčnými výfukovými koncovkami.
Prednej časti dominuje typická Alfa silueta pozostávajúca zo štylizovaného trojuholníka, známeho aj pod označením kométa. Do jej vrchnej časti je decentne zakomponované fabrické logo. Efektnému a čistému dizajnu muselo tradične ustúpiť aj uchytenie tabuľky s EČV. Dynamický potenciál modelu Giulia pripomína športový nárazník. Uhladené dizajnové línie predných svetlometov, naopak, podčiarkujú celkovú eleganciu tohto atraktívneho sedanu. Z funkčnej stránky som bol spokojný aj s ich svetelným výkonom. A to aj napriek prítomnosti „len“ bi-xenonovému hlavnému modulu. Celkový svetelný komfort ešte viac zvyšuje veľmi dobre fungujúce automatické prepínanie diaľkového módu.
Dizajnová elegancia opticky vyžaruje aj z bočnej siluety. Kratučký predný previs v kombinácii s vytiahnutými blatníkmi na zadnej náprave podprahovo zvýrazňujú prioritný pohon zadných kolies! Vizuálne zaujímavú sivú metalízu s prívlastkom Vesuvio, pri testovanom exemplári dopĺňajú efektné čierne doplnky. Tie sú výsadou športovo orientovaných verzií, kam sa radí aj model Veloce s označením reprezentovaným decentným štítkom na predných blatníkoch. Čierny dekór možno obdivovať aj na línii bočného presklenia. Taliansky zmysel pre dizajnovú eleganciu v sumári podčiarkujú príplatkové 19 palácové disky kolies v kombinácii s kontrastne červenými brzdovými strmeňmi.
Športovo elegantné krivky dominujú aj opticky rozšírenej časti. Alfa Romeo Giulia v tomto priestore okrem efektných a elegantných koncových svetiel púta pozornosť aj športovým nárazníkom s náznakom dizúzora a dvojicou adekvátne veľkých, a zároveň aj reálne funkčných koncoviek výfukového systému!
Interiér s orientáciou na vodiča
Nefalšované emócie vyžarujú aj z interiéru testovaného sedanu. Povestný taliansky cit pre dizajn je aj v kabíne cítiť takmer z každého detailu. Giulia k temperamentnému efektu pritom vôbec nepotrebuje záplavu moderných hračiek, na čele s obrovskými displejmi či predimenzovaným ambientným podsvietením. Kým väčšina prémiovej konkurencie sa v interiéri sústredí na čo najhodnotenejšie vypracovanie každého možného detailu, tak Alfa si aj napriek použitiu v princípe kvalitných materiálov s precíznym dielenským opracovaním, ide aj v tomto smere svojou vlastnou cestou.
Jednoliata a dizajnovo čistá architektúra palubnej dosky podčiarkuje, že centrom diania je tu jednoznačne vodič. Ten hneď po usadnutí za volant začne model Giulia vnímať prostredníctvom svojich zmyslov. Medzi vyšperkované detaily sa okrem športového trojramenného volantu a emočných kovových pádiel radí aj klasická koncepcia prístrojového panela.
Vizuálne prepracované analógové budíky, zabudované do efektných okrúhlych tubusov, dokonale podčiarkujú známe tvrdenie, že v jednoduchosti je ukrytá skutočná krása. Na zbytočne umelý efekt to nehrá ani prepracovaný TFT displej palubného počítača s prehľadnou grafikou a decentným farebným prostredím.
Aj keď Alfa Romeo celkom iste nie je o displejoch, tak v princípe výraznú a zároveň aj vítanú zmenu po modernizácii zaznamenal modul infotainmetu. Pôvodné pomerne neintuitívne menu jednotlivých aplikácií nahradili prehľadne dlaždice, ktorých usporiadanie si je možné personalizovať podľa osobných preferencií. Rozhranie je možné okrem združeného ovládača na stredovej konzole ovládať aj prostredníctvom dotyku. V praxi som bol veľmi spokojný s rýchlymi a pohotovými reakciami.
Chybičkou na kráse v princípe peknej a decentnej grafiky je o niečo slabšie rozlíšenie obrazovky. Na to dopláca napríklad aj výstup z parkovacej kamery. Pravoverných vodičov tu na druhej strane poteší prítomnosť viacerých efektných výkonových aplikácií.
Taliani v kabíne okrem menu infotainmentu výrazne prepracovali aj centrálnu časť palubnej dosky. Pôvodne kritizovaný volič automatickej prevodovky teraz nahradil po kvalitatívnej stránke výrazne lepší ekvivalent. Na stredovom obklade si našla svoje miesto aj decentná talianska trikolóra. Vo všeobecnosti až nečakane dobrú ergonómiu interiéru, so sofistikovane vymysleným odkladacím priečinkom na mobilný telefón, podčiarkuje aj samostatný modul klimatizácie s klasickým hardwarovým ovládaním.
Dokonalé prepojenie vodiča s autom okrem už spomínaného športového volantu ešte viac pripomína adekvátne nízky posed v dostatočne nadimenzovaných a zároveň kvalitných športových sedačkách. Posádku dokáže v tomto smere ešte viac dostať do deja ich pomerne výrazné bočné vedenie, ktoré napomáha veľmi dobrej fixácii tela predovšetkým pri dynamickej jazde.
Giulia aj napriek svojim vonkajším rozmerom nepatrí vyslovene k priestorovým fenoménom v rámci životného priestoru v druhom rade. Zadná lavica je vzhľadom na svoj tvar a predovšetkým výrazný stredový tunel optimálne vhodná pre dvoch pasažierov. Na nedostatok životného priestoru sa tu okrem detí nebudú sťažovať ani dospelí s výškou do cca 180 cm. Jazdný komfort v danom priestore okrem samostatných výduchov ventilácie vylepšuje aj prítomnosť nabíjacieho USB slotu.
Praktickú stránku Alfa kompenzuje až nečakane praktickým batožinovým priestorom. Okrem základnej kapacity na úrovni 480 litrov musím na pomery sedanov pochváliť až nečakane veľkorysý nakladací otvor či celkovú dĺžku ložnej plochy. Priestor pod podlahou je uspôsobený len na odloženie základného náradia a lepiacej sady. Posadnutosť, čo najlepšími jazdnými vlastnosťami tu pripomína aj akumulátor „ukrytý“ v pravej bočnej stene batožinového priestoru. Po sklopení sedadiel v druhom rade vzniká takmer ideálna rovina a elegantná Giulia dokáže v danej konfigurácii prepraviť pokojne aj väčšie či neforemné predmety.
Testovaný model vo verzii Veloce už v štandarde okrem štandardných výbavových prvkov disponuje tiež vyhrievaním predných sedadiel, vyhrievaním volantu, hliníkovými ozdobnými prvkami, športovými sedadlami s koženým čalúnením či funkciou modernej mobilnej konektivity pre obe platformy. Z prvkov dostupných v opcii stojí za zmienku paket s pestrou škálou asistenčných systémov, zadná parkovacia kamera, či pekné hrajúce audio značky Harman/Kardon.
Šoférska nirvána
Automobilový svet pozná mnoho značiek s veľmi pôsobivou históriou. Mnohé z nich sa k svojmu historickému odkazu radi hlásia aj v dnešnej modernej ére. V mnohých prípadoch tu ale častokrát ide viac o sofistikovaný marketing, ako reálne historické dedičstvo. Alfa Romeo je v tomto ponímaní iná a plne autentická! To aký reálny zážitok z jazdy dokáže moderná „Julia“ svojej posádke poskytnúť aj v dnešnej digitálnej dobe azda najlepšie vystihuje známe motto tejto automobilky „la meccanika delle emozioni“, teda prebudenie potešenia z jazdy.
V mojich očiach pod najlepšie jazdné vlastnosti vo svojej triede sa pri Alfe s určitosťou podpísal fakt, že ako prvá uzrelo svetlo sveta špičková verzia Quadrifoglio. A až od nej boli následne odvodené ostatné „civilné“ verzie s menším výkonom. Posadnutosť dokonalými jazdnými vlastnosťami je cítiť predovšetkým od tuhého podvozka, s čo najideálnejším rozložením hmotnosti. Už len pomyselnú čerešničku tu vo finále reprezentujú aktívne tlmiče či príplatkový samosvorný diferenciál na zadnej náprave.
Aj keď je vyladenie pruženia modelu Giulia už v základe skôr športovo tuhé, tak v praxi ma testovaný model príjemne prekvapil aj až nečakanou ochotou filtrovania bežných nerovností našich ciest. Vodič tu má prostredníctvom riadenia a podvozka zároveň neustály autenticky kontakt s vozovkou, resp. s povrchom po ktorom prechádza. Táto vlastnosť je už dnes pri moderných automobiloch v princípe už veľmi zriedkavá!
Skutočný jazdný temperament a potenciál testovaného modelu sa naplno prejaví pri dynamickej jazde. Alfa Romeo Giulia doslova miluje zákruty! Prakticky neexistujúce náklony karosérie sú vyšperkované skvelou ovládateľnosťou. Giulia obutá na kvalitných pneumatikách tu dokáže takmer až popierať fyzikálne zákony. Automatický pohon všetkých štyroch kolies Q4 posiela výkon prioritne na zadné kolesá. Pohon prednej nápravy sa o slovo prihlási prakticky až pri strate adhézie zadných kolies.
Pri ostrej jazde v dlhotiahlych zákrutách je aj preto možné pri troche cviku regulovať nastupujúcu nedotáčavosť, resp. efektné zatáčanie vozidla cez citlivé prenášanie hmotnosti a to prostredníctvom šikovnej práce s pedálmi akcelerátora a brzdou! Chybičkou na kráse v optike náročnejších vodičov je prekvapujúca absencia vypínateľného ESP. A aj keď sa krásnu Talianku z času na čas podarí vyprovokovať aspoň k náznaku efektného driftu, tak prísna elektronika tu žiaľ zasiahne až nečakane skoro.
Šoférske absolutórium si okrem krásne dávkovateľného brzdného účinku zaslúži aj strmé športové riadenie s príkladne citlivými reakciami na pohyby volantu. V rámci voliča jazdných režimov DNA, ponúka Giulia okrem východiskového nastavenia Natural aj defenzívnejší režim All Weather, určený do horších poveternostných podmienok. Presným opakom je „ostrý“ mód Dynamic, s ešte citlivejšími reakciami pohonnej sústavy.
Srdcom testovaného modelu je benzínový 4-valec 2,0 GME s akurátnou zvukovou farbičkou. Prepĺňaná zážihová motorizácia disponuje pri verzii s pohonom všetkých kolies výkonom až 280 koní. Pocitovo plne postačujúcu jazdnú dynamiku citeľne vylepšuje precízna súhra s 8-st. automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Prevodovka pochádza z dielne renomovanej značky ZF. Giulia dokáže veľmi precízne a pohotovo reagovať aj na vodičové povely prostredníctvom efektných kovových pádiel. Manuálne radenie prevodov tu z hľadiska jazdného zážitku predovšetkým na technickej trati dáva reálny zmysel!
S vyšperkovanými zážitkami z jazdy súvisí v priamej úmere aj spotreba paliva. Pri vyslovene pokojnej a rozvážnej jazde dokáže testovaná konfigurácia jazdiť s približne 8-litrovým priemerom. To zhruba zodpovedá hodnote, ktorú sľubuje samotný výrobca. Takto ale dokáže reálne jazdiť len málokto.
Temperamentná Alfa Romeo Giulia totiž svojho vodiča stále podvedome tak trochu navádza na zážitkovejší prejazd každou jednou zákrutou alebo inou technickou pasážou. Výsledný priemer sa na konci nášho testu aj z tohto dôvodu ustálil na hodnote 10,4 litra na každých 100 km. V čisto zážitkovom režime nie je zároveň príliš ťažké atakovať ešte aj „pár“ litrov vyšší priemer. Toto ale testovanému modelu každý, kto má rád šoférovanie zároveň veľmi rád odpustí.
Na záver pripájam pár slov k novým a v princípe aj veľmi dobre fungujúcim asistenčným systémom. Pri dlhších diaľničných presunoch som si obľúbil predovšetkým adaptívny tempomat, obohatený o funkciu udržiavania v jazdnom pruhu. Prémiovým bonusom je, že Alfa Romeo Giulia sa v tomto móde automaticky drží príkladne uprostred zvoleného jazdného pruhu!
A celkový dojem?
Vynovená Alfa Romeo Giulia aj napriek záplave dnes už tak nutných asistenčných systémov, ostáva aj naďalej sama sebou. Všetci tí, ktorí si potrpia v prvom rade na precízne jazdné vlastnosti sú celkom iste na tej správnej adrese. S prihliadnutím na zážitky z poza volantu, patrí táto atraktívna Talianka vo svojom segmente celkom jednoznačne na absolútny šoférsky piedestál!
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Alfa Romeo Giulia 2,0 GME Q4 Veloce
Dĺžka: 4 643 mm
Šírka: 1 860 mm
Výška: 1 426 mm
Rázvor: 2 820 mm
Objem kufra: 480 litrov
Motor: zážihový (benzínový)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 206/280
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1429 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 7,7 – 8,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 10,4 / 100 km
Pneumatiky: Pirelli P Zero
Verzia/akciová cena
Alfa Romeo Giulia 2,0 GME Q4 Veloce (testovaný model) od 47 800 €
Alfa Romeo Giulia 2,0 GME Super od 40 680 €